Používate pal.pumpu?

Jednou je možná elektrika nahradí, do té doby ale ještě budeme s nimi mít plno problémů. Tady nám třeba někdo poradí.
Odpovědět
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
VTjr
Příspěvky: 7211
Registrován: úte 09.02.2010 0:00
Bydliště: Žilina, SK

Re: Používate pal.pumpu?

#31 Příspěvek od VTjr »

Lark píše:Škoda, že je nedělají rozebiratelné, jako je to u Walbra. Jednoduše se vymění vadné díly a jede se dál. Navíc má člověk možnost kontrolovat stav.

Počítám, že je to součástí obchodní politiky. Podle mne výrobní náklady té pumpy jsou za facku, prodávají to poměrně draho, tak proč by prodávali náhradní díly, když můžou prodat další novou celou. :wink: Navíc udělat to rozebíratelné by asi trochu zkomplikovalo konstrukci a pochopitelně i zvedlo výrobní náklady (museli by tam být nějaká těsnění, šrouby, závity a pod. Takhle se do kousku Al trubky zafalcují dva plastové díly, nic se nešroubuje, neřežou závity, a taky nic neteče (doufám). Uvidím když mi doslouží, tak to pochopitelně rozeberu už jen ze zvědavosti. A třeba to i opravitelné bude, s mými ručičkami určitě nepočítali. :lol:
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
Uživatelský avatar
Lark
Příspěvky: 9825
Registrován: čtv 13.11.2008 0:00
Bydliště: Benátecká Vrutice, ČR

Re: Používate pal.pumpu?

#32 Příspěvek od Lark »

Jasně to chápu, i když ta cena tomu moc neodpovídá :x tak potom dej vědět jak to šlape a jak dlouho to vydrží. Obavy mám hlavně z ricinu. Syntetika mi nikdy nezaschla, ale ricinu stačily asi dva měsíce a měl jsem na jehle cucek. Takže když se do toho nedá "vlézt", pro ricinová paliva bych to viděl na poctivé proplachování.
Uživatelský avatar
VTjr
Příspěvky: 7211
Registrován: úte 09.02.2010 0:00
Bydliště: Žilina, SK

Re: Používate pal.pumpu?

#33 Příspěvek od VTjr »

Tak sa po necelom mesiaci vraciam k tejto téme. :P

Včera som totiž konečne uskutočnil prvé lety modelu (3D Diablotin-mini na MVVS7, 5cm3) s Perryho čerpadlom.
Dojmy sú zatiaľ rozpačité. :roll:
Problém je v tom, že čerpadlo dodáva síce konštantný tlak do palivovej trysky, ale zrejme to nie je presne to, čo motor potrebuje. Tlak sa dá regulovať pomocou nastavovacej skrutky na čerpadle a tu vzniká hlavný problém. Keď je nastavený príliš veľký, tak vo voľnobehu motor dostáva príliš veľa paliva, čo sa musí kompenzovať značným privretím voľnobežnej ihly (oproti nastavení pri chodu na atmosférický tlak, alebo na tlak z tlmiča). Ale v okamihu, keď pridáme plyn sa tá voľnobežná ihla pochopiteľne hneď otvára a motor je v stredných otáčkach dusený príliš bohatou zmesou. Ak sa to však skoriguje ochudobnením privretím hlavnej ihly, tak nastanú zas problémy pri plne otvorenej klapke, keď sa potom motoru nedostáva dosť paliva a je ochudobnený natoľko, že po chvíľke zhasne. Keď sa voľnobežná ihla otvorí trochu viac, aby nebolo tak výrazné obohatenie pri pridávaní, tak na udržanie chodu voľnobehu sa zas musí hlavná ihla ešte viac priškrtiť a ten efekt ochudobnenia na maximálnych otáčkách sa ešte viac zosilní. A naopak, ak sa nastaví optimálny režim hlavnou ihlou v maxime, tak po zatvorení je väčšinou motor preplavovaný palivom. A zas, ak sa to skoriguje privretím voľnobežnej ihly, tak potom motor síce dobre chodí tak na maxime, ako aj na voľnobehu, avšak prechod je mizerný, príliš bohatý, nestabilný a niekedy až natoľko, že v 1/3 plynu sa preplaví a zhasne.
Keď vyskrutkujeme skrutku regulácie tlaku na Perryho čerpadle, a tým ten tlak paliva v potrubí tým znížime (Pozor!!! Ono to naozaj funguje v zdanlivo nelogickom zmysle, že zaskrutkovávaním sa tlak zvyšuje a vyskrutkovaním klesá), tak je to síce trochu lepšie, ale nastáva zase problém vo vysokých otáčkach, kde je motor opäť náchylný na zhasnutie - akoby mu potom čerpadlo nebolo schopné dodávať dosť paliva.
Pozeral som na web, či tieto problémy niekto riešil a zistil som, že áno. Naozaj tie problémy preplavovania na strednom plyne sú známe a riešia to realizáciou obtoku čerpadla - čiže prebytočné palivo sa z T-člena pred karburátorom vracia späť do nádrže, alebo do potrubia pred čerpadlom. Dokonca aj na stránkach výrobcu je taká schéma
http://www.perrypumps.com/Pump%20and%20 ... System.pdf
Čiže sa musia do potrubia vsunúť 2 T-členy, ten za čerpadlom by mal byť najďalej 1" od karburátora, ten druhý zas čo najbližšie k sacej výstupnej trubičke nádrže.
Inak, v návode k čerpadlu (okrem iiného dosť mizernému tak po stránke obsahovej ako aj formálnej - x-krát premnožený leták, kde už nie sú pomaly ani vidieť detaily) nie je ani slovo o obtoku. A bolo mi to divné, lebo ma hneď napadlo prečo tam taká možnosť obtoku nie je, lebo je to bežné riešenie i rôznych motorov s čerpadlami, napr. u čerpadiel motorov OS FS Surpase.
O priereze obtokovej hadičky však ani na ich webe nepíšu nič. Ostatne ako nepíšu nič ani o dôvode použitia tejto úpravy palivovej inštalácie. A to, že je to na elimináciu preplavovania motora v stredných otáčkach, som sa dozvedel len z rôznych diskusií na webe. Ja však predpokladám, že by mohla byť asi o niečo tenšia ako je tá, čo je použitá v hlavnej vetve. Ale oni zas odporúčajú použitie jednocestného spätného ventilu na odvzdušnenie nádrže (asi aby v obratoch nevytekalo z nádrže palivo a nespôsobovalo tak v nej podtlakové rázy). Aj keď to posledné je myslím možné celkom účinne riešiť vyvedením odvzdušňovacej trubky do pevne uchyteného z trupu vysunutého kovového kolená orientovaného proti smeru letu.
A na webe som našiel aj schémy palivovej inštalácie s týmto riešením, alebo dokonca také, čo mali spätný ventil v tom obtokovom potrubí, ktoré potom neústilo cez T-člen do sacej hadičky nádrže, ale išlo plniacou hadičkou priamo do nej a navyše tam ešte zavádzali tlak z tlmiča do odvzdušňovacej hadičky.
Inak, ja som skúšal aj to. Čiže, neodvzdušňovať nádrž atmosfericky, ale tlakom z tlmiča. Moc to nepomohlo, navyše na webe to mnohí vôbec neodporúčajú, pretože regulátor tlaku na čerpadle je tým tlakom z tlmiča rušený, doslova pomýlený a nereaguje potom správne. Čo sa týka zavedenia obtoku cez plniacu rúrku priamo do nádrže, tak tam vidím negatívum asi v tom, že to môže spôsobovať zvýšené penenie paliva v nej.

Takže najbližšie vyskúšam ten obtok s dvoma T-členmi tak, ako je to v návode na webe výrobcu (inak majú veľmi mizerne urobené stránky, kde je napríklad aj táto dôležitá informácia zastrčená tak, že by ma ju tam ani nenapadlo hľadať.

A ešte k letovému prejavu Diablotina.
Po dlhom laborovaní oboma ihlami a regulačnou skrutkou Perryho čerpadla sa mi nakoniec predsa len podarilo nastaviť relatívne uspokojivý chod a prechod pri ktorom motor aspoň nezhasínal. Palivo som používal Tornado 10% nitra, počítam, že na nenitrované palivo by to asi nešlo nastaviť vôbec. A ak sa mi podarilo odštartovať bez zhasnutia ešte pri pojazde na dráhe, tak motor bežal slušne ako v otáčkach od polovice vyššie, tak vo voľnobehu. Bez problémov zvládal stúpavé aj zostupné výkruty, ale problémy mal v ostrých obratoch a najmä v lomcovákoch, kedy v polovici prípadov zhasínal (ale to mohlo byť aj dôsledkom nevhodnej konfigurácie nádrže - asi trochu skrátim bimbátko). Pridanie plynu z voľnobehu na max bolo vždy lepšie urobiť rýchlo ako pomaly, ale zakaždým som tŕpol, či motor nezhasne. Z asi 10-tich letov boli len 3 plánovaná pristátia - v 7 prípadoch to boli vždy núdzaky, keď motor zhasol pri prázdnejšej nádrži v nejakom ostrejšom obrate. Našťastie vlastnosti modelu sú také, že nebol problém ho ukočírovať bez motora na dráhu a len v jednom prípade som nedoletel asi 10m a skončil v polmetrovej lucerke. :D

Akonáhle vyskúšam ten obtok - budem zas informovať o výsledku. :wink:
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
Uživatelský avatar
Lark
Příspěvky: 9825
Registrován: čtv 13.11.2008 0:00
Bydliště: Benátecká Vrutice, ČR

Re: Používate pal.pumpu?

#34 Příspěvek od Lark »

Napadá mě, že běžné karburátory mají průběh regulace konstruovaný tak, že kompenzují průtok paliva v závislosti na tlakování nádrže závislém na otáčkách motoru. Kdežto ta Perryho pumpa dává pořád stejný tlak, bez ohledu na otáčky, takže by se asi musela upravit strmost posuvu rotačního šoupátka, a asi i strmost kuželu volnoběžné jehly. Nepoužívají v kombinaci s Perryho pumpou jiný karburátor? Takhle to vypadá na víc komplikací a problémů, než přínosu.
Uživatelský avatar
VTjr
Příspěvky: 7211
Registrován: úte 09.02.2010 0:00
Bydliště: Žilina, SK

Re: Používate pal.pumpu?

#35 Příspěvek od VTjr »

Lark píše:...Nepoužívají v kombinaci s Perryho pumpou jiný karburátor? Takhle to vypadá na víc komplikací a problémů, než přínosu.

Jistě, jak jinak, dokonce se jmenuje Perryho RC karburátor :wink:

Ale tak špatné to zase není a věřím, že to tím obtokem nakonec vyřeším. Podobná čerpadla používají i jiné firmy (např. OS a s obtokem) a konkrétně to Perryho hodně používají helináři (hodně se o nich diskutuje na amerických helinářských fórech).

Spíš mě štve, že s tím, co se na první pohled zdálo skoro jako záležitost naprosto bezproblémová až triviální (a oni to na svých nepovedených stránkách skutečně tak opisují), se musí laborovat. Třeba o tom obtoku měla být v tom nacyklostylovaném manuálu aspoň zmínka, zatím co oni mají odkaz na ten nákres zahrabaný někde ve svém webu, kam nevede cestička přímo ze stránky o výrobku. Web je amatérský až primitivní.

Takže v nejhorším případě jsem vyhodil 70€ do luftu. :cry: Není to málo, ale prošustroval jsem i větší prachy. :roll: A každá zkušenost taky něco stojí, že. :mrgreen:
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
Uživatelský avatar
Lark
Příspěvky: 9825
Registrován: čtv 13.11.2008 0:00
Bydliště: Benátecká Vrutice, ČR

Re: Používate pal.pumpu?

#36 Příspěvek od Lark »

Tak už to u nás bohužel chodí, že se občas vydáme neprošlapanou cestičkou a něco to stojí. Ale i špatná zkušenost má svojí hodnotu a hlavně to děláme pro zábavu, a ne pro peníze. Já si už naběh mockrát. Ne zrovna s motorama ale pro změnu zase s barvama. :mrgreen:
Uživatelský avatar
VTjr
Příspěvky: 7211
Registrován: úte 09.02.2010 0:00
Bydliště: Žilina, SK

Re: Používate pal.pumpu?

#37 Příspěvek od VTjr »

Pořád tomu dávám šanci a neházím flintu do žita. Měl jsem 10 celkem povedených startů, jen většina z nich skončila dřív než jsem čekal (tak do půl nádrže). Ta chyba nakonec může být i v ni, protože motor se mi vyladit nakonec nějak podařilo. Jednak je na 7,5ku asi moc malá (175ml). To počítám, že i kdyby ji vysál do sucha, tak na víc jak 5 minut to není. Model jsem koupil výhodně z druhé ruky, není to stavebnice, ale vlastní stavba, ale bohužel prostor pro nádrž je dost malý, tak nevím jestli tam něco většího narvu.
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
Uživatelský avatar
Lark
Příspěvky: 9825
Registrován: čtv 13.11.2008 0:00
Bydliště: Benátecká Vrutice, ČR

Re: Používate pal.pumpu?

#38 Příspěvek od Lark »

A co vyzkoušet volnoběžnou jehlu s delším (pozvolnějším) kuželem. Mohlo by to ztlumit ten přechod mezi plným plynem a volnoběhem. Držím palce a dávej info jaké úpravy se osvědčily a jaké ne.
Uživatelský avatar
VTjr
Příspěvky: 7211
Registrován: úte 09.02.2010 0:00
Bydliště: Žilina, SK

Re: Používate pal.pumpu?

#39 Příspěvek od VTjr »

Určitě i to přijde na řadu. Ale v první fázi zkusím ten obtok a když to nepomůže tak další věci. Udělat obtok je mnohem snazší. :wink:

K tomu zhasínáni mě napadlo, jestli nemám moc dlouhé bimbátko. Tedy ono určitě nezadrhává o zadní stěnu nádrže, ale jestli by nemělo být kratší, tak do 3/4 délky nádrže? Aby když model letí dolů ještě něco nasálo. :?
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
Uživatelský avatar
Lark
Příspěvky: 9825
Registrován: čtv 13.11.2008 0:00
Bydliště: Benátecká Vrutice, ČR

Re: Používate pal.pumpu?

#40 Příspěvek od Lark »

Vidíš, s tím bimbasem mě to ani nenapadlo, bude to chtít prověřit. Ideální by bylo, kdyby se dokázalo na měké hadičce otočit dopředu, ale to je asi nereálné. U nádrže tlakované z výfuku, není při střemlavém letu asi tak velký průtok, takže to pro ubraný plyn stačí, ale to čerpadlo s obtokem bude mít průtok asi větší a mohlo by to cucat vzduch.
Uživatelský avatar
VTjr
Příspěvky: 7211
Registrován: úte 09.02.2010 0:00
Bydliště: Žilina, SK

Re: Používate pal.pumpu?

#41 Příspěvek od VTjr »

Lark píše: ...Ideální by bylo, kdyby se dokázalo na měké hadičce otočit dopředu...

Nejsem si jist, zda by to bylo opravdu ideální. Většina literatury tohle uvádí spíš jako nežádoucí stav, protože by se tam bimbas mohl zaseknout. Víkem totiž prochází až 3 trubičky - to je docela les. :wink:
Lark píše:...při střemlavém ... to čerpadlo s obtokem bude mít průtok asi větší a mohlo by to cucat vzduch.

:idea: Teď mě napadl jeden z dalších důvodů proč výrobce Perryho čerpadel na svých stránkách doporučuje schema obtoku se dvěma T-členy a nikoliv jen s jedním před karburátorem a návratem obtoku rovnou do nádrže. Já jsem si to vysvětloval hlavně tím, že by docházelo k zvýšenému pěnění paliva, ale možné je i to, že návrat přímo do sacího potrubí těsně za nádrží před čerpadlem uzavře okruh obtoku jenom v rámci tenkých hadiček a pak asi méně hrozí to že bude do nich v takových letových režimech cucat volný vzduch z poloprázdné nádrže. :)
Dokonce jsem měl původně v úmyslu pro svůj první pokus s obtokem opravdu použít jenom jeden T-člen před karburátorem a vracet z něj palivo přes plnící trubku rovnou do nádrže, ale zřejmě nebudu línej a udělám ty T-členy hned dva a budu se poctivě držet jejich doporučeného schematu. :wink:
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
Uživatelský avatar
Lark
Příspěvky: 9825
Registrován: čtv 13.11.2008 0:00
Bydliště: Benátecká Vrutice, ČR

Re: Používate pal.pumpu?

#42 Příspěvek od Lark »

Tu možnost otočení bimbase proti jsem právě myslel jedině v případě, že by opravdu nehrozilo uvíznutí.
Jinak ta finta s tou vracečkou přímo do vstupu u čerpadla by asi ty bubliny mohla řešit. Nezbyde ti nic, než testovat. Nebo kdyby se vešla do trupu kamerka s osvětlením a natočit, co se tam za letu opravdu děje :mrgreen:
Uživatelský avatar
VTjr
Příspěvky: 7211
Registrován: úte 09.02.2010 0:00
Bydliště: Žilina, SK

Re: Používate pal.pumpu?

#43 Příspěvek od VTjr »

Mám tam ještě jeden problém.
Nádrž je malá a doba chodu motoru tak dost krátká (po 5 minutách je sucho). Čili pokud bych měl mít rezervu, tak letový časovač nastavit tak na 3 minuty. Jenže to mi připadá pro 3D akrobata strašně málo. Řešila by to 1,5-krát větší nádrž. Prostor je však takový, že se tam nic většího nevejde. Ale je další prostor pod falešnou kabinou, kam by se mohla umístit nádrž druhá. Tak mě napadlo, jestli bych to nemohl udělat podobně jak se to řeší u 3D helikoptér, kde mají nádrž hlavní a malou zásobníkovou. Možná by to řešilo i to, že vzduch se bude doplňovat jen do té zadní pod kabinou a ta přední bude tím pádem víc naplněná a tím i méně problémová. Myslím si, že čerpadlo by to mělo utáhnout.
Tady je několik schemat palivové instalace s Perryho čerpadlem, co používají helináři.
OS91-Diagram2.jpg
Jak jsem se již zmiňoval, oni vracejí palivo obtokem přes jednosměrný ventil přímo do nádrže (nebo do hlavní, pokud jsou dvě). Nechápu význam toho ventilu, tam přece nemůže palivo téct opačným směrem i kdyby tam ten ventil nebyl. :? A Taky to celé místo obyčejného odvzdušnění tlakují z tlumiče. Zatím co na stránkách výrobce mají stejný ventil jen na odvzdušnění nádrže a obtok je jen holá trubka. :roll:
V souvislosti s obtokem mě ještě napadlo i to, že pokud by náhodou motor začal chtěl nasát víc paliva než je, dejme tomu stavěcím šroubkem přiškrcené, Perryho čerpadlo schopno dodat, tak teoreticky může obtok posloužit jako paralelní potrubí a v tom případě by se směr toku paliva v něm opravdu otočil. Sice si nedovedu představit situaci, kdy by to mohlo nastat (když je naplno otevřená klapka, tak samozřejmě motor chce víc paliva, ale jeho sací schopnost je zas mizivá, naopak když je volnoběh, tak sací schopnost je obrovská, ale potřeba paliva minimální), ale každopádně zpětný ventil v obtoku by tomu mohl zabránit. :?

Já vím, že jsem zatím nevyřešil ani svůj první problém a už vymýšlím další komplikace s druhou nádrží. :lol: Ale faktem je i to, že právě moje malá zásoba paliva způsobuje to, že stav poloprázdné nádrže nastane příliš brzo a zejména při ní jsou pak problémy se zhasínáním, nikoliv při plné. Zásobníková nádrž patrně simuluje motoru aby téměř po celou dobu běhu měl jakoby nádrž furt plnou. K čemu jinak by to tam ti helináři dávali?
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
Uživatelský avatar
VTjr
Příspěvky: 7211
Registrován: úte 09.02.2010 0:00
Bydliště: Žilina, SK

Re: Používate pal.pumpu?

#44 Příspěvek od VTjr »

Lark píše:...Nebo kdyby se vešla do trupu kamerka s osvětlením a natočit, co se tam za letu opravdu děje :mrgreen:

:lol: :lol: :lol:
Tak kamerka je sice skvělý nápad, ale tu neřeším.
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
blembondo
Příspěvky: 1851
Registrován: pon 01.12.2008 0:00
Bydliště: Lysice Brno

Re: Používate pal.pumpu?

#45 Příspěvek od blembondo »

Jen nápad...co k tomu T kusu pozice 10-12 dát krmítko tak jak to mají některé heli.
Odpovědět

Zpět na „Spalovací motory“