Tisková zpráva Ministerstva dopravy o pravidlech létání

Aby těch modelářských kategorií nebylo zbytečně moc. Když se to dotýká modelaření, ale nenašli jste zde specializované fórum. Taková témata vložte sem.
Odpovědět
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
DAF
Příspěvky: 9607
Registrován: úte 09.01.2007 0:00
Bydliště: Praha 8
Kontaktovat uživatele:

Re: Tisková zpráva Ministerstva dopravy o pravidlech létání

#166 Příspěvek od DAF »

Ale tam se píše o "pilotovi dálkově řízeného dronu" (necituji). Ani volňásek, ani magneťák neni dálkově řízené! Volňásek je pouze seřízen, aby v motorovém letu točil (třeba) levou šajtli a v klubu pravou. Magneťák má držet směr (nejlépe proti větru). Oboje nějak dopředu nastavím a na další děj už nemám v podstatě žádný vliv (nepočítám-li zabudování determalizátoru, který je časově řízený a ukončí let). Mimochodem v nějakém článku z historie modelářství jsem viděl fotku modelu (oni tomu tehdy říkali maketa) Junkersu Ju-52 o rozpětí snad 5 m a myslím, že to bylo dokonce na gumu. Fotka měla být z Letné.
Je mi jasné, že bychom (ne "by jsme") využívali společný vzdušný prostor, ale právě proto, že jsem poro tyto kategorie tam nic nenašel, tak na to skutečnost poukazuju, možná jsem jen něco přehlédnul.
Hitec Aurora 9X
Janek2
Příspěvky: 704
Registrován: pon 29.04.2019 14:30

Re: Tisková zpráva Ministerstva dopravy o pravidlech létání

#167 Příspěvek od Janek2 »

DAF píše: ...že bychom (ne "by jsme")...
Já myslím, že je to jedno. Nicméně tady nejsme na hodině českého pravopisu. Já taky nikoho neupozorňuji, když místo měkkého í napíše tvrdé. A že těch hrubek tady je. Určitě i mých. Důležité je, že si rozumíme.
Uživatelský avatar
DAF
Příspěvky: 9607
Registrován: úte 09.01.2007 0:00
Bydliště: Praha 8
Kontaktovat uživatele:

Re: Tisková zpráva Ministerstva dopravy o pravidlech létání

#168 Příspěvek od DAF »

Dále jen SZ.
Hitec Aurora 9X
Uživatelský avatar
TomasC
Site Admin
Příspěvky: 11246
Registrován: pát 25.04.2003 0:00
Bydliště: Praha Hloubětín
Kontaktovat uživatele:

Re: Tisková zpráva Ministerstva dopravy o pravidlech létání

#169 Příspěvek od TomasC »

Na volné modely se to samozřejmě vztahuje také. Prostě letadlo bez pilota na palubě.

O volném letu, kde je jasné, že nemáš letadlo pod kontrolou se píše https://eur-lex.europa.eu/legal-content ... CS#tocId32
Odstavec 2 písmeno d)



Ohledně draků to řeší příloha 1, Nařízení 2018/1139 https://eur-lex.europa.eu/legal-content ... d1e32-85-1

Pokud bude mít drak do 1kg vzletové váhy, tak nejsou omezení.
Janek2
Příspěvky: 704
Registrován: pon 29.04.2019 14:30

Re: Tisková zpráva Ministerstva dopravy o pravidlech létání

#170 Příspěvek od Janek2 »

Dík Tomáši za vysvětlení.
Uživatelský avatar
Medved74
Příspěvky: 109
Registrován: stř 06.04.2011 0:00
Bydliště: Jindřichův Hradec, ČR

Re: Tisková zpráva Ministerstva dopravy o pravidlech létání

#171 Příspěvek od Medved74 »

Vážení pánové,
možná jsem to někde přehlédl, ale nedaří se mi to najít. Chtěl bych se zeptat, jak / jestli řešíte legislativně létání potomstva. Absolvoval registraci provozovatele i školení pilota – soukromě, nikoliv rámci v klubu. Létá se mnou syn (není registrován v klubu), synovi je 11 let a má soukromě zhotovená EPP letadla o hmotnosti kolem 400g. Jestli jsem dobře pochopil, tak dítě do 16 let věku nemůže létat se soukromě zhotoveným modelem s hmotností nad 250g. Předpokládám, že nejsem jediný, kdo má „létavé“ děti a nechce současná pravidla úplně ignorovat. Je nějaké řešení?
Předem díky za odpovědi.
Jirka

PS. domnívám se že můj dotaz víceméně patří do tohoto vlákna a tudíž nezakládám nové.
Uživatelský avatar
TomasC
Site Admin
Příspěvky: 11246
Registrován: pát 25.04.2003 0:00
Bydliště: Praha Hloubětín
Kontaktovat uživatele:

Re: Tisková zpráva Ministerstva dopravy o pravidlech létání

#172 Příspěvek od TomasC »

pokud létáš společně se synem, tak to není problém.

https://eur-lex.europa.eu/legal-content ... EN#tocId11

Požadavek minimálního věku se na dálkově řídící piloty nevztahuje:
c) u provozu pod přímým dohledem dálkově řídícího pilota, který splňuje požadavky odstavce 1 a článku 8.

Když budeš mít ty všechno vyřízené, tak pokud syn létá s tebou a ty dohlížíš, syn může létat. Sám může létat od 16let, kdy se bude muset registrovat a udělat zkoušky.


V případě, že by jsi byl členem Svazu modelářů, tak zkoušky dělat nemusíš a syn může samostatně létat od 12 roků (taky bez zkoušek).
Uživatelský avatar
Medved74
Příspěvky: 109
Registrován: stř 06.04.2011 0:00
Bydliště: Jindřichův Hradec, ČR

Re: Tisková zpráva Ministerstva dopravy o pravidlech létání

#173 Příspěvek od Medved74 »

Tomasi, dekuju.
Jirka
mech1
Příspěvky: 200
Registrován: úte 01.07.2003 0:00

Re: Tisková zpráva Ministerstva dopravy o pravidlech létání

#174 Příspěvek od mech1 »

Omluvte prosim moji tupost ... chapu spravne, ze zhotovene modely maji jen dve tridy - do 250g a 25kg?
Tedy letadla s kteryma se vejdu do tech 900g nebo do 4kg ale nemuzu pouzit ani v A1 ani v A2 ale jen a vyhradne v A3?

Pro me je to trosku problem ... chodival jsem s FliteTest letadlama, HobbyKing Bixlerem a Multiplex FunCubem litat na pole kus od vesnice. Jenze tam postavili cyklostezku, pomerne ferkventovanou, cimz se na 150m mimo urbanistickou oblast asi nedostanu :-(
Diky! Diky!
Uživatelský avatar
TomasC
Site Admin
Příspěvky: 11246
Registrován: pát 25.04.2003 0:00
Bydliště: Praha Hloubětín
Kontaktovat uživatele:

Re: Tisková zpráva Ministerstva dopravy o pravidlech létání

#175 Příspěvek od TomasC »

Chápeš to správně.
Pokud chceš létat v OTEVŘENÉ třídě (OPEN) se soukromě zhotoveným modelem, tak jsou opravdu jen dva limity: do 250g (nemusím skoro nic) a do 25kg (létám dle A3).
mech1
Příspěvky: 200
Registrován: úte 01.07.2003 0:00

Re: Tisková zpráva Ministerstva dopravy o pravidlech létání

#176 Příspěvek od mech1 »

Diky! Toho jsem se trosku bal :-( Tak to asi po tech letech povesim RC letadla na hrebicek :-)
Edit: jeste jeden dotaz - Pokud koupim hotove letadlo do 500g nebo 2kg, spada do kategorie "Dron bez štítku s označením třídy" a pristi rok s nim muzu litat v A1 respektive v A2?

Bydlim v jedne z tech satelitnich vesnic, ktera praskava ve svech. Bylo skvely vzit letadlo do ruky a dojit si na pole za ves zalitat LOS :-) Vzit auto a jet nekam dal ... vystat frontu tam a pak zpatky ... to jen stravim cas co na to mam, cestovanim :-(
Dle vseho je cyklostezka rekreacni oblast, ktera spada do A3 a od te se proste 150m nedostanu. Leda bych vzal galose a dosel doprostred pole, zacoz me zemedelci budou milovat :-)

Mno jo ... vsechno pekny jednou musi skoncit ...
mech1
Příspěvky: 200
Registrován: úte 01.07.2003 0:00

Registrace modelářů

#177 Příspěvek od mech1 »

Mohl by mi prosim nekdo potvrdit, jak je to s letanim nad nezapojenymi lidmi?

Situace:
- soukrome zhotovene letadlo bez kamery do 250g
- soukrome zhotoveny dron do 250g s kamerou na FPV (bez zaznamu)
- registrovany pilot a provozovatel v jedne osobe
- letani v podminkach A1 (daleko od budov nad polem/loukou, ale stoji par metru od cyklostezky, po ktere chodi/jezdi nezapojeni lide)

v FAQ-DRONES_CS.pdf ctu:
Obecně, pokud provozujete dron v „otevřené“ kategorii provozu, nesmíte létat nad nezapojenými osobami.
Jistou výjimkou je soukromě zhotovený dron o nižší hmotnosti než 250 g nebo dron zakoupený na trhu se štítkem s označením třídy C0 nebo C1. Připouští se, že dron třídy C0 nebo individuálně postavený dron o hmotnosti menší než 250 g mohou nad nezapojenými osobami létat. Nicméně, kdykoli je to možné, měly by se jim vyhnout, a kde je to nevyhnutelné, mělo by být postupováno s mimořádnou opatrností.


v testu nicmene byla otazka:
Která z následujících možností pro provoz UAS označených třidou C0 v podkategoroo A1 je pravdivá?
- Dálkově řídící pilot může přelétat nezapojené osoby, ale nikdy shromáždění lidí.
(ta je podle me v testu jako spatne reseni)
- Dálkově řídící pilot nepřelétává shromáždění lidí, a musí důvodně očekávat, že nebude přelétávat žádné nezapojené osoby. (ta je podle me v testu jako spravne reseni)

Samozrejme ze pilot si cilene nepoflakuje nad cyklostezkou, ale lita na tom poli/louce pred sebou. Muze se ale stat, ze ho vitr sfoukne a on preleti stezku na druhe pole a pak se vrati, treba zrovna v okamziku, kdy tam nekdo jde/jede.

Je toto vporadku?
Diky :-)
Uživatelský avatar
TomasC
Site Admin
Příspěvky: 11246
Registrován: pát 25.04.2003 0:00
Bydliště: Praha Hloubětín
Kontaktovat uživatele:

Re: Tisková zpráva Ministerstva dopravy o pravidlech létání

#178 Příspěvek od TomasC »

mech1 píše:Edit: jeste jeden dotaz - Pokud koupim hotove letadlo do 500g nebo 2kg, spada do kategorie "Dron bez štítku s označením třídy" a pristi rok s nim muzu litat v A1 respektive v A2?


A bude to hotové letadlo provozováno s aktivními a aktualizovanými systémy přímé dálkové identifikace a funkcí „geo-awareness“?
mech1
Příspěvky: 200
Registrován: úte 01.07.2003 0:00

Re: Tisková zpráva Ministerstva dopravy o pravidlech létání

#179 Příspěvek od mech1 »

Dobre diky! ;-)

Vedel by prosim nedko, jak je to s temi nezapojenymi lidmi?
Ja to vnimam tak, ze podle te smernice, je vsechno vporadku ...
guchar
Příspěvky: 8180
Registrován: čtv 07.05.2015 16:24
Bydliště: ČR

Re: Tisková zpráva Ministerstva dopravy o pravidlech létání

#180 Příspěvek od guchar »

Jaký je u nás stav - perspektiva Povinných odpovídačů (Remote Identification, UAS)? Připadá to v úvahu pro modely v ČR, zejména „Otevřené“ (Open) kategorie, podkategorie A1 Provoz bezpilotních systémů v Evropě (UAS) ?TRANSPONDÉRY / jiná vzdálená identifikace 14 CFR Parts 1, 11, 47, 48, 89, 91, and 107, RIN 2120–AL31, Remote Identification of Unmanned Aircraft
Odpovědět

Zpět na „Ostatní“