FunCub - po ubrání plynu vyplave
-
Michal Matějka
- Příspěvky: 584
- Registrován: pon 10.01.2011 0:00
- Bydliště: Žebrák
- Kontaktovat uživatele:
Re: FunCub - po ubrání plynu vyplave
Potlačení motoru tedy vrátím na původní nastavení ale s těžištěm mi nezbývá než laborovat, dle vašich rad se asi moc řídit nemůžu. Půlka vás radí baterku dopředu, půlka dozadu.
- kratas
- Příspěvky: 1656
- Registrován: sob 03.01.2009 0:00
- Bydliště: Praha - Krč, ČR
- Kontaktovat uživatele:
Re: FunCub - po ubrání plynu vyplave
Já mám těžiště přesně dle výrobce a nemám naprosto žádný problém. Pokud letím s motorem, tak ať jedu naplno nebo napůl, letí hezky v rovině. Pokud motor úplně vypnu, má tendenci jít čumákem trochu dolů, ale to je naprosto v pořádku, jelikož to není větroň. Takže pokud dáš vyosení tak jak jej uvažoval výrobce a pokud dodržíš těžiště, vše by mělo fungovat korektně. Samozřejmě je nutný předpoklad, že vše se slepeno správně a nic se nikde nekroutí, neprohýbá a podobně.
SOVA is YouR CO-pilot
http://rc-sovy.blogspot.com
http://www.rcsovy.cz
http://rc-sovy.blogspot.com
http://www.rcsovy.cz
- juraj.jurej
- Příspěvky: 4068
- Registrován: čtv 08.03.2012 9:01
- Bydliště: SK
- Kontaktovat uživatele:
Re: FunCub - po ubrání plynu vyplave
Ja by som znížil vyosenie vypol mix nastavil ťažisko a až potom doladil mixom. Takéto modeli na plnom plyne vždy mierne stúpaju je to konštrukciou. Sú to pomalé lietadlá takto sa to chová, keď máš veľkú rýchlosť vypneš motor a lietadlo stúpne, zmenšil by som aj stúpanie vrtule.
FrSky Tandem X20
Re: FunCub - po ubrání plynu vyplave
A od kdy má vliv stoupání vrtule na to, jetli to po vypnutí motoru neletí rovně?
http://ar1.rajce.idnes.cz/
Re: FunCub - po ubrání plynu vyplave
AR1 píše:A od kdy má vliv stoupání vrtule na to, jetli to po vypnutí motoru neletí rovně?
Rada zřejmě směřovala k tomu, aby model nemohl letět tak rychle. Ale to by si měl pilot ukočírovat páčkou plynu a ne změnou vrtule.
Jardah
Re: FunCub - po ubrání plynu vyplave
Už tu začínají padat pitomosti. Dej těžiště dle návodu, vyosení dle návodu a potom bude pokračování.
http://ar1.rajce.idnes.cz/
- juraj.jurej
- Příspěvky: 4068
- Registrován: čtv 08.03.2012 9:01
- Bydliště: SK
- Kontaktovat uživatele:
Re: FunCub - po ubrání plynu vyplave
K tomu vplivu stúpaniu vrtule jednoducho čím väčšia rýchlosť tým väčší vstlak. Po vypnutí motoru model má ešte veľkú rýchlosť a vyhúpne pokial nespomali. Je to dané konštrukciou lietadla. Keby to bol symetrický profil krídla a nieaký stredoplošník tak sa to chová inak. Každé lietadlo má svoju max rýchlosť on to tlačí dole motorom a výškovkou. Časom by sa mu to rozpadlo na dôsledky pnutia. Ja som písal nech si najskôr upraví vyosenie mot. potom poriadne CG a potom vrtuľu. Neviem aký tam má motor ani vrtuľu takže ťažko povedať.
FrSky Tandem X20
Re: FunCub - po ubrání plynu vyplave
juraj.jurej píše:Ja by som znížil vyosenie vypol mix nastavil ťažisko a až potom doladil mixom........
Kde Michal Matějka píše, že tam má namixovaný motor do výškovky?
Pokud cokoliv v této diskusi hodnotím, nebo se k něčemu vyjadřuji, je to jen má domněnka
Re: FunCub - po ubrání plynu vyplave
Jenže on vyhoupne právě proto, že po ubrání plynu zpomalí.
http://ar1.rajce.idnes.cz/
- juraj.jurej
- Příspěvky: 4068
- Registrován: čtv 08.03.2012 9:01
- Bydliště: SK
- Kontaktovat uživatele:
Re: FunCub - po ubrání plynu vyplave
Však práve za to vyhupne a s tým stratí tú rýchlosť. Keby bol motor menej vyosený tak stúpa stále na plnom plyne tak to má byť u takéhoto typu lietadla.
Pokial letí v klze normálne uprav to vyosenie, CG trochu dopredu (nie je to vetroň nemalo by to len tak plachtiť) a potom skúsiť zálet vytrimovať a uvidí sa?
Môj názor je aj tak, že tam hrá roľu vysoká doletová rýchlosť. Skús postupne uberať do nuly a model to nespraví !
Pokial letí v klze normálne uprav to vyosenie, CG trochu dopredu (nie je to vetroň nemalo by to len tak plachtiť) a potom skúsiť zálet vytrimovať a uvidí sa?
Môj názor je aj tak, že tam hrá roľu vysoká doletová rýchlosť. Skús postupne uberať do nuly a model to nespraví !
Naposledy upravil(a) juraj.jurej dne stř 18.04.2012 19:59, celkem upraveno 1 x.
FrSky Tandem X20
Re: FunCub - po ubrání plynu vyplave
Za toho stavu jak to popisuje, tak se to bude chovat následovně:
Pokud posune těžiště dopředu a zmenší vyosení motoru na původní hodnotu, tak to bude bezmotorově přiměřeně klouzat a v motorovém letu to bude stoupat (tak, jak to zamýšlel výrobce).
Pokud bude chtít, aby to v motorovém letu drželo přibližně horizont, musí zmenšit úhel seřízení, posunout těžiště dozadu a vrátit zpátky to nesmyslně velké vyosení motoru.
Potom je hodně kompromisních variant mezi tímhle.
Když se ten stav pokusí řešit mixem výškovky do motoru, udělá z toho bestii nepříjemných letových vlastností.
Pokud posune těžiště dopředu a zmenší vyosení motoru na původní hodnotu, tak to bude bezmotorově přiměřeně klouzat a v motorovém letu to bude stoupat (tak, jak to zamýšlel výrobce).
Pokud bude chtít, aby to v motorovém letu drželo přibližně horizont, musí zmenšit úhel seřízení, posunout těžiště dozadu a vrátit zpátky to nesmyslně velké vyosení motoru.
Potom je hodně kompromisních variant mezi tímhle.
Když se ten stav pokusí řešit mixem výškovky do motoru, udělá z toho bestii nepříjemných letových vlastností.
Pokud cokoliv v této diskusi hodnotím, nebo se k něčemu vyjadřuji, je to jen má domněnka
- juraj.jurej
- Příspěvky: 4068
- Registrován: čtv 08.03.2012 9:01
- Bydliště: SK
- Kontaktovat uživatele:
Re: FunCub - po ubrání plynu vyplave
Tak to trochu zjednodušeně shrneme.
Běžné letadlo má těžiště před působištěm vztlaku a trochu "přitaženou výškovku". Váha (působí v těžišti) před působištěm vztlaku letadlo klopí nosem dolů. Vodorovná ocasní plocha nastavená ve smyslu "lehce přitaženo" klopí letadlo ocasem dolů a tedy nosem vzhůru.
Klopný moment od váhy je na rychlosti nezávislý, klopný moment od vodorovné ocasní plochy roste s rychlostí (druhou mocninou). Je tedy rychlost, ve které jsou oba momenty v rovnováze a letadlo letí ustáleně, nikam se neklopí.
Pokud rychlost klesne, vítězí moment od váhy - klopí nos k zemi. Rychlost stoupne a moment od ocasu stoupne a letadlo se vyrovná.
Pokud rychlost stoupne nad tu rovnovážnou, vítězí moment od ocasu a zvedne nos. Tím letadlo zpomalí a klesne moment od ocasu atd ...
Většinou se model seřizuje tak, aby ta rovnovážná rychlost byla rychlostí bezpečného klouzání. Potom se letadlo při mnohem vyšší rychlosti v motorovém letu zákonitě výrazně vzpíná. Tomu se dá zabránit tím, že pilot tlačí, ale není to pohodlné.
Lépe je využít nějaké síly závislé na rychlosti. Třeba tahu motoru. Ten je při větší rychlosti nutně větší, než při kluzu na přistání.
Když se trochu vyosí dolů, složka tahu dělá přesně to, co je potřeba. Pomáhá překonat snahu vzpínat se, pomáhá váze proti momentu od vodorovné ocasní plochy. Rovnovážná rychlost se zvýší a není třeba tlačit.
Pokud ovšem v plné rychlosti zdechne motor, nic nebrání letadlu vzepnout se a přejít postupně na původní rovnovážnou rychlost kluzu.
Tahle snaha letadla stabilizovat se, je tím výraznější, čím víc je "výškovka přitažená" a aby v kluzu byla rovnováha musí být i těžiště víc vpředu, aby moment váhy byl větší.
Pokud se tedy jeví tahle tendence moc silná, je třeba oba momenty zmenšit. Těžiště posunout dozadu směrem k působišti vztlaku a ubrat na přitažení vodorovné ocasné plochy. A úměrně i snížit vyosení motoru směrem dolů.
Běžné letadlo má těžiště před působištěm vztlaku a trochu "přitaženou výškovku". Váha (působí v těžišti) před působištěm vztlaku letadlo klopí nosem dolů. Vodorovná ocasní plocha nastavená ve smyslu "lehce přitaženo" klopí letadlo ocasem dolů a tedy nosem vzhůru.
Klopný moment od váhy je na rychlosti nezávislý, klopný moment od vodorovné ocasní plochy roste s rychlostí (druhou mocninou). Je tedy rychlost, ve které jsou oba momenty v rovnováze a letadlo letí ustáleně, nikam se neklopí.
Pokud rychlost klesne, vítězí moment od váhy - klopí nos k zemi. Rychlost stoupne a moment od ocasu stoupne a letadlo se vyrovná.
Pokud rychlost stoupne nad tu rovnovážnou, vítězí moment od ocasu a zvedne nos. Tím letadlo zpomalí a klesne moment od ocasu atd ...
Většinou se model seřizuje tak, aby ta rovnovážná rychlost byla rychlostí bezpečného klouzání. Potom se letadlo při mnohem vyšší rychlosti v motorovém letu zákonitě výrazně vzpíná. Tomu se dá zabránit tím, že pilot tlačí, ale není to pohodlné.
Lépe je využít nějaké síly závislé na rychlosti. Třeba tahu motoru. Ten je při větší rychlosti nutně větší, než při kluzu na přistání.
Když se trochu vyosí dolů, složka tahu dělá přesně to, co je potřeba. Pomáhá překonat snahu vzpínat se, pomáhá váze proti momentu od vodorovné ocasní plochy. Rovnovážná rychlost se zvýší a není třeba tlačit.
Pokud ovšem v plné rychlosti zdechne motor, nic nebrání letadlu vzepnout se a přejít postupně na původní rovnovážnou rychlost kluzu.
Tahle snaha letadla stabilizovat se, je tím výraznější, čím víc je "výškovka přitažená" a aby v kluzu byla rovnováha musí být i těžiště víc vpředu, aby moment váhy byl větší.
Pokud se tedy jeví tahle tendence moc silná, je třeba oba momenty zmenšit. Těžiště posunout dozadu směrem k působišti vztlaku a ubrat na přitažení vodorovné ocasné plochy. A úměrně i snížit vyosení motoru směrem dolů.
Re: FunCub - po ubrání plynu vyplave
AR1 píše:Jenže on vyhoupne právě proto, že po ubrání plynu zpomalí.
Ne, vyhoupne proto, protože má ještě rychlost a motor po stažení plynu ho svým přehnaným potlačením přestane tahnout čenichem dolů. Je-li při tom těžiště víc vzadu, je efekt vzepnutí se zajištěn.
1) srovnat motor do originálního potlačení
2) posunem baterek dostat těžiště do místa podle návodu
3) udělat letový test - a) vytrimovat kluz bez motoru, po něm VOP nesmí být výrazně natažená ani potlačená. Pokud je, doladit polohou těžiště - ne jinak. Éro musí rozumě klouzat rychlostí bezpečně nad pádovou.
b) provést test stažení plynu v horizontálním letu. Nějaké +- vyplavání je tolerovatelné, nesmí dojít k vzepnutí s hrozbou ztráty rychlosti.
a pak má smysl se bavit dál. Věřím, že nebude o čem.
Jardah
Re: FunCub - po ubrání plynu vyplave
jardah62 píše:AR1 píše:Jenže on vyhoupne právě proto, že po ubrání plynu zpomalí.
Ne, vyhoupne proto, protože má ještě rychlost a motor po stažení plynu ho svým přehnaným potlačením přestane tahnout čenichem dolů..
Ty se rád posloucháš, viď. A potom stažení plynu se stane s rychlostí co.
http://ar1.rajce.idnes.cz/