Helisika si dnes prvně zalítala, vypadá dobře. Tím ovšem pozitivní stránka dne končí. Žádný ze tří startů jsem nedokončil, naštěstí se mi daří kombinací dat z JLOG2 a videa najít snad vše podstatné a trochu se v tom zorientovat.
Jedna věc je testovat mechaniku jako holátko bez trupu, druhá mít s trupem vzletovou váhu lehce přes 6 kilo. Navíc jsem se rovnou rozhodl jít na křivce plynu dolů tak jak jsem to četl v záznamech z roku 2017 než přišel do mechaniky motor 670KV a nevylučuji že mě čeká repete.
Na vysílači jsem ještě doma snížil výrazně PIT THR z 50/60/70% na 40/50/65%, pouze Idleup3 pro záchranu zůstalo 75 resp. 70%. Čekal jsem zázraky, slibně to vypadalo čtyři a půl minuta na první baterce. Letělo to pěkně, výkon tak akorát s tím že jsem začal na 50% a 1580ot. a pak snížil na 40% a 1480ot. Z nich jsem zkoušel záchranu, pak lítal v klidu dál a po dalším pokusu lehce nastoupat najednou diody měřáku na bocích rychle zablikaly ( skokový pokles napětí baterky ), motor začal evidentně ztrácet otáčky a bylo jasné že regulátor samovolně snižuje výkon. Celkem rychle jsem přistál, naštěstí bez karambolu ve vyšší trávě kde má heli tendenci zakopnout a převrátit se. Tím že tam byla baterka GensAce1 která je starší, má 178 cyklů a před pár dny jsem ji na Raptorovi ošklivě vybil na 4%, napadlo mě že asi odešel jeden článek, baterka jde do kopru a proto jsem musel na zem. Při výměně další baterky GensAce2 jsem zkoušel rukou teplotu chladiče na regulátoru Kontronik JIVE, byl tak horký že se na něm nedala nechat ruka, to se nikdy nestává. V úvahu tedy připadalo i přehřátí reglu, dost možná že jsem lítal na 40% s menším otevřením reglu kdy se víc hřeje.
To se teď večer po načtení Jlog2 potvrdilo. Při prvním startu se odebralo za 4:40 letu 3450mA, průměrný odběr za letu 45-50A což je hodně, na druhou stranu na Haldě bez trupu to bylo 44A a při záchraně 180A. V trupu je maximum 112A a 1790otáček, klíčová je ovšem křivka teploty. Při startu je Temp PA 30st., postupně leze nahoru, před zkouškou záchrany už je 85st a pak opět stoupá. Odpojení resp. skokové snížení výkonu nastává podle zobrazení v LogView přesně po dosažení teploty 101st Celsia. Tím že se to stalo asi 12 metrů ode mne, reagoval jsem rychle a do deseti vteřin motor po dosednutí vypnul.
Druhý start byl jako přes kopírák. Začal jsem opatrněji na 40%, pak dal 50%. Jive si proměřuje baterky a podle toho roztočí motor. Protože je GensAce2 asi tvrdší, 40% bylo 1580ot takže +100ot a 50% 1710ot. Každopádně opět rozhodla teplota. JIVE se nestihl ochladit, začal na 58st a po dvou minutách letu dosáhl opět teploty 101st Celsia a odpojil......... To už bylo o něco horší, byl jsem mnohem dál a pod sebou, podařilo se mi vrátit se nahoru blíž a bokem přistát. Od prvního poklesu po úplné zastavení motoru je to 30 vteřin, výkon jde lineárně dolů s tím že heli s takovou vahou se udrží ve vzduchu max. 15-20 vteřin. Přistání žádná paráda ale na to se nehrálo, bylo to celé a bez bouchnutí o zem. Při tomhle startu jsem nezkoušel žádné větší stoupání a max. odběr byl 75A, průměr opět okolo 50A.
Regl opět horký, začalo mi docházet že to nějak souvisí i s omezením jeho otevření. Nechal jsem tedy Helisiku stranou vychladnout, baterku a jednu další jsem odlítal s Maďarem. Piruetu přece jenom udělá pokud je to z úplného visu, ne že ne ale je to spíš hypotetická situace, prostě to chce držet spínač a nechat heli až se z problému vyhrabe sama.
Na vysílači jsem změnil THR křivku na 60/65/70% a s tím, že to nechám holt ve vyšších otáčkách. Pan Vorel mi k jejich laminátům řekl že garantují 1800 otáček ale 2000 by jim určitě nedával. Let trval 3:50 a skončil opět odpojením regulátoru. Teplota na začátku 36st, jakmile dosáhla 101st tak konec. Odlítáno 3350mA, 60% THR bylo 1785ot a 65% 1850ot. To už je opravdu hodně, z Heli jde trochu strach a podle zvuku listů to je zhruba bezpečné maximum, rozhodně ne optimální stav. Při záchraně ze středních otáček odběr 138A.
Teď co s tím. Model vypadá dobře ale pohon je úplně špatně. Budu to muset pořádně promyslet a poradit se. Paradoxně se uzavřela cesta ponechat motor 1000KV a JIVE 80, prostě to nedává. Nebyl to nejteplejší den, možná by se to nestalo až bude chladno ale to není řešení. Cest je několik, ostatní řešení - jako třeba vrátit tam dvoulist zavrhuju předem. Už jsem zainvestoval do pětilisté verze, chybí pouze třetí sada listů.
1/ Vyrobit aktivní chlazení regulátoru ventilátorem - při prakticky uzavřeném trupu s minimálním prouděním jedině nahoře mezi hrbem a výdechem trysky vzadu tomu nedávám moc šanci.
2/ koupit výkonnější regulátor 120A ( cena 11 000,00 je ovšem hrozná )
3/ koupit další motor 670KV ( cena 6 300,00 a udělal z Helisiky výkonnostně i letově Maďara. Motor 670KV má max. odběr 80A, max. trvalý výkon 3000W a špičkový 4000W. To je víc než motor 1000KV, který má sice max. odběr 100A ale výkon 2200W resp. 2800W. 670KV tedy točí míň ale je výkonnější ( a dražší

). Přijde mi lepší ušetřit 4700 ze regl 120A a dát motor 670KV na který regulátor 80+LV tak tak ale stačí. Akorát si nejsem jistý jestli tam nebyl podmínkou regl JIVE80+HV ( lze to použít i na 12S ), který mám tuším jenom jeden, ostatní jsou všechny 80+LV. Ale možná si to pletu a ten +HV jsem zvažoval pokud bych dal 2x6S baterku jako 12S. To padlo kvůli váze.
Maďar s Bavarian Demonem a motorem 670KV letí pěkně, myslím že VBar je ale ještě lepší a kombinace X-NOVA + řídící jednotka VBar Neo by byla výborná. Háček je ta moje "hmotnostní nadstavba". Maďar si dobře poradí s bambi vakem plným vody což je 2,4 kila navíc. Chce to raději střední otáčky. Jenomže postřik má ještě o 0,9 kila víc, s vodou má celkem 3,3 kila. Nabízí se varianta opět ..... vyndat obě mechaniky, dát tu z Maďara s motorem 670KV do Helisiky a vyzkoušet to. Případně zvyšovat množství vody až na maximum a testovat výkon i nezbytnou rezervu.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=LXedG4swRJ8[/youtube]
První start
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=vlX5Y79DKl4[/youtube]
Třetí start
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=4mYkvFKnisQ[/youtube]
Maďar
Helisika ještě není finální, má špatnou kabinu ( poškozené zasklení ), nemá přistávací reflektor, držáky zpětného zrcátka jsou provizorní, chybí jí černé listy se žlutým koncem. Až bude mít i černé lesklé nádrže, čerpadlo a stříbrné ráhno bude výraznější.