Stránka 3 z 25

Re: Jak na letecké video - vše kolem jeho zpracování

Napsal: úte 02.12.2014 14:02
od OK2BUH
Bohužel to prokládání není minulostí. Žádná TV stanice není tak bohatá aby si mohla dovolit platit dvojnásobný datový tok když to většina diváků stejně neocení. Proto v TV vysílání pozemním i satelitním zůstává 50i. Pouze Němci a Rakušani mají v HD 50p ale zase menší rozlišení 720, takže datový tok je stejný. Pro vlastní tvorbu samozřejmě 50 nebo 60p není problém.

Re: Jak na letecké video - vše kolem jeho zpracování

Napsal: úte 02.12.2014 14:46
od VTjr
Takže, stejně jako i v té hluboké minulosti, je i dnes omezujícím faktorem spíše ta šířka pásma při přenosu a ne kapacitní možnosti ukládáni. Krom toho se domnívám, že v profesionální studiové TV-technice se už dávno mixovalo a střihalo video bez překládání a pak se to do i-režimu upravovalo až při samotném vysílání. Nebo se pletu?

Re: Jak na letecké video - vše kolem jeho zpracování

Napsal: úte 02.12.2014 15:04
od Stapaka
VTjr píše:Tak to nemáš pravdu, vyšší FPS samozřejme má nejen přímo úměrný vliv na velkost datového toku, ale i na tu kvalitu snímání obrazu, protože dovolí snímacímu prvku jen nepřímo úměrně kratší čas na exponování/snímání každého jednotlivého snímku. Je to stejné jako když fotoaparátem fotíš buď s expozicí 1/25 nebo 1/50 s. Pro kratší expozici pak potřebuješ buď víc světla, nebo vyšší citlivost filmu (snímacího polovodičového prvku) nebo menší clonu objektivu (tedy větší otvor apertury). Jenže ta vyšší citlivost vždy vnáší nárůst šumu (u klasických filmových pásů to bylo větší zrno, u CCD prvků zas ten šum), menší clona zas snižuje hloubku ostrosti a taky zvyšuje vliv projevů nedokonalosti optiky objektivu na kvalitu obrazu (tedy obecně tu ostrost zhoršuje).
Takže opravdu nelepší je to dobré slunce. :wink:


Nehodlám polemizovat se zákony fyziky ;-), nic méně popisované zhoršení při snímání 50fps jsem ve výsledku u GoPro od verze 3 nijak nepozoroval.
Mám zato, že kvality její optiky to snad ani příliš nezvýrazní - ale to je jen můj názor.
Pravda je, že jsem se GoPro snažil používat vždy za dobrých světelných podmínek.
Navíc tyto kamery, až snad i včetně verze3+ trpěly za špatných světelných podmínek nízkou kvalitou obrazu všeobecně :-(.
U GoPro 4 BE už je citlivost lepší, ale ještě jsem neměl čas to pořádně prozkoušet, takže o tom zatím polemizovat nebudu (kromě faktu, že oproti verzi 3 má jasně jemnější kresbu, s GoPro 3+ jsem neměl tu čest).

Nic méně, mně ani tak nešlo o technické parametry jako jak působící obraz na diváky. Pokud divák vůbec postřehne zvětšení šumu zapříčiněné
vyšším fps, myslím že mu to nebude tolik vadit, jako např. dvojení hran při švenku do strany. Ale největší problém vidím v tom, když je třeba
spojit příspěvky od GoPro s příspěvky 25p fps, s příspěvky zatím převažujících kamer pořizujících záznamy s 25fps (ale 50i).
Tam prostě použití 25p z GoPro trhá oči a někdy i dělá problémy s výpočtem např. MPEG_2 pro tvorbu DVD...
Kdežto zpracování 50i a 50p v jedné timeline s fps 25 je naprosto bezproblémové a troufám si tvrdit, že málokdo pozná která část je v "i" a která v "p".

Takže možná není záznam 50p fps u GoPro technicky dokonalejší, ale pro další (a hlavně smíšené zpracování) je přijatelnější a dávám mu přednost.

Pro zpracování samostatných příspěvků je to pak samozřejmě úplně jedno, ale to se pak může klidně zpracovávat i ve 30p fps v Quick Time.


A co se týče prokládání, tak to ještě nějaký čas bude hlavním způsobem i při zpracování. Ani většina střihových aplikací doposud neumí zpracovat
Full HD záznam s 50p snímky. Pouze rozlišení 720. Prozatím je maximum 25p. A tam ta plynulost pořád pokulhává.

Re: Jak na letecké video - vše kolem jeho zpracování

Napsal: úte 02.12.2014 15:50
od gardenroute
Ale tady to je o vlastní tvorbě, v té nikdo "prokládání" již dlouho používat nemusí... :(

Re: Jak na letecké video - vše kolem jeho zpracování

Napsal: úte 02.12.2014 16:07
od Stapaka
Konkrétně Ty, když jsi zpracovával Tvá videa z Okavanga, nekombinoval jsi tam náhodou GoPro s nějakou handkou?
Měl jsem dojem, že jsem tam nějaké vložení zahlédl... :-)

Re: Jak na letecké video - vše kolem jeho zpracování

Napsal: úte 02.12.2014 16:08
od Stapaka
Ale v pořádku, budu respektovat jednolitost vlastní tvorby...

Re: Jak na letecké video - vše kolem jeho zpracování

Napsal: úte 02.12.2014 16:16
od gardenroute
Stapaka píše:Konkrétně Ty, když jsi zpracovával Tvá videa z Okavanga, nekombinoval jsi tam náhodou GoPro s nějakou handkou? Měl jsem dojem, že jsem tam nějaké vložení zahlédl... :-)
Jasne, ale naopak, hlavni dokument je primarne tocen HD Canon Legrií (25fps), k tomu letecke z GP, a když něco bylo ze smartphonů pro oziveni...
Ale moje předchozí reakce byla na "boha" (OK..BUH) vyse.., tykalo se "interlaced" rezimu v TV vysilaní... Bohuzel jsi me svými 2 příspěvky predesel, nemel jsem stranku refreshlou...

Re: Jak na letecké video - vše kolem jeho zpracování

Napsal: úte 02.12.2014 16:20
od gardenroute
Stapaka píše:...A co se týče prokládání, tak to ještě nějaký čas bude hlavním způsobem i při zpracování. Ani většina střihových aplikací doposud neumí zpracovat...Full HD záznam s 50p snímky. Pouze rozlišení 720. Prozatím je maximum 25p. A tam ta plynulost pořád pokulhává....
Mel jsem za to, ze napr. Premiéra to umi (50-60p), nebo si to interne pro strih prevadi do prokládaného rezimu ? Tady v tom nemam zcela jasno... :(

Re: Jak na letecké video - vše kolem jeho zpracování

Napsal: úte 02.12.2014 17:32
od Stapaka
gardenroute píše:Mel jsem za to, ze napr. Premiéra to umi (50-60p), nebo si to interne pro strih prevadi do prokládaného rezimu ? Tady v tom nemam zcela jasno... :(



Musím se poopravit. Premiéra umí 50p a 60p a to (a pouze) ve formátu AVCHD.
Tímto si sypu popel na hlavu :( . Jelikož s tímto formátem při střihu příliš nepracuji, zapomněl jsem na to... :oops:

Re: Jak na letecké video - vše kolem jeho zpracování

Napsal: stř 03.12.2014 0:51
od Dag2B3
Neznám Premiéru, ale nezdá se mi to "pouze". AVCHD je snad Sony formát. A Adobe určitě podporuje i jiné formáty. Spíš záleží jak si nastavíš TlmeLine. U jiných programů pokud máš v preferencích zaškrtlé přizpůsobit prvnímu klipu a hodíš tam AVCHD, tak vždycky střiháš v AVCHD [emoji17]

Re: Jak na letecké video - vše kolem jeho zpracování

Napsal: stř 03.12.2014 7:13
od Stapaka
Dag2B3 píše:Neznám Premiéru, ale nezdá se mi to "pouze". AVCHD je snad Sony formát. A Adobe určitě podporuje i jiné formáty. Spíš záleží jak si nastavíš TlmeLine. U jiných programů pokud máš v preferencích zaškrtlé přizpůsobit prvnímu klipu a hodíš tam AVCHD, tak vždycky střiháš v AVCHD [emoji17]


Můj poslední příspěvek se vztahoval pouze k materiálu se snímkovou frekvencí 50p a60p. Tento materiál umí Premiera zpracovat pouze ve formátu AVCHD, ovšem umí v něm i jiné fps. Pochopitelně , že umí zpracovat spoustu dalších formátů, ale tam už neumí snímkové frekvence 50p a 60p ...
Alespoň tedy do verze CS6 což je Premiere Pro 6.0.5 ty verze dál, co jsou v Cloudu, ty už neznám. Tam už jsem nešel.

Jinak ale máš pravdu v tom, že AVCHD je formát SONY, mimochodem vcelku dobrý, a i v tom, že pokud vložíš do Timeline v Premieře jakýkoli příspěvek,
Premiéra Ti dá na výběr, zda má dodržet parametry současného projektu, nebo zda se má přizpůsobit parametrům vkládaného příspěvku ....

Re: Jak na letecké video - vše kolem jeho zpracování

Napsal: stř 03.12.2014 7:41
od JosefSvejk
Jen pro upřesnění - AVCHD je společné "dítě" firem Sony a Panasonic.

Re: Jak na letecké video - vše kolem jeho zpracování

Napsal: pát 12.12.2014 0:20
od Dag2B3
Tak jenom v rychlosti chci dát dohromady pár záběrů na sobotní projekci (http://rcmania.cz/viewtopic.php?f=111&t=67752&start=60#p1170315)ze dvou kamer a samozřejmě i když se jednalo o GP3BE a u obou bylo rozlišení Full HD, dál už byla každá nastavená jinak- viz otisky. Tam co nebyl zaplý ProRess ta kamera vůbec nezvládla jasový rozsah v mracích. Vice vidět na vektroskopu.
Bez mraků.jpg

ProRess před úpravou.jpg

bez korekcí.jpg

ProRess po úpravě.jpg

Re: Jak na letecké video - vše kolem jeho zpracování

Napsal: pát 12.12.2014 14:03
od zskal
Tak jsem si toto zajímavé vlákno 2x pročetl a ujasnil si díky tomu dost věcí... :wink: Za to chlapi díky. Ale přece jen mám ještě nějaké nejasnosti. Jak tedy správně nastavit GoPro H3+BE, aby potom nevznikly problémy s mícháním záběrů např. ze zrcadlovky Canon, která točí v PAL 50 fps, když na zmíněné GoPro H3+BE můžu nastavit pro FOV "medium" 48 fps jak pro PAL, tak i pro NTSC? Budou už ty 2 fps dělat na timeline problémy? Bude tedy potom už lepší zvolit FOV "Ultra wide" a 50 fps s tím, že obraz budu muset potom v postprodukci srovnat? A jaké nastavení doporučujete pro tuto kameru pro venkovní večerní záběry? Díky.

Re: Jak na letecké video - vše kolem jeho zpracování

Napsal: pát 12.12.2014 14:44
od gardenroute
zskal píše:...Tak jsem si toto zajímavé vlákno 2x pročetl a ujasnil si díky tomu dost věcí... :wink: Za to chlapi díky...
Super, k tomu jsme to přeci zakladali :D
zskal píše:...Ale přece jen mám ještě nějaké nejasnosti. Jak tedy správně nastavit GoPro H3+BE, aby potom nevznikly problémy s mícháním záběrů např. ze zrcadlovky Canon, která točí v PAL 50 fps, když na zmíněné GoPro H3+BE můžu nastavit pro FOV "medium" 48 fps jak pro PAL, tak i pro NTSC? Budou už ty 2 fps dělat na timeline problémy? Bude tedy potom už lepší zvolit FOV "Ultra wide" a 50 fps s tím, že obraz budu muset potom v postprodukci srovnat? A jaké nastavení doporučujete pro tuto kameru pro venkovní večerní záběry? Díky....
Já točím dost společných záběrů s GoPro a Canon Legria, která jede do 1080/25fps/progressive (to je v podstatě obdobné jako PAL/50fps/progressive). GoPro mám nastaveno na 1080p/medium/50fps, na Phantomovi tocim obvykle také s 50 fps, a to zejména proto, abych mohl později v postprodukci pouzit kvalitni slowmotion.

Nicméně např. při naši africké cestě (dokument Go Africa 2013 - odvysílané epizody najdeš tady) jsem GoPro provozoval obvykle ještě v režimu 24/48 fps, a v dokumentu potom kombinoval s 1080p/25fps z "velké" HD kamery. Obvykle s tím nebyl žádný problém, dobré střihové SW se s tím lépe či hůře popere. Koukni na to, můžeš posoudit. Snad jen jednou je při panorama záběru ze vzduchu (na 25 fps časové ose a výsledném 25 fps renderu) trošinku vidět jemné zadrhnutí, posuď sám.

Teď již GoPro (letecky) točím jen 25/50 fps, to je bezproblémové, uvažuji, že přejdu na 30/60fps, tj. NTSC, což v HD (progress.) asi již dnes nehraje roli, a jsou snímky navíc právě pro slowmotion, což se vždy hodí.

Malé OT - příští týden odlétám na ostrov Koh Chang, kde bych chtěl (vedle i létání s Ptaakem) vyzkoušet také GoPro při šnorchlování v moři, s čímž žádnou "experience" zatím nemám :
- uvažoval jsem o použití plného GP obrazového záběru, tj. 1440p/30fps, ze kterého bych při postprocesu do 1080p cropoval vždy tu lepší část obrazu
- má někdo zkušenost, zda-li by bylo ještě lepší 2K7, nevím, zda-li v horších světelných podmínkách těsně pod hladinou to je to pravé ořechové ?
- červený/purpurový filtr asi netřeba pro natáčení těsně (do 2 metrů) pod hladinou, že ? Do větších hloubek to je jasné...
- má někdo tady nějakou zkušenost s GP pod vodou, která by se hodila ?