Stránka 15 z 35

Re: Rozhodnutie č. 1/2015, 19.08.2015 Uprava leteckeho zakon

Napsal: stř 02.09.2015 18:45
od macil
jofrey007 píše:samotne rozhodnutie len upresnilo vyklad zakona, ked slovo "lietadlo" , ktoreho definicia je uvedena hned na zaciatku leteckeho zakona rozmenila na drobne v Rozhodnuti a pridala par "upresneni" cim sa situacia hodne "vyjasnila"

Pojem "lietadlo" vysvetľuje letecký zákon, ako si písal v príspevku vyššie - viewtopic.php?p=1245445#p1245445 Rozhodnutie sa pojmom "lietadlo", ako takým, vôbec nezaoberá.

Re: Rozhodnutie č. 1/2015, 19.08.2015 Uprava leteckeho zakon

Napsal: čtv 03.09.2015 9:19
od VTjr
Podľa mňa to je práve TO NAJPODSTATNEJŠIE ČÍM SA LÍŠI NAŠA PRÁVNA ÚPRAVA OD TEJ ČESKEJ :!:

Ak tomu dobre rozumiem, tak v ČR totiž zadefinovali čo je MODEL LIETADLA, tým ho fakticky vyňali z pôsobnosti leteckého zákona (nie je to UAV) a mohli preň zadefinovať prijateľnejšie pravidlá. U nás podľa tohto predpisu je model stále UAV a tým sa to pokašlalo. :(

ZMoS a SAM by mal v prvom rade usilovať, aby sa nejakou novelou zadefinoval MODEL LIETADLA a zriadili sa preň špeciálne pravidlá, ktoré by zohľadňovali realitu a boli v súlade aj s medzinárodnými pravidlami FAI a SAM. :wink:

Re: Rozhodnutie č. 1/2015, 19.08.2015 Uprava leteckeho zakon

Napsal: čtv 03.09.2015 9:26
od VTjr
macil píše:Pojem "lietadlo" vysvetľuje letecký zákon, ako si písal v príspevku vyššie - viewtopic.php?p=1245445#p1245445 Rozhodnutie sa pojmom "lietadlo", ako takým, vôbec nezaoberá.

Nezaoberá preto, lebo ROZHODNUTIE sa snaží riešiť iba UAV a modely, ale súčasne, pričom to má byť plne v súlade s leteckým zákonom. Bez toho aby sa definovali pojmy ako "model" a "dron", tak nie je možné pre tieto kategórie urobiť nejaké špeciálne pravidlá. V Českom Dodatku X sa kdesi v úvode priamo píše, že sa model lietadla nepovažuje ani za lietadlo ani za UAV pokiaľ spĺňa XXX pravidiel (napr. hmotnosť do 20kg, neslúži na letecké práce ale len na športové a rekreačné účely atď.)

Re: Rozhodnutie č. 1/2015, 19.08.2015 Uprava leteckeho zakon

Napsal: čtv 03.09.2015 10:35
od Jameson
Dron v prvom rade nie je multikoptéra s kamerou, ako sa uvádza v médiach. Výraz dron (nešikovné prebraté z ang. "drone", po slovensky "trúd", česky "trubec") vznikol presne podľa svojho včelieho predchodca - bol to absolútne neužitočný stroj, použiteľný na jedinú vec: nie však na oplodnenie kráľovnej, ako je tomu u včiel, ale na zničenie. Drony totiž slúžili ako cvičné terče. Logicky ich využívala teda iba armáda - išlo spravidla o vyradné lietadlá, neskôr už postavené ako jednoúčelovka, ktoré mali proste letieť bez pilota po určitej trase a piloti či protiletecká obrana si na nej mali trénovať svoju mušku. Neskôr, samozrejme, pribudlo diaľkové ovládanie. Časom sa prestali používať, fotoguľomety a počítače umožnili simulovať útok oveľa jednoduchšie a bezpečnejšie, ako používať drony. Tie však nevyhnuli, no zmenilo sa ich poslanie - začali sa takto označovať armádne bezpilotné stroje, dovtedy označované ako UAV.

Teraz nejaký novinár vytiahol výraz "dron" na multikoptéry a mne to stále nejako klávesnica neberie. Ale budiž, vývoj nezastavíš, takže sa musíme prispôsobiť. Podstatným faktom však je, že neexistuje v princípe rozdiel medzi "dronom" a RC lietadlom, preto v zákone či rozhodnutí dopravného úradu nie je možné ich oddeľovať. Jediné, čo by sa dalo špecifikovať, je, že pod "dronom" sa rozumie RC lietadlo používané na vojenské alebo na komerčné účely. Niekedy sa pod "dronom" chápe aj hocičo, čo lieta s kamerou. Pri pohľade na Vapor s kamerou (predáva ho Horizon hobby) alebo QR FPV lienočku od Walkery sa pri porovnaný s Predatorom nezdržíte úsmevu. Takisto vetroň s kľúčenkovou kamerou prilepenou suchým zipsom na krídle považovať za "dron" je trošku vtákovina. V povedmí ľudí je zasa "dron" proste hocijaká multikoptéra. Cheerson CX-10 je tu zasa pre zmenu skutočne obdivuhodnou ukážkou nebezpečného "drona".

Takže možno by naozaj stále za to zadefinovať "dron" ako bezpilotné lietadlo používané na vojenské a komerčné účely - sem pekne patrí aj Predator, aj Raven ale aj S800 či Phanom v službách Nového Času, ktorý ide natáčať miesto havárie dvoch turboletov. A myslím, že sa tu v pohode zhodneme, že na takéto drony by sa mala vzťahovať aj oveľa prísnejšia legislatíva.

Bohužiaľ, autority u nás rieša iba hmotnosť 20kg (ok, beriem, že to sú už veľké stroje) a kameru na palube (aj toho Vapora). Toto je prvý fatálny nezmysel, ktorý vznikol iba svojvoľným výkladom Zákona o ochrane utajovaných skutočností. Tento nezmysel treba vyvrátiť ako prvý - snímkovanie v zmysle zákona je jednodznačne snímkovanie za účelom vytvárania kartografických podkladov pre mapy a nie nakrúcanie GoPro kamerou na prilbe paraglidistu či cez selfie stick vystrčený z okienka vetroňa. O tomto pritom nechcú moc hovoriť ani piloti "veľkých" lietadiel, alebo sa tvária, že sa ich to netýka, pritom na takéto natáčanie by tiež podľa aktuálneho výkladu potrebovali povolenie na letecké práce a 600 eur poplatok atď...

Následne treba spísať voloviny, ktoré vyslovene ničia modelárstvo v Rozhodnutí DÚ. Musíme byť ale konkrétni - zatiaľ tu padlo kopec nadávok a ľutovaní sa, ale len relatívne málo jednoznačných pozmeňovacích návrhov. Výšku jednoznačne bude treba upraviť na 300m s tým, že na vybraných lokalitách je možné povoliť aj vyššie prelety so súhlasom DÚ. Dobré by bolo vytvoriť mapu takýchto lokalít spolu s mapou lokalít, kde je akékoľvek lietanie s RC modelmi zakázané - okolie letísk, vojenských zariadení, elektrární a pod. Takáto prehľadná mapa by mala omnoho lepší efekt ako sto strán zákonov - lebo aj teľa, čo si kúpilo "drona" u Pecku vie hodiť očkom na mapu a uvidí, kde pôjde za lietanie bručať a kde si môže lietať ako chce. Ale študovať prekomplikované zákony - to nebude, však najskôr by ho aj tak museli chytiť...

Osobne nemám problém ani s rakúskym modelom, ktorý vyžaduje pri modeloch poistku a podpísanie lietadla. Poistku koniec-koncov zabezpečuje aj členstvo v ZMOSe, iba sa musia trošku upraviť jej podmienky (momentálny stav, kde platia iba na oficiálnych akciách ZMOSu, je nezmyselný). Nevadí mi ani označovanie modelov svojim menom - ľudí to vedie k omnoho väčšej zodpovednosti, lebo je predsalen rozdiel, či škodu spôsobí nejaký anonymný lietajúci stroj, alebo niečo s mojim autogramom na palube.

Lebo, buďme úprimný, čo spraví teraz niekto, kto chce lietať napríklad v FPV? V prvom rade si nasadí okuliare a už porušil prvé pravidlo. U nás spotter nie je teraz legálny, takže je lepšie ho nemať, lebo čím menej svedkov, tým lepšie. Po štarte okamžite poruší pravidlo výšky (do 120m? ste sa s koňom zrazili?). Ak by mu to uletelo, tak nechce mať z toho problém, takže logicky tam nedá žiaden kontakt ani žiaden telefón, čiže aj keď dôjde prúseru, nikto mu nedokáže, že za to môže on. Navyše, doteraz si každý normálny človek nafarbil takéto lietadlo krikľavými farbami a pridal stroboskopy a svetlá, aby ho v prípade prúseru videli iné lietadlá či parašutisti. Teraz, keď sa tak lietať nesmie, ostane lietadlo pekne krásne sivé, matné a hlavne úplne nenápadné, aby ho nikto nevidel zo vzduchu ani zo zeme. Pevne verím, že páni na Dopravnom úrade budú skákať od radosti, až sa vzduchom budú presúvať neviditeľné potvory "bez majiteľa" a to práve v dôsledku ich nepremysleného rozhodnutia... Len neviem, čo na to ostatní účastníci vzdušnej premávky.

Re: Rozhodnutie č. 1/2015, 19.08.2015 Uprava leteckeho zakon

Napsal: čtv 03.09.2015 12:07
od VTjr
Krásne si to napísal/vysvetlil/zhrnul. :D
Skoro je Ťa škoda "len" na fŕum RCmanie. :lol:
So všetkým čo si napísal 100% súhlasím. :wink:

Len teraz aby sa to dostalo aj do hláv kompetentných a hlavne aby mali vôľu sa nad tým zamyslieť a v rámci sebareflexie aj niečo zmeniť. :roll:

No a práve na tú ich schopnosť sebareflexie a racionality sa, na základe osobných skúseností s nadutými úradníkmi alebo politikmi, príliš nespolieham. Preto asi bude potrebné vyvinúť aj nejaký silový tlak (napr. petícia, autorita a váha ZMoSu a SAMu, v krajnom prípade právne kroky na súde, atď.)

No ale hlavne treba, aby sa konečne našiel niekto, kto tomu obetuje svoj čas a energiu, kto sa tým bude zaoberať a všetky tie potrebné kroky manažovať. :!:
Prirodzene sa očakáva, že by to mal robiť niektorý z vrcholných funkcionárov ZMoSu.
Pevne dúfam, že keď už príliš neodpovedajú na mejly, tak aspoň o tom rozmýšľajú a prípadne aj študujú túto diskusiu (samozrejme aj iné, ak sú ...). Ak z toho všetkého odfiltrujú príspevky, kde sú iba náreky a nadávky, tak aj tých rozumných myšlienok, námetov a argumentov tu odznelo pomerne dosť. Dosť na to, aby to niekto zosumarizoval, doplnil aj nejakými právnickými obratmi a začal to riešiť na tej správnej úrovni. :idea:

Re: Rozhodnutie č. 1/2015, 19.08.2015 Uprava leteckeho zakon

Napsal: čtv 03.09.2015 13:02
od TomasC
Jameson píše:Takže možno by naozaj stále za to zadefinovať "dron" ako bezpilotné lietadlo používané na vojenské a komerčné účely - sem pekne patrí aj Predator, aj Raven ale aj S800 či Phanom v službách Nového Času, ktorý ide natáčať miesto havárie dvoch turboletov. A myslím, že sa tu v pohode zhodneme, že na takéto drony by sa mala vzťahovať aj oveľa prísnejšia legislatíva.



Jak jsem psal viewtopic.php?f=11&t=73787&start=180#p1245431 tak odlišení DRON a MODEL je poměrně velký legislativní problém. Pro mě jako pouze zkušeného modeláře je rozdíl jasný. Ale pohled naprostého laika, který nakupuje na alza.sk nebo leteckým právem mimořádně zasaženého právníka, tak zřetelný nebude.

Dokonce si myslím, že by byl správnější jít přes užití "malého dálkově řízeného letadélka", než přes definici stroje.

Tohle se bude muset vymyslet a zkusit protlačit na DU.


Lákavou zjednodušenou představu, že to s čím létá člen ZMOSu je model, to s čím létá "veřejnost" je dron, tak toto bych PŘEDEM vylučoval. Ač jsem člen SMČR (ekvivalent ZMOS v ČR) tak se mi to zdá naprosto sebevražedné a špatné.

Re: Rozhodnutie č. 1/2015, 19.08.2015 Uprava leteckeho zakon

Napsal: čtv 03.09.2015 13:58
od macetak
Tak pani, ako organizator bliziacej sa F5J sutaze na nasom modelarskom letisku v CTR Kosickeho letiska som s dobrou volou poslal ziadost o info ohladom ohlasovania modelarskych sutazi.
Odpoved ktoru som obdrzal aj s mojou ziadostou najdete nizsie:

Dobrý deň,

na základe prijatého rozhodnutia rozhodnutia č.1/2015 z 19.08.2015 Vás chcem poprosiť o informáciu ako nahlásiť letecko-modelársku súťaž organizovanú na práškarskom letisku v katastri obce Rozhanovce (48.75038, 21.32905) v termíne 3-4.10.2015.
Jedná sa o súťaž FAI Kategórie F5J - http://aeromodelling.sk/index.php/compo ... 5j-sk-2013. Nakoľko sú povolené maximálne letové výšky prijatým rozhodnutím pre túto kategóriu príliš nízke, zároveň Vás žiadam o povolenie lietania do výšky 500m/1640ft.

Pokiaľ je k nahláseniu takejto súťaže určený konkrétny formulár poprosím Vás o jeho zaslatie, prípadne zverejneniu linky na tento formulár.

Veľmi pekne Vám ďakujem za informácie aj ústretovosť.

S pozdravom

Milan Mačinga

RC Letka Košice

Odpoved:
Od: Nemecek Martin <Martin.Nemecek@nsat.sk>
Dátum: 3. septembra 2015, 13:21
Predmet: RE: Žiadosť o informácie o ohlásení letecko-modelárskej súťaže
Komu: "milan.macinga@gmail.com" <milan.macinga@gmail.com>


Vážený pán Mačinga,



V prílohe Vám posielam pre zjednodušenie komunikácie vzor žiadosti, ktorú je potrebné po uhradení poplatku spolu a prílohami doručiť poštou na DU.



V prílohe sa nachádza aj návod pre vypracovanie dokumentácie k podujatiu.

Nakoľko, je zameraný hlavne na klasické lietadlá, pozrite si smernicu UCL ČR, ktorá je už priamo pripravená pre bezpilotné lietadlá.



Info pre správne poplatky - http://nsat.sk/dopravny-urad-menu-udaje ... /poplatky/

Sadzobník - http://nsat.sk/dopravny-urad-menu-udaje ... ne-sluzby/ (položka 91,n))



S pozdravom





logo_farebne_upravy_obraz_kIng. Martin Němeček

riaditeľ Divízie civilného letectva

Dopravný úrad

Prilohy nasleduju nizsie.

Tato debata dostane tymto realne kontury, co je potrebne pre ohlasenie a prip. ziskanie povolenia. Upozornujem, ze ziskanim povolenia nie je zarucene, ze nam odobria aj ziadanu vysku 500m. Podotykam, ze sme v CTR letiska Kosice. Ak by toto nepovolili, je organizovanie tohto typu sutaze pase.
Cestou by mozno bolo, po stanoveni terminov vsetkych sutazi, aby ich ZMOS ako zastupca modelarov na Slovensku, zaslal vsetky tieto planovane sutaze a ziskal pre nich povolenie pre organizaciu. Takto by sa mohli tieto poplatky mozno minimalizovat. Teda ak.

Prajem krasny den.
milan

Re: Rozhodnutie č. 1/2015, 19.08.2015 Uprava leteckeho zakon

Napsal: čtv 03.09.2015 14:39
od jozefbb
Zmazal som, nestoja mi za to .

Re: Rozhodnutie č. 1/2015, 19.08.2015 Uprava leteckeho zakon

Napsal: čtv 03.09.2015 15:36
od RCXXL
Páni modelári, nedalo mi nezapojiť sa do tejto diskusie, ktorá sa ma týka bytostne, nakoľko lietam súťažne (už niekoľko rokov) kategóriu RCXXL - makety a polomakety obrích vetroňov štartujúcich z aerovleku. Len tak pre získanie predstavy, že o čom píšem, tak je to kategória v ktorej sa lieta bežne aj do 500m, rozpätie modelov sa pohybuje od 4m hore až po mierku 1:2, čiže 5,5m modely nie sú žiadnou extra zvláštnosťou. Na zreteľ je potrebné vziať i rozmery vlečného modelu - podotýkam, ž spaľováka. Hmotnostne sa s modelmi (vrátane vlečných) určite zmestíme do 20kg, takže pre nás a verím že aj pre 99% modelárskej verejnosti je to dostatočný limit pre stanovenie hornej hranice modelu bez nutnosti jeho registrácie ako lietadla.
A toto je presne tá cesta, ktorou máme ísť. Nie sklápanie uší a vtesnávanie sa do byrokratického pamfletu, ktorý zbúchal od stola - bez toho aby to prešiel s tými, ktorých sa to hlavne týka - nejaký úradnícky "šimel" žijúci navyše z našich daní. Nevidím ako rozumnú cestu to, že budeme žiadať pred každou súťažou o výnimku dajaký úrad a kŕmiť tým štátny rozpočet správnymi poplatkami. Taký zákon/nariadenie/rozhodnutie, z ktorého mám žiadať neustále o výnimku, je zvrátenosť sama. Čítali ste si niekto tie lajstrá pre vydanie povolenia na Letecké verejné podujatie. Ak nie, tak tak urobte prosím a pochopíte, že je obsahuje prakticky nesplniteľné podmienky.
Neorganizujeme predsa dni SIAD, ale len letecko-modelársku súťaž, na ktorej dokonca koľkokrát nie sú ani diváci z nemodelárskej verejnosti. Nechápem prečo by ma mal niekto kriminalizovať a šikanovať za to, čomu sa venujem už roky a síce, že lietam s modelom (bez straty vizuálneho kontaktu) disciplínovane na plochách na to určených!!!
Navrhujem postupovať spoločne formou petície. Táto možnosť je napokon spomenutá i na samotných stránkach DÚ http://nsat.sk/staznosti-podavanie-staznosti/ (pre podobne pobúrených modeláraov ako som ja je tu i dotazník spokojnosti http://nsat.sk/telefonny-zoznam-dopravneho-uradu-ustredie/nahlasit-chybu/ alebo https://docs.google.com/forms/d/1Tm9rUk16LkohbdItCX7-e5YYQLDAFJ6fgosniSHkWWY/viewform?c=0&w=1). Pokiaľ viem, tak len leteckých modelárov registrovaných v ZMoS-e je cca 2,5 tisíc (ak sa mýlim, nech ma prosím Prezídium opraví) a to už je masa, ktorej hlas by mal byť počuť až do parlamentu.
Važení páni, blížia sa parlamentne voľby a preto je teraz ten správny čas "zatlačiť na pílu" - po nich sa na nás každý vykašle.
Podľa mňa musíme trvať na VYČLENENÍ MODELOV z Leteckeho zákona - ja nie som letec - letel som raz v živote (aj to len služobne) - ja som modelár a nemienim byť z toho titulu diskriminovaný.
Až sa vyčlenia modely do samostatnej kategórie, až potom má zmysel definovať ich pravidlá prevádzky so zreteľom na vzdušný priestor, letovú prevádzku, ochranu života a zdravia osôb, ochranu životného prostredia, ochranu majetku, ochranu súkromia a pod.
Bolo by veľmi rozumné, keby takáto petícia prebiehala pod hlavičkou ZMoS-u, ktorého členom (ale i funkcionárom v kontrolnej pozícii) som i ja. Viem, že určite kroky sa po zrodení inkriminovaného Rozhodnutia 1/2015 už dejú, no sám som zvedavý, čo a ako rýchlo sa udeje.
Preto sám budem rozmýšľať nad tým, čo by mala takáto petícia obsahovať a o to isté prosím i Vás. Mne momentálne napadajú tieto body:
- zrušiť (alebo predbežne) pozastaviť platnosť Rozhodnutia DÚ č. 1/2015;
- vyčleniť pojem "model lietadla" z Leteckého zákona;
- pre kategóriu modelov stanoviť limity s ohľadom na existujúce kategórie a miesto ich prevádzky;
- definovať podmienky vyhotovovania záznamov (fotografii a videí) z modelov;
... viac mi momentálne nenapadá - píšem to ad hoc.
Skúsime to dať dokopy spoločnými silami, sformulovať tak, aby to bolo právne v poriadku, oslovíme ZMoS, či to zastreší a rozbehneme petíciu medzi modelármi.
Čo Vy na to?

Re: Rozhodnutie č. 1/2015, 19.08.2015 Uprava leteckeho zakon

Napsal: čtv 03.09.2015 15:45
od VTjr
Chápem situáciu Milana Mačingu - organizátora najbližšej súťaže F5J, že sa snaží všetkými silami to zorganizovať legálne, bez rizika, že bude súťaž zakázaná, alebo, že z toho urobia exemplárny incident, ktorý by im dal do rúk argumenty na to, aby mohli použiť ešte väčšie "Kladivo na modelárov". :roll:

Na druhej strane som v rozpakoch, lebo cítim, že týmto pristupujeme na ich hru a fakticky sa podrobujeme týmto podmienkam. Nehľadiac na to, že si týmto z nás modelárov robia dojnú kravu. :cry:

Dúfam však, že takéto prípady budú len dočasne prehraté bitky, ale tu vojnu nakoniec vyhráme. :wink:

Re: Rozhodnutie č. 1/2015, 19.08.2015 Uprava leteckeho zakon

Napsal: čtv 03.09.2015 16:10
od mhabr
A to nelze panu Němečkovi napsat, že na str. 9 odkazované směrnice UCL ČR je napsáno, že tato se nevztahuje na LVV s výhradní účastí modelů do 20kg a proto:
a) není použitelná, nebo
b) je použitelná v plném rozsahu včetně této vyjímky.

Re: Rozhodnutie č. 1/2015, 19.08.2015 Uprava leteckeho zakon

Napsal: čtv 03.09.2015 16:21
od VTjr
RCXXL píše:...
Preto sám budem rozmýšľať nad tým, čo by mala takáto petícia obsahovať a o to isté prosím i Vás. Mne momentálne napadajú tieto body:
- zrušiť (alebo predbežne) pozastaviť platnosť Rozhodnutia DÚ č. 1/2015;
- vyčleniť pojem "model lietadla" z Leteckého zákona;
- pre kategóriu modelov stanoviť limity s ohľadom na existujúce kategórie a miesto ich prevádzky;
- definovať podmienky vyhotovovania záznamov (fotografii a videí) z modelov;
... viac mi momentálne nenapadá - píšem to ad hoc.
Skúsime to dať dokopy spoločnými silami, sformulovať tak, aby to bolo právne v poriadku, oslovíme ZMoS, či to zastreší a rozbehneme petíciu medzi modelármi.
Čo Vy na to?

Suhlasím, petícia ničomu neublíži. Možno práve portál RCmanie je ten správny priestor, kde by sa taká petícia mohla umiestniť. Nie však ako peticia on-line, ale oveľa lepšie by bolo, keby sa tu len umiestnil súbor s textom a vzormi podpisových hárkov vo formáte DOC, ktoré by si každý zberateľ podpisov za jednotlivé kluby doma vytlačil. Okrem toho isto platí, že v očiach skostnatených úradníkov má oveľa väčšiu váhu stoh papiera s reálnymi podpismi než elektronické dáta na nejakom serveri. Nakoniec aj petičný zákon hovorí o tom, že petícia má byť písomná!

Petícia by pre začiatok stačila aj celkom jednoduchá - na to aby si úradníci DÚ uvedomili koľko ľudí svojim rozhodnutím zasiahli celkom postačia aj tie 4 body, ktoré si tu Ty mavrhol v svojom príspevku.

Re: Rozhodnutie č. 1/2015, 19.08.2015 Uprava leteckeho zakon

Napsal: čtv 03.09.2015 16:32
od RCXXL
VTjr ma pochopil úplne dokonale.
- najprv stručne naformulovať pár jasných bodov;
- osloviť ZMoS, či ide do toho;
- vytvoriť vzor petičných hárkov a zverejniť ho na WEB-e;
- osloviť najmä predsedov klubov ale i širokú modelársku verejnosť aby zbierali podpisy;
- vyzbierať hárky zaslaním na dohodnutú adresu v stanovenom termíne;
- nafotiť a odniesť na DÚ.
Ak nezareagujú bude nasledovať výzva do parlamentu a vláde (ktorá ho vymenúva) za odvolanie Predsedu DÚ z jeho postu pre nekompetentnosť.

Re: Rozhodnutie č. 1/2015, 19.08.2015 Uprava leteckeho zakon

Napsal: čtv 03.09.2015 16:42
od zdzd
VTjr píše:Chápem situáciu Milana Mačingu - organizátora najbližšej súťaže F5J, že sa snaží všetkými silami to zorganizovať legálne, bez rizika, že bude súťaž zakázaná, alebo, že z toho urobia exemplárny incident, ktorý by im dal do rúk argumenty na to, aby mohli použiť ešte väčšie "Kladivo na modelárov". :roll:

Na druhej strane som v rozpakoch, lebo cítim, že týmto pristupujeme na ich hru a fakticky sa podrobujeme týmto podmienkam. Nehľadiac na to, že si týmto z nás modelárov robia dojnú kravu. :cry:



Hele, víte jak bojoval Švejk? Blbostí. Chtějí-li to, mají to mít.

Naopak, je třeba přistoupit na jejich hru a posílat žádosti za všech koutů a na každou kravinu. Třeba ranní a odpolední trénink zvlášť. Když jim na každý den přijde dvě stě žádostí, velmi brzy zjistí, že tudy cesta nevede....

Re: Rozhodnutie č. 1/2015, 19.08.2015 Uprava leteckeho zakon

Napsal: čtv 03.09.2015 16:43
od VTjr
Tak pozrime sa, čo sa píše o organizovaní petície na stránkach http://www.minv.sk/?peticia ?

Petícia nesmie vyzývať :
- k porušovaniu ústavy a zákonov, popieraniu alebo obmedzovaniu osobných, politických alebo iných práv osôb pre ich národnosť, pohlavie, rasu, pôvod, politické alebo iné zmýšľanie, náboženské vyznanie a sociálne postavenie
- k roznecovaniu nenávisti a neznášanlivosti
- petícia nesmie vyzývať k násiliu alebo hrubej neslušnosti
- petíciou sa nesmie zasahovať do nezávislosti súdu

S tým by sme asi nemali mať problém.
Podmienky prípravy petície
- petícia musí byť písomná
- každý, kto sa podieľa na vybavovaní petície, sám uhrádza trovy, ktoré mu vznikli s jej vybavovaním
- na zostavenie petície, obstaranie podpisov pod petíciu a doručenie petície Okresnému úradu môžu osoby podávajúce petíciu vytvoriť petičný výbor. Petičný výbor nie je právnickou osobou. Členovia petičného výboru sú povinní určiť osobu, ktorá dovŕšila vek 18 rokov, na ich zastupovanie v styku s Okresným úradom.
- ak nie je vytvorený petičný výbor, musí sa v petícii na zastupovanie v styku s Okresným úradom určiť osoba, ktorá dovŕšila vek 18 rokov
- ak podpisové hárky neobsahujú text petície, musia sa označiť tak, aby bolo zrejmé, aká petícia sa má podporiť podpismi. Na každom podpisovom hárku musí byť uvedené meno, priezvisko a úplná adresa trvalého pobytu každej osoby, ktorá petíciu zostavila, alebo osoby, ktorá je určená na styk s Okresným úradom.

To by tiež nemal byť problém. Ak by bol text petície stručný, tak by možno bolo dobré aby bol uvedený v hlavičke každého jednotlivého podpisového hárku a bola tak znemožnená pochybnosť čo vlastne tie osoby podpisovali.
Podmienky obstarania podpisov pod petíciu
- každý má právo akýmkoľvek spôsobom neodporujúcim zákonu vyzývať iné osoby, aby svojím podpisom petíciu podporili
- osobám podporujúcim petíciu sa musí umožniť, aby sa každý s obsahom petície riadne oboznámil pred jej podpísaním
- vo výkone petičného práva sa nesmie nikomu brániť
- výkon tohoto práva nesmie byť nikomu na ujmu
- k podpisu sa nesmie nikto žiadnym spôsobom nútiť
- petície a podpisové hárky sa môžu vystaviť na miestach prístupných verejnosti. Na to nie je potrebné povolenie orgánu verejnej správy. Nesmie však nastať obmedzenie cestnej premávky, rušenie verejného poriadku ani iné obmedzenie práv a právom chránených záujmov iných osôb.
- zhromažďovaním podpisov na mieste prístupnom verejnosti možno poveriť osobu, ktorá dovŕšila vek 16 rokov
- ak petíciu podporil väčší počet osôb, musia osoby podávajúce petíciu uviesť pod jej textom počet priložených podpisových hárkov. Podpisové hárky sa musia priebežne číslovať.

To by nemal byť problém dodržať.
Náležitosti petície pri zbieraní podpisov na petičný hárok
Fyzická osoba na petičný hárok čitateľne uvedie:
- meno
- priezvisko
- úplnú adresu trvalého pobytu
- vlastnoručný podpis

Právnická osoba na petičný hárok čitateľne uvedie:
- názov a sídlo
- meno, priezvisko a úplnú adresu trvalého pobytu osoby oprávnenej konať v mene právnickej osoby

Asi bude dobré spracovať 2 druhy hárkov - zvlášť pre fyzické a zvlášť aj právnické osoby.
Náležitosti pri podaní petície
Petícia musí obsahovať údaje o tom, kto ju podáva:

Ak petíciu podáva fyzická osoba:
- meno
- priezvisko
- úplná adresa trvalého bydliska

Ak petíciu podáva právnická osoba:
- názov a sídlo právnickej osoby
- meno, priezvisko a úplná adresa trvalého pobytu osoby oprávnenej konať v mene právnickej osoby

Ak petíciu podáva petičný výbor:
- uvedú sa o každom jeho členovi a o osobe oprávnenej zastupovať výbor alebo osoby, ktorá je určená na styk s Okresným úradom
- meno
- priezvisko
- úplná adresa trvalého pobytu

Miesto podania:
- písomne na podateľni Okresného úradu

Asi by bolo vhodné to podať na Okresný úrad v Bratislave, tam kde je sídlo ZMoSu. Lenže neviem, tieto vzory sú stavané na petície vo vzťahy k štátnej správe. V našom prípade je rozhodujúcim orgánom Dopravný úrad alebo Ministerstvo dopravy, tak či sa to nemá podať priamo tam?
Lehota na vybavenie petície

Okresný úrad, ktorému sa doručila petícia, je povinný petíciu prijať a po obdržaní petície je povinný:

- prešetriť petíciu z hľadiska náležitostí podľa zákona
- prešetriť petíciu z hľadiska súladu alebo rozporu petície s právnymi predpismi a verejným alebo iným spoločným záujmom
- prešetriť oprávnenosť petície
- petíciu vybaviť v lehote
- výsledok vybavenia petície písomne oznámi do 30 dní od doručenia petície alebo od odstránenia jej nedostatkov osobe, ktorá podala petíciu, alebo osobe určenej na styk s orgánom verejnej správy
- ak nie je možné vybaviť petíciu v lehote 30 dní, Okresný úrad písomne oznámi osobe, ktorá ju podala, že petícia bude vybavená v ďalšej 30-dňovej lehote.
- ak z obsahu petície vyplýva, že Okresný úrad nie je príslušný petíciu vybaviť, petíciu do desiatich dní postúpi príslušnému orgánu a oznámi to tomu, kto petíciu podal
- ak má petícia také vecné nedostatky, ktoré neumožňujú jej prešetrenie, Okresný úrad vyzve osobu, ktorá petíciu podala, aby ich odstránila v primeranej lehote, najneskôr do 30 dní od vyzvania. Ak sa nedostatky v tejto lehote neodstránia, Okresný úrad petíciu neprešetruje.
- ten, kto podal petíciu, je na požiadanie Okresnému úradu povinný v primeranej lehote poskytnúť nevyhnutnú súčinnosť pri vybavovaní petície. Ak bez vážneho dôvodu neposkytne súčinnosť, Okresný úrad nie je povinný petíciu vybaviť. O tomto následku musí byť ten, kto podal petíciu, písomne poučený už pri požiadaní o súčinnosť pri vybavovaní petície. V čase od požiadania o súčinnosť do jej poskytnutia neplynú lehoty uvedené vyššie.

Zákon o petičnom práve som neštudoval, tak neviem koľko podpisov má petícia minimálne obsahovať aby sa ňou príslušné orgány zaoberali. :?
Ak má niekto z vás hlbšie znalosti z práva, možno by bolo dobré keby sa k tomu vyjadril.