georgeld píše:petan: děkuji za vysvětlení. Je tam ještě pár nejasností.
1) 3S vs 4S - jsou otáčky totožné nebo ESC produkuje s 4S větší otáčky (rychlejší pulsy)?
-pakliže jsou totožné, myslím že to znamená, že motor pak produkuje větší kroutící moment (proud v daném okamžiku je větší u 4S nežli u 3S), který však nevyužiji, pokud tam nedám větší vrtuli
Jinak ještě poznámka, pakliže ESC generuje impulsy a funguje jako frekvencni menic, pak pokud byste tam měřil výkon nějakým wattmetrem který funguje na bázi měření teploty, tedy měříte opravdový výkon, zjistil byste tak či tak, že pro dosažení výkonu řekněme 300W budete přece odebírat menší proud s 4S, nežli s 3S. Tedy nezáleží na tom, že netransformujete výon transformátorem, vyjde vám to prostě na stejno.
ESC řídí hlavně správný moment komutace, z toho vyplyne i výsledná frekvence. Při konstantní zátěži závisí okamžik komutace na okamžité poloze rotoru (magnetu) a ta zase na intenzitě mag. pole a tedy i na velikosti magnetizačního proudu statorové cívky. Čím více motor zatěžuji, tím větší proud (silnější mag. pole) je nutno vytvořit, aby se rotor přesunul v určitém čase do požadované polohy a potom se proud přeruší (komutuje). Tento proud je závislý na počtu závitů vinutí a jeho ohmickém odporu (=konstanta pro daný motor), průřezu a materiálu železného jádra cívky (také konst.), ale je závislý také na
velikosti napětí. Větší napětí znamená i větší proud a silnější magnetickou indukci a v tedy konečném výsledku i vyšší točivý moment. ALE! Magnetizační proud nelze nekonečně zvyšovat. Po nasycení jádra už se indukce nezvyšuje a další zvyšování proudu už pouze ohřívá vinutí, které v tu chvíli má už jen činný odpor (velmi malý) => vinutím poteče vysoký proud a bude ho už pouze zahřívat! To ale ESC nepozná! Na rozdíl od frekv. měniče nemá proudové omezení! Proto nelze pouze zvednout napájecí napětí a doufat, že to ESC "nějak" ureguluje. Ten do motoru pustí co se dá, jen aby splnil svou úlohu a ve správný moment přepnul na jiné vinutí!
Pokud se sníží žádaná hodnota otáček (= zkrátíme řídící pulsy na vstupu) třeba na polovinu, bude ESC omezovat proud. Udělá to tak, že do motoru půjde série krátkých impulsů, která na indukčnosti vinutí vyvolá pilovitý průběh proudu - to je PWM regulace. Ta ale neumí proud stabilizovat, v podstatě se nestabilizují ani otáčky, jen se změní buzení motoru na polovinu maximální hodnoty. Regulátor tedy bude čekat o něco déle na otočení rotoru do požadované polohy, kde provede komutaci. Opět zde bude závislost na napájecím napětí, odporu atd...
Máš sice pravdu, že pokud zvýšíme napájecí napětí, bude pro dodání stejného výkonu stačit menší proud. Ale ESC neumí proudy měřit, mění pouze "velikost otevření" a tím v konečném důsledku mění otáčky motoru. V normálním režimu ale neumí otáčky stabilizovat a už vůbec neumí omezovat maximální proud. A proto nemůže ani přesně regulovat výkon, ten je dán parametry motoru a jeho zátěží. Proto bude problém takový režim uřídit, bude nutné používat jen malý rozsah vstupního signálu (=menší přesnost) a také bude ESC stále v režimu omezování proudu pomocí PWM => bude se sám více zahřívat!!!
"Rozum, který zůstává stát, je v pořádku – jen si nesmí lehnout." J. Werich