Začátečnické dotazy o akumulátorech

NiCd, NiMH, LiPol, LiIon, LiFe, Pb...
Odpovědět
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
Domino
Příspěvky: 30
Registrován: pon 03.10.2011 21:04
Bydliště: VDF

Re: Začátečnické dotazy o akumulátorech

#301 Příspěvek od Domino »

Mám tu 5 let staré Li-pol, které jsem tehdy nabíjel na uskladnění. Články máji 3.6-3.8v, Dají se ještě použít, nebo je to bomba ?
Colibri 4.5, T-rex 450 Pro
Phoenix 4.0
Uživatelský avatar
Jiri
Příspěvky: 1294
Registrován: stř 01.02.2006 0:00
Bydliště: Praha, Sobín

Re: Začátečnické dotazy o akumulátorech

#302 Příspěvek od Jiri »

Pokud nejsou nafouklé, neměl by být problém. Prní cyklus bych dal menší nabíjecí proud a vybíjení max 1C, aby se rozhýbaly. Pak by stálo by ale za to změřit vnitřní odpor (některé nabíječky to umí), třeba se ukáže, že je tak vysoký, že jsou nepoužitelné.
Jinak lítám i výrazně starší baterky, pokud jsou kromě stáří OK. Kapacita samozřejmě trochu klesá, ale nemusí to být zásadní, zejména pro rekreační použití.
Símův axiom: Každý signál se zlepší, připojíme - li anténu
wertycz
Příspěvky: 8
Registrován: ned 27.10.2019 0:11

Re: Začátečnické dotazy o akumulátorech

#303 Příspěvek od wertycz »

Ahoj všichni letci!

Vracím se po dlouhé době k amaterskému létaní a zprovozňuji svoji vysílačku Hitec Optic 9.

Je v ní baterie Hitec #54119 9.6V 1300mAh
https://www.paruamodel.it/content/image ... 3_450.jpeg
Mám nabiječku LiPRO Balance charger. Nabijím sní všechny akumulátory do letadel a dronů, ovšem konektor, který je na baterce do výsilače na ní není.

Můžete mi prosím poradit jak ji nabijet? Případně co přikoupit k nabiječce? Neznám název tohoto konektoru... vtom je celý můj problém. Baterie jsem našel nové, ale pořád ten konektor na nabijení nebudu mít.

Baterii jsem nabijel u souseda aviatika. Ovšem než ho zase uvidím, tak bych si rád zalítal, protože když už sním někam jdu, tak musím mít natrénováno.
ujovko
Příspěvky: 451
Registrován: úte 31.03.2015 22:51
Bydliště: Košice, SR
Kontaktovat uživatele:

Re: Začátečnické dotazy o akumulátorech

#304 Příspěvek od ujovko »

Ahoj, predovšetkým treba overiť, či Tvoja nabíjačka vie nabíjať NiMH.
Najjednoduchším riešením je káblik so servo pinmi, alebo hoci špendlíkmi na konci. Jeden káblik kratší o dĺžku pinu a trochu opatrnosti.
V Optic-u používam 3S LiPo a aj 3S LiFe.
wertycz
Příspěvky: 8
Registrován: ned 27.10.2019 0:11

Re: Začátečnické dotazy o akumulátorech

#305 Příspěvek od wertycz »

Ahoj, už jsem zkoušel přes drátky připojit baterii k nabiječce. Nabijet NIMH baterie umí. Zvolil jsem ji v nastavení a zkusil nabjíecí proud 0.1A, baterie se chvíli nabijela při 10.8V což mi přijde špatně. Po tak 5 minutách nabiječka nahlásila, že není připojena k baterii.

Baterie asi odešla do věčných lovišť.

Baterii kterou jsi mi doporučil jsem si našel. Ovšem s konektorem podobným ne-li stejným jako mám v letadlech. Nemám tedy koupit rovnou takovou, která má stejný konektor jako ta co mám teď do vysílačky? Mohl bys mi nějakou doporučit přímo na některém z eshopů? Děkuji.


EDIT: Nikde se mi nedaří najít, jaký konektor to je. Zatím jsem objevil pouze název "white Elco connector".. podle něho ale ten konektor nenajdu. Baterie hledám na hobbykingu a googlu. Nakoupit chci na hobbykingu.
ujovko
Příspěvky: 451
Registrován: úte 31.03.2015 22:51
Bydliště: Košice, SR
Kontaktovat uživatele:

Re: Začátečnické dotazy o akumulátorech

#306 Příspěvek od ujovko »

Ahoj, to nabíjanie Ti poradia múdrejší ako ja. Aj u mňa niektorá nabíjačka NiMH akože nabije, ale iná to s malým prúdom zvládne aj naozaj. Tieto NiMH paky som už dávno poslal na recykláciu.
Používam doslova čo sa zvýši. Rozhoduje len rozmer baterky (s rezervou).
DSC_0652.JPG

Kúpil som aj LiFe 3S, jeden z konektorov je ako balančný v niektorých baterkách. Pasuje do pinov vo vysielačke.
bal.JPG
bal-kon.JPG

mám aj 1000 mAh s JST 20A konektorom, tiež pasuje do pinov vysielačky.
cerv20a-kon.JPG
,
cerv20a-kon.JPG

No a v Aurore používam baterky, ktoré majú len balančák, a pripájam ich cez redukciu. Takže z NiMH paku máš konektor, ešte balančný 3S a pájkovačku.
konektor.JPG

A na záver, manuál Optic 6 uvádza, že varovanie na nízke napätie batérií vysielača je nastavené na 9,3V. Takže si to v prípade LiPo/LiFe vyskúšaj.
Moja zlá skúsenosť bola s nabíjaním originál batery paku s originálnou nabíjačkou vo vysielačke. Skriňa vysielačky sa zohriala tak, že sa zdeformovala. To bolo moje prvé a posledné nabíjanie vo vysielačke.
Uživatelský avatar
juraj.jurej
Příspěvky: 4068
Registrován: čtv 08.03.2012 9:01
Bydliště: SK
Kontaktovat uživatele:

Re: Začátečnické dotazy o akumulátorech

#307 Příspěvek od juraj.jurej »

Užitočné znalosti:
Najjednoduchší spôsob, ako zistiť zostávajúcu kapacitu batérie, je zmerať napätie (napríklad LiPo batéria 4,2 V):

4,20 V ---- 100%
3,95 V ---- 75%
3,85 V ---- 50%
3,73 V ---- 25%
3,50 V ---- 5%
2,75 V ---- 0%
FrSky Tandem X20
jio
Příspěvky: 5038
Registrován: pát 19.08.2005 0:00
Bydliště: Šternberk, ČR

Re: Začátečnické dotazy o akumulátorech

#308 Příspěvek od jio »

A na to jsi přišel jak? To bylo někde publikované na základě měření?
Osobně mi to přijde poněkud divné.
Uživatelský avatar
jyrry
Příspěvky: 21641
Registrován: pon 28.02.2005 0:00
Bydliště: Rakovník
Kontaktovat uživatele:

Re: Začátečnické dotazy o akumulátorech

#309 Příspěvek od jyrry »

jyrry.webnode.cz
jio
Příspěvky: 5038
Registrován: pát 19.08.2005 0:00
Bydliště: Šternberk, ČR

Re: Začátečnické dotazy o akumulátorech

#310 Příspěvek od jio »

To ano, uvedené výsledky byly určitě pečlivě změřeny, to nezpochybňuji. Ale jinak je ta tabulka zcela k ničemu.

I v odkazovaném článku je uveden závěr "Čo z toho celého teda vyplýva? Jednak predložená tabuľka a graf slúžia aspoň na odhad množstva energie, ktoré zostáva v LiPol batérii, na základe jeho napätia po niekoľko-minútovom spamätaní." a ten to potvrzuje. Sice něco změřím, ale ne v době, kdy to potřebuji. Takové měření pro měření jen aby bylo.

K čemu je mi kapacita zjištěná podle napětí po "niekoľko-minútovom spamätaní", když mě zbytková kapacita zajímá hlavně v době, kdy je baterka v zátěži? Přitom napětí vlivem velikosti odebíraného proudu "vyskočí" různě i odběru 1A a jinak u 100A.

No, já bych se tím asi neřídil.
guchar
Příspěvky: 8180
Registrován: čtv 07.05.2015 16:24
Bydliště: ČR

Re: Začátečnické dotazy o akumulátorech

#311 Příspěvek od guchar »

_ Napětí naprázdno - ukazatel % nabití/vybití Li-Pol uvádí také
https://www.kolmanl.info/index.php?show=aku_lipol
Pro 50% nabití to sedí Jiné drobné odchylky lze přičíst na vrub absence rigorosních podmínek postupu měření

_ CEVARO píše 3S 2.2Ah Li-Pol působ vybíjení 100 W (prúdom asi 8 až 9 A) a taky nezbytnou vhodnou prodlevu
"Vždy po spotrebovaní 0,2 Ah sme vybíjanie prerušili a batériu nechali „spamätať“
(to je ten exponenciálny nárast napätia). Po dvoch až piatich minútach
už bolo napätie článkov úplne nemenné, hodnoty sme zapísali a pokračovali vo vybíjaní. "
Uživatelský avatar
jyrry
Příspěvky: 21641
Registrován: pon 28.02.2005 0:00
Bydliště: Rakovník
Kontaktovat uživatele:

Re: Začátečnické dotazy o akumulátorech

#312 Příspěvek od jyrry »

Myslím že ten "převod" mAh na % může fungovat jen tam, kde je odběr mizivý, třeba ve vysílačích.
Jinak to fakt je skoro k ničemu, si myslím. Měřit mAh a hlídat V, to je myslím základ.
jyrry.webnode.cz
jio
Příspěvky: 5038
Registrován: pát 19.08.2005 0:00
Bydliště: Šternberk, ČR

Re: Začátečnické dotazy o akumulátorech

#313 Příspěvek od jio »

guchar píše:_ Napětí naprázdno - ukazatel % nabití/vybití Li-Pol uvádí také
https://www.kolmanl.info/index.php?show=aku_lipol
Pro 50% nabití to sedí Jiné drobné odchylky lze přičíst na vrub absence rigorosních podmínek postupu měření

To, že ho uvádí nemění nic na tom, že pro pohonné akumulátory to je k ničemu. Aplikací, kde by byl odběr takový, že po přerušení odběru napětí stoupne jen minimálně, u pohonných akumulátorů asi moc nebude. Rozumím použití, když to bude u napájení nějakého přístroje s proudem řádu mA. Jinak je to na nic.
guchar
Příspěvky: 8180
Registrován: čtv 07.05.2015 16:24
Bydliště: ČR

Re: Začátečnické dotazy o akumulátorech

#314 Příspěvek od guchar »

_ Rozuměl jsem tomu tak, že spolu se známou nominální kapacitou a kapacitou dobitou do FULL
je to napětí na accu po dolétání - prodlevě - měřeno naprázdno předběžná info zda kapacita vylétána
s jistou rezervou. nebo zda (z nějakých, zatím neurčitých důvodů) vylétáno na hraně nebo těsně za hranou
Uživatelský avatar
mior
Příspěvky: 3351
Registrován: pon 22.09.2008 0:00
Bydliště: Nové Mesto nad Váhom, SK
Kontaktovat uživatele:

Re: Začátečnické dotazy o akumulátorech

#315 Příspěvek od mior »

jio píše:I v odkazovaném článku je uveden závěr "Čo z toho celého teda vyplýva? Jednak predložená tabuľka a graf slúžia aspoň na odhad množstva energie, ktoré zostáva v LiPol batérii, na základe jeho napätia po niekoľko-minútovom spamätaní." a ten to potvrzuje. Sice něco změřím, ale ne v době, kdy to potřebuji. Takové měření pro měření jen aby bylo.

Aj ja zacitujem z toho článku:
Musíme zdôrazniť, že nás predovšetkým (z výsostne praktických dôvodov) zaujímala situácia, keď najprv bola LiPol batéria plne nabitá a potom postupným vybíjaním s prestávkami sme jej energiu odoberali a sledovali, ako sa to prejaví na jej napätí. Táto situácia totiž celkom verne simuluje pomery pri lietaní, keď modelár pre istotu pristane akosi „predčasne“ a potom (po istom váhaní) chce zistiť, či si s tou istou batériou ešte môže zalietať.

My sme si to meranie urobili pre svoju potrebu a keďže nám bolo ľúto vynaložené úsilie "vyhradiť" len pre dvoch ľudí, vznikol spomínaný článok.
Kto chce, môže si ho pozrieť, využiť pre svoje účely. Nič ho to nestojí, je to zadarmo.

Ak sa niekomu zdá, že je to len také meranie pre meranie, nič mu nebráni, aby prispel svojou "troškou do mlyna".
Aj my si radi zadarmo natrháme ovocia, ktoré sadil, polieval, opatroval a ktorému svoj osobný čas venoval niekto iný.
Realistické RC modely - http://rcmodely.cevaro.sk
Odpovědět

Zpět na „Akumulátory“