Stránka 17 z 35

Re: Rozhodnutie č. 1/2015, 19.08.2015 Uprava leteckeho zakon

Napsal: pát 04.09.2015 11:07
od jofrey007
RCXXL píše:jofrey007 podľa mňa nám tým boli odopreté práva pre výkon našich letecko-modelárskych aktivít, k výkonu ktorých pochopiteľne využívame vzdušný priestor štátu.
My predsa nejdeme odnímať právo štátu na vzdušný priestor, chceme len byť účastníkmi konania pri definovaní pravidiel jeho užívania.


ja by som to skor videl na moznost o "povinnostiach pri vyuzivani vzdusneho priestoru" - ale toto je uz fakt asi len na pravnika... my sa tu mozeme dohadovat, ako len chceme :-)

Re: Rozhodnutie č. 1/2015, 19.08.2015 Uprava leteckeho zakon

Napsal: pát 04.09.2015 11:54
od VTjr
jofrey007 píše:kedze prezident ZMoS Palo Barbaric zatial nema ucet na rcmanii poziadal ma aby som zverejnil stanovisko:

ZMoS pripravuje podklady na rokovanie s dopravnym uradom, na zaklade iformacii ziskanych z EASA, aby boli presne definovane rozdiely medzi modelmi a medzi komercnymi bezpilotnymi prostriedkami.
Mame k dispozicii kontakty na ludi, ktori maju na ministerstve dopravy, ako aj na dopravnom urade byvalych spoluziakov a kolegov z armady, ktori su v komisiach rozhodujucich a dolezitych prave pre tuto tematiku. Zvaz dostal doporucenie, na aku komisiu sa mame obratit vo veci rokovania.
Rokovanie bude iniciovane v dobe do 14 dni.

Dobre, budem dúfať, že ZMoS koná. :D Asi z mojich príspevkov a SZ je cítiť istá skepsa, ale rád budem veriť, že je to len z dôvodu, že nepoznám osobne ľudí z vedenie ZMoSu a zdola veľa vecí nevidím.

Ale predsa si nemôžem odpustiť malú poznámku k tomu že pan Barbarič nemá účet na RCmanii. :roll: Čo mu bráni v tom, aby si ho behom 5 minút založil a zverejnil tie informácie v svojom príspevku priamo? 8O :mrgreen:

Re: Rozhodnutie č. 1/2015, 19.08.2015 Uprava leteckeho zakon

Napsal: pát 04.09.2015 11:55
od VTjr
Napriek tomu, že ZMoS údajne nejako koná, si myslím, že petícia vzniknutá "iniciatívou zdola" má zmysel a mohla by tomu všetkému len pomôcť. :wink:

Dosť som nad tým rozmýšľal a som toho názoru, že text petície musí byť čo najjednoduchší.

Taktiež som dospel k názoru, že petícia by mala byť len jedna. Nemusí ju organizovať ZMoS, stačí ak vznikne petičný výbor, dokonca aj jednotlivec ju môže organizovať. Ale ZMoS, SAM a iné organizácie sa môžu o ňu oprieť pri jednaní s DÚ.

Do petičných hárkov navrhujem aby bol hore na každom hárku uvedený
Text petície
a pod ním tabuľka
, kde by bolo v záhlaví:

Meno, Priezvisko, úplná adresa trvalého pobytu, číslo modelárskej športovej licencie (ak je), príslušnosť ku klubu (ak je) a podpis.

Keďže som tam pridal 2 stĺpce, tak by zrejme bolo vhodné aby to bola A4 na šírku.

Na spodku hárku, pod tou tabuľkou by bolo uvedené
kto tu petíciu organizuje, teda napr. petičný výbor a kontakt na organizátora.

Takto si myslím, že by petícia mohla spĺňať zákonné náležitostí a museli by sa ňou zaoberať.

:roll: :roll: :roll: :idea: Teraz treba sformulovať ten text - to sa síce dá zosmoliť aj bez právnika, ale bolo by dobré, aby ho potom nejaký posúdil hlavne z pohľadu, či sa ten text nedá napadnúť v zmysle týchto podmienok http://www.minv.sk/?peticia. :? :? :?

Moja predstava o zbieraní podpisov je nasledovná:
Definitívny text sa zverejní ako súbor PDF na stiahnutie na webe RCmanie a po dohode aj na iných modelárskych weboch. Tiež sa to rozošle mejlom do jednotlivých klubov.

Navyše ma napadlo, že by bolo dobré skúsiť do jej organizácie zapojiť aj všetky kamenné modelárske obchody. Premelie sa tam veľa ľudí, nielen členov ZMoSu, ale aj rekreačných nikde neorganizovaných modelárov. Bolo by škoda ich prípadnú podporu nevyužiť.

Právnické osoby môžu tiež petíciu podporiť s tým, že názov sa dá do kolónky meno a do kolónky priezviska alebo licenčného čísla ich IČO. Ale asi je lepšie ak petíciu radšej podporia jednotliví členovia/zamestnanci tej právnickej osoby samostatne - bude tak viac podpisov.

Samozrejme pri organizovaní petície vzniknú aj nejaké náklady (individuálna tlač hárkov, poštovné a i.). V tom by asi každý mal prispieť svojou troškou podľa svojich možností - teda v klube ich niekto na svojej vlastnej tlačiarni vytlačí, po vyzbieraní podpisov poštovné uhradia zo svojho/alebo z klubového rozpočtu.
Určite so mnou budete súhlasiť, že proti tým peniazom, čo je väčšina z nás ochotná investovať do svojich modelov, bude táto čiastka celkom zanedbateľná. :lol:

Petícia samozrejme musí mať aj dátum, kedy sa ukončí zbieranie podpisov a dátum dokedy sa vyzbierané hárky pošlú/sústredia na jednom mieste (v petičnom výbore alebo ZMoSe).

Asi najlepšie bude ak petičné hárky bude sústreďovať petičný výbor (niektorý z členov na to dá svoju adresu) a potom ich naraz odovzdá buď ZMoSu (len vtedy ak sa do organizácie zbierania priamo aktívne zapoja aj jeho štruktúry) alebo priamo DÚ.

Re: Rozhodnutie č. 1/2015, 19.08.2015 Uprava leteckeho zakon

Napsal: pát 04.09.2015 11:59
od VTjr
RCXXL píše:jofrey007 podľa mňa nám tým boli odopreté práva pre výkon našich letecko-modelárskych aktivít, k výkonu ktorých pochopiteľne využívame vzdušný priestor štátu.
My predsa nejdeme odnímať právo štátu na vzdušný priestor, chceme len byť účastníkmi konania pri definovaní pravidiel jeho užívania.

To skutočne stojí za zamyslenie :| , ale tu sa zrejme bez právnika už nezaobídeme. :wink: Navyše takéto konanie by asi mal rozbehnúť ZMoS alebo SAM, pre jednotlivca je to podľa mňa príliš veľké sústo. :(

Re: Rozhodnutie č. 1/2015, 19.08.2015 Uprava leteckeho zakon

Napsal: pát 04.09.2015 12:14
od VTjr
ddano007 píše:Chlapci, moja predstava je nasledovna:
1) staznost na Dopravny urad:

Podľa mňa v tejto fáze všeobecnej nasratosti je individuálna sťažnosť len mrhaním energie. Lebo Ty napíšeš, oni Ti odpíšu, že je to podľa toho a toho zákona a toho a toho paragrafu, že je všetko v súlade a tým to majú vybavené - lebo my sa predsa nechceme sťažovať na to, že bol voči nám niekým porušený zákon/predpis, my predsa chceme aby sa ten zlý zákon/predpis prehodnotil. A v tom má jednotlivec malú šancu. :(
ddano007 píše:2) Peticia na Dopravny urad.
Ak vieme dat dohromady nejaky text ( preklopit veci zo staznosti), urcite mame kazdy nejakych kamaratov, ci kolegov, co ju tiez podpisu. Nejdeme na Narodu radu, takze tych 20.000 podpisov, ci kolko je tam limit nas netrapi. Ked bude 50, dobre, ked bude 50 000 este lepsie 8) Akurat by to chcelo centralne zosumarizovat a osobne im to a letisko zaniest.

Nezostáva nič iné, než založiť petičný výbor.
ddano007 píše:Pripadne poinformovat media, ze by mali namet na reportaz.

Nedbám, len neviem, či ich to bude zaujímať, keď teraz všetkých zaujímajú len utečenci. Okrem toho dlhodobo sú modelárske aktivity na okraji záujmu slovenských médií. :cry:
ddano007 píše:
Peticiu na ZMoS by som nepisal, od maja spia, ja by som ich nebudil... :mrgreen:

Samozrejme, že petícia nemôže byť smerovaná proti ZMoSu, veď to je naša zastrešujúca organizácia! Musí byť smerovaná proti Rozhodnutiu DÚ. Ale ZMoSu môže byť odovzdaná ak sa o jej organizovanie aktívne pričinia. Predpokladám, že ZMoS spracuje nejaký návrh/sťažnosť/podanie na súd alebo niečo podobné a takáta petícia by samozrejme posilnila váhu ich argumentov.

Rozmýšľam :roll: , či by nebolo dobré robiť všetky podpisové hárky rovno dvojmo. Jeden originál by l Petičný výbor odovzdal priamo DÚ a druhý by sa potom poskytol ZMoSu. Vyhlo by sa tak tým nutnosti všetko kopírovať alebo skenovať.
Ale je to jedno, ak sa petícia odovzdá rovna na Ministerstvo Dopravy alebo DÚ, tak ZMoS nemusí mať jej kópiu, stačí mu len informácia len to že bola a v akom rozsahu. 8)

Re: Rozhodnutie č. 1/2015, 19.08.2015 Uprava leteckeho zakon

Napsal: pát 04.09.2015 12:39
od VTjr
Ešte by som sa rád vrátil k ustanoveniam "Rozhodnutia" o tých výškach.
Ak som to dobre pochopil, tak v ATX nesmú modely lietať vôbec, v CTR majú výškový limit 30m a všade inde 120m.
Lenže ak sa podívame na stránky https://cs.wikipedia.org/wiki/Vzdu%C5%A1n%C3%BD_prostor, tak vidíme, že CTR je výškovo od zemského povrchu ale už TMA je od 300m. Viem, že je to tam písane/aplikované na Českú republiku, ale domnievam sa, že v SR to asi nebude ináč. O žiadnych 120m sa v definícii žiadneho vzdušného priestoru/oblasti/triede nepíše nič. :!: Tých 120m si zrejme DÚ vycucal z prsta (alebo sa mýlim?) :roll:

Ak však máme povolené lietať len v triede G (tak je to v ČR, ale aj v "Rozhodnutí" sa to spomína), tak to je predsa do 300m. :!:

Bolo by dobré, keby tí, čo okrem modelárčenia lietajú aj na veľkých lietadlách alebo ULL, a ktorí by to mali mať kvôli skúškam naštudované, sa k tomu vyjadrili. Lebo ak je tých 120m naozaj len "okamžitý nápad úradníka DÚ" tak by sa aj toto dalo napadnúť.

Ak by som bol celkom konkrétny, tak ak si na mape http://www.airportlucenec.sk/images/obr ... aicao2.gif pozriem okolie Žiliny, tak vidím, že celé mesto je v CTR ZA a :cry: ten donedávna na súťaže a tréningy využívaný priestor v okolí obce Hôrky v ňom isto bol (dokonca celkom na hranici ATZ!).
Ale napr. modelárske letisko klubu RC-Tucan v Tepličke je už len v oblasti TMA Žilina (čiže do 300m by nemalo dôjsť k stretu s veľkými lietadlami) a takisto dráha v Rosine či niektorými modelármi obľúbená lokalita Oriešok pri Bytčici sú mimo CTR.
Ako sa však v tomto zmysle posudzujú paraglajdingové aktivity v okolí vrchu Straník (vzdušnou čiarou asi 2km na sever od modelárskeho letiska v Tepličke), keďže aj oni lietajú v zóne oblasti TMA Žilina a rozhodne vždy vyššie než 300m :o Viem že tam majú dohodnuté nejaké vymedzené letové priestory, ale či na každý let či hromadnú akciu žiadajú nejaké povolenie - to asi sotva.

Re: Rozhodnutie č. 1/2015, 19.08.2015 Uprava leteckeho zakon

Napsal: pát 04.09.2015 14:37
od KamilB
v prvom rade by tento problém mal riešiť ZMOS na čele s Barbaričom a to okamžite,
veď predsa keď platíme poplatky za členstvo tak nie len preto aby mal niekto plat.
Zmos (letecká a raketová činnosť) ako organizácia ktorá sa riadí pravidlami FAI predsa má nejaké povinnosti a aj záväzky ako voči FAI , tak aj voči členom a ak raz bol pre tento rok schválený kalendár leteckomodelárskych podujatí tak predsa uprostred roka nemôže byť štátnym orgánom táto činnosť zakázaná naviac ak sa niektoré podujatia organizujú pod hlavičkou ministerstva školstva.

:arrow: takže vyzývam p.Barbariča aby okamžite začal konať v tejto veci :arrow:

Re: Rozhodnutie č. 1/2015, 19.08.2015 Uprava leteckeho zakon

Napsal: pát 04.09.2015 15:01
od TomasC
jofrey007: samozřejmě, zveřejnění stanoviska ZMOS je perfektní a myslím, že to vzali za správný konec.


KamilB: tak tohle je přesně typ příspěvku, který je na nic. KamilB si postěžoval, ulevil a nic dalšího se nestalo. :roll:


VTjr: začněte textem petice, klidně v novém samostatném vlákně. Ten je klíčový.


Ohledně změny stavu ve vzdušném prostoru SK: Jasně došlo ke změně stavu. Létat s modelem se mohlo výše než 120m. ostatně pokud se nemýlím, tak je rozhodnutí první dokument, který model definuje. U toho se tedy měly "vlastníci modelů" účastnit.
Myslím, že shodit to na Zákoně o správnom konaní by bylo i úřednicky správné.
Dokonce si myslím, že toto by mohl iniciovat jedinec.

Re: Rozhodnutie č. 1/2015, 19.08.2015 Uprava leteckeho zakon

Napsal: pát 04.09.2015 15:20
od KamilB
to TomasC
práve že najprv by to mal ako prvý riešiť ZMOS
a ked neuspeje tak potom je namieste písať petíciu
nemám nič proti návrhu textuu petície ale treba počkať na slubované rokovanie medzi ZMOSom a DU a v tejto chvíli treba tlačiť na ZMOS aby rýchlo, opakujem rýchlo konal, ak sa v dohladnej dobe nič nestane treba ísť do petície pripadne treba osloviť nejakú televíziu ktorá to rada uverejní

Re: Rozhodnutie č. 1/2015, 19.08.2015 Uprava leteckeho zakon

Napsal: sob 05.09.2015 8:45
od jozefbb
Jasne , aj podla mna to musi riesit !en zmos. Ziadna peticia nic nezmoze. Aj ked by ju podpisalo 5000 ludi. Ak by ste chceli viac a stali na ulici, nic neziskate, na uliciach uz ludia peticie nepodpisuju, co sa ich nejedna , to ignoruju. Ak zmos nic nevyjedna , ma kelendar, nech povolenky vybavuje ako celok a nech aj zaplati. Ak nic nedokaze . treba riesit sposobom ladovy hokej./aka zhoda mien/. Nenaplnit kalendar resp. Ku kazdej dopisat ... Zrusena pre dodatok.... To by malo najvacsi ucinok. Ale podla mna zmos nakoniec nieco vyriesi.

Re: Rozhodnutie č. 1/2015, 19.08.2015 Uprava leteckeho zakon

Napsal: sob 05.09.2015 9:20
od Amper
KamilB píše:to TomasC
práve že najprv by to mal ako prvý riešiť ZMOS


No a jsi clenem ZMOS ? Protoze tady v CR je dost lidi kteri v SMCR nejsou. Tudiz pak ma cenu aby i neorganizovani piloti neco resili. Dam priklad - SMCR jako organizace jednajici za FAI mohla nejucineji bojovat za sportovni discipliny ktere jsou jasne definovane prave pravidlama FAI. Ale je spousta rekreacnich modelaru kteri pod discipliny FAI nespadaj. SMCR se na ne nevybodlo ale urcite jim pomohlo ze i neorganizovani zacali bombardovat UCL emailama/dopisama atd.... Mohli tak prokazat ze nejednaj jen za tech X clenu kteri jim plati prispevky ale i za modelarskou "neorganizovanou verejnost"

Sorry ale sedet na zadku a cekat az to za vas nekdo vyresi se muze dost nechutne vratit jako bumerang.

Re: Rozhodnutie č. 1/2015, 19.08.2015 Uprava leteckeho zakon

Napsal: sob 05.09.2015 11:42
od colonel
Nie je pravda, že pulzačné motory sa v modeloch nepoužívajú. Možno ešte nie u nás. Považujem za rozumné ich ( pulzažné a raketové motory) zakázať. Sú to druhy pohonov z absentujúcou možnosťou regulácie ťahu - teda sú to neovládané "zbrane" s dosahovaním neuveriteľných výkonov.
Pokiaľ sa jedná o požiadavok, že sa osoba ovladajúca model nemá premiestňovať uvediem iba toľko, že v prehľade ČS modelárskych rekordoch sú uvedené výkony naších modelárov v dialkových preletoch. RC pilot stál , prikurtovaný v Uaze ( alebo ako J . Ľubiščák sedel v kufri osobného ata..) a riadil model.
Chýba mi vo všeobecnosti možnosť a postup , ako dosiahnúť výnimku pre " všeobecne" zakázanú činnosť. Iste sa nájde dôvod, že niekto bude chcieť takú činnosť vykonať. Čo potom???

Re: Rozhodnutie č. 1/2015, 19.08.2015 Uprava leteckeho zakon

Napsal: sob 05.09.2015 14:15
od VTjr
colonel píše:...Považujem za rozumné pulzažné a raketové motory zakázať. Sú to druhy pohonov z absentujúcou možnosťou regulácie ťahu - teda sú to neovládané "zbrane" s dosahovaním neuveriteľných výkonov.

Včera som lietal sa akrobatom poháňaným spaľovacím motorom so žhaviacou sviečkou a RC karburátorom. Počas letu mi "odišlo" karburátorové servo a karburátor zostal zaseknutý v polohe maximálneho plynu. Nezostalo mi nič iné len krúžiť na plný plyn v trochu väčšej výške v okolí letiska a čakať kedy dôjde palivo aby som mohol pristáť. Lebo pochopiteľne s motorom na plný plyn sa pristáť a bezpečne zastaviť na dráhe nedá. Napriek tomu si nemyslím, že by sa môj model zmenil na "neovládateľnú zbraň". :wink:
A kedysi dávno sme lietali jednokanálové motoráky RCM1, kde bola ovládaná len smerovka. Motor pochopiteľne nemal žiadne ovládanie plynu, lietalo sa vždy na plný plyn až do vyčerpania paliva a pristávalo kĺzavým letom. A ani to neboli neovládateľné zbrane. :lol:
Rovnako si to nemyslím ani v prípade modelov poháňaných pulzačnými alebo raketovými motormi. Nie je predsa problém dať do palivovej sústavy servom ovládaný ventil, zavretím ktorého sa dá beh motora kedykoľvek ukončiť. Navyše tieto motory majú takú obrovskú spotrebu paliva, že let s nimi nikdy netrvá viac ako pár minút, pretože na dlhší let oni jednoducho viac paliva neunesú.
Dôvody pre zákaz pulzačných motorov sú skôr kvôli ich nadmernému hluku, ktorý sa navyše, na rozdiel od piestových motorov, nedá nijako účinne tlmiť. Ale ani tu by som nebol za celkom striktný zákaz, ale len za sprísnenie podmienok prevádzky, teda napríklad definovanú väčšiu vzdialenosť od obývaných území a lesných porastov s citlivou faunou.
Ale či už by modely s pulzačnými motormi zostali zakázané, alebo boli povolené len za veľmi prísnych podmienok, tak mnoho modelárov to nepostihne, lebo vždy to zostane len veľmi okrajovou záležitosťou. Aj tí čo to raz skúsia tak od toho rýchlo upusti (buď ich to prestane baviť, alebo pre ten neznesiteľný hluk ktorý vyžaduje tlmiče na uši) a bude to vždy len lacnejší spôsob ako si vyskúšať let s reaktívnym modelom. Lebo cena modelárskeho pulzačného motora je 10 až 20-krát menšia ako prúdového (turbínového). Takže tento bod mi je fakticky ľahostajný. Nakoniec stavať maketu strely V-2 alebo stíhačky Reichenberg z konca 2.SV nemienim. :)

Re: Rozhodnutie č. 1/2015, 19.08.2015 Uprava leteckeho zakon

Napsal: sob 05.09.2015 14:38
od VTjr
colonel píše:Pokiaľ sa jedná o požiadavok, že sa osoba ovladajúca model nemá premiestňovať uvediem iba toľko, že v prehľade ČS modelárskych rekordoch sú uvedené výkony naších modelárov v dialkových preletoch. RC pilot stál , prikurtovaný v Uaze ( alebo ako J . Ľubiščák sedel v kufri osobného ata..) a riadil model.
Chýba mi vo všeobecnosti možnosť a postup , ako dosiahnúť výnimku pre " všeobecne" zakázanú činnosť. Iste sa nájde dôvod, že niekto bude chcieť takú činnosť vykonať. Čo potom???

Predsa tú možnosť uviedol v svojej odpovedi Milanovi Mačingovi pán Němeček a poslal aj tlačivá viewtopic.php?f=11&t=73787&start=210#p1245597. Takže aplatíš 60€ a oni rozhodnú či dajú/nedajú výnimku a za akých okolností. :wink:

Ja osobne nevidím problém v tom, ak by predpis vyžadoval udeľovanie výnimiek len pre také ojedinelé prípady nejakých rekordov a podobne. Ale ak treba žiadať o výnimky aj pre celkom bežné aktivity (napríklad súťaže podľa medzinárodných pravidiel FAI, ako Mačinga pre F5J v tom príspevku) tak to je rozhodne chyba predpisu a mala by byť odstránená. :!: Nehovoriac o tom, že aj v pravidlách FAI je pripravovaná kategória F3H - prelety vetroňov, takže s tým by mohol nejako ten predpis počítať.

Re: Rozhodnutie č. 1/2015, 19.08.2015 Uprava leteckeho zakon

Napsal: sob 05.09.2015 16:34
od Jameson
Čo sa týka pulzačných motorov, tak osobne tomu celkom rozumiem - kto niekedy počul, aký strašný kravál to robí a videl ten dočervena rozžhavený motor, tak netúži mať niečo také nad hlavou. Na druhú stranu Rozhodnutie prakticky zakázalo raketovým modelárom stavať viacstupňové rakety - lebo reálne iba prvý stupeň je použitý "na účel vykonania vzletu"... Videl som aj krásny model Bell X-1, zhadzovaný z nemenej krásneho modelu B-29. U nás by bolo teraz jeho použitie nelegálne...

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=5x291HbsyDI[/youtube]

Čo sa týka udeľovania výnimiek, tak to je, s prepáčením, sprostosť. Môžete dostať výnimku na preteky, ale ako budete trénovať? Akýkoľvek zákon, pri ktorom treba udeľovať množstvo výnimok, je zlý a treba ho zmeniť.