Tisková zpráva Ministerstva dopravy o pravidlech létání
Re: Tisková zpráva Ministerstva dopravy o pravidlech létání
Ale tam se píše o "pilotovi dálkově řízeného dronu" (necituji). Ani volňásek, ani magneťák neni dálkově řízené! Volňásek je pouze seřízen, aby v motorovém letu točil (třeba) levou šajtli a v klubu pravou. Magneťák má držet směr (nejlépe proti větru). Oboje nějak dopředu nastavím a na další děj už nemám v podstatě žádný vliv (nepočítám-li zabudování determalizátoru, který je časově řízený a ukončí let). Mimochodem v nějakém článku z historie modelářství jsem viděl fotku modelu (oni tomu tehdy říkali maketa) Junkersu Ju-52 o rozpětí snad 5 m a myslím, že to bylo dokonce na gumu. Fotka měla být z Letné.
Je mi jasné, že bychom (ne "by jsme") využívali společný vzdušný prostor, ale právě proto, že jsem poro tyto kategorie tam nic nenašel, tak na to skutečnost poukazuju, možná jsem jen něco přehlédnul.
Je mi jasné, že bychom (ne "by jsme") využívali společný vzdušný prostor, ale právě proto, že jsem poro tyto kategorie tam nic nenašel, tak na to skutečnost poukazuju, možná jsem jen něco přehlédnul.
Hitec Aurora 9X
Re: Tisková zpráva Ministerstva dopravy o pravidlech létání
DAF píše: ...že bychom (ne "by jsme")...
Já myslím, že je to jedno. Nicméně tady nejsme na hodině českého pravopisu. Já taky nikoho neupozorňuji, když místo měkkého í napíše tvrdé. A že těch hrubek tady je. Určitě i mých. Důležité je, že si rozumíme.
Já myslím, že je to jedno. Nicméně tady nejsme na hodině českého pravopisu. Já taky nikoho neupozorňuji, když místo měkkého í napíše tvrdé. A že těch hrubek tady je. Určitě i mých. Důležité je, že si rozumíme.
- TomasC
- Site Admin
- Příspěvky: 11246
- Registrován: pát 25.04.2003 0:00
- Bydliště: Praha Hloubětín
- Kontaktovat uživatele:
Re: Tisková zpráva Ministerstva dopravy o pravidlech létání
Na volné modely se to samozřejmě vztahuje také. Prostě letadlo bez pilota na palubě.
O volném letu, kde je jasné, že nemáš letadlo pod kontrolou se píše https://eur-lex.europa.eu/legal-content ... CS#tocId32
Odstavec 2 písmeno d)
Ohledně draků to řeší příloha 1, Nařízení 2018/1139 https://eur-lex.europa.eu/legal-content ... d1e32-85-1
Pokud bude mít drak do 1kg vzletové váhy, tak nejsou omezení.
O volném letu, kde je jasné, že nemáš letadlo pod kontrolou se píše https://eur-lex.europa.eu/legal-content ... CS#tocId32
Odstavec 2 písmeno d)
Ohledně draků to řeší příloha 1, Nařízení 2018/1139 https://eur-lex.europa.eu/legal-content ... d1e32-85-1
Pokud bude mít drak do 1kg vzletové váhy, tak nejsou omezení.
Re: Tisková zpráva Ministerstva dopravy o pravidlech létání
Dík Tomáši za vysvětlení.
Re: Tisková zpráva Ministerstva dopravy o pravidlech létání
Vážení pánové,
možná jsem to někde přehlédl, ale nedaří se mi to najít. Chtěl bych se zeptat, jak / jestli řešíte legislativně létání potomstva. Absolvoval registraci provozovatele i školení pilota – soukromě, nikoliv rámci v klubu. Létá se mnou syn (není registrován v klubu), synovi je 11 let a má soukromě zhotovená EPP letadla o hmotnosti kolem 400g. Jestli jsem dobře pochopil, tak dítě do 16 let věku nemůže létat se soukromě zhotoveným modelem s hmotností nad 250g. Předpokládám, že nejsem jediný, kdo má „létavé“ děti a nechce současná pravidla úplně ignorovat. Je nějaké řešení?
Předem díky za odpovědi.
Jirka
PS. domnívám se že můj dotaz víceméně patří do tohoto vlákna a tudíž nezakládám nové.
možná jsem to někde přehlédl, ale nedaří se mi to najít. Chtěl bych se zeptat, jak / jestli řešíte legislativně létání potomstva. Absolvoval registraci provozovatele i školení pilota – soukromě, nikoliv rámci v klubu. Létá se mnou syn (není registrován v klubu), synovi je 11 let a má soukromě zhotovená EPP letadla o hmotnosti kolem 400g. Jestli jsem dobře pochopil, tak dítě do 16 let věku nemůže létat se soukromě zhotoveným modelem s hmotností nad 250g. Předpokládám, že nejsem jediný, kdo má „létavé“ děti a nechce současná pravidla úplně ignorovat. Je nějaké řešení?
Předem díky za odpovědi.
Jirka
PS. domnívám se že můj dotaz víceméně patří do tohoto vlákna a tudíž nezakládám nové.
- TomasC
- Site Admin
- Příspěvky: 11246
- Registrován: pát 25.04.2003 0:00
- Bydliště: Praha Hloubětín
- Kontaktovat uživatele:
Re: Tisková zpráva Ministerstva dopravy o pravidlech létání
pokud létáš společně se synem, tak to není problém.
https://eur-lex.europa.eu/legal-content ... EN#tocId11
Požadavek minimálního věku se na dálkově řídící piloty nevztahuje:
c) u provozu pod přímým dohledem dálkově řídícího pilota, který splňuje požadavky odstavce 1 a článku 8.
Když budeš mít ty všechno vyřízené, tak pokud syn létá s tebou a ty dohlížíš, syn může létat. Sám může létat od 16let, kdy se bude muset registrovat a udělat zkoušky.
V případě, že by jsi byl členem Svazu modelářů, tak zkoušky dělat nemusíš a syn může samostatně létat od 12 roků (taky bez zkoušek).
https://eur-lex.europa.eu/legal-content ... EN#tocId11
Požadavek minimálního věku se na dálkově řídící piloty nevztahuje:
c) u provozu pod přímým dohledem dálkově řídícího pilota, který splňuje požadavky odstavce 1 a článku 8.
Když budeš mít ty všechno vyřízené, tak pokud syn létá s tebou a ty dohlížíš, syn může létat. Sám může létat od 16let, kdy se bude muset registrovat a udělat zkoušky.
V případě, že by jsi byl členem Svazu modelářů, tak zkoušky dělat nemusíš a syn může samostatně létat od 12 roků (taky bez zkoušek).
Re: Tisková zpráva Ministerstva dopravy o pravidlech létání
Tomasi, dekuju.
Jirka
Jirka
Re: Tisková zpráva Ministerstva dopravy o pravidlech létání
Omluvte prosim moji tupost ... chapu spravne, ze zhotovene modely maji jen dve tridy - do 250g a 25kg?
Tedy letadla s kteryma se vejdu do tech 900g nebo do 4kg ale nemuzu pouzit ani v A1 ani v A2 ale jen a vyhradne v A3?
Pro me je to trosku problem ... chodival jsem s FliteTest letadlama, HobbyKing Bixlerem a Multiplex FunCubem litat na pole kus od vesnice. Jenze tam postavili cyklostezku, pomerne ferkventovanou, cimz se na 150m mimo urbanistickou oblast asi nedostanu
Diky! Diky!
Tedy letadla s kteryma se vejdu do tech 900g nebo do 4kg ale nemuzu pouzit ani v A1 ani v A2 ale jen a vyhradne v A3?
Pro me je to trosku problem ... chodival jsem s FliteTest letadlama, HobbyKing Bixlerem a Multiplex FunCubem litat na pole kus od vesnice. Jenze tam postavili cyklostezku, pomerne ferkventovanou, cimz se na 150m mimo urbanistickou oblast asi nedostanu
Diky! Diky!
- TomasC
- Site Admin
- Příspěvky: 11246
- Registrován: pát 25.04.2003 0:00
- Bydliště: Praha Hloubětín
- Kontaktovat uživatele:
Re: Tisková zpráva Ministerstva dopravy o pravidlech létání
Chápeš to správně.
Pokud chceš létat v OTEVŘENÉ třídě (OPEN) se soukromě zhotoveným modelem, tak jsou opravdu jen dva limity: do 250g (nemusím skoro nic) a do 25kg (létám dle A3).
Pokud chceš létat v OTEVŘENÉ třídě (OPEN) se soukromě zhotoveným modelem, tak jsou opravdu jen dva limity: do 250g (nemusím skoro nic) a do 25kg (létám dle A3).
Re: Tisková zpráva Ministerstva dopravy o pravidlech létání
Diky! Toho jsem se trosku bal
Tak to asi po tech letech povesim RC letadla na hrebicek 
Edit: jeste jeden dotaz - Pokud koupim hotove letadlo do 500g nebo 2kg, spada do kategorie "Dron bez štítku s označením třídy" a pristi rok s nim muzu litat v A1 respektive v A2?
Bydlim v jedne z tech satelitnich vesnic, ktera praskava ve svech. Bylo skvely vzit letadlo do ruky a dojit si na pole za ves zalitat LOS
Vzit auto a jet nekam dal ... vystat frontu tam a pak zpatky ... to jen stravim cas co na to mam, cestovanim 
Dle vseho je cyklostezka rekreacni oblast, ktera spada do A3 a od te se proste 150m nedostanu. Leda bych vzal galose a dosel doprostred pole, zacoz me zemedelci budou milovat
Mno jo ... vsechno pekny jednou musi skoncit ...
Edit: jeste jeden dotaz - Pokud koupim hotove letadlo do 500g nebo 2kg, spada do kategorie "Dron bez štítku s označením třídy" a pristi rok s nim muzu litat v A1 respektive v A2?
Bydlim v jedne z tech satelitnich vesnic, ktera praskava ve svech. Bylo skvely vzit letadlo do ruky a dojit si na pole za ves zalitat LOS
Dle vseho je cyklostezka rekreacni oblast, ktera spada do A3 a od te se proste 150m nedostanu. Leda bych vzal galose a dosel doprostred pole, zacoz me zemedelci budou milovat
Mno jo ... vsechno pekny jednou musi skoncit ...
Registrace modelářů
Mohl by mi prosim nekdo potvrdit, jak je to s letanim nad nezapojenymi lidmi?
Situace:
- soukrome zhotovene letadlo bez kamery do 250g
- soukrome zhotoveny dron do 250g s kamerou na FPV (bez zaznamu)
- registrovany pilot a provozovatel v jedne osobe
- letani v podminkach A1 (daleko od budov nad polem/loukou, ale stoji par metru od cyklostezky, po ktere chodi/jezdi nezapojeni lide)
v FAQ-DRONES_CS.pdf ctu:
Obecně, pokud provozujete dron v „otevřené“ kategorii provozu, nesmíte létat nad nezapojenými osobami.
Jistou výjimkou je soukromě zhotovený dron o nižší hmotnosti než 250 g nebo dron zakoupený na trhu se štítkem s označením třídy C0 nebo C1. Připouští se, že dron třídy C0 nebo individuálně postavený dron o hmotnosti menší než 250 g mohou nad nezapojenými osobami létat. Nicméně, kdykoli je to možné, měly by se jim vyhnout, a kde je to nevyhnutelné, mělo by být postupováno s mimořádnou opatrností.
v testu nicmene byla otazka:
Která z následujících možností pro provoz UAS označených třidou C0 v podkategoroo A1 je pravdivá?
- Dálkově řídící pilot může přelétat nezapojené osoby, ale nikdy shromáždění lidí. (ta je podle me v testu jako spatne reseni)
- Dálkově řídící pilot nepřelétává shromáždění lidí, a musí důvodně očekávat, že nebude přelétávat žádné nezapojené osoby. (ta je podle me v testu jako spravne reseni)
Samozrejme ze pilot si cilene nepoflakuje nad cyklostezkou, ale lita na tom poli/louce pred sebou. Muze se ale stat, ze ho vitr sfoukne a on preleti stezku na druhe pole a pak se vrati, treba zrovna v okamziku, kdy tam nekdo jde/jede.
Je toto vporadku?
Diky
Situace:
- soukrome zhotovene letadlo bez kamery do 250g
- soukrome zhotoveny dron do 250g s kamerou na FPV (bez zaznamu)
- registrovany pilot a provozovatel v jedne osobe
- letani v podminkach A1 (daleko od budov nad polem/loukou, ale stoji par metru od cyklostezky, po ktere chodi/jezdi nezapojeni lide)
v FAQ-DRONES_CS.pdf ctu:
Obecně, pokud provozujete dron v „otevřené“ kategorii provozu, nesmíte létat nad nezapojenými osobami.
Jistou výjimkou je soukromě zhotovený dron o nižší hmotnosti než 250 g nebo dron zakoupený na trhu se štítkem s označením třídy C0 nebo C1. Připouští se, že dron třídy C0 nebo individuálně postavený dron o hmotnosti menší než 250 g mohou nad nezapojenými osobami létat. Nicméně, kdykoli je to možné, měly by se jim vyhnout, a kde je to nevyhnutelné, mělo by být postupováno s mimořádnou opatrností.
v testu nicmene byla otazka:
Která z následujících možností pro provoz UAS označených třidou C0 v podkategoroo A1 je pravdivá?
- Dálkově řídící pilot může přelétat nezapojené osoby, ale nikdy shromáždění lidí. (ta je podle me v testu jako spatne reseni)
- Dálkově řídící pilot nepřelétává shromáždění lidí, a musí důvodně očekávat, že nebude přelétávat žádné nezapojené osoby. (ta je podle me v testu jako spravne reseni)
Samozrejme ze pilot si cilene nepoflakuje nad cyklostezkou, ale lita na tom poli/louce pred sebou. Muze se ale stat, ze ho vitr sfoukne a on preleti stezku na druhe pole a pak se vrati, treba zrovna v okamziku, kdy tam nekdo jde/jede.
Je toto vporadku?
Diky
- TomasC
- Site Admin
- Příspěvky: 11246
- Registrován: pát 25.04.2003 0:00
- Bydliště: Praha Hloubětín
- Kontaktovat uživatele:
Re: Tisková zpráva Ministerstva dopravy o pravidlech létání
mech1 píše:Edit: jeste jeden dotaz - Pokud koupim hotove letadlo do 500g nebo 2kg, spada do kategorie "Dron bez štítku s označením třídy" a pristi rok s nim muzu litat v A1 respektive v A2?
A bude to hotové letadlo provozováno s aktivními a aktualizovanými systémy přímé dálkové identifikace a funkcí „geo-awareness“?
Re: Tisková zpráva Ministerstva dopravy o pravidlech létání
Dobre diky! 
Vedel by prosim nedko, jak je to s temi nezapojenymi lidmi?
Ja to vnimam tak, ze podle te smernice, je vsechno vporadku ...
Vedel by prosim nedko, jak je to s temi nezapojenymi lidmi?
Ja to vnimam tak, ze podle te smernice, je vsechno vporadku ...
Re: Tisková zpráva Ministerstva dopravy o pravidlech létání
Jaký je u nás stav - perspektiva Povinných odpovídačů (Remote Identification, UAS)? Připadá to v úvahu pro modely v ČR, zejména „Otevřené“ (Open) kategorie, podkategorie A1 Provoz bezpilotních systémů v Evropě (UAS) ?TRANSPONDÉRY / jiná vzdálená identifikace 14 CFR Parts 1, 11, 47, 48, 89, 91, and 107, RIN 2120–AL31, Remote Identification of Unmanned Aircraft