Stránka 16 z 100

Re: Budoucnost leteckého modelářství v Evropě / ČR

Napsal: pon 07.08.2017 18:43
od OrDa
OK2BUH píše:Tu výšku asi žádným způsobem neukecáme. Model prostě nemůže být účastníkem VFR provozu protože nevidí. Nepomůže ani registrace ani zkouška. Pomůžou pouze vyhrazené prostory uvedené buď na mapě nebo dočasně NOTAMem. Ale silně pochybuju, že někdo vydá NOTAM kvůli jednotlivci který chce plachtit pod mraky. Pro soutěže většího významu by to snad dojednat šlo. Trvale vyhrazený prostor na mapě by se snad dalo prosadit ale tak maximálně jeden v republice. Je zde ale možnost domluvy na nejbližším sportovním letišti. Každé letiště má prostor ATZ. To je válec o průměru 11km a výšce 1200m. Nezdá se to ale je to 95km čtverečních. Pokud se používají třeba jen levé okruhy tak je polovina válce nevyužitá. Kdyby vám dočasně propůjčili kousek prostoru tak byste mohli legálně až do 1200m. Dispečer AFIS by ale měl práci navíc protože by musel informovat všechny startující a přilétávající letadla o provozu modelů v části ATZ.

Kolize s modelem nemusí vůbec ničemu vadit. Jak jsem psal dříve - třikrát denně jsou vypouštěny bezpilotní letadla přímo do cesty přistávajícím dopravákům sedajícím na naše největší letiště a nikomu to nevadí.

Re: Budoucnost leteckého modelářství v Evropě / ČR

Napsal: pon 07.08.2017 19:34
od OK2BUH
Asi máš na mysli meteorologické balony. Těch je denně pět. 3x Praha a 2x Prostějov. Takže vlastně 10x denně naprosto nekontrolovatelně protnou všechny letové hladiny (nahoru a dolu). Za 50 let co se to vypouští se nic nestalo. V rámci EU jsou to dokonce stovky balonů denně. Pravděpodobnost srážky v trojrozměrném prostoru je velmi nízká. Nevím co by se stalo turbíně kdyby si cucla vodík.

Re: Budoucnost leteckého modelářství v Evropě / ČR

Napsal: pon 07.08.2017 19:52
od ddano007
OK2BUH píše:Tu výšku asi žádným způsobem neukecáme. Model prostě nemůže být účastníkem VFR provozu protože nevidí. Nepomůže ani registrace ani zkouška. Pomůžou pouze vyhrazené prostory uvedené buď na mapě nebo dočasně NOTAMem. Ale silně pochybuju, že někdo vydá NOTAM kvůli jednotlivci který chce plachtit pod mraky. Pro soutěže většího významu by to snad dojednat šlo. Trvale vyhrazený prostor na mapě by se snad dalo prosadit ale tak maximálně jeden v republice.

Počkaj, nestraš, a to ako sa lietalo s vetroňmi doteraz?
Lebo z toho tvojho popisu mám pocit, že začínam vidieť budúcnosť ilegálneho lietania :mrgreen:
Len pre info, aby som neumrel sprostý: čo je to VFR?

Re: Budoucnost leteckého modelářství v Evropě / ČR

Napsal: pon 07.08.2017 20:19
od OK2BUH
ddano007 píše:Počkaj, nestraš, a to ako sa lietalo s vetroňmi doteraz?
Lebo z toho tvojho popisu mám pocit, že začínam vidieť budúcnosť ilegálneho lietania :mrgreen:
Len pre info, aby som neumrel sprostý: čo je to VFR?

VFR=Visual Flight Rules tj. pravidla letu za předpokladu, že se piloti vzájemně vidí. Na rozdíl od IFR tj. let podle přístrojů. Lety VFR probíhají v prostorech třídy G a E. Model nevidí takže nesplňuje základní podmínku VFR. Proto tam dali to omezení. Dříve se to jaksi tolerovalo. Model s FPV trochu vidí ale jenom dopředu, to asi neobstojí.

Re: Budoucnost leteckého modelářství v Evropě / ČR

Napsal: pon 07.08.2017 20:23
od mhabr
OK2BUH píše:Asi máš na mysli meteorologické balony. Těch je denně pět. 3x Praha a 2x Prostějov. Takže vlastně 10x denně naprosto nekontrolovatelně protnou všechny letové hladiny (nahoru a dolu). Za 50 let co se to vypouští se nic nestalo. V rámci EU jsou to dokonce stovky balonů denně. Pravděpodobnost srážky v trojrozměrném prostoru je velmi nízká. Nevím co by se stalo turbíně kdyby si cucla vodík.


1. Časy startů a místa pravděpodobného pohybu meteorologických balonů jsou pilotům známé, takže mohou počítat s jejich výskytem.
2. Letadlo svým pohybem ve vzduchu před sebou přece jen tlačí vzduchovou vlnu, takže balon o hmotnosti asi 3 kila pravděpodobně "odfoukne" stranou.
3. Letadlo by mělo kontakt s meteo balonem bez úhony přežít.
4. Minimálně od roku 2002 se, mimo jiné jako požadavek ÚCL, meteo balony plní heliem. Proto taky z Prahy už nestartují 4 balony denně, jako dřív, ale jen 3. - ekonomické důvody.
5. Balon se ve stratosféře roztrhne a jeho zbytky jsou menší, než sáček na rohlíky z pekárny, pravda, sonda je trošku větší.

Re: Budoucnost leteckého modelářství v Evropě / ČR

Napsal: pon 07.08.2017 20:51
od OK2BUH
Žádným heliem, plní se vodíkem, to vím naprosto jistě, byl jsem u toho.

Re: Budoucnost leteckého modelářství v Evropě / ČR

Napsal: pon 07.08.2017 21:30
od OrDa
mhabr píše:
1. Časy startů a místa pravděpodobného pohybu meteorologických balonů jsou pilotům známé, takže mohou počítat s jejich výskytem.
2. Letadlo svým pohybem ve vzduchu před sebou přece jen tlačí vzduchovou vlnu, takže balon o hmotnosti asi 3 kila pravděpodobně "odfoukne" stranou.
3. Letadlo by mělo kontakt s meteo balonem bez úhony přežít.
4. Minimálně od roku 2002 se, mimo jiné jako požadavek ÚCL, meteo balony plní heliem. Proto taky z Prahy už nestartují 4 balony denně, jako dřív, ale jen 3. - ekonomické důvody.
5. Balon se ve stratosféře roztrhne a jeho zbytky jsou menší, než sáček na rohlíky z pekárny, pravda, sonda je trošku větší.

Pohyb balónu je předvídatelný jen nízko nad zemí a při letu vzhůru. Dolů padá sonda neznámo kudy a na koho ..
Dopravnímu letadlu neuškodí, stejně jako mu neuškodí střet s kilovým balzovým papírákem natož s půlkilovým bublinkovým modelem. A o to jde. Nestanovují se limity, zakazuje se cokoli. Ale jen někomu.

Re: Budoucnost leteckého modelářství v Evropě / ČR

Napsal: pon 07.08.2017 21:38
od JosefSvejk
Ty meteorologické balóny si někdo vypouští pro zábavu? :?

Re: Budoucnost leteckého modelářství v Evropě / ČR

Napsal: pon 07.08.2017 21:49
od OrDa
JosefSvejk píše:Ty meteorologické balóny si někdo vypouští pro zábavu? :?

Ne, ale přímo do osy letiště. Takže to asi tak moc nevadí a nad město s půldruhým milionem obyvatel, kam sonda může z nějakých třiceti kilometrů spadnout.
Kdyby to bylo nebezpečné, šlo by tu srandu vypouštět pár kilometrů bokem a měření by aspoň nebylo zkreslené vyasfaltovaným velkoměstem.
Ale nebezpečné to není. Stejně jako definovatelná část modelů.

Re: Budoucnost leteckého modelářství v Evropě / ČR

Napsal: pon 07.08.2017 22:03
od jio
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=rWgZEZ9iJPU[/youtube]

Re: Budoucnost leteckého modelářství v Evropě / ČR

Napsal: pon 07.08.2017 22:21
od JosefSvejk
Asi před třemi čtyřmi lety jsem při "keškování" našel v lese sondu. Byla to taková polystyrenová krabička plná elektroniky. Baterka byla úplně zničená, nafouknutá, ale elektronika byla jako nová, naprosto netknutá, ani ta krabička nebyla poškozená. Viděl jsem ale taky už dost havarovaných modelů bublinoletů a ty byly často tzv. "na sračky". Asi bych si fakt nechal na hlavu radši spadnout tu sondu než "rozzuřenou" Betu.

Re: Budoucnost leteckého modelářství v Evropě / ČR

Napsal: pon 07.08.2017 23:09
od Genagen
VTjr píše:Každý občan predsa môže založiť občianske združenie pri splnení istých vcelku minimálnych podmienok. Potom si prenajmi kus nevyužívaného poľa, uprav jeho plochu, nasej trávu, staraj sa o pravidelné kosenie a inú jej údržbu.


Zvlaste ve mestech a v jejich blizkem okoli je to ohle rada opravdu k nezaplaceni!

Re: Budoucnost leteckého modelářství v Evropě / ČR

Napsal: úte 08.08.2017 6:07
od OrDa
V současné době na mnoha letištích pro "dospělá" letadla létají po dohodě a v koordinaci i modeláři. To bude samozřejmě zakázáno, že? To v Praze modeláři mnoho nenalétají ..

Re: Budoucnost leteckého modelářství v Evropě / ČR

Napsal: úte 08.08.2017 8:48
od FlyBear
OrDa píše:Novověkým novověká - registrace, omezení výšky, vymezené prostory.

Nějak tu tvou argumentaci nechápu :(

Sám jsi uvedl ta stará omezení: 5kg a 10ccm.
Dnešní omezení není ani zdaleka tak přísné...
Jinými slovy: omezení existovala vždy a v minulosti byla dokonce přísnější než dnes!

Dnes jsou k dispozici jiné dostupné technologie, létá daleko více lidí (je větší svoboda než tehdy) a přitom modeláři stále nepředstavují problém, jak uznává i zde diskutovaný návrh regulací.

V čem tedy spatřuješ problém, když se někdo snaží dát dohromady regulaci novou, aktuální vůči dnešním možnostem? Co je na tom špatně? Nebo jako navrhuješ vrátit se k té staré a omezit modely na 5kg/10ccm a létat jenom pod Svazarmem (jinde neseženeš materiál - soukromé obchody by byly zakázány) plus výjimky pro majitele Tuzexového konta?

Žijeme ve společenství dalších lidí, nikdo soudný si nepřeje anarchii. Proto není moudré jen pindat proti regulaci obecně, ale aktivní účastí se podílet na procesu regulace tak, aby pro nás modeláře nebyla zbytečně restriktivní. Regulace byla, je a bude - my teď máme možnost (na rozdíl od minulosti) se na její podobě nějakým způsobem podílet. Využijme toho.

Re: Budoucnost leteckého modelářství v Evropě / ČR

Napsal: úte 08.08.2017 9:51
od OrDa
FlyBear píše:Nějak tu tvou argumentaci nechápu :(

Sám jsi uvedl ta stará omezení: 5kg a 10ccm.
Dnešní omezení není ani zdaleka tak přísné...
Jinými slovy: omezení existovala vždy a v minulosti byla dokonce přísnější než dnes!

Dnes jsou k dispozici jiné dostupné technologie, létá daleko více lidí (je větší svoboda než tehdy) a přitom modeláři stále nepředstavují problém, jak uznává i zde diskutovaný návrh regulací.

V čem tedy spatřuješ problém, když se někdo snaží dát dohromady regulaci novou, aktuální vůči dnešním možnostem? Co je na tom špatně? Nebo jako navrhuješ vrátit se k té staré a omezit modely na 5kg/10ccm a létat jenom pod Svazarmem (jinde neseženeš materiál - soukromé obchody by byly zakázány) plus výjimky pro majitele Tuzexového konta?

Žijeme ve společenství dalších lidí, nikdo soudný si nepřeje anarchii. Proto není moudré jen pindat proti regulaci obecně, ale aktivní účastí se podílet na procesu regulace tak, aby pro nás modeláře nebyla zbytečně restriktivní. Regulace byla, je a bude - my teď máme možnost (na rozdíl od minulosti) se na její podobě nějakým způsobem podílet. Využijme toho.

Navrhuji využít starou definici modelu - 5kg-10ccm atd. pro definici modelu létajícího bez dalších omezení. Když to bylo možné za toho hrozného SVAZARMu, proč ne dnes za té skvělé svobody.

Chápu, že patnáctimetrová maketa v měřítku 1:2 o nějakých 120 kg není model, ale bezpilotní letoun a ten vyžaduje regulaci.

Nechápu, proč se ale má stejná regulace vztahovat i na model o 12 gramech.

---
Mimochodem - to že létá daleko víc lidí platí o modelech, letadlech nebo je to vtip?