Stobel V3

RC házedla - kategorie, která má hodně blízko k "opravdovému" sportu.
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
gray69
Příspěvky: 55
Registrován: čtv 04.09.2008 0:00

#16 Příspěvek od gray69 »

Mohu se prosím zeptat kdy jsi jej objednával?-psal jsem jim před měsícem a zatím žádná reakce,díky.
Uživatelský avatar
JMalik
Příspěvky: 16582
Registrován: čtv 13.11.2008 0:00

#17 Příspěvek od JMalik »

http://kvidicek.rajce.idnes.cz/Stobel/

Včera jsemnamontoval serva a vytvořil jsem ovládání SOP a VOP "něčím" od serv na páky kormidel přes torzní pružinky.
Tomuto systému se určitě do budoucna vyhnu, pokud to jen trochu bude možné. Má to v podstatě dvě takové slabiny.
Jedna věc je vyřešit tu průtažnost nití, lanek....., s teplotou a vlhkostí tak, aby se to nemuselo neustále přetrimovávat, druhá záležitost je zvýšený odběr serv a menší výdrž aku. S tím zvýšeným odběrem stále zatížených serv nejde dělat nic, rozdíl v průtažnosti nití jsem nakonec vyřešil.
Od pák serv k pákám ovládaných ploch jsou použité ocelové struny 0,30mm.
Obě váží něco těsně pod 1gram, dyneema je sice lehčí, ale není to nijak tragické.
Je absolutně nutné, aby to bylo vedené v přímce, nikde to nesmí o nic chytat, nikde to nesmí drhnout, není to niť, nebo lanko. Na tom servu blíž k čumáku je zdvojená páčka, aby se ty struny bezpečně míjely. Naohýbané do páček je to dost přesně, jinak to zase nebude chodit volně a bez nějakého příčení. Pružinek jsem minulý týden vyrobil asi padesát, zkoušel jsem různé průměry od 0,6 do 0,25mm, nakonec jsou obě z 0,33, každá má jinou délku a jiné základní předpětí.
Chodí to nakonec velmi dobře, ale oboustranný systém ovládání SOP,VOP je lepší. :wink:
Uživatelský avatar
JMalik
Příspěvky: 16582
Registrován: čtv 13.11.2008 0:00

#18 Příspěvek od JMalik »

gray69 píše:Mohu se prosím zeptat kdy jsi jej objednával?-psal jsem jim před měsícem a zatím žádná reakce,díky.


Nedokázal jsem se s nima domluvit. Když jsem se na to v listopadu ptal, dodali by to až někdy v červenci, srpnu.
Vzal jsem to ze Soaring USA.
Uživatelský avatar
JMalik
Příspěvky: 16582
Registrován: čtv 13.11.2008 0:00

#19 Příspěvek od JMalik »

Dnes jsem dodělal toho Stobela.
Má to 271g :cry:
Smutné je na tom, že to sice vyšlo komplet za 249g, ale pak přišlo 22g olova do čumáku.
Hned na začátku je v manuálu, že počítají s 4x GP 350, RX 10g, 2x servo D47 a mělo by to přibližně vyjít na těžiště. Ta hmotnost aku a Rx byla varováním nedávat nic co není nezbytné na ocas.
No, myslím, že podobný problém řeší teď Polynom s Jardou Čermákem = jak sundat hmotnost z ocasu.
(Řešení by se určitě našlo, ale to by vyžadovalo nelpět na těch soutěžních pravidlech a použít gyro.)
Uživatelský avatar
milost
Příspěvky: 721
Registrován: úte 18.08.2009 0:00
Bydliště: Říčany
Kontaktovat uživatele:

#20 Příspěvek od milost »

JMalik píše:(Řešení by se určitě našlo, použít gyro.)

A jak ti gyro sundá hmotnost z ocasu? (Nerejpu.)
Kdo je bez miny, ať hodí kamenem.
Uživatelský avatar
JMalik
Příspěvky: 16582
Registrován: čtv 13.11.2008 0:00

#21 Příspěvek od JMalik »

milost píše:
JMalik píše:(Řešení by se určitě našlo, použít gyro.)

A jak ti gyro sundá hmotnost z ocasu? (Nerejpu.)


Slušné gyro na tohle je tak cca 7g. To dáš do čumáku.
Vzadu pak můžeš o něco zkrátit trubku a zmenšit směrovku. V ideálním případě to vyjde hmotnostně tak 1:1. Ale Ušetříš těch nejdůležitějších cca 7g na ocase.
(směrovka může být menší a trubka kratší, protože to dorovná gyro reakcí do směrovky.)
DD
Příspěvky: 248
Registrován: ned 17.02.2008 0:00
Bydliště: Jihlava
Kontaktovat uživatele:

#22 Příspěvek od DD »

krásnej stroj:) už se těším až ho potkám na soutěži:)
Polynom
Příspěvky: 1340
Registrován: stř 24.11.2004 0:00
Bydliště: Praha6-Nebušice
Kontaktovat uživatele:

#23 Příspěvek od Polynom »

22g už je slušná nálož. zas na druhou stranu hodnota 271g je stále dobrá. nemyslím si že kdyby měl 249g létal by lépe. těžko říct jestli tyhle hmotnostní boje mají nějaký reálný základ. mě osobně se vždy létalo lépe s těmi těžšími. určitě jsou hranice, dle mě cca 260g a 320g v kterých je dobré házedlo udržet. mám vyzkoušené že nejlepší kluz má třeba osiris v 315g a správně doladěném těžišti. ta menší hmotnost pomáhá v termice, v kluzu si myslím že takový rozdíl není.
Polynom
Příspěvky: 1340
Registrován: stř 24.11.2004 0:00
Bydliště: Praha6-Nebušice
Kontaktovat uživatele:

#24 Příspěvek od Polynom »

JMalik píše:směrovka může být menší a trubka kratší, protože to dorovná gyro reakcí do směrovky.


výsledný odpor při hodu bude podle mě obrovský
HavM
Příspěvky: 71
Registrován: úte 23.09.2008 0:00
Bydliště: Škrdlovice
Kontaktovat uživatele:

#25 Příspěvek od HavM »

mám vyzkoušené že nejlepší kluz má třeba osiris v 315g a správně doladěném těžišti. ta menší hmotnost pomáhá v termice, v kluzu si myslím že takový rozdíl není.


Myslím, že je potřeba správně rozlišovat věci jako jsou klouzavost a opadavost! Klouzavost bude samozřejmě při vyšši váze lepší, opadavost nikoli. Záleží taky na ploše letadla, co unese.

Slušné gyro na tohle je tak cca 7g. To dáš do čumáku.
Vzadu pak můžeš o něco zkrátit trubku a zmenšit směrovku. V ideálním případě to vyjde hmotnostně tak 1:1. Ale Ušetříš těch nejdůležitějších cca 7g na ocase.
(směrovka může být menší a trubka kratší, protože to dorovná gyro reakcí do směrovky.)


Neušetříš vůbec nic, akorát přibyde komplikace a až se to v hodu podělá, nezachrání Tě nic!! A s tím odporem, má polynom pravdu pravdoucí!!
Ono by pomohlo, dát ty serva třeba víc dopředu.
http://www.youtube.com/watch?v=AZS0qBGUFas
Uživatelský avatar
chuan
Příspěvky: 122
Registrován: pon 28.04.2008 0:00
Bydliště: Vysočina - Škrdlovice
Kontaktovat uživatele:

#26 Příspěvek od chuan »

Jednoduchou úvahou bych soudil, že kdyby použití gyra bylo opravdu tak k ničemu, tak by ho asi nikdo nezakazoval. (úsměv)
Pokud je potřeba dovažovat takové sousto jako 22g, tak si myslím, že by se to mohlo blížit k tomu, že se dokonce něco ušetří. Protože lze létat dost zadní těžiště, bez nějaké převratné rezervy centráží a lze o kousek zkrátit trup. Pár centimetrů nebude na výchylce směrovky (odporu) ani poznat a půjde spíš o to, jak zalepit kolík a naučit se to správně házet.
Ale konkrétně na Stobelovi se zkracovat nedá, trup s předudělaným baladachýnem výškovky k tomu není moc svolný. Ono by asi opravdu pomohlo dát ta serva víc dopředu a nebo extrém, dát je úplně na baterky, pokud je přijímač lehčí než ta serva (většinou je) a ten pak až za ně.
Prosím tě Jirko, jaká je délka čumáku před náběžkou?
Uživatelský avatar
JMalik
Příspěvky: 16582
Registrován: čtv 13.11.2008 0:00

#27 Příspěvek od JMalik »

DD píše:krásnej stroj:) už se těším až ho potkám na soutěži:)


Víš že na soutěže nejezdím.
Ale třeba někam náhodně přijedu :wink:
Uživatelský avatar
JMalik
Příspěvky: 16582
Registrován: čtv 13.11.2008 0:00

#28 Příspěvek od JMalik »

Délka trupu před náběžkou je 238 mm.
Serva víc dopředu nejdou, strčit RX za serva vyjde hmotnostně nastejno.Je sice o málo lehčí než dvě serva, ale s kablíkama je to nastejno.
Jak psal Polynom o těch hmotnostech, tak snížením hmotnosti se sice zhorší pronikavost, klouzavost o něco málo taky (možná), ale silně se vylepší opadání.
To gyro by tuhle situaci skutečně řešilo. delší čumák už nebude dobrý, je to asi tak akorát hranice, kdy se to bude v termice chovat jako kyvadlo a s delším čumákem se to bude velmi špatně ustřeďovat.
No prostě naložit se to dá vždycky (já jsem do Stobela ani neinstaloval ten systém dovážení , protože je to zase o něco hmotnosti navíc).
Když je "olej" bez termiky, tak tomu pomůže jenom ta minimální hmotnost, minimální opadání.
To, že by se gyro mohlo podělat a následně se F3káčko zaryje, bych vůbec neřešil, protože tady je cílem maximalizovat výkon, není to pro běžné létání.
Uživatelský avatar
chuan
Příspěvky: 122
Registrován: pon 28.04.2008 0:00
Bydliště: Vysočina - Škrdlovice
Kontaktovat uživatele:

#29 Příspěvek od chuan »

JMalik píše:Serva víc dopředu nejdou, strčit RX za serva vyjde hmotnostně nastejno.Je sice o málo lehčí než dvě serva, ale s kablíkama je to nastejno.

Dvě serva D47 s kablíky a přepážkou 11g ( možná víc), Který přijímač používáš, že má kolem 11g? Kdyby jsi použil 4g přijímač, serva dal na baterky a přijímač za ně, tak bych soudil, že by jsi ušetřil alespoň 4g, možná víc!
Pokud ale opravdu jak tvrdíš se víc dopředu posouvat nemůžeš, tak buď máš baterky o 22g lehčí (než GP 350) nebo jsi prošustroval 7g na ocase a nebo od obojího.
Polynom
Příspěvky: 1340
Registrován: stř 24.11.2004 0:00
Bydliště: Praha6-Nebušice
Kontaktovat uživatele:

#30 Příspěvek od Polynom »

jen zajímavost... vážil jsi ocasky před nalepením? moje zkušenost je že výrobci (konkrétně teda u salpetera) modely selektují- nikdy nevyrobíš sérii stejně těžkou, tak kombinuješ díly aby výsledná hmotnost draku vyšla stejná u všech modelů. - je možné že máš třeba hodně lehké křídlo nebo trup a tak jsi dostal těžší ocasky
Odpovědět

Zpět na „F3K/HLG/DLG“