DAF píše:...
Teda vyměnit dva a půlku za pět - dvojku je docela nářez! Kdyby to byla třeba .20, nebo .25, tak by mi to připadalo ještě přiměřené, ale tohle bude podle mého názoru už přemotorované, aby to nelétalo na volnoběh svíčky až do nevidím

. Vím např., že kombatáři používali místo dva a půlek s valivými ložisky (třeba MVVS .15) motory .21 s kluzným ložiskem, výkon byl přibližně stejný.
No. ona dobře vyladěná dvaapůlka MVVS 2,5GRR RC s tím fabrickým 1/4-vlnovým Magic-muflerem, ale prodlouženým 65mm trubkou točí s vrtulí 8x5" (tedy 200x125mm) na zemi 17 000 ot/min

, ve vzduchu to možná jde až k 18 tisícům (to jsem neměřil, ale dalo by se asi podle zvuku). Když nakouknu do tabulek k vrtulím APC, tak těm 17 tisícům odpovídá výkon 0,41 HP. Pokud bych tam měl tu pětku a použil bych vrtuli 9x6", tak stejný výkon dostanu když ji roztočím na cca 14500 ot/min. Pochybuji, že by s expanzním tlumičem se roztočila víc.

Kdybych ji zatížil vrtulí 10x6" tak stejný výkon by byl při 13 tisících ot/min.
Z toho usuzuji, že pětka s expanzákem nebo dvaapůlka s laďákem je z hlediska maximálního výkonu srovnatelná.
Co ale není srovnatelné je ten lepší zvuk v nižších otáčkách a větší vrtuli.
Taky je příjemnější akrobatit s velkým momentem a větší vrtulí, navíc velká vrtule v sestupných obratech ve volnoběhu lépe brzdí, kdežto ta malá nikoliv.
A v neposlední řadě motor s expanzním tlumičem má lineárnější charakteristiku plynu

, kdežto u laďáku je znatelný zlom při nástupu rezonance, navíc ten se nedostavuje vždy a v každé poloze stejně, a taky mu někdy chvíli trvá než ta rezonance po přidání plynu naskočí, co je občas dost nepříjemné.
A mimo jiné, Jarda Růžička tu kdesi jednou napsal, že taky provozoval PONY-ho, přičemž začal dvaapůlkou a nakonec skončil v něm TONO 5,6.

To muselo být maso!

Ale vem si, že to TONO je cca o 100g těžší než ASP.
A v neposlední řadě kdyby to ASP bylo moc silné, tak lze přece vždy trochu ubrat plyn.

Navíc PONY nemá podvozek, přistává se tedy se zhasnutým motorem, takže příliš velký tah v nízkém volnoběhu nevadí.
Představ si, že já jsem Diablotina-mini o stejném rozpětí 1300mm (ovšem asi 2x hlubším křídle), který byl navržen pro 6,5cm3 ze začátku provozoval s 7,5cm3, ale až když jsem do něj vrazil MVVS 10 GFS RC, tak to bylo to pravé.

S vrtulí 13x6" mi přistání na nízkém volnoběhu nedělaly problémy. Ale tento model je už po 900 startech a fatální havárii po smrti.
DAF píše:Pokud si pamatuju, tak běhaly po (modelářském) světě informace, že se výroba ASP jen někam stěhuje a po několika měsících bude obnovena, bohužel se tak nestalo. Důvod jsem nezjišťoval. Měl jsem štěstí, že jsem stihl koupit ještě to, co jsem potřeboval resp. si myslel, že potřebovat jednou budu. Stejně by se mi ještě něco nejspíš hodilo. Zbývá OS Max a to je v podstatě (zde) všechno, je bohužel znatelně dražší, než ASP.
Zprávu jsem četl a rozumím.
Kdo ví jak to doopravdy je.

Někde jsem zachytil informaci, že OS se už nevyrábí v Japonsku ale v Číně. Napadlo mi, že možná když se vlivem cenové války a celosvětově klesajícího zájmu modelářů o spalováčky dostal výrobce ASP do finančních problémů, jestli ho nekoupilo právě OS a místo ASP-ček tam teď valí OS-ka?

Ovšem se zajištěným odbytem a v mnohem vyšší ceně. Co jsem měl možnost rozebrat a porovnat motory ASP a OS ze stejné nedávné doby, tak kvalita zpracování je v obou případech vynikající. Možná OS používají lepší materiály, to ale není problém ve fungující fabrice do výroby prosadit.
