Stránka 2 z 2

Re: Django nebo Etalon XL

Napsal: čtv 18.02.2021 15:23
od BoBik_CZ
Petronel píše:
Jestli to jde opravovat takhle, proč ne. Mě jde spíš o to, pokud se podaří úplně přerazit křídlo, nebo přelomit trup, jaké s tím má kdo zkušenosti, jak to jde opravit. Chtěl bych doplnit letový park o další větroně, tentokrát již ne EPP. Typy f5J se mě líbí, mám jenom obavu z oprav materiálů, které ještě neznám.


No hlavně je otázka, jestli opravitelnost vůbec řešit. Já mám s Djangy odlítány tři sezóny (hodně intenzivní) a ty jediné havárie, které jsem měl, tak byly ze dvou důvodů:

1. To "nalomené křídlo" - přistával jsem ve větru, ve kterém bych za normálních okolností nešel ani běhat, natož lítat s modelem. Prostě soutěž . . . :wink:

2. Pole po větru s nakřápnutou gondolou - to sice nebyla soutěž, ale soutěžní bylo nastavení výškoměru. Takže bez možnosti nouzově zapnout motor. No a já se v pár metrech rozhodl pro ještě jednu zatáčku, místo toho abych přistál. Pak přišel blbý vzduch, propadnutí o nějaký ten metr a pak už jsem jenom minimalizoval škody.

Tím chci říct, že pro rekreační lítání, kdy to netlačíš na krev a při podělaném přístání můžeš udělat Go Around si nemyslím, že bys měl havarovat. Django je neskutečně hodné a pevné letadlo. :)

Re: Django nebo Etalon XL

Napsal: čtv 18.02.2021 17:33
od Kuba78
django litam jen rok, rekreacne. nepristavam zapichnutim cumaku ale na klapky. pokud se to poradne naklapkuje a vyhodi se brzdy, tak je to pomaly jak skolni autobus a s lehkym protivankem to pristava na miste jak ve vytahu.. do kamenite oranice bych s tim uplne netriskal, ne ze by to pri trose opatrnosti nevydrzelo ale bylo by to spinavy :-) ale do travy je pak pristani jak do perin. bez brzd se tomu na zem moc nechce.
Ohledne toho co to vydrzi.. no neda se rict ze bych s tim primo akrobatil (na to mam jiny vercajk) ale nejaky ten vetsi premet nebo unik z termiky to prezije v pohode.

Re: Django nebo Etalon XL

Napsal: čtv 18.02.2021 18:56
od Petronel
BoBik_CZ píše:
No hlavně je otázka, jestli opravitelnost vůbec řešit. Já mám s Djangy odlítány tři sezóny (hodně intenzivní) a ty jediné havárie, které jsem měl, tak byly ze dvou důvodů:

1. To "nalomené křídlo" - přistával jsem ve větru, ve kterém bych za normálních okolností nešel ani běhat, natož lítat s modelem. Prostě soutěž . . . :wink:

2. Pole po větru s nakřápnutou gondolou - to sice nebyla soutěž, ale soutěžní bylo nastavení výškoměru. Takže bez možnosti nouzově zapnout motor. No a já se v pár metrech rozhodl pro ještě jednu zatáčku, místo toho abych přistál. Pak přišel blbý vzduch, propadnutí o nějaký ten metr a pak už jsem jenom minimalizoval škody.

Tím chci říct, že pro rekreační lítání, kdy to netlačíš na krev a při podělaném přístání můžeš udělat Go Around si nemyslím, že bys měl havarovat. Django je neskutečně hodné a pevné letadlo. :)


Díky za informace, asi je už rozhodnuto :-)

Re: Django nebo Etalon XL

Napsal: čtv 18.02.2021 18:57
od Petronel
Kuba78 píše:django litam jen rok, rekreacne. nepristavam zapichnutim cumaku ale na klapky. pokud se to poradne naklapkuje a vyhodi se brzdy, tak je to pomaly jak skolni autobus a s lehkym protivankem to pristava na miste jak ve vytahu.. do kamenite oranice bych s tim uplne netriskal, ne ze by to pri trose opatrnosti nevydrzelo ale bylo by to spinavy :-) ale do travy je pak pristani jak do perin. bez brzd se tomu na zem moc nechce.
Ohledne toho co to vydrzi.. no neda se rict ze bych s tim primo akrobatil (na to mam jiny vercajk) ale nejaky ten vetsi premet nebo unik z termiky to prezije v pohode.


Chtěl bych se zeptat, jestli máš Django klasik nebo D-Box. Pořád se rozhoduju, čemu dám nakonec přednost.

Re: Django nebo Etalon XL

Napsal: čtv 18.02.2021 19:20
od Kuba78
Petronel píše:Chtěl bych se zeptat, jestli máš Django klasik nebo D-Box. Pořád se rozhoduju, čemu dám nakonec přednost.


dobra otazka, ktera mne prinutila se poradne podivat. koupil jsem to totiz na bazaru ojete takze vlastne nevim :-) podle toho ze nemam zatez a podle toho jak je delany uhlik na kridle bych rekl Dbox. Ale i tak je to porad "papirak" doslova a do pismene, uhlikova tycka co je spojka kridla je relativne mala a tenka, na zadny velky divoceni to neni, myslim ze kdybys v nejakym kolmym sestupu z vetsi vysky na rychlosti poradne vzal za vyskovku tak si zatleskas. Kdyz to srovnam s tim jak mam udelany ASW od VH modelu, to je samozrejme letadlo na jine veci, daleko odolnejsi a daji se s tim delat vetsi kraviny (taky je v tom kybl uhli, spojka kridel je kulatina raze jako naboj do kulometu a 500W motor na 4S).

jo a mam Django zlute. jak jsem rikal, koupil jsem ho ojete, ale myslim ze tuto barvu bych si vybral i kdybych stavel sam nove. Ocas mam do T, motyla bych nechtel - Tecko je rozebiraci pro transport.

Re: Django nebo Etalon XL

Napsal: čtv 18.02.2021 20:12
od HONZIK 22
Tak aby to bylo nejak tak vyvazene . Ja mam Vektora xxl. 3m a muzu si na jeho kridla sednout aniz bych o tom vedel a uz se mi to i povedlo. :D
Dnes je u pana Ludvika k mani jeste Etalon xxl 3000 , jeste pohodovejsi letoun . Kdyz jsem porizoval Vektora jeste nebyl.
U me je to hodne o materialech , takze jsem volil ,,nabytkovy,, material . Co se letovych vlastnosti tyka , famozni zalezitost a maximalni stalost,a odolnost konstrukce . Letove vlasnosti jsou pro me dokonale predvidatelne a rychlost vetru je te konstrukci jaksi jedno. Nemam na nem nastavene doposud zadne mixy. Proste jsem je nikdy nepotreboval.
Rad bych mel i Djanga ,
3.00m, vsude same superlativy čtu, ale , jaksi nemam ten spravny motiv ,jak to rici .jit do ..moderni krehke duplicity .
Zasilam odkaz kolegy , ktery to umi popsat lepe nez ja.
https://rcklub-brno.cz/index.php/forum/ ... 0-ls-model

Re: Django nebo Etalon XL

Napsal: čtv 18.02.2021 20:36
od Kuba78
ono taky ten etalon vazi dvakrat tolik nez to Django a ma o dost vetsi motorizaci :-) ale s temi kridly celkem souhlasim, mel jsem v ruce nejake modely od LS a je to urcite bytelnejsi kridlo nez Django (i kdyz asi bych si na to nesedal..). U Djanga se bojim pomalu sahat na odtokovku.. za prve bych se mohl podrezat jak je to tenke a za druhe mi prijde opravdu "papirova".
U me byla motivace takova, ze maly vetron 1,7m premotorovany "warmliner" uz mam a chtel jsem opravdu lehoucky vetron abych mel neco na klidny podvecer a abych se konecne naucil lovit trochu termiku (no, popravde bez Mvaria bych stejne ulovil prd :-))

Re: Django nebo Etalon XL

Napsal: čtv 18.02.2021 21:04
od BoBik_CZ
Kuba78 píše:
... uhlikova tycka co je spojka kridla je relativne mala a tenka, na zadny velky divoceni to neni, myslim ze kdybys v nejakym kolmym sestupu z vetsi vysky na rychlosti poradne vzal za vyskovku tak si zatleskas.


No možná ani nezatleskáš. :wink: Běžně utíkám z termiky systémem "Štuka". Takže plné klapky ven a kolmo po čumáku dolů. No a jednou jsem byl zakecaný s kolegou, letadlo ve 300m už pomalu přestávalo být vidět, říkám si "pošlu ho kapinku níže". No a potlačil jsem . . . ale na brzdy jsem jaksi zapoměl. Jak to bylo vysoko, tak mi to nedošlo hned. Až po chvíli jsem si uvědomil, co se děje. Django nabíralo rychlost, já paniku. Brzdy už jsem v té rychlosti měl strach vysunout, říkám si "lehounce potáhnu". No já potáhnul lehounce, ale Django změnilo směr z prudkého sestupu na dost výrazné stoupání snad během sekundy, maximálně dvou. A přežilo to a šťastně lítá dodnes, přestože páníček je debil. :oops:

Re: Django nebo Etalon XL

Napsal: čtv 18.02.2021 21:08
od Petronel
Kuba78 píše:
dobra otazka, ktera mne prinutila se poradne podivat. koupil jsem to totiz na bazaru ojete takze vlastne nevim :-) podle toho ze nemam zatez a podle toho jak je delany uhlik na kridle bych rekl Dbox. Ale i tak je to porad "papirak" doslova a do pismene, uhlikova tycka co je spojka kridla je relativne mala a tenka, na zadny velky divoceni to neni, myslim ze kdybys v nejakym kolmym sestupu z vetsi vysky na rychlosti poradne vzal za vyskovku tak si zatleskas. Kdyz to srovnam s tim jak mam udelany ASW od VH modelu, to je samozrejme letadlo na jine veci, daleko odolnejsi a daji se s tim delat vetsi kraviny (taky je v tom kybl uhli, spojka kridel je kulatina raze jako naboj do kulometu a 500W motor na 4S).
jo a mam Django zlute. jak jsem rikal, koupil jsem ho ojete, ale myslim ze tuto barvu bych si vybral i kdybych stavel sam nove. Ocas mam do T, motyla bych nechtel - Tecko je rozebiraci pro transport.


Žlutá barva se mě taky moc líbí, dokonce v reflexní barvě musí být perfektní a ideálně viditelná. Myslím, že D-Box bude asi nakonec lepší.

Re: Django nebo Etalon XL

Napsal: čtv 18.02.2021 21:19
od Petronel
HONZIK 22 píše:Tak aby to bylo nejak tak vyvazene . Ja mam Vektora xxl. 3m a muzu si na jeho kridla sednout aniz bych o tom vedel a uz se mi to i povedlo. :D
Dnes je u pana Ludvika k mani jeste Etalon xxl 3000 , jeste pohodovejsi letoun . Kdyz jsem porizoval Vektora jeste nebyl.
U me je to hodne o materialech , takze jsem volil ,,nabytkovy,, material . Co se letovych vlastnosti tyka , famozni zalezitost a maximalni stalost,a odolnost konstrukce . Letove vlasnosti jsou pro me dokonale predvidatelne a rychlost vetru je te konstrukci jaksi jedno. Nemam na nem nastavene doposud zadne mixy. Proste jsem je nikdy nepotreboval.
Rad bych mel i Djanga ,
3.00m, vsude same superlativy čtu, ale , jaksi nemam ten spravny motiv ,jak to rici .jit do ..moderni krehke duplicity .
Zasilam odkaz kolegy , ktery to umi popsat lepe nez ja.
https://rcklub-brno.cz/index.php/forum/ ... 0-ls-model


Díky za trochu vyvážení skóre :-) Už jsem měl jasno, ale zase trochu váhám ... Etalon a Django budou lítat myslím tedy každý jinak. Django pochytá všechnu termiku od "1" metru, ale zase bude náchylnější na počasí, materiál bude míň odolnější. Etalona bude pořádný kus, větroň bude o hodně odolnější, počasí ho tak nerozhodí, ale termiku bude chytat hůř, točit bude na větším poloměru a ve větší rychlosti. Pokus se mýlím, omlouvám se, ale nejsem tak zkušený letec.

Re: Django nebo Etalon XL

Napsal: čtv 18.02.2021 23:13
od RC_FB
Moje Django je taky z druhé ruky, snad ještě z prototypové série. Pokud jsem dobře odpozoroval a pochopil, od té doby jsou minimálně dvě modernizace, mající za následek vyšší pevnost. Mělo docela dost za sebou už když se ke mně dostalo, od té doby mi ho poryv větru posadil do stromu (drobné otlačky, na poslední chvíli jsem hodil brzdy ven a do větví šel model na pádovce), na křídla v autě má milá mrskla skoro tříkilový batoh (tři dolíky, spraveno žehličkou spolu s památkou po stromu) a nakonec jsem na výletu z ploché zatáčky pod plným plynem do stoupání trefil skoro perfektně v rovině křídla ocelové lano, které si nad ten cíp louky občas natahoval místní radiomaniak kvůli polohování antény a já to netušil (a na nějakých 120m ani nemohl vidět). Na rychlosti asi 18-20 m/s... Dva dloubance v náběžce, přeražená hřídel motoru, vrtule s kuželem na cestě pryč otloukla gelcoat z vršku gondolky, prasklé drátky z obstarožního lana na pár místech nařízly laminát na křídle. Django se prosedlo asi o tři metry z patnácti a s těžištěm asi 105 jsem ho dovedl na čisté přistání o nějakých 150 m dál. Opraveno žehličkou (dloubance po batohu už ale budou vidět pořád), asi 0,4 dm2 skla 25 g/m2, 3g epoxidu a stříkačka s jehlou na podstříknutí pásnice nosníku a potahu asi na třech místech (nosník jde propíchnout fakt strašně špatně). Půlka epoxidu přišla obrousit z gondolky pryč. Ne že by to nebylo vidět, ale ze dvou metrů až na druhý pohled. Plus několik "podfouknutých" přistání, kdy se model na přiblížení zastavil, nastoupal pozadu a po odeznění lehkého poryvu se zachoval jako oštěp i ze tři metrů-ke cti mi to neslouží, ale to jsou prostě trable začátečníkovy. Tyhle přistání se nepodepsaly na ničem, krom mých nervů a sebevědomí. Tolik k pevnosti a opravitelnosti.

S Etalonem zkušenost nemám, ale jak padlo výše-Django je lehké éro, které signalizuje a chytá i myší pšouky, Etalon je z principu konstrukce křídla bytelnější. Já, ucho-samouk s ním držím nulku na místech, kde mi vůbec není jasné, jak může nebýt padák. Na některých by někteří asi určitě stoupali, ale s těžším letadlem bych si toho určitě nevšiml.
Jako pampelišku na opravdu klidné večery vem klidně Django d-box. Ale pokud s ním chceš létat pro radost i když občas trochu foukne, ale ještě to není na nějaký svižnější, těžší model (3-6 m/s, to je v našich krajích skoro furt), určitě klasiku. Už nějakých 50g (tyčky z EAW 7075 tak, aby byly obě šachty plné) v podmínkách 4-7 m/s opravdu hodně, hodně pomůže, hlavně s pronikavostí a řiditelností na přistání. Taky stojí za to, zkusit si udělat dva programy-jeden "normální", druhý s jiným trimem výškovky, trochu jinak udělaným mixem na motor a butterfly, plus jiné výchylky na "přelet" a "rychlost" pro větrné počasí.
Pokud uvažuješ o termické soutěži, nebo plnokrevném F5J-pak bych řekl Django. S těžištěm vpředu neskutečně hodné a nezáludné éro, se kterým máš skoro na všechno spoustu času a prostoru na reakci. S posouváním dozadu se můžeš pomalu učit na odporně citlivý, všesignalizující brus s minimální zásobou stability.
Pokud chceš éro na termiku, občas si s ním zablbnout, nebo ho vzít na malý svah, apk bude Etalon asi lepší-viz zkušenější předřečníci.