Ono je to možná zbytečná debata, když ÚCL se zabývá bezpilotníma letounama, ale podle EU se jedná o dálkově ovládaný letecký systém.
ÚCL tedy nemá nad RPAS žádnou pravomoc, což dokládá rižská úmluvu o RPAS a následující infografika potvrzuje to, co tady dokola kecám.
http://i.imgur.com/MqpCzIL.jpgNejdůležitější je todle

1. skupina, nízký riziko - vlastní potřeba, foto/video, průmysl - nulová regulace letectví, průsery řeší policie
2. skupina, riziko dle operace - průzkum infrastruktury, komerční a průmyslové akce, např. filmování sportu -
pravidla na základě výše a druhu rizika3. skupina - nejvyšší riziko - přeprava (Amazon) - licence, certfikace, manuál letů
Dál je přesná regulace na tyto skupiny rozvedena v dokumentu "Koncept provozu dronů" od EASA (nevyšší evropská agentura bezp. let. provozu).
Především
3.1 Open category
The open category is for the very low risk drone op- erations, therefore without involvement of Aviation Authorities, even for commercial operations. No air- worthiness approval is foreseen and there are also no approvals or licenses for operators and pilots. It is de- signed to allow simple operations and for the small and medium-sized enterprises to gain experience. The risk for other airspace users is mitigated through separation with manned aviation. The drone must be flown:
• Under direct visual line of sight (VLOS): 500m
• At an altitude not exceeding 150 m above the ground or water
• Outside of specified reserved areas (airport, environmental, security)
The risk for the people on the ground is mitigated through the use of low energy aircraft and by establishing minimum distances with respect to the people on the ground. Flights above crowds are prohibited, but flights above people not related to the operation in cities or populated areas is allowed. While there is no airworthi- ness approval required, industry standards could be applied. Drones are already today available on the market with a number of safety features like parachutes and/or mitigation of failures through software and redundancy. In populated areas drones must be compliant with an acceptable Industry Standard (e.g. EN) requiring adequate safety measures such as assistance to the drone operator to respect maximum altitude and/or to remain outside specified reserved areas. In addition, it is prudent to envisage a maximum mass limit for operations in populated areas. This mass would be defined as a result of the stakeholders consultation envisaged in Paragraph 7, Plan- ning. The requirement to comply with an Industry Standard would not be applicable to toys of less than 500g designed to be operated by children of less than 14 years.
3.1 Otevřená kategorie
Otevřená kategorie je určená velmi nizkorizikovému provozu, tedy bez zásahu leteckých úřadů, a to včetně komerčního provozu. Není předpokládaná žádná nutnost povolení letové způsobilosti, a dále není nutné povolení ani licence pilotů. Umožňuje povolovat jednoduchý provoz, a aby mohly malé a středně velké firmy získat praxi. Riziko pro ostatní účastníky let. provozu se zmírňuje prostř. oddělení od pilotovaného letectví.
Dron se smí provozovat:
500m VLOS
do V-150m
mimo vymezené oblasti (letiště, živ. prostředí - asi CHKO, bezpečnostní - asi elektrárny apod.)
Riziko pro osoby na zemi se snižuje použitím letounů s nízkým výkonem a vytvořením minimálních vzdáleností s ohledem na osoby na zemi. Lety nad skupinami lidí jsou zakázany, ale let nad lidmi nesouvisejícími s provozem tohoto letu je ve městech nebo obydlených oblastech povolený. I když není vyžadována letová způsobilost, mohou být aplikovány průmyslové standardy. Drony jsou dnes na trhu již dostupné se širokou škálou bezp. prvků jako např. parašuty anebo minimalizací pravděpodobnosti selhání díky softwaru či redundancí. V obydlených oblastech musí dron odpovídat přijatelnému průmyslovému standardu (např. EN), jež vyžadují adekvátní bezpečnostní prvky jako např. asistované omezení letové výšky anebo blokací letu do vymezených oblastí. Dále by bylo vhodné určit maximální hmotnost pro provoz v obydlených oblastech. Tato hmotnost by měla být definována ve výsledku konzultace zaintereovaných stran dle par. 7 - Plánování. Požadavek odpovídat průmyslovému standardu by se netýkal hraček s hmotností nižší, než 500g a navržené pro děti do 14 let.
Toto je řešení nadřazený ÚCL a bude harmonizovaný po celé EU.
Být váma tak se začnu bavit s právníkem jak zpátky z ÚCL vytáhnout vyhozený prachy.
http://jarus-rpas.orghttp://ec.europa.eu/transport/modes/air ... drones.pdfhttp://ec.europa.eu/transport/modes/air ... raphic.pdfJCM píše:
V tom případě vrať papíry (pokud je máš) a prodej auto.
Nebudu nic vracet. Ale nikdy bych si nedělal řidičák, kdyby bylo vyžadovaný, abych dělal ŘP a profesák na kamion, když chci jezdit osobním autem. Řidičák je perfektní příklad toho, jak se má rozdělovat aktivita dle věku, váhy, zkušeností a především
rizika dané věci.
Podřizovat se pravidlům pro letadla, když chci provozovat 1500g kus plastu postrádá logiku a vybírat za to nemalý peníze je zhovadilost. Zatím statistika ukazuje, že je větší prvděpodobnost, že tě pokouše pes nebo uštkne had nebo uklouzneš a přizabiješ se ve sprše, než by ti spadl dron na hlavu nebo vrazil do dalšího letadla/vrtulníku.