Stobel V3
http://kvidicek.rajce.idnes.cz/Stobel/
Včera jsemnamontoval serva a vytvořil jsem ovládání SOP a VOP "něčím" od serv na páky kormidel přes torzní pružinky.
Tomuto systému se určitě do budoucna vyhnu, pokud to jen trochu bude možné. Má to v podstatě dvě takové slabiny.
Jedna věc je vyřešit tu průtažnost nití, lanek....., s teplotou a vlhkostí tak, aby se to nemuselo neustále přetrimovávat, druhá záležitost je zvýšený odběr serv a menší výdrž aku. S tím zvýšeným odběrem stále zatížených serv nejde dělat nic, rozdíl v průtažnosti nití jsem nakonec vyřešil.
Od pák serv k pákám ovládaných ploch jsou použité ocelové struny 0,30mm.
Obě váží něco těsně pod 1gram, dyneema je sice lehčí, ale není to nijak tragické.
Je absolutně nutné, aby to bylo vedené v přímce, nikde to nesmí o nic chytat, nikde to nesmí drhnout, není to niť, nebo lanko. Na tom servu blíž k čumáku je zdvojená páčka, aby se ty struny bezpečně míjely. Naohýbané do páček je to dost přesně, jinak to zase nebude chodit volně a bez nějakého příčení. Pružinek jsem minulý týden vyrobil asi padesát, zkoušel jsem různé průměry od 0,6 do 0,25mm, nakonec jsou obě z 0,33, každá má jinou délku a jiné základní předpětí.
Chodí to nakonec velmi dobře, ale oboustranný systém ovládání SOP,VOP je lepší.
Včera jsemnamontoval serva a vytvořil jsem ovládání SOP a VOP "něčím" od serv na páky kormidel přes torzní pružinky.
Tomuto systému se určitě do budoucna vyhnu, pokud to jen trochu bude možné. Má to v podstatě dvě takové slabiny.
Jedna věc je vyřešit tu průtažnost nití, lanek....., s teplotou a vlhkostí tak, aby se to nemuselo neustále přetrimovávat, druhá záležitost je zvýšený odběr serv a menší výdrž aku. S tím zvýšeným odběrem stále zatížených serv nejde dělat nic, rozdíl v průtažnosti nití jsem nakonec vyřešil.
Od pák serv k pákám ovládaných ploch jsou použité ocelové struny 0,30mm.
Obě váží něco těsně pod 1gram, dyneema je sice lehčí, ale není to nijak tragické.
Je absolutně nutné, aby to bylo vedené v přímce, nikde to nesmí o nic chytat, nikde to nesmí drhnout, není to niť, nebo lanko. Na tom servu blíž k čumáku je zdvojená páčka, aby se ty struny bezpečně míjely. Naohýbané do páček je to dost přesně, jinak to zase nebude chodit volně a bez nějakého příčení. Pružinek jsem minulý týden vyrobil asi padesát, zkoušel jsem různé průměry od 0,6 do 0,25mm, nakonec jsou obě z 0,33, každá má jinou délku a jiné základní předpětí.
Chodí to nakonec velmi dobře, ale oboustranný systém ovládání SOP,VOP je lepší.
Dnes jsem dodělal toho Stobela.
Má to 271g
Smutné je na tom, že to sice vyšlo komplet za 249g, ale pak přišlo 22g olova do čumáku.
Hned na začátku je v manuálu, že počítají s 4x GP 350, RX 10g, 2x servo D47 a mělo by to přibližně vyjít na těžiště. Ta hmotnost aku a Rx byla varováním nedávat nic co není nezbytné na ocas.
No, myslím, že podobný problém řeší teď Polynom s Jardou Čermákem = jak sundat hmotnost z ocasu.
(Řešení by se určitě našlo, ale to by vyžadovalo nelpět na těch soutěžních pravidlech a použít gyro.)
Má to 271g
Smutné je na tom, že to sice vyšlo komplet za 249g, ale pak přišlo 22g olova do čumáku.
Hned na začátku je v manuálu, že počítají s 4x GP 350, RX 10g, 2x servo D47 a mělo by to přibližně vyjít na těžiště. Ta hmotnost aku a Rx byla varováním nedávat nic co není nezbytné na ocas.
No, myslím, že podobný problém řeší teď Polynom s Jardou Čermákem = jak sundat hmotnost z ocasu.
(Řešení by se určitě našlo, ale to by vyžadovalo nelpět na těch soutěžních pravidlech a použít gyro.)
milost píše:JMalik píše:(Řešení by se určitě našlo, použít gyro.)
A jak ti gyro sundá hmotnost z ocasu? (Nerejpu.)
Slušné gyro na tohle je tak cca 7g. To dáš do čumáku.
Vzadu pak můžeš o něco zkrátit trubku a zmenšit směrovku. V ideálním případě to vyjde hmotnostně tak 1:1. Ale Ušetříš těch nejdůležitějších cca 7g na ocase.
(směrovka může být menší a trubka kratší, protože to dorovná gyro reakcí do směrovky.)
-
Polynom
- Příspěvky: 1340
- Registrován: stř 24.11.2004 0:00
- Bydliště: Praha6-Nebušice
- Kontaktovat uživatele:
22g už je slušná nálož. zas na druhou stranu hodnota 271g je stále dobrá. nemyslím si že kdyby měl 249g létal by lépe. těžko říct jestli tyhle hmotnostní boje mají nějaký reálný základ. mě osobně se vždy létalo lépe s těmi těžšími. určitě jsou hranice, dle mě cca 260g a 320g v kterých je dobré házedlo udržet. mám vyzkoušené že nejlepší kluz má třeba osiris v 315g a správně doladěném těžišti. ta menší hmotnost pomáhá v termice, v kluzu si myslím že takový rozdíl není.
mám vyzkoušené že nejlepší kluz má třeba osiris v 315g a správně doladěném těžišti. ta menší hmotnost pomáhá v termice, v kluzu si myslím že takový rozdíl není.
Myslím, že je potřeba správně rozlišovat věci jako jsou klouzavost a opadavost! Klouzavost bude samozřejmě při vyšši váze lepší, opadavost nikoli. Záleží taky na ploše letadla, co unese.
Slušné gyro na tohle je tak cca 7g. To dáš do čumáku.
Vzadu pak můžeš o něco zkrátit trubku a zmenšit směrovku. V ideálním případě to vyjde hmotnostně tak 1:1. Ale Ušetříš těch nejdůležitějších cca 7g na ocase.
(směrovka může být menší a trubka kratší, protože to dorovná gyro reakcí do směrovky.)
Neušetříš vůbec nic, akorát přibyde komplikace a až se to v hodu podělá, nezachrání Tě nic!! A s tím odporem, má polynom pravdu pravdoucí!!
Ono by pomohlo, dát ty serva třeba víc dopředu.
http://www.youtube.com/watch?v=AZS0qBGUFas
- chuan
- Příspěvky: 122
- Registrován: pon 28.04.2008 0:00
- Bydliště: Vysočina - Škrdlovice
- Kontaktovat uživatele:
Jednoduchou úvahou bych soudil, že kdyby použití gyra bylo opravdu tak k ničemu, tak by ho asi nikdo nezakazoval. (úsměv)
Pokud je potřeba dovažovat takové sousto jako 22g, tak si myslím, že by se to mohlo blížit k tomu, že se dokonce něco ušetří. Protože lze létat dost zadní těžiště, bez nějaké převratné rezervy centráží a lze o kousek zkrátit trup. Pár centimetrů nebude na výchylce směrovky (odporu) ani poznat a půjde spíš o to, jak zalepit kolík a naučit se to správně házet.
Ale konkrétně na Stobelovi se zkracovat nedá, trup s předudělaným baladachýnem výškovky k tomu není moc svolný. Ono by asi opravdu pomohlo dát ta serva víc dopředu a nebo extrém, dát je úplně na baterky, pokud je přijímač lehčí než ta serva (většinou je) a ten pak až za ně.
Prosím tě Jirko, jaká je délka čumáku před náběžkou?
Pokud je potřeba dovažovat takové sousto jako 22g, tak si myslím, že by se to mohlo blížit k tomu, že se dokonce něco ušetří. Protože lze létat dost zadní těžiště, bez nějaké převratné rezervy centráží a lze o kousek zkrátit trup. Pár centimetrů nebude na výchylce směrovky (odporu) ani poznat a půjde spíš o to, jak zalepit kolík a naučit se to správně házet.
Ale konkrétně na Stobelovi se zkracovat nedá, trup s předudělaným baladachýnem výškovky k tomu není moc svolný. Ono by asi opravdu pomohlo dát ta serva víc dopředu a nebo extrém, dát je úplně na baterky, pokud je přijímač lehčí než ta serva (většinou je) a ten pak až za ně.
Prosím tě Jirko, jaká je délka čumáku před náběžkou?
Délka trupu před náběžkou je 238 mm.
Serva víc dopředu nejdou, strčit RX za serva vyjde hmotnostně nastejno.Je sice o málo lehčí než dvě serva, ale s kablíkama je to nastejno.
Jak psal Polynom o těch hmotnostech, tak snížením hmotnosti se sice zhorší pronikavost, klouzavost o něco málo taky (možná), ale silně se vylepší opadání.
To gyro by tuhle situaci skutečně řešilo. delší čumák už nebude dobrý, je to asi tak akorát hranice, kdy se to bude v termice chovat jako kyvadlo a s delším čumákem se to bude velmi špatně ustřeďovat.
No prostě naložit se to dá vždycky (já jsem do Stobela ani neinstaloval ten systém dovážení , protože je to zase o něco hmotnosti navíc).
Když je "olej" bez termiky, tak tomu pomůže jenom ta minimální hmotnost, minimální opadání.
To, že by se gyro mohlo podělat a následně se F3káčko zaryje, bych vůbec neřešil, protože tady je cílem maximalizovat výkon, není to pro běžné létání.
Serva víc dopředu nejdou, strčit RX za serva vyjde hmotnostně nastejno.Je sice o málo lehčí než dvě serva, ale s kablíkama je to nastejno.
Jak psal Polynom o těch hmotnostech, tak snížením hmotnosti se sice zhorší pronikavost, klouzavost o něco málo taky (možná), ale silně se vylepší opadání.
To gyro by tuhle situaci skutečně řešilo. delší čumák už nebude dobrý, je to asi tak akorát hranice, kdy se to bude v termice chovat jako kyvadlo a s delším čumákem se to bude velmi špatně ustřeďovat.
No prostě naložit se to dá vždycky (já jsem do Stobela ani neinstaloval ten systém dovážení , protože je to zase o něco hmotnosti navíc).
Když je "olej" bez termiky, tak tomu pomůže jenom ta minimální hmotnost, minimální opadání.
To, že by se gyro mohlo podělat a následně se F3káčko zaryje, bych vůbec neřešil, protože tady je cílem maximalizovat výkon, není to pro běžné létání.
- chuan
- Příspěvky: 122
- Registrován: pon 28.04.2008 0:00
- Bydliště: Vysočina - Škrdlovice
- Kontaktovat uživatele:
JMalik píše:Serva víc dopředu nejdou, strčit RX za serva vyjde hmotnostně nastejno.Je sice o málo lehčí než dvě serva, ale s kablíkama je to nastejno.
Dvě serva D47 s kablíky a přepážkou 11g ( možná víc), Který přijímač používáš, že má kolem 11g? Kdyby jsi použil 4g přijímač, serva dal na baterky a přijímač za ně, tak bych soudil, že by jsi ušetřil alespoň 4g, možná víc!
Pokud ale opravdu jak tvrdíš se víc dopředu posouvat nemůžeš, tak buď máš baterky o 22g lehčí (než GP 350) nebo jsi prošustroval 7g na ocase a nebo od obojího.
-
Polynom
- Příspěvky: 1340
- Registrován: stř 24.11.2004 0:00
- Bydliště: Praha6-Nebušice
- Kontaktovat uživatele:
jen zajímavost... vážil jsi ocasky před nalepením? moje zkušenost je že výrobci (konkrétně teda u salpetera) modely selektují- nikdy nevyrobíš sérii stejně těžkou, tak kombinuješ díly aby výsledná hmotnost draku vyšla stejná u všech modelů. - je možné že máš třeba hodně lehké křídlo nebo trup a tak jsi dostal těžší ocasky