Stránka 2 z 2

Re: Výplety křídel u dvojplošníku

Napsal: čtv 12.09.2013 21:31
od veka1
...když opakovaně čtu o gumičkách, silonových vlascech,provázcích ... přemýšlím,zda jsou realizačně a provozně opravdu výhodnejší než ocelové struny :?

Protože maketovost v tomto případě ( viz první dotaz) jde stranou ,rozhoduje jednoduchost provední ,provozní odolnost a stálost napnutí výpletu.

Výplet na fotkách je z tenké ocelové struny pr.0,3 mm .
Na každom drátu výpletu jsem jeden konec zmotal do pružinky,cca15 -20mm dlouhé.
Tím je vyřešeno permanantní samonapinání při změnách teploty ,deformacích konstrukce , při montáži či demontáži draku ... to vše bez použití napíníků ,fénů a podobných serepetiček.
Konce, na délku zkrácené struny , jsou naohýbané do protivky a po navlečení na kotevní oka v křídle jsou proti rozevření a sesmeknutí pojištěné převlečenou bužírkou ( izolace stažena z meděného drátku).
Je to opatření,aby dráty při přepravě a skladování rozebrané poletuchy nedostali nohy... pak bych je už taky nemusel najít. :wink:
U trupu jsou na drátech jenom háčky, umožňující při trochu napnuté pružince, snadné navléknutí na kotevní oko .
Faktem je,že to moc maketové není, ale jako atrapa funguje celkem bezproblémově.

vyplet 001.jpg

vyplet 002.jpg

vyplet 003.jpg


Pozn. od roku 1982 co jsem model postavil a následně s nim jezdil po soutěžích ( musel jsem ho proto často rozebírat) je na něm původní výplet ... ani nezreznul , bo je mastný od ricinu. :)

veka1