Stránka 12 z 13

Re: Tisková zpráva Ministerstva dopravy o pravidlech létání

Napsal: úte 12.01.2021 9:11
od DAF
Ale tam se píše o "pilotovi dálkově řízeného dronu" (necituji). Ani volňásek, ani magneťák neni dálkově řízené! Volňásek je pouze seřízen, aby v motorovém letu točil (třeba) levou šajtli a v klubu pravou. Magneťák má držet směr (nejlépe proti větru). Oboje nějak dopředu nastavím a na další děj už nemám v podstatě žádný vliv (nepočítám-li zabudování determalizátoru, který je časově řízený a ukončí let). Mimochodem v nějakém článku z historie modelářství jsem viděl fotku modelu (oni tomu tehdy říkali maketa) Junkersu Ju-52 o rozpětí snad 5 m a myslím, že to bylo dokonce na gumu. Fotka měla být z Letné.
Je mi jasné, že bychom (ne "by jsme") využívali společný vzdušný prostor, ale právě proto, že jsem poro tyto kategorie tam nic nenašel, tak na to skutečnost poukazuju, možná jsem jen něco přehlédnul.

Re: Tisková zpráva Ministerstva dopravy o pravidlech létání

Napsal: úte 12.01.2021 9:24
od Janek2
DAF píše: ...že bychom (ne "by jsme")...
Já myslím, že je to jedno. Nicméně tady nejsme na hodině českého pravopisu. Já taky nikoho neupozorňuji, když místo měkkého í napíše tvrdé. A že těch hrubek tady je. Určitě i mých. Důležité je, že si rozumíme.

Re: Tisková zpráva Ministerstva dopravy o pravidlech létání

Napsal: úte 12.01.2021 9:32
od DAF
Dále jen SZ.

Re: Tisková zpráva Ministerstva dopravy o pravidlech létání

Napsal: úte 12.01.2021 11:18
od TomasC
Na volné modely se to samozřejmě vztahuje také. Prostě letadlo bez pilota na palubě.

O volném letu, kde je jasné, že nemáš letadlo pod kontrolou se píše https://eur-lex.europa.eu/legal-content ... CS#tocId32
Odstavec 2 písmeno d)



Ohledně draků to řeší příloha 1, Nařízení 2018/1139 https://eur-lex.europa.eu/legal-content ... d1e32-85-1

Pokud bude mít drak do 1kg vzletové váhy, tak nejsou omezení.

Re: Tisková zpráva Ministerstva dopravy o pravidlech létání

Napsal: úte 12.01.2021 11:27
od Janek2
Dík Tomáši za vysvětlení.

Re: Tisková zpráva Ministerstva dopravy o pravidlech létání

Napsal: čtv 28.01.2021 14:52
od Medved74
Vážení pánové,
možná jsem to někde přehlédl, ale nedaří se mi to najít. Chtěl bych se zeptat, jak / jestli řešíte legislativně létání potomstva. Absolvoval registraci provozovatele i školení pilota – soukromě, nikoliv rámci v klubu. Létá se mnou syn (není registrován v klubu), synovi je 11 let a má soukromě zhotovená EPP letadla o hmotnosti kolem 400g. Jestli jsem dobře pochopil, tak dítě do 16 let věku nemůže létat se soukromě zhotoveným modelem s hmotností nad 250g. Předpokládám, že nejsem jediný, kdo má „létavé“ děti a nechce současná pravidla úplně ignorovat. Je nějaké řešení?
Předem díky za odpovědi.
Jirka

PS. domnívám se že můj dotaz víceméně patří do tohoto vlákna a tudíž nezakládám nové.

Re: Tisková zpráva Ministerstva dopravy o pravidlech létání

Napsal: čtv 28.01.2021 15:57
od TomasC
pokud létáš společně se synem, tak to není problém.

https://eur-lex.europa.eu/legal-content ... EN#tocId11

Požadavek minimálního věku se na dálkově řídící piloty nevztahuje:
c) u provozu pod přímým dohledem dálkově řídícího pilota, který splňuje požadavky odstavce 1 a článku 8.

Když budeš mít ty všechno vyřízené, tak pokud syn létá s tebou a ty dohlížíš, syn může létat. Sám může létat od 16let, kdy se bude muset registrovat a udělat zkoušky.


V případě, že by jsi byl členem Svazu modelářů, tak zkoušky dělat nemusíš a syn může samostatně létat od 12 roků (taky bez zkoušek).

Re: Tisková zpráva Ministerstva dopravy o pravidlech létání

Napsal: čtv 28.01.2021 16:25
od Medved74
Tomasi, dekuju.
Jirka

Re: Tisková zpráva Ministerstva dopravy o pravidlech létání

Napsal: pon 18.10.2021 15:18
od mech1
Omluvte prosim moji tupost ... chapu spravne, ze zhotovene modely maji jen dve tridy - do 250g a 25kg?
Tedy letadla s kteryma se vejdu do tech 900g nebo do 4kg ale nemuzu pouzit ani v A1 ani v A2 ale jen a vyhradne v A3?

Pro me je to trosku problem ... chodival jsem s FliteTest letadlama, HobbyKing Bixlerem a Multiplex FunCubem litat na pole kus od vesnice. Jenze tam postavili cyklostezku, pomerne ferkventovanou, cimz se na 150m mimo urbanistickou oblast asi nedostanu :-(
Diky! Diky!

Re: Tisková zpráva Ministerstva dopravy o pravidlech létání

Napsal: pon 18.10.2021 16:41
od TomasC
Chápeš to správně.
Pokud chceš létat v OTEVŘENÉ třídě (OPEN) se soukromě zhotoveným modelem, tak jsou opravdu jen dva limity: do 250g (nemusím skoro nic) a do 25kg (létám dle A3).

Re: Tisková zpráva Ministerstva dopravy o pravidlech létání

Napsal: pon 18.10.2021 20:47
od mech1
Diky! Toho jsem se trosku bal :-( Tak to asi po tech letech povesim RC letadla na hrebicek :-)
Edit: jeste jeden dotaz - Pokud koupim hotove letadlo do 500g nebo 2kg, spada do kategorie "Dron bez štítku s označením třídy" a pristi rok s nim muzu litat v A1 respektive v A2?

Bydlim v jedne z tech satelitnich vesnic, ktera praskava ve svech. Bylo skvely vzit letadlo do ruky a dojit si na pole za ves zalitat LOS :-) Vzit auto a jet nekam dal ... vystat frontu tam a pak zpatky ... to jen stravim cas co na to mam, cestovanim :-(
Dle vseho je cyklostezka rekreacni oblast, ktera spada do A3 a od te se proste 150m nedostanu. Leda bych vzal galose a dosel doprostred pole, zacoz me zemedelci budou milovat :-)

Mno jo ... vsechno pekny jednou musi skoncit ...

Registrace modelářů

Napsal: úte 19.10.2021 15:44
od mech1
Mohl by mi prosim nekdo potvrdit, jak je to s letanim nad nezapojenymi lidmi?

Situace:
- soukrome zhotovene letadlo bez kamery do 250g
- soukrome zhotoveny dron do 250g s kamerou na FPV (bez zaznamu)
- registrovany pilot a provozovatel v jedne osobe
- letani v podminkach A1 (daleko od budov nad polem/loukou, ale stoji par metru od cyklostezky, po ktere chodi/jezdi nezapojeni lide)

v FAQ-DRONES_CS.pdf ctu:
Obecně, pokud provozujete dron v „otevřené“ kategorii provozu, nesmíte létat nad nezapojenými osobami.
Jistou výjimkou je soukromě zhotovený dron o nižší hmotnosti než 250 g nebo dron zakoupený na trhu se štítkem s označením třídy C0 nebo C1. Připouští se, že dron třídy C0 nebo individuálně postavený dron o hmotnosti menší než 250 g mohou nad nezapojenými osobami létat. Nicméně, kdykoli je to možné, měly by se jim vyhnout, a kde je to nevyhnutelné, mělo by být postupováno s mimořádnou opatrností.


v testu nicmene byla otazka:
Která z následujících možností pro provoz UAS označených třidou C0 v podkategoroo A1 je pravdivá?
- Dálkově řídící pilot může přelétat nezapojené osoby, ale nikdy shromáždění lidí.
(ta je podle me v testu jako spatne reseni)
- Dálkově řídící pilot nepřelétává shromáždění lidí, a musí důvodně očekávat, že nebude přelétávat žádné nezapojené osoby. (ta je podle me v testu jako spravne reseni)

Samozrejme ze pilot si cilene nepoflakuje nad cyklostezkou, ale lita na tom poli/louce pred sebou. Muze se ale stat, ze ho vitr sfoukne a on preleti stezku na druhe pole a pak se vrati, treba zrovna v okamziku, kdy tam nekdo jde/jede.

Je toto vporadku?
Diky :-)

Re: Tisková zpráva Ministerstva dopravy o pravidlech létání

Napsal: úte 19.10.2021 19:14
od TomasC
mech1 píše:Edit: jeste jeden dotaz - Pokud koupim hotove letadlo do 500g nebo 2kg, spada do kategorie "Dron bez štítku s označením třídy" a pristi rok s nim muzu litat v A1 respektive v A2?


A bude to hotové letadlo provozováno s aktivními a aktualizovanými systémy přímé dálkové identifikace a funkcí „geo-awareness“?

Re: Tisková zpráva Ministerstva dopravy o pravidlech létání

Napsal: stř 20.10.2021 12:32
od mech1
Dobre diky! ;-)

Vedel by prosim nedko, jak je to s temi nezapojenymi lidmi?
Ja to vnimam tak, ze podle te smernice, je vsechno vporadku ...

Re: Tisková zpráva Ministerstva dopravy o pravidlech létání

Napsal: čtv 02.03.2023 16:04
od guchar
Jaký je u nás stav - perspektiva Povinných odpovídačů (Remote Identification, UAS)? Připadá to v úvahu pro modely v ČR, zejména „Otevřené“ (Open) kategorie, podkategorie A1 Provoz bezpilotních systémů v Evropě (UAS) ?TRANSPONDÉRY / jiná vzdálená identifikace 14 CFR Parts 1, 11, 47, 48, 89, 91, and 107, RIN 2120–AL31, Remote Identification of Unmanned Aircraft