Ale nedalo mi to a stejně jsem ho rozebral, součástky umyl a ukázalo se, že ABC výbrus tam není vůbec špatný, motor je 4 kanálový Schnürle a to, že tam není žádná komprese, bylo jen z toho z důvodu, že hlava válce nebyla pořádně přišroubovaná. Bývalý majitel se ho asi pokoušel rozebrat, ale šrouby v "hrnci" vodního chlazení byly umístěny tak, že byly omývané vodou (bylo by asi lepší kdyby byly vyrobeny z nerezové oceli), takže byly zrezivělé, zřejmě i jejich závity zašroubované do bloku válce, takže se mu podařilo jich pár přetrhnout a ve zbývajících značně ztrhnout závity v bloku (dokonce na jednom místě i vytrhnout kus jejího límce). Takže bylo jasné, že ty původní závitové otvory jsou zcela nepoužitelné.
Lodní motor nepotřebuji, tak jsem se rozhodl osoustružit ten poškozený límec klikové skříně a přestavět motor na letecký. Ale to jsem si dal.
Nejprve bylo nutné vytvořit přípravek pro centrické upnutí v soustruhu.
Vrch válce byl snížen o 5mm, takže límec vložky je nyní v něm utopen jen 0,5mm (místo 5,5mm jako předtím). Tím jsem se zbavil zlomených míst na vrchu bloku a tech strhnutých závitů.
Pak jsem vysoustružil ocelový přípravek pro centrické upínání a přesné vrtání nových otvorů pro upínací šrouby hlavy válce, které byly vyvrtány v mezerách mezi pozůstatky starých. Na rotačním polohovacím stolku jsem vyvrtal do přípravku 6 otvorů přesně o 60° a přitom jsem zmenšil průměr jejich rozstupové kružnice z původních 27,0 mm na 25,5 mm.
Následně jsem vysoustružil novou, duralovou, žebrovanou hlavu válce a taky v tom samém otočném stolu vyvrtal 6 otvorů pro šrouby (na fotce je zatím polotovar bez žebrování a otvorů).
Pomoci již zhotoveného ocelového přípravku, těsně vloženého do bloku místo vložky válce, jsem v něm přesně vyvrtal otvory a nařezal závity M3. Během montáže jsem zjistil, že šrouby mírně zasahují do límce vložky, ale to nebyla žádná tragédie, prostě jsem jeho průměr osoustružil o 0,5 mm, stejně jako i vnější průměr límce vložky spalovací komory.
Pak jsem vyrobil i duralový unašeč vrtule včetně nového, mosazného, zvěrného kužele v soustruhu na jedno upnutí a nastavení úhlu kuželovitosti.
A nakonec jsem vyrobil i průměrovou redukci pro instalaci karburátoru od ASP S-21M, protože osazovací průměr v motoru MDS je 12mm, ale ASP karburátor je dost miniaturní, je tam průměr pouze 9mm. Redukce se fixuje na karburátor pomocí 3 kraťoučkých červíků M3, proti uvolnění zafixovaných nitrolakem. Původní MDS karburátor nemělo smysl obnovovat, protože jeho osazovací průměr byl značně zdeformován nadměrným utažením pojišťovacího klínku. Navíc vím, že tyto karburátoru měly dost mizernou funkčnost.
Jó, ještě jsem v odnímatelném výfukovém potrubí dal laserem vyvařit 4 zbytečné díry (viz odkaz v předchozím příspěvku), které bývalý majitel vyvrtal, co jsem pak osoustružil do hladkého povrchu (takže stopy po vyvařování tam téměř vůbec nejsou vidět).
Motor jsem smontoval s novými ložisky.
Nastartoval ho pouze v ruce, to když jsem kápl do sání malou porci paliva, dal žhavení a kopl do vrtule - no, motor se okamžitě rozjel, zaječel tak, že jsem ho sotva v té ruce udržel (naštěstí jsem ho mě ještě takhle v tom přípravku).