Bezpečnost-nebezpečnost při běžném používání Li-Pol baterek.

Budoucnost klepe na dveře. Zde se diskutuje o různých aspektech elektropohonu - motorech, akumulátorech a regulátorech, klidně i o převodovkách a vrtulích.
Odpovědět

Jak jsem viděl, nebo zažil zničení baterie

Zničila se při nabíjení (plameny, kouř, výbuch a jiné...)
9
7%
Zničila se při vybíjení (plameny, kouř, výbuch a jiné...)
1
1%
Používání (v letadle za letu, nebo zkouškách v modelu)
12
9%
Zničena před prvním použitím (nabitím)
2
2%
Zničena při běžném uskladnění (počas zimy, delší přestávka)
8
6%
Nikdy jsem nic podobného nezažil a vždy to bylo bezpečné
100
76%
 
Celkem hlasů: 132

Zpráva
Autor
were
Příspěvky: 1708
Registrován: pon 20.10.2008 0:00
Bydliště: Praha Kunratice
Kontaktovat uživatele:

Re: Bezpečnost-nebezpečnost při běžném používání Li-Pol bate

#16 Příspěvek od were »

No technologie, ktera obsahuje praskove lithium, je schopna davat proudy pres 100A a podobne radosti nemuze byt nikdy bezpecna na sto procent - kdyby kvuli nicemu jinemu tak ve hre je stale lidsky faktor. I kdyby se dalo rict, ze pravdepodobnost zkratu je 0%, pravdepodobnost vyrobni vady je 0%, pravdepodobnost poskozeni behem pouzivani je 0% atd.

Ja bych to formuloval tak, ze ta technologie je dostatecne bezpecna pokud ma jeji uzivatel neustale na mysli ze 100% bezpecna v zadnem pripade neni :D
Nejlépe to nosí nad hlavou a ještě ke všemu směrem do slunce.
Nejlepší investice jsou peníze vyhozené do vzduchu.
Žádný učený ještě z nebe nespadl.
Uživatelský avatar
coro
Příspěvky: 9047
Registrován: úte 09.05.2006 0:00
Bydliště: Bratislava dnv SK

#17 Příspěvek od coro »

necpou to do aut... , práve preto že si to nikto netrúfne. Nacpať si ako kutil čokoľvek kamkoľvek je niečo iné ako aby to malo byť profi a niekto za to ručiť.

Priznám sa že sa nebojím, nosím aku hodené v kufri, doma ich mám v chladničke, nabijam na drevenej polici.. Ale zase ABC hasiaci prístroj som pre istotu obstaral, a hlavne, nenechávam ich len tak bez dozoru, odkladám ich pred odchodom.. A nie sú to nejak veľké sady.
A nabíjač mám taký že som si istý že aku neprebíja - totiž tam je pes zakopaný. V uhlíkovej elektróde ktorá by sa inak "rozpadala" a vznikali by plyny, tlak, a po prasknutí obalu a prístupe vzduchu by začala možno aj horieť, je od výroby natlačeného viacej lítia ako aku používa pri nabíjaní a vybíjaní. ALE ak sa prebíja, toto sa z tej elektródy odoberá a ona sa stáva nestabilnou. Taká lipolka môže byť nebezpečná, po čase sa môže nafúknuť a potom už to je len o náhode, šťastí alebo smole. Kto skúšal lipolku zapáliť , asi vie že bez prebíjania horieť takmer nechce.

Sú baterky čo majú nejaký ULL atest, že nehoria - Kokam. Podľa testov, ani prepichnuté, ani pri 12V na článok.. - ale testovali vždy len jednu poruchu, nie opakované mierne prebíjanie, ako poniektorí praktizujú a ani o tom nevedia.
Poniektoré iné značky neboli stabilné vôbec, alebo proste výroba bola tak nekvalitná, že už nové prichádzali zákazníkom v ballíčkoch nafúknuté - bez nabíjania. Také boli dôvodom prečo ich zakázali aj prevážať v civilných lietadlách ako poštu, dokonca aj pre príručnú batožinu bol limit..

Prúser je aj to že si kupujeme (pozor nielen priamo, ale aj naši malí či väčší obchodníci, nikto nevie čo číňan pošle! kadejaké zlacnené lipolky čo číňanom možno ako vadné série vrátil /odmietol prevziať najaký značkovejší obchodník/objednávateľ. To je len výplod fantázie ale myslím si že to je princíp fungovania niektorých obchodov.. Sa čudujem že na Hobbycity neponúkajú LiIon články z batérií čo stiahol Dell pretože horeli v notebookoch - ale asi ich všetky vykúpil DealExtreme, do beteriek na svietenie sa hodia lepšie..
Niekto sa pýta, či také niečo je bezpečné? :-) Alebo na štatistiku?
Chodíte domov z krčmy opitý autom? Ani keď je to len kúsok? Veď väčšinou sa nič nestane...

Inak každá oficiálne predávaná LiXX batéria má ochrannú elektroniku, bez toho si žiadny výrobca netrúfne riskovať predaj. A tá elektronika zadarmo na stromoch tiež nerastie- dávajú to tam lebo to je nutnosť. Ale modelárske články majú čo? veľké gulové..
Ak sa to nabíja na nejakom šmejde ktorého funkciu poriadne nechápe ani jeho výrobca, mláti sa tým o letisko či hrká v nejakom kufri, a ešte s aj zaťažuje totálnym chaosom z reglu, preťažuje sa to nad beztak prehnané maximálne povolené prúdy, a vybíja pod rozumné minimum, ...ešte niekto sa chce pýtať aj na to, či aj takto použité baterky sú bezpečné? :-)
Ani nikláky neboli! Lenže Nikel nehorí, ani Kadmium.. Ani tá kyselina z NiMH - (je to silná zásada ale fuj keď si spomenem ešte to cítim v nose, ako niečo kyselé.. keď ju roztrhalo pri nabíjaní..)
Lenže prúser a oheň napácha ledva jedna z 10000. Ostatní si dali pozor..

Ten plastový sáčik na lipolky ktorý má zabrániť požiaru... No tak ja neviem, ak to zabráni prístupu vzduchu tak možno je šanca že to pomôže.
Ale viem že človek ktorého nápad ten celý business so sáčkami bol, sa na rcgroups sťažoval že poisťovne od neho na súde vymáhajú škodu čo preplatili vyyhoreným američanom ktorí nabíjali v tých jeho sáčkoch. Ďalej som to prestal sledovať, chytili sa toho ďalší "obchodníci", je viac výrobcov...
Z praxe.. Nemám. A dúfam že skúsenosti mať ani nebudem..
Viem o tom že jednému bratovi jedného kolegu z nášho letiska vyhorel pri nabíjaní zadok auta. Ale to vraj boli len nejaké hračkové cca 1300mAh.. a príliš sa s tým verejne nechválil. :-)

Teraz sa tak zanýšlam ako je to možné, že originál baterka v Nokii má nápis Made in China, a tá čo som teraz objednal z DealExtreme, má nápis Made in Hungary. ?!? .. Tá asi cestovala dlho, kým z nej bol extrémny deal.
Uživatelský avatar
Jano
Příspěvky: 1280
Registrován: čtv 24.04.2008 0:00
Bydliště: Lučenec
Kontaktovat uživatele:

#18 Příspěvek od Jano »

coro píše:Teraz sa tak zanýšlam ako je to možné, že originál baterka v Nokii má nápis Made in China, a tá čo som teraz objednal z DealExtreme, má nápis Made in Hungary. ?!? .. Tá asi cestovala dlho, kým z nej bol extrémny deal.

No teraz neviem či je to dobre ? lepšie alebo horšie . :D
http://galerie.rcserver.cz/index.php?sum=309
Uživatelský avatar
helifish
Příspěvky: 605
Registrován: sob 17.11.2007 0:00
Bydliště: Most

#19 Příspěvek od helifish »

Pouzívám 3S Lipol 1xEtech (v posledním tažení) a 3 x Kokam. Nabíjím vždy pod dohledem a náhodně kontroluji dotykem teplotu. Po nabití nechám pod dohledem "zavadnout" a putují do plechové "kasičky" kterou jsem jestě pro jistotu vevnitř důkladně vyizoloval. Konektory mam v plastových krytkach, takže v podstatě nehrozí nahodný zkrat. Když ještě nebyly tak jsem je měl přidělané gumičkou k baterce. Nabíjím Imaxem b6 2C.Musím říct že k nim mám respekt a snažím se k nim chovat co nejlépe nicméně pár ran už schytaly a no problém. Myslim si že je zbytečné mít panickou hrůzu z používání teto technologie ale chování se podle zasad používání lipol technologie je zde na místě. Jinak na "tužkovky" jsem docela prase :D kam s nima šlehnu tam s nima šlehnu :D . Krytky tyto "http://www.heliservis.eu/7|8|52|.d.8GR40064.g4_0_komplet_s_domeckem_par.html". Co vim tak kolegovi ale jednou při ranním vstávání do práce bezdůvodně hořel jeden pack na stole ale je to asi opravdu ojedinělá situace. Od té doby je doma skladuji v té plechové skříňce - čert nikdy nespí. :twisted:
TRex500, letadla AMR - Ultimate,VA models - Trinity, Ultimate, FMS - MSX v2, rádio Horus X10
rampa_mckvak
Příspěvky: 2356
Registrován: čtv 06.11.2008 0:00
Bydliště: Někde na okraji Mléčné dráhy, kousíček za Alfa Centauri. A tam někde je Lounsko

#20 Příspěvek od rampa_mckvak »

Mnoho povyku pro nic...
Co neubrzdíš neukecáš.
Uživatelský avatar
helifish
Příspěvky: 605
Registrován: sob 17.11.2007 0:00
Bydliště: Most

#21 Příspěvek od helifish »

rampa_mckvak píše:Mnoho povyku pro nic...
Zase bych to tak nezlehčoval. Kovbujku z toho dělat nebudeme, nicméně až budeš ráno vstávat do zadýmeného bytu a na stolu nejdeš v akci tohle http://www.prochymodel.estranky.cz/foto ... /lipol/455 tak možná přijdeš na to že jistá pravidla se dodržovat musí. Zkus si představit situaci že se to stane přes den kdy jsou všichni v práci.... Takže žádné povalování accu po stole vedle flašky z ředidlem a pod stolem 15% nitro palivo,nabíjet pod dozorem a tak jak se lipol má, bezpečně uskladnit a je to. :wink:
TRex500, letadla AMR - Ultimate,VA models - Trinity, Ultimate, FMS - MSX v2, rádio Horus X10
Kotvik
Příspěvky: 202
Registrován: úte 18.05.2004 0:00
Bydliště: Děčín
Kontaktovat uživatele:

#22 Příspěvek od Kotvik »

Přesně tak. Jsou určitá pravidla, která se musí doržovat a pak to je bezpečné. Pokud někdo není lama jako já a zimě, když jsem si šel zalítat s érem, jsem baterky strčil do kapsy u bundy. Jenže jsem si neuvědomil, že už tam jsou klíče od auta. Po pár minutách mně příjemně hřálo na prsou a divil jsem se, čím to. Z kapsy jsem vytáhl dvoučlánek 700mAh o velikosti tenisáku a odhodil ho od sebe se zděšením pryč. Naštěstí se nic nestalo, splaskly a ekologicky jsem je zlikvidoval.
Od té doby si dávám sakra dobrý pozor a konektory už jedině Deans-T. Žádné volné konce.
Když se zdá, že jde všechno proti tobě, pamatuj, že letadlo vzlétne vždy proti větru a ne s větrem.
helioland
Příspěvky: 164
Registrován: stř 10.12.2008 0:00
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

#23 Příspěvek od helioland »

o jednu lipolku jsem přišel vlastní vinou. Olšový ruce, pád po čumáku a baterka vycestovala z trupu a cestou asi potkala vrtuli.
Výsledek: dírka a baterka KO.

jinak si na lipolky stěžovat nemůžu. Chovám se k nim celkem normálně a zadím bez problému.
rampa_mckvak
Příspěvky: 2356
Registrován: čtv 06.11.2008 0:00
Bydliště: Někde na okraji Mléčné dráhy, kousíček za Alfa Centauri. A tam někde je Lounsko

#24 Příspěvek od rampa_mckvak »

Ale jo beru. Stát se může cokoliv. Já nabíjím vždy pod dozorem a né v obejváku. Když každý ráno co otevřu oči začnu myslet na to co kdyby se mohlo cokoliv stát, tak vůbec nevstanu. Co když si zlomím nohu, co když upadnu v koupelně, co když mě přejede vlak, co když budu nabíjet a mě to vybouchne. Možná to zlechčuju, ale když budu dodržovat to co mám, tak to nebezpečí bude minimální, ale co když... že jo :wink:
A proto mě připadá otomhle furt řečnit dokola nuda.
Co neubrzdíš neukecáš.
Zero
Příspěvky: 1659
Registrován: pát 09.05.2008 0:00
Bydliště: Lanškroun
Kontaktovat uživatele:

#25 Příspěvek od Zero »

ještě jsem vlastně přišel taky o jednu baterku,a to takhle
http://www.youtube.com/watch?v=Y9oRcRX4Gac -nedostatečně zajištěná :(
když jsem přišel domů,změřil jsem napětí-8,9V :lol: a to byla nabitá....
http://galerie.rcserver.cz/index.php?sum=307&amode=
wisiwig
Příspěvky: 404
Registrován: sob 25.10.2008 0:00
Bydliště: Pardubice (převážně)

#26 Příspěvek od wisiwig »

Mám dvojčlánek LiPol 1800 Kokam (v červené bužírce) koupená v JINU. Dvakrát !!! mi vypadla z TORA - mojí blbostí a divokým lítáním :-) . Poprvé z výšky cca 30m, podruhé cca 20m, bylo to na trávu. Přežila oba pády. Po druhé se lehce pohnul plošný spoj, na kterém jsou připájeny vodiče a přívody z "baterky" . Baterka se nenafoukla. Ačkoliv jsem jí nabíjel s obavama , tak funguje dál bez problémů.
wisiwig
Příspěvky: 404
Registrován: sob 25.10.2008 0:00
Bydliště: Pardubice (převážně)

#27 Příspěvek od wisiwig »

....pokaždé jsem "baterku" našel, ale v "rojnici" o jednom človíčkovi se nehledá moc rychle :-)
Uživatelský avatar
corsair
Příspěvky: 4231
Registrován: ned 07.01.2007 0:00
Bydliště: Kladno
Kontaktovat uživatele:

#28 Příspěvek od corsair »

už jsem psal, že vlastní blbostí a po DVOU upozornění nabíječky a balanceru že je něco špatně,mi bouchly baterky.


Foto zde : www.volny.cz/corsair/li1.jpg
www.volny.cz/corsair/li2.jpg

jediné doporučení: neblbnou když přístroje ukazají že je dačovolačo špatně,

nabíjet pod dozorem a pokud né tak někde a na něčem co nemůže blafnout

vyloženě nedoporučuju třeba v autě to je vražedná kombinace.

Po oné exploxi jsem se zařekl, že už mi to nesmí domů a ejhle po 2 letech už se mi tady válejí 5000 zippy a další plánuju-mršky jedny


:P


I když to tak nevypadá byl to tříčlánek KVOKAM 3300- na obrázku
zdekar
Příspěvky: 2204
Registrován: pon 21.04.2008 0:00
Bydliště: Královéhradecký kraj

#29 Příspěvek od zdekar »

Jak to tak čtu, tak asi dost riskuju... nenabíjím v žádném ochranném pytli ani to pak neskladuju v železné krabičce (po nabití to většinou vrátím zpět do letadla,většinou z EPP). Párkrát jsem už nabíjel i v kufru auta :lol: Při nabíjení nesleduji,jak se to nabíjí(snad jen u nové neodzkoušené značky). Věřím své nabíječce (Robbe Power Peak Compact 6S EQ), že to nabije správně a pak vypne.
Na druhou stranu: nenabíjím, pokud bych šel někam pryč z domu. Nabíjecí proud volím max. 1C (spíš míň). Nesnažím se vybíjet baterky až do mrtě a vybíjecí proudy jsou daleko pod tím, co udává výrobce jako maximum. Taky používám kvalitní baterie (zatím jen Ray). V letadle je mám obalené pomocí EPP a zabezpečené tak, aby nemohlo dojít k jejich proražení při havárii...

Takže když se budou dodržovat určité zásady, tak se to s tou bezpečností nemusí zas tak přehánět. Ale na 100% se tomu věřit nedá...
OPTIC 6 2,4Ghz Assan
wisiwig
Příspěvky: 404
Registrován: sob 25.10.2008 0:00
Bydliště: Pardubice (převážně)

#30 Příspěvek od wisiwig »

kamarád měl nafouklou LiPo, propíchl ji vidlema a jen "pšoukla" a konec divadla, žádnej oheň atd, pokud LiPo přebíjíte tak že se při tom nafoukne a stále přebíjíte ... tak potom to je pěknej fire
Odpovědět

Zpět na „Elektropohon“