Lietanie vo vetre
Re: Lietanie vo vetre
Ale větru se nebát a učit se s ním si rozumět a umět ho číst na modelu. Jasně že to neplatí hned pro začátečníky. Prostě chodit když pofukujue a pak i jindy, když třeba je o něco silnější a tak. Ono těch bezvětrnných dnů zas tak moc není a chodit navečer né každej má čas. Takhle honím i své žáčky vítr nevítr a stojím jim při ruce. A učím je lítat i v slabší turbulenci. Pak mi dávaj za pravdu, že všude jinde se jim lítá pak líp a to i za silnějšího větru
Takže zásady byly popsány a pak jen zkoušet a učit se vítr nezatracovat. Pak se dá lítat i při 10ms a užívat si to. Znám piloty co lítaj dobře, ale jak to fouká přes 3ms, ven lítat nepůjdou.
Re: Lietanie vo vetre
robotmz píše:2952
- hovorím všeobecne o lietaní do nejakých 50m nad zemou, vyššie je to šumafuk, tam môžeš robiť hocičo čo vydrží konštrukcia...
- dá sa vyhnúť tým zatáčkam, ale viem, je to nezaujímavé lietať ako podľa pravítka, to by asi nebavilo nikoho, vrátane mňa. Len si treba uvedomiť že tie isté veci čo robím v 200 metroch nemôžem robiť v 20-tich metroch.
- mimochodom odštartujem rovno proti vetru, a zatočím zhruba kolmo na vietor, nechám sa unášať ku sebe, potom zase zatočím proti vetru a obrátim to kolmo na vietor v 90 st. uhle a zase to nechám uniesť k sebe a tak ďalej....
Takto sme napríklad vytáčali slabé bubliny alebu nulku, ako to kto nazve asi 30 metrov nad zemou vyše 5 minút, ináč by si to sklesal za 15 sekúnd až na zem.
Sú situácie, kedy fakt ak sa chceš prekonať, musíš lietať na presnosť, jedna chyba znamená že ty si na zemi a kolega si ešte poletuje... a ak nebudeš lietať na techniku, kde sa posunieš??
...to je můj malý sen...zalétat si s nějakým termickým super brusem...Snad by se i našel člověk, který by mi to letadlo půjčil...ale já mám mód 4...a to je problém
Nikdy jsem nelétal nic soutěžně a ani jsem nikdy neměl ty ambice (o schopnostech nemluvě:-))) )
Hovořím tedy jen za ty a pro ty, co to máme rádi
- MarthiR
- Příspěvky: 2574
- Registrován: čtv 21.04.2011 0:00
- Bydliště: Jižní morava (Drnholec,S.T.Břeclav) ČR
Re: Lietanie vo vetre
Hoki píše:Ale větru se nebát a učit se s ním si rozumět a umět ho číst na modelu. Jasně že to neplatí hned pro začátečníky. Prostě chodit když pofukujue a pak i jindy, když třeba je o něco silnější a tak. Ono těch bezvětrnných dnů zas tak moc není a chodit navečer né každej má čas. Takhle honím i své žáčky vítr nevítr a stojím jim při ruce. A učím je lítat i v slabší turbulenci. Pak mi dávaj za pravdu, že všude jinde se jim lítá pak líp a to i za silnějšího větruTakže zásady byly popsány a pak jen zkoušet a učit se vítr nezatracovat. Pak se dá lítat i při 10ms a užívat si to. Znám piloty co lítaj dobře, ale jak to fouká přes 3ms, ven lítat nepůjdou.
Přesně moje řeč
Kolega mě také vyhecoval a já šel, éro od RCF Su 29 sem ani nemohl udržet v ruce, citil sem jak se Eppčko prohýbalo , položil na zem, plný a už sem byl ve vzduchu
Minulost: T9X,Graupner MZ 24 Hoot, Futaba T10J
Součastnost : Návrat k Graupner MZ 24 Hoot
Součastnost : Návrat k Graupner MZ 24 Hoot
Re: Lietanie vo vetre
Ano, když lítám na svém plácku 200x400m, lemovaný ze tří stran 20-25m stromy, tak vítr kolem 6-7ms mi dává s turbulencí zabrat. Byl jsem pak v Dolanech lítat na modelshow a vítr do 14ms mi tolik nevadil. Byl čistej a model v něm neměl snahu někam ustřelit. A to jsem lítal (v předklonu) s konstrukčním metrovým akrobátkem kolem 500g letovky. Chce se to nebát a zkoušet od slabých větříků až do klasického kolem 6-7ms.
Re: Lietanie vo vetre
Lněnička píše:.................
3. Pro létání ve větru nad 5 m/s se vyplatí posunout těžiště o něco dopředu: 4 až 20 mm, podle velikosti stroje. S tím by mělo být změněno i seřízení. Mělo by být menší!!!
......................Omlouvám se a opravuji : seřízení stroje nemusí být pro krátkodobé létání ve větru významněji měněno.
Létání bude samozřejmě trochu tupejší, ale bezpečnější.
J.Lněnička
Jste si jistý, že jste se nepřepsal a nemá to být:
".....posunout těžiště o něco dopředu a zvětšit úhel seřízení"?
Pokud cokoliv v této diskusi hodnotím, nebo se k něčemu vyjadřuji, je to jen má domněnka
Re: Lietanie vo vetre
JMalik píše:Lněnička píše:.................
3. Pro létání ve větru nad 5 m/s se vyplatí posunout těžiště o něco dopředu: 4 až 20 mm, podle velikosti stroje. S tím by mělo být změněno i seřízení. Mělo by být menší!!!
......................Omlouvám se a opravuji : seřízení stroje nemusí být pro krátkodobé létání ve větru významněji měněno.
Létání bude samozřejmě trochu tupejší, ale bezpečnější.
J.Lněnička
Jste si jistý, že jste se nepřepsal a nemá to být:
".....posunout těžiště o něco dopředu a zvětšit úhel seřízení"?
Já nic neměním na modelech, jen při lítání ve větru trochu natrimuju na potlačeno. Žádné změny těžiště či úhly seřízení.
Re: Lietanie vo vetre
Ještě jedna moje oprava.
V moji odpovědi z dneška v 18,52h je v posledních dvou větách uvedeno slovo "mělo".
Správnější by bylo "mohlo".
J.Lněnička
V moji odpovědi z dneška v 18,52h je v posledních dvou větách uvedeno slovo "mělo".
Správnější by bylo "mohlo".
J.Lněnička
Re: Lietanie vo vetre
Lněnička píše:Ještě jedna moje oprava.
V moji odpovědi z dneška v 18,52h je v posledních dvou větách uvedeno slovo "mělo".
Správnější by bylo "mohlo".
J.Lněnička
Mně nejde teď o názor, jestli měnit to seřízení modelů pro nasazení do větru, nebo ne. To bude asi o osobních preferencích, celkovém naladění výkonu modelu apod.
Chtěl jsem se zeptat, jestli jste nepřehlédl, že pokud je např. doladěný větroň do klidu na maximální výkon, tak je tam nějaký úhel seřízení a někde je poloha těžiště. Pokud někdo dle svých požadavků dováží model do větru posunutím těžiště mírně dopředu, měl by buď ponechat úhel seřízení, nebo ho lehce zvětšit.
Vy píšete posunout těžiště dopředu a zmenšit úhel seřízení.
Buď si nějak nerozumíme, nebo mi to není jasné.
Pokud cokoliv v této diskusi hodnotím, nebo se k něčemu vyjadřuji, je to jen má domněnka
Re: Lietanie vo vetre
Alespon na svahu při větším větru to opravdu seřizuji jak popisuje pan Lněnička---závaží v těžišti trochu víc na čumák a potlačit výškovku---zmenšit uhel seřízení a trochu přesunout těžiště dopředu.
Re: Lietanie vo vetre
pepin píše:Alespon na svahu při větším větru to opravdu seřizuji jak popisuje pan Lněnička---závaží v těžišti trochu víc na čumák a potlačit výškovku---zmenšit uhel seřízení a trochu přesunout těžiště dopředu.
Tohle mi právě není jasné, jestli to takhle p. Lněnička myslel.
Potom ale musíš mít zbytečně velký úhel seřízení a těžiště poměrně vpředu pokud to máš naladěné na vysoký výkon do klidu.
Např. mám větroně nastaveného do klidu tak, že je poměrně vzadu těžiště a malý úhel seřízení. Pokud to jde, tak s tím létám i ve větru a v turbulenci se stejným seřízením. Pokud to nejde, tak to dovážím kvůli pronikavosti do těžiště. Pokud někde ani tohle nepomáhá, tak posunu skutečně těžiště o kousek dopředu jak popisuje, ale musím zvýšit úhel seřízení, protože tam už nemám prakticky žádnou rezervu na podélnou stabilitu.
Pokud to myslel tak, jak popisuješ situaci Ty : Do větru posunout těžiště dopředu a zmenšit úhel seřízení, tak si myslím, že do normálních podmínek je to zbytečně posichrované příliš velkým úhlem seřízení, zbytečně to snižuje výkon - dle mě.
Pokud cokoliv v této diskusi hodnotím, nebo se k něčemu vyjadřuji, je to jen má domněnka
Re: Lietanie vo vetre
JMalik píše:Pokud to myslel tak, jak popisuješ situaci Ty : Do větru posunout těžiště dopředu a zmenšit úhel seřízení, tak si myslím, že do normálních podmínek je to zbytečně posichrované příliš velkým úhlem seřízení, zbytečně to snižuje výkon - dle mě.
Je to jak píšeš, mohl bych mít těžiště pro větší výkonost posunuté ještě víc dozadu--to by pak opravdu znamenalo v případě dovážení čumáku opravdu naopak přitáhnout výškovku.
je to o osobních preferencích, ten maximální výkon s těžištěm v neutrálním bodu není zadarmo a nese s sebou zase určité nevýhody,preferuji spíš zdravý komromis.
Re: Lietanie vo vetre
pepin píše:Alespon na svahu při větším větru to opravdu seřizuji jak popisuje pan Lněnička---závaží v těžišti trochu víc na čumák a potlačit výškovku---zmenšit uhel seřízení a trochu přesunout těžiště dopředu.
Já si vždy myslel,že potlačení výškovky znamená,že letadlo klopím na čumák. To pro letadla s klasickým uspořádáním křídel,znamená,že potlacenim zvětšuji úhel seřízení.
Zároveň mi není jasné proč bych úhel seřízení zmenšoval,když kvůli vyšší zásobě stability posunu těžiště dopředu. Nějak si to nedokážu napasovat na teoretické zaklady.
Re: Lietanie vo vetre
Měl jsem větroně bez křidýlek o R-1700mm a H-555g a stejnosměrný motor MIG-400. Takže žádné přemotorování. Když foukalo kolem 4-6ms, nic jsem nedovažoval, nikam jsem nepřesouval těžiště a jen jsem opravdu potlačil trochu na trimu výškovku a lítalo to stejně dobře. Tak jak to tady ale čtu, tak to bylo špatně seřízené letadlo?
Re: Lietanie vo vetre
walter2 píše:.
Já si vždy myslel,že potlačení výškovky znamená,že letadlo klopím na čumák. To pro letadla s klasickým uspořádáním křídel,znamená,že potlacenim zvětšuji úhel seřízení.
Zároveň mi není jasné proč bych úhel seřízení zmenšoval,když kvůli vyšší zásobě stability posunu těžiště dopředu. Nějak si to nedokážu napasovat na teoretické zaklady.[/quote]
------------------------------------------------------------------
Zkusím vysvětlit proč to dělám já, jak to dělám--v termice--ploužení mi víc vyhovuje model seřízený tak, aby sám nepatrně vybíral--kladnější seřízení, nemusím model neustále vizuálně hlídat, páč nehrozí, že ve chvilce nepozornosti model zmizí střemhlavým letem do země, ale někde na obloze ho najdu jak trochu houpe a sám vybírá, když přejdu na svah a létám na vyšší rychlosti, tak je to samovolné vybírání už nepříjemné, proto nepatrně přetrimuji do potlačena--vznos svahového proudění vyrovná jinak zvýšené klesání modelu, který by ve větru mimo svah po tomto potlačení klesal, v silnějším větru ještě přidávám závaží--trochu víc právě směrem na čumák.
Je to samozřejmě model od modelu, ale i u větroně ---řekněme pro akrobacii mi to takto vyhovuje víc, nežli to neutrální seřízení, navíc třeba u polosouměrného profilu u akrobatického větroně v neutrálnějším letovém seřízení v základníém letovém režimu musím stále nepatrně přitahovat, aby mix výškovka--křidélka-klapky nepatrně zakřivila ve vodorovném letu křídlo do nosného profilu--křidélka-klapky trošku dolu--jako bych přepnul na letový režim termika--prostě mi to takto vyhovuje, respektive během záletu většinou dojdu vždy k tomuto výsledku seřízení, kdy je mi to takto seřízené příjemné na řízení.Ale létám především na svahu, na rovném letišti bych možná preferoval jiné seřízení--respektive když nějaký elektrolet odladím na louce, na svahu to pak povětšinou právě musim nakonec poupravit jak jsem psal .
Re: Lietanie vo vetre
TO pepin: Jasně a toto beru. Ale tady byla otázka lítání ve větru a Tvůj popis je na třech různých letových modifikací modelu = termika - svah - akrobatění. Já to popisoval na jeden model, na stejném plácku, stejný styl lítání a jen změna mezi bezvětřím a třeba větrem do 6ms. Což u půl kilového větroně bez křidýlek ještě jde. Více větru, to je už o model.