Elektromobil na dálnici

Pokud máte chuť jen tak tlachat, tak tady je to správné místo... také sem budou admini přesouvat věci, které podle jejich názoru jinam nepatří.
Životnost vláken bude 31dní. Pokud se neobjeví nový příspěvek tak bude vlákno likvidováno.
Pravidla fóra
Pokud bude tlachání ve Smetišti zcela mimo téma modelářství, případně ohrožující pověst modelářství, bude příspěvek/téma odstraněno.
Životnost vláken bude 31dní. Pokud se neobjeví nový příspěvek tak bude vlákno likvidováno.
Zamčeno
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
BoŠ
Příspěvky: 1539
Registrován: ned 26.05.2013 11:06
Bydliště: Brno

Re: Elektromobil na dálnici

#1306 Příspěvek od BoŠ »

Když byl ještě svět normální, tak za dodávku dle HMG se platily nějaké peníze, za tzv. služby - vykrývání výkyvů ve spotřebě - mnohem větší peníze. Stejné to bylo i na straně odběratelů - odběr dle hmg byl levnější než odběr nárazový. Stejně tak bylo penalizováno nedodržení HMG při výrobě - v té době by výrobci energie z OZE okamžitě zkrachovali, nebo by museli mít vyřešeny svá úložiště, aby vykryli výkyvy v dodávce energie. Z tohoto úhlu pohledu by ceny energií dle jednotlivých způsobů výroby vypadaly trochu jinak, než dnes, v době nařízeně dotované zelené energie. Proto dochází k situacím, kdy se prodává výroba dle zelenosti výroby energie, takže ve slunečné a/nebo větrné dny prodávají jaderky energii za záporné ceny, čímž dotují zelenou energii. Bohužel v noci za bezvětří už provozovatel OZE nemusí platit pokutu za nedodržení hmg, a tím vracet peníze např. jaderkám. Tak je to vždy, když politika zasahuje do ekonomiky.
MC-20HOTT,DS-16,X10S,14SG,S-trino MkII,SpeedFire, Extra 102",MiniCorado,LOGO550SE,Goblin570
Uživatelský avatar
OK2BUH
Příspěvky: 3515
Registrován: úte 19.11.2013 18:22
Bydliště: Olomouc, ČR

Re: Elektromobil na dálnici

#1307 Příspěvek od OK2BUH »

BoŠ píše:Když byl ještě svět normální, tak za dodávku dle HMG se platily nějaké peníze, za tzv. služby - vykrývání výkyvů ve spotřebě - mnohem větší peníze. Stejné to bylo i na straně odběratelů - odběr dle hmg byl levnější než odběr nárazový. Stejně tak bylo penalizováno nedodržení HMG při výrobě - v té době by výrobci energie z OZE okamžitě zkrachovali, nebo by museli mít vyřešeny svá úložiště, aby vykryli výkyvy v dodávce energie. Z tohoto úhlu pohledu by ceny energií dle jednotlivých způsobů výroby vypadaly trochu jinak, než dnes, v době nařízeně dotované zelené energie. Proto dochází k situacím, kdy se prodává výroba dle zelenosti výroby energie, takže ve slunečné a/nebo větrné dny prodávají jaderky energii za záporné ceny, čímž dotují zelenou energii. Bohužel v noci za bezvětří už provozovatel OZE nemusí platit pokutu za nedodržení hmg, a tím vracet peníze např. jaderkám. Tak je to vždy, když politika zasahuje do ekonomiky.

To samozřejmě platí pořád jinak by síť nemohla fungovat. Každý účastník velkoobchodního trhu má tzv. odpovědnost za odchylku. Za drobné odběratele přebírá odpovědnost obchodník. Při nedodržení odchylky musí dispečer použít regulační energii (kladnou nebo zápornou) a ta je podstatně dražší. Viník to musí zaplatit. U velkých solárů je dálkové dispečerské řízení a mohou jim snížit výkon. Dnes musí mít i domácí soláry HDO aby to mohli dálkově vypnout. Samozřejmě dneska je to pro dispečery náročnější. Na druhou stranu využívají velké soláry pro kompenzaci jaloviny dálkovým řízením. Energetika prochází velkou transformací, všechno bude jinak. ČEZ už to pochopil a staví soláry. Totéž Seven Energy. Jsou to tvrdí byznysmeni, určitě to mají dobře spočítané. ČEPS už eviduje žádosti na připojení 7 GW FVE. Ženou se k nám i zahraniční investoři, při dnešní ceně elektřiny se jim vyplatí stavět i bez dotací. Celkem má být u nás kolem 12 GW FVE. Naši miliardáři Křetínský a spol. zase staví bateriové úložiště. Bohužel v Anglii a Německu protože naše legislativa zaspala.
Uživatelský avatar
BoŠ
Příspěvky: 1539
Registrován: ned 26.05.2013 11:06
Bydliště: Brno

Re: Elektromobil na dálnici

#1308 Příspěvek od BoŠ »

OK2BUH píše:To samozřejmě platí pořád jinak by síť nemohla fungovat. Každý účastník velkoobchodního trhu má tzv. odpovědnost za odchylku. Za drobné odběratele přebírá odpovědnost obchodník. Při nedodržení odchylky musí dispečer použít regulační energii (kladnou nebo zápornou) a ta je podstatně dražší. Viník to musí zaplatit. U velkých solárů je dálkové dispečerské řízení a mohou jim snížit výkon. Dnes musí mít i domácí soláry HDO aby to mohli dálkově vypnout. Samozřejmě dneska je to pro dispečery náročnější. Na druhou stranu využívají velké soláry pro kompenzaci jaloviny dálkovým řízením. Energetika prochází velkou transformací, všechno bude jinak. ČEZ už to pochopil a staví soláry. Totéž Seven Energy. Jsou to tvrdí byznysmeni, určitě to mají dobře spočítané. ČEPS už eviduje žádosti na připojení 7 GW FVE. Ženou se k nám i zahraniční investoři, při dnešní ceně elektřiny se jim vyplatí stavět i bez dotací. Celkem má být u nás kolem 12 GW FVE. Naši miliardáři Křetínský a spol. zase staví bateriové úložiště. Bohužel v Anglii a Německu protože naše legislativa zaspala.


Problém FVE nebo větrníků není přebytek energie, kdy svítí, ale její výpadek, když se zamračí nebo přestane foukat - klasická elektrárna by za takový výkyv dostala penále, u OZE nikdo nic nepenalizuje. A to je ta deformace, proto jsou pak různé přetoky energie a s tím spojené problémy.
Nevím, co ČEZ a Seven Energy pochopili, ale manager nikdy nenechá ležet na zemi možný zisk, zvláště pokud jeho mandát může být velmi krátký, a je to obchodník, a ne technik. Sám to vidím všude kolem sebe.
Btw, jakým způsobem využívají FVE pro kompenzaci jaloviny?
MC-20HOTT,DS-16,X10S,14SG,S-trino MkII,SpeedFire, Extra 102",MiniCorado,LOGO550SE,Goblin570
Uživatelský avatar
OK2BUH
Příspěvky: 3515
Registrován: úte 19.11.2013 18:22
Bydliště: Olomouc, ČR

Re: Elektromobil na dálnici

#1309 Příspěvek od OK2BUH »

BoŠ píše:
Problém FVE nebo větrníků není přebytek energie, kdy svítí, ale její výpadek, když se zamračí nebo přestane foukat - klasická elektrárna by za takový výkyv dostala penále, u OZE nikdo nic nepenalizuje. A to je ta deformace, proto jsou pak různé přetoky energie a s tím spojené problémy.
Nevím, co ČEZ a Seven Energy pochopili, ale manager nikdy nenechá ležet na zemi možný zisk, zvláště pokud jeho mandát může být velmi krátký, a je to obchodník, a ne technik. Sám to vidím všude kolem sebe.
Btw, jakým způsobem využívají FVE pro kompenzaci jaloviny?

Samozřejmě, že penalizuje. Odpovědnost za odchylku má každý účastník trhu s energiemi. My malí ne, jsme schovaní za obchodníkem. Ale dnes existují dokonalé předpovědi počasí. Burza stanovuje ceny pro každou hodinu na další den takže přesně vědí jak bude svítit a foukat. Dokonce existuje síť kamer po celé republice která mi ukazuje po minutách kdy mi ten mrak zakryje panely. Ale to je placená služba. Tady je méně přesná po hodinách. https://wp2.pvforecast.cz/
No a ta kompenzace jaloviny je jednoduchá. Měnič je přifázovaný na síť a může se jakoby předbíhat nebo zpožďovat. Samozřejmě fází ne frekvencí. To mohu i já dělat ručně ale nemám důvod.
Uživatelský avatar
Celeron
Příspěvky: 10859
Registrován: pát 23.04.2010 0:00
Bydliště: Nový Bydžov ČR
Kontaktovat uživatele:

Re: Elektromobil na dálnici

#1310 Příspěvek od Celeron »

Nedalo mi to. Dnes se větrníky ani nehnuly.
Přílohy
elektro.jpg
Uživatelský avatar
FlyBear
Příspěvky: 2313
Registrován: ned 20.06.2010 0:00

Re: Elektromobil na dálnici

#1311 Příspěvek od FlyBear »

OK2BUH píše:Náklady na stavbu atomky + úložiště rozpočítanou na dobu životnosti do toho radši nepočítám, to by tu elektřinu nezaplatil už nikdo.
.........
Tady jsem našel toto: https://infografiky.ihned.cz/jadro-vyjd ... 47ab5f122/
Ale je pravda, že to je 3 roky staré a cena plynu i uhlí podstatně vzrostla.


A já zas našel toto:
https://oenergetice.cz/nazory/se-srovnanim-cen-elektriny-ruznych-energetickych-zdroju

Jsou tam mimo jiné přehledně v tabulce uvedeny rozmezí nákladů různých zdrojů, včetně výstavby, provozu, likvidace, atd. Citace ze závěru odkazovaného článku: "Obecně je z tabulky vidět, že náklady na vyrobenou elektřinu z porovnávaných zdrojů jsou ve srovnatelných mezích a nejsou nijak radikálně odlišné."
jio
Příspěvky: 5038
Registrován: pát 19.08.2005 0:00
Bydliště: Šternberk, ČR

Re: Elektromobil na dálnici

#1312 Příspěvek od jio »

No je, ale to napsal pro změnu Wagner a to je pro zelené jméno se stejným významem jak hadr pro býka. :-)
Uživatelský avatar
OK2BUH
Příspěvky: 3515
Registrován: úte 19.11.2013 18:22
Bydliště: Olomouc, ČR

Re: Elektromobil na dálnici

#1313 Příspěvek od OK2BUH »

FlyBear píše:
A já zas našel toto:
https://oenergetice.cz/nazory/se-srovnanim-cen-elektriny-ruznych-energetickych-zdroju

Jsou tam mimo jiné přehledně v tabulce uvedeny rozmezí nákladů různých zdrojů, včetně výstavby, provozu, likvidace, atd. Citace ze závěru odkazovaného článku: "Obecně je z tabulky vidět, že náklady na vyrobenou elektřinu z porovnávaných zdrojů jsou ve srovnatelných mezích a nejsou nijak radikálně odlišné."

Věřím tomu a nic proti jádru nemám. Jenom nerozumím tomu, že v té tabulce jsou provozní náklady jádra i FVE skoro stejné. Kdybych měl 1000 černochů kteří by ty panely leštili každý den na tři směny tak přece musí být levnější než 1000 inženýrů.
U nás nejsou písečné bouře takže FVE jedou i bez černochů. Já jsem na tu svoji za 3 roky nešáhl a panely jsou čisté. Dokážete někdo vysvětlit tu tabulku provozních nákladů?
Uživatelský avatar
FlyBear
Příspěvky: 2313
Registrován: ned 20.06.2010 0:00

Re: Elektromobil na dálnici

#1314 Příspěvek od FlyBear »

OK2BUH píše:Jenom nerozumím tomu, že v té tabulce jsou provozní náklady jádra i FVE skoro stejné.

Tak si ten článek opravdu přečti - a třeba i klikni na odkazy v něm uvedené k tématice provozních nákladů FV a WIND.

OK2BUH píše:Kdybych měl 1000 černochů kteří by ty panely leštili každý den na tři směny tak přece musí být levnější než 1000 inženýrů.

Tohle je nesmyslná věta. Proti můžu například taky nesmyslně napsat,
že 1000 černochů v USA nebude levnější než 1000 inženýrů v Severní Korei :mrgreen:

A nebo můžu například napsat, že 500 pracovníků na jaderce (nikoliv jen inženýrů, kupodivu na jaderce pracují taky třeba uklizečky...)
obsluhuje stabilní výrobu 1,2 GW. A teď - kolik černochů potřebuješ (a žádného inženýra???) na obsluhu fotovoltaiky stabilně generující také 1,2 GW?
Podotýkám, a zde velmi zjednodušuju, protože FV nebude generovat stabilně nikdy už z principu, takže se pro výpočty použije například 33% koeficient
využití - tím pádem otázka zní, kolik těch černochů potřebuješ na obsluhu FV s instalovaným výkonem 3,6 GW?
Uživatelský avatar
OK2BUH
Příspěvky: 3515
Registrován: úte 19.11.2013 18:22
Bydliště: Olomouc, ČR

Re: Elektromobil na dálnici

#1315 Příspěvek od OK2BUH »

Já nevím, já se ptám. Já jsem nepotřeboval žádného černocha a za 3 roky mám provozní náklady nula. Tak mě zajímá na čem tam ty náklady nahonili. Vysvětlete prosím, uvěřím všemu.
Uživatelský avatar
BoŠ
Příspěvky: 1539
Registrován: ned 26.05.2013 11:06
Bydliště: Brno

Re: Elektromobil na dálnici

#1316 Příspěvek od BoŠ »

OK2BUH píše:Samozřejmě, že penalizuje. Odpovědnost za odchylku má každý účastník trhu s energiemi. My malí ne, jsme schovaní za obchodníkem. Ale dnes existují dokonalé předpovědi počasí. Burza stanovuje ceny pro každou hodinu na další den takže přesně vědí jak bude svítit a foukat. Dokonce existuje síť kamer po celé republice která mi ukazuje po minutách kdy mi ten mrak zakryje panely. Ale to je placená služba. Tady je méně přesná po hodinách. https://wp2.pvforecast.cz/
No a ta kompenzace jaloviny je jednoduchá. Měnič je přifázovaný na síť a může se jakoby předbíhat nebo zpožďovat. Samozřejmě fází ne frekvencí. To mohu i já dělat ručně ale nemám důvod.


Tak to se to muselo dost změnit, dřív to bylo tak, že zájemce o připojení OZE do distribuční soustavy si u distributora rezervuje dodávaný výkon, který je povinen distributor odebrat a dodavateli ho zaplatit. Případné náklady na služby vzniklé nerovnoměrnou dodávkou energie uplatňuje distributor jako daňově uznatelné náklady, takže je vlastně nakonec zaplatí odběratelé. O postihu dodavatele s OZE zdrojem tam nic nebylo. Dokud se jedná o malé OZE v malém počtu, tak to není takový problém, s rostoucím počtem instalovaného výkonu z OZE to bude jen a jen horší, nákladnější.
Ad kompenzace jaloviny - jestli se nepletu, tak kompenzovat jalový výkon můžeš aktivně změnou fázování střídačů pouze v případě dodávky energie do distribuční sítě, takže pokud nesvítí či nefouká, tak nekompenzuji. Kompenzace by měla probíhat co nejblíže zdroji vytvářejícího jalový výkon, což se děje většinou kondenzátory instalovanými v rozvaděčích zátěže indukčního charakteru připojovaných postupně dle měnícího se účiníku. Tato kompenzace pracuje vždy, bez ohledu na počasí, a pokud ji už mám nainstalovanou, není důvod používat pro kompenzaci OZE.
Jinak se připravuje legislativa, aby i OZE nad 1MW instalovaného výkonu mohly poskytovat podpůrné služby, je to ovšem podmíněno tím, že budou mít úložiště s dostatečnou rezervou energie.
MC-20HOTT,DS-16,X10S,14SG,S-trino MkII,SpeedFire, Extra 102",MiniCorado,LOGO550SE,Goblin570
Uživatelský avatar
BoŠ
Příspěvky: 1539
Registrován: ned 26.05.2013 11:06
Bydliště: Brno

Re: Elektromobil na dálnici

#1317 Příspěvek od BoŠ »

OK2BUH píše:Já nevím, já se ptám. Já jsem nepotřeboval žádného černocha a za 3 roky mám provozní náklady nula. Tak mě zajímá na čem tam ty náklady nahonili. Vysvětlete prosím, uvěřím všemu.

Jaký máš instalovaný výkon?
MC-20HOTT,DS-16,X10S,14SG,S-trino MkII,SpeedFire, Extra 102",MiniCorado,LOGO550SE,Goblin570
Uživatelský avatar
DAF
Příspěvky: 9607
Registrován: úte 09.01.2007 0:00
Bydliště: Praha 8
Kontaktovat uživatele:

Re: Elektromobil na dálnici

#1318 Příspěvek od DAF »

OK2BUH píše:Já nevím, já se ptám. Já jsem nepotřeboval žádného černocha a za 3 roky mám provozní náklady nula. Tak mě zajímá na čem tam ty náklady nahonili. Vysvětlete prosím, uvěřím všemu.

Když si uvařím sám oběd, mám také náklady na kuchaře nula. Ta tvoje věta je nesmyslná a mimo realitu. I ty jsi musel nějakou drobnou údržbu udělat (třeba jen čištění, kontrola systému apod.), pokud bys to dělal dodavatelsky, něco by tě to stálo. Nelze srovnávat pár desek na střeše a provoz FVE na ploše desítek hektarů, resp. nelze obecně srovnávat činnost pro soukromé účely a stejnou ve velkém provozu.
Hitec Aurora 9X
Uživatelský avatar
OK2BUH
Příspěvky: 3515
Registrován: úte 19.11.2013 18:22
Bydliště: Olomouc, ČR

Re: Elektromobil na dálnici

#1319 Příspěvek od OK2BUH »

BoŠ píše:Jaký máš instalovaný výkon?

Já mám výkon samozřejmě nesrovnatelně menší 4,5 kWp. Elektrárna 1 GWp bude odhadem velká tak 3x3 km. Tak mi nejsou jasné ty provozní náklady 450 miliard Kč. Vždyť to bych zvládl provozovat sám. Jezdil bych tam na kole a panely kontroloval dronem. Autor se buď trochu upsal nebo něčemu nerozumíme. Proto se ptám zkušenějších.
jio
Příspěvky: 5038
Registrován: pát 19.08.2005 0:00
Bydliště: Šternberk, ČR

Re: Elektromobil na dálnici

#1320 Příspěvek od jio »

K té zelené elektřině názor z praxe, jak je to s green dealem a záležitostmi s tím spojenými. Všechno faleš a pokrytectví stejně jak nákup zelené elektřiny.
Zamčeno

Zpět na „Smetiště“