Kartáčky elektromotorů serv levných i drahých

Přijímače, serva, regulátory, BEC, palubní napájení, ale i telemetrie
Odpovědět
Zpráva
Autor
MPml
Příspěvky: 1705
Registrován: stř 16.01.2013 5:59

Re: Pozor na levná mikro a piko serva

#31 Příspěvek od MPml »

gul halmhat píše:Ahoj panove,

reseni komutatoru s "plechovyma" kartacema je naprosto standartni prumyslovy reseni. Kdyz se podivate na "prumyslovy servo" treba do jakyhokoli aktuatoru v aute, bude mit naprosto stejny reseni - a ma to za sebou takovy zkousky ze zivotnost bude v tisicich hodinach. Delal jsem na vyvoji podobnych veci nekolik let, vim o cem mluvim.
GH

Konkrétně třeba mabuchi vyrábí komutátorové motory v třech zásadní kategoriích (typech) komutací - https://www.mabuchi-motor.com/product/k ... types.html
Důvod, proč se vyrábí ty první tam máš celkem jasně napsáno - "used mostly for our economical models"
A co se týče těch zámků do aut - no, tak tam se obvykle používá (respektive použivala) řada "carbon" (ne E a nebo A https://www.mabuchi-motor.com/product/k ... tions.html ), protože ty motory se při rozbězích a dobězích velice trápí, takže se obecně (za ty roky co se to vyrábí) ví, že plechovky s plechy (economy line) jdou do xxxxx velmi rychle - a co je horší - když se ty plechy upálí, tak ten zbytek pak při reverzaci zkratuje komutátor a s vysokou pravděpodobností vyhoří i elektronika.
Kdyby tě náhodou zajímalo, odkud to vím, tak s bývalým ředitelem (dávno už je v důchodu) budu nejspíš ve čtvrtek sedět na schůzi na pivu v hospodě.
Samozřejmě - tak to bylo před cca 30ti lety - dneska samozřejmě je jiná doba - takže to, že se používají "plechy" místo "carbon", klidně může být obecným pravidlem - odpovídalo by to cca očekávatelné :mrgreen: životnosti současných aut.
MPml
Příspěvky: 1705
Registrován: stř 16.01.2013 5:59

Re: Pozor na levná mikro a piko serva

#32 Příspěvek od MPml »

varok píše:Moc se v tom nevyznám, ale jestli by to taky nebylo výrobně o dost složitější? Takhle to vyrábí šikmoocí za pár haléřů, miliony kusů. Kdyby se měly dávat na ty plíšky ještě i uhlíkové třeba kostičky, no nevím. Když mrknete i na jiné elektromotorky, né jenom v servech, tak jich spousta má ty sběrače jen teňoučký plíšek a hotové. Elektromotorků různých druhů mám doma hodně, spousty jsem jich rozebral. Teď nemám na mysli třeba letecké motorky MIG, Speed a nevím ještě jaké značky. Ty alespoň,,NĚJAKÉ,, uhlíky mívají. Navíc při těch rozměrech jaké elektromotorky v servech mají by to asi nebylo nic jednoduchého vyrobit. Nebo ano?

Obecně se používají "plechy" pouze tam, kde není riziko nějakého velkého přetěžovaní a nebo kde se požaduje aby nebyla zbytečně :D velká životnost (economy line) Precisní verze (tj. F) se obvykle používá tam, kde se to nebude příliš přetěžovat a je třeba aby řízení motoru mohlo být ... (viz název).
Uhlíky pak tam, kde přetěžování a nebo dlouhá životnost je nutností.
Takže pokud je v servu verze "economy", je to jasný signál. Pokud je tam "precision", tak je to dobře, ale to servo se nesmí přetěžovat, pokud tam bude "uhlík" (carbon series), tak přetěžování nebude problém, ale na skutečně přesný chod je třeba zapomenout.
Přičemž u "precizní komutace" je velmi důležité provedení (a hlavně materiál) vlastního komutátoru a těch "plechů" - proto taky některý motory sice vypadají zvenku stejně, ale stojí úplně :) jinak.
guchar
Příspěvky: 8180
Registrován: čtv 07.05.2015 16:24
Bydliště: ČR

Re: Kartáčky elektromotorů serv levných i drahých

#33 Příspěvek od guchar »

_ I menší Mabuchi co jsem kdysi kuchnul měly něco jako uhlíky (měkkou slitinu?) na planžetě.
Planžety jako kartáčky tehdy snad měly zelené 4.5 V z Igry A kuličky v mosazné misce
Byly i motorky co měly v šachtě místo uhlíků svitek bronz. sítko Typ už nepamatuji

_ VTjr: "serva Futaba tehdy, před 30-40 lety. :P Tehdy jsme jim prostě slepě věřili,
protože to byl origoš výrobek "made in Japan"!!! :mrgreen:"
Ono pro (nejen) modelářské elektro a RC elektroniku Made in Japan tehdy platilo:
"Za méně peněz stejná, a mnohdy i lepší, kvalita než z NSR.".

_ Ta třídění podle určení jsou OK. při seriózním přístupu. Dnes snad už tak maximálně věci pro kosmonautiku
U ostatního platí 1) Důležitý je růst prodeje 2) Nejlevněji se dosahuje marketinkem 3) Papír snese všechno
Uživatelský avatar
VTjr
Příspěvky: 7211
Registrován: úte 09.02.2010 0:00
Bydliště: Žilina, SK

Re: Kartáčky elektromotorů serv levných i drahých

#34 Příspěvek od VTjr »

guchar píše:
Made in Japan .... "Za méně peněz stejná, a mnohdy i lepší, kvalita než z NSR.".

Ta třídění podle určení jsou OK. při seriózním přístupu. Dnes snad už tak maximálně věci pro kosmonautiku
U ostatního platí 1) Důležitý je růst prodeje 2) Nejlevněji se dosahuje marketinkem 3) Papír snese všechno

Dyť právě. Kde máme záruku seriózního přístupu když už ani made in Japan není to co bývalo? :(
A k bodu 1 bych dodal. Aby se mohly prodávat nové a nové výrobky a rostl tak prodej, tak se ty staré vĕci musí co nejrychleji kazit, nejlépe mĕsíc po skončení 2-leté záruky. A tak se do toho dávají ta povĕstná "kurvítka". :|
Navíc ůčinek kurvítek se mnohdy řetĕzí. V servu bublinoleta to může být nekvalitní komutátor, ve vztahu k tomu bublinoletu bude tím kurvítkem servo. Výsledek = rozbitý, často neopravitelný model = tím pádem se prodají nová serva, ale i nové modely včetnĕ motoru regulátoru ... atd. :P Svinské a navíc i neekologické. :x
Jenže je tu taky jiný nezamýšlený důsledek, se kterým musí takový "svinský" výrobce počítat. :roll: Brzké rozbití modelu odradí uživatele od koníčka, modelařiny, to pak si on už žadný další model nekoupí. Anebo koupí, ale už nikdy od toho výrobce. :o
Takže i ta kurvítka jsou dvojsečná. Navíc v poslední době je tu snaha EK proti nim bojovat legislativnĕ. Co je ale podle mne odsouzeno na neúspěch, protože se to bude velmi obtížnĕ dokazovat. Ten boj je spíš politickým marketingem.
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
Uživatelský avatar
Celeron
Příspěvky: 10855
Registrován: pát 23.04.2010 0:00
Bydliště: Nový Bydžov ČR
Kontaktovat uživatele:

Re: Pozor na levná mikro a piko serva

#35 Příspěvek od Celeron »

MPml píše: Kdyby tě náhodou zajímalo, odkud to vím, tak s bývalým ředitelem (dávno už je v důchodu) budu nejspíš ve čtvrtek sedět na schůzi na pivu v hospodě.

Koho čeho ředitelem, Mabuschi nebo Kiekerta? Bývalej ředitel Mabuschi asi v česku do hospody nechodí a bývalý ředitel Přeloučskýho Kiekerta Tá...ký zas tak dlouho v penzi není a do Pardubic asi na pívo nejezdíš. :lol:
MPml
Příspěvky: 1705
Registrován: stř 16.01.2013 5:59

Re: Pozor na levná mikro a piko serva

#36 Příspěvek od MPml »

Celeron píše:Koho čeho ředitelem, Mabuschi nebo Kiekerta? Bývalej ředitel Mabuschi asi v česku do hospody nechodí a bývalý ředitel Přeloučskýho Kiekerta Tá...ký zas tak dlouho v penzi není a do Pardubic asi na pívo nejezdíš. :lol:

Překvapivě té firmy, kde se ty zámky a ty elektromotory, tehdy fyzicky vyráběly.
Motory měly být původně české, vycházející z konstrukce "starého" - toho co kdysi nakreslil ing Pancíř, ale s novými magnety (měl vyrábět Pramet Světlá Hora), a novou komutací (naštěstí se to akorát nakreslilo), čela měla být zinkový - jako tehdy měl Buhler - z Dynacastů, pak ale přišlo období okolo 89, takže pokud si vzpomínám, se rozhodlo (mj. i v souvislosti s pozdějším přesunem výroby Carrery do ČR) že tam bude ICC. Jestli to u toho ICC skončilo a nebo u Mabuchi netuším, protože pak naštestí se mě to už netýkalo.
Co se týče Tesly Přelouč :) - tak ty zámky byly nejprve v Branu - do Přelouče se přestěhovaly (pokud se přestěhovaly) až buhvíkdy později.
mac
Příspěvky: 620
Registrován: úte 08.04.2008 0:00

Re: Kartáčky elektromotorů serv levných i drahých

#37 Příspěvek od mac »

VTjr píše:...když už ani made in Japan není to co bývalo? :(

Ktore serva made in Japan pouzivas ?

Co sa tyka Savox ktore spominas, za tie koruny / v tom nastaveni cenovej hierarchie na trhu, nevravim za samotna cena zodpoveda / je to dobra volba v zmysle sluzba/cena.
MPml
Příspěvky: 1705
Registrován: stř 16.01.2013 5:59

Re: Kartáčky elektromotorů serv levných i drahých

#38 Příspěvek od MPml »

Jinak mám před sebou :) technickou zprávu z zkoušek formy na komutátory (na ty motory do těch zámků) - datum je 20.6.1991 - to v ČR ani žádný Kiekert ještě vůbec nebyl - ten začínal v Přelouči (pokud se nepletu) s pár lidma a pouze montáží až někdy v roce 93.
Svět je totiž poměrně malý :) .
Uživatelský avatar
VTjr
Příspěvky: 7211
Registrován: úte 09.02.2010 0:00
Bydliště: Žilina, SK

Re: Kartáčky elektromotorů serv levných i drahých

#39 Příspěvek od VTjr »

mac píše:Ktore serva made in Japan pouzivas ?

Co sa tyka Savox ktore spominas, za tie koruny / v tom nastaveni cenovej hierarchie na trhu, nevravim za samotna cena zodpoveda / je to dobra volba v zmysle sluzba/cena.

Ale ja proti servám SAVOX ani Futaba nemám nič, však používam predovšetkým tie. :P

Môj povzdych "když už ani made in Japan není to co bývalo?" sa netýkal konkrétne serv, ale bolo to myslené tak všeobecne. :roll:

Totiž mnohé ich tradičné a značkové výrobky už nie sú Made in Japan. Napríklad Toyota, ktorú vlastním (teda s manželkou dve), je vyrábaná v UK, niektoré modely sa robia v Kolíne v ČR atď. Netvrdím, že sú zlé, ale som presvedčený, že keby sa vyrábali priamo v Japonsku boli by o niečo lepšie. :wink: V modelárstve napríklad spaľovacie motory OS sa vraj už tiež robia niekde v Číne. :( Takže Čínsky klon ASP, ktorý už zrejme skrachoval a skončil, je momentálne nahradený čínskymi OS MAXami, ale nie za ASP-éčkové ale OS-kové ceny. :x
Ja som kedysi dávno čítal ako japonská firma SONY postavila ešte v 80. rokoch fabriku na televízory v USA, aby obišla colné bariéry. Vyrábali tam tie isté typy televízorov ako v Japonsku, len to vedenie SONY sa stále pozastavovalo nad tým, prečo je kvalita a množstvo nepodarkov a reklamácii, z fabriky v USA výrazne horšia než z fabriky v Japonsku? 8O Predsa používajú tie isté postupy, linky aj súčiastky a napriek tomu je medzi nimi viditeľný rozdiel. :roll: Tak to ich kvalitári dôsledne skúmali a prišli na to, že je to v povahe japonských a amerických zamestnancov. :o Pri nastavovaní pracovných bodov obvodov to fungovalo tak, že prišiel po montážnej linke elektronický modul, robotník ho pripojil na tester, kde mal stupnicu s ryskou na optimálnej hodnote a okolo nej bola zelená výseč s prípustnou hodnotou a ďalej už výseč červená kde by ručička byť nemala. Jeho úlohou bolo nastaviť trimre tak aby to bolo v zelenej výseči. Pritom zistili, že japonský robotník sa vždy snažil doladiť obvod, ktorého meraná hodnota síce aj bola v zelenom pásme, ale on si vždy dal tú robotu, aby dostal na stredovú rysku, alebo najbližšie k nej. :) Ale americký si povedal je to v zelenom a neladil nič. :| No a tieto drobné síce prípustné odchylky sa v rozličných miestach nazbierali a ak išli všetky tým nesprávnym smerom, tak vznikol nepodarok. :cry:

Takže to bolo jednoznačne spôsobené japonskými zlatými a americkými lajdavými ručičkami. :lol:

Obávam sa, že toto je osud aj iných japonských výrob roztrúsených po svete.
Tým nechcem kritizovať zlaté české ručičky, možno tie sú ešte viac zlaté než tie japonské. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Ale ja som bol 3-krát pracovne v Japonsku a videl som na vlastné oči (vo fabrike alebo v firmách-ofisoch) ako sa tam pracuje. Vždy je kladený väčší dôraz na kvalitu než na výkon. Japonec pracuje pomaly ale vytrvale. Počas smeny si nerobí žiadne svojvolné prestávky, ktoré by potom doháňal zvýšeným nasadením. Pracuje rovnomerne, ale pritom sa nepretŕha. Slovák hodinu maká, potom 10 minút fajčí a tak dokola. Japonec nie, aj keď väčšinou sú tuhí fajčiari, tak v pracovnej dobe si kvôli tomu robiť svojvolné prestávky - to som tam nikde nevidel. Lebo on nie je platený za fajčenia ale za prácu - nie príliš rýchlu, skôr trochu pomalú, ale precíznu. Zabávať sa vedia po pracovnej dobe, aj do nemoty, ale v práci pracujú. :wink: Slovák je dokonca schopný makať aj intenzívnejšie, ale vytrvale nie. :(
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
Uživatelský avatar
zdzd
Příspěvky: 11504
Registrován: ned 04.05.2003 0:00
Bydliště: Břeclav

Re: Kartáčky elektromotorů serv levných i drahých

#40 Příspěvek od zdzd »

VTjr píše:Tým nechcem kritizovať zlaté české ručičky, možno tie sú ešte viac zlaté než tie japonské. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Japonec pracuje pomaly ale vytrvale. Počas smeny si nerobí žiadne svojvolné prestávky, ktoré by potom doháňal zvýšeným nasadením. Pracuje rovnomerne, ale pritom sa nepretŕha. (


Zlaté české ručičky jsou už stejná fáma jako německá preciznost.

A s těmi Japonci je to hlavně tak, že se hodnotí jak dlouho je v práci. Proto dělají tak pomalu, aby jim zadaný úkol vydržel na celý den. Přitom ale nemůže dvě hodiny makat a pak se hodinu někde vykecávat jako tady. Ale musí si to pěkně odsedět a tedy dbát aby po celou dobu měl co dělat a neseděl viditelně naprázdno...
MPml
Příspěvky: 1705
Registrován: stř 16.01.2013 5:59

Re: Pozor na levná mikro a piko serva

#41 Příspěvek od MPml »

Celeron píše:Tak to zejtra schválně kouknu, co dává Kiekert do elektrickejch zámků pro Bavoráka a Medvěda. Vím že většina jsou Mabušáci, plechovky průměru 18 - 25 mm. Ale dovnitř jsem se zatím nekoukal.

Aby řeč nestála :) - tak jsem kuchnul ten zámek od Brana.
Je v něm placatý Mabuchi FK-280PA, nejspíš 18165, tudíž je to carbon (tj. samozřejmě má v těch planžetách vložené uhlíky).
Uživatelský avatar
VTjr
Příspěvky: 7211
Registrován: úte 09.02.2010 0:00
Bydliště: Žilina, SK

Re: Kartáčky elektromotorů serv levných i drahých

#42 Příspěvek od VTjr »

zdzd píše:Zlaté české ručičky jsou už stejná fáma jako německá preciznost.
A s těmi Japonci je to hlavně tak, že se hodnotí jak dlouho je v práci. ...

Asi tak, ale nechtěl jsem já Slovák na českém fóru píchout do osího hnízda a vyvolat flame všeobecného popbouření. :P Inu národ blbne, to je fakt a nejen český. :( Slovenský má nejspíš v tom předstih, i když jak v čem. :mrgreen:
Ale tohle si po vlastní zkušenosti s Japonci nemyslím. :o Nakonec, když děláš ve výrobě u pásu, tak má co dělat tak nebo tak. Jde jen o to, zda svou práci flinká, nebo se snaží ji dělat co nejpoctivěji. To jsem chtěl na tom příkladu firmy SONY sdělit, nic víc. Jestli se flinkají někde v kanceláří - to nevím. Já jsem to nezažil, ale na to jsem tam byl příliš krátce (3x14dní). Asi se taky najdou, lide jsou různí a jiní! :lol:
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
Jardátor
Příspěvky: 1246
Registrován: čtv 02.02.2012 17:29

Re: Kartáčky elektromotorů serv levných i drahých

#43 Příspěvek od Jardátor »

No nemyslím si,že zlaté české a samozřejmě taky slovenské ručičky je jen fáma....Jsme národ kutilů,dokážeme si sami poradit v hodně věcech....jen kolik hodně šikovných lidí je zde..většina z nás si spostu věcí-a nemyslím jen modelařinu,dokáže udělat sama :D
Uživatelský avatar
Celeron
Příspěvky: 10855
Registrován: pát 23.04.2010 0:00
Bydliště: Nový Bydžov ČR
Kontaktovat uživatele:

Re: Pozor na levná mikro a piko serva

#44 Příspěvek od Celeron »

MPml píše:Co se týče Tesly Přelouč :) - tak ty zámky byly nejprve v Branu - do Přelouče se přestěhovaly (pokud se přestěhovaly) až buhvíkdy později.

Kiekert je v Přelouči od podzimu 1992. Přišel přímo z Rajchu. Dnes je to největší výrobce autozámků na světě. :wink:
Uživatelský avatar
DAF
Příspěvky: 9607
Registrován: úte 09.01.2007 0:00
Bydliště: Praha 8
Kontaktovat uživatele:

Re: Kartáčky elektromotorů serv levných i drahých

#45 Příspěvek od DAF »

Tak pánové, teď položím záludnou otázku. Mám rozestavěný model, předpokládaná letovka kolem 2,5 kg, bude to v podstatě cvičný model, schopný i nějaké té akrobacie. Je to vlastně rekonstrukce mého bývalého modelu May Bug - https://www.rcalbum.cz/model/375-maybug.html. původně jsem tam měl Hitec HS 300/311 (už si to nepamatuju) na S a V. Křidélka měla samostatná serva HS-81. Co bylo na plynu už nevím. Chtěl bych použít analogy, v úvaze jsou HS 422, pak E Max ES 3001 a třeba HK 15138 (https://2114988612.eshop-rychle.cz/serv ... escription), případně Corona CS 238 MG (https://2114988612.eshop-rychle.cz/Coro ... MG-d78.htm). Na křidélka bych buď dal opět HS 81, případně ty Corony. S modelem nehodlám létat nějaké vyryvárie, občas zablnout, ale přiměřeně. Jako specialitu bych tam chtěl kastlík na bonbóny (možná, ještě jsem se definitivně nerozhodl).
Máte jiný nápad, co tam dát? Ale na férovku, nehodlám do serv vrazit vejplatu.
Hitec Aurora 9X
Odpovědět

Zpět na „Palubní elektronika“