Byl jsem si zalétat modelem letadla - dojmy, zážitky, foto

Aby těch modelářských kategorií nebylo zbytečně moc. Když se to dotýká modelaření, ale nenašli jste zde specializované fórum. Taková témata vložte sem.
Odpovědět
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
jyrry
Příspěvky: 21643
Registrován: pon 28.02.2005 0:00
Bydliště: Rakovník
Kontaktovat uživatele:

Re: Byl jsem si zalétat modelem letadla - dojmy, zážitky, fo

#1216 Příspěvek od jyrry »

Super počasí, to nešlo nejít.
Když to fičí, kdekdo kvičí, ale když se udělá krásně, jsem tu sám...
Normálně na stojáka nefotím, ale chtěl jsem v záběru mít i ten visící pytel :-)
20241103_počasíčko.jpg
jyrry.webnode.cz
Uživatelský avatar
DAF
Příspěvky: 9607
Registrován: úte 09.01.2007 0:00
Bydliště: Praha 8
Kontaktovat uživatele:

Re: Byl jsem si zalétat modelem letadla - dojmy, zážitky, fo

#1217 Příspěvek od DAF »

Dnes nefičelo a dokonce vylezl i puňta. Z počasí jsme měli trochu obavu, potěšilo mě, protože jsem měl s kluky domluvený zálet modelů házedel. Ten se podařil, byť se na závěr jeden model "rozložil". Ale bude to opravitelné. Přikládám fotku (aspoň jednoho) z házedel, které jsme zalétávali. Tyhle malé potvory chytit nějaké rozumně do objektivu (aby bylo vidět, o co jde a podařilo se to i trochu zaostřit) není sranda. Ale třeba příště se mi to povede líp :) .
Přílohy
IMG_8719.JPG
Hitec Aurora 9X
Uživatelský avatar
pepin
Příspěvky: 14361
Registrován: čtv 01.05.2008 0:00
Bydliště: praha 5

Re: Pepin vybírá vysílač

#1218 Příspěvek od pepin »

neskutečný, ono to fakt lítá 8O

oproti plánkovému rozpětí 1440 jsem to roztáhnul na 1640, plánkových 580g v tehdejší verzi plechovka plus 7čl 600ma nicd 580g se mi podařilo střídákem pluzs 3čl lipol 750ma srazit na letovku 490g a fakt docela dobrý, jako jo, je to malý a jako maketa by o moc fungovat nemělo, ale docela je to v pohodě.

no to budou zase u multiplexu machrovat jak jim ty elaporový era pěkně lítaj :lol:
1839E99D-D095-4AEB-A380-DFCAB651258C.jpeg
45327DA8-AEFB-4B02-9FE7-F9C38896C502.jpeg
Přílohy
6EDBE7F7-9A87-49E2-AB35-34FE72447CF3.jpeg
DD084F34-A98A-4A17-94C5-F7DD5AEC04B0.jpeg
warhawk
Příspěvky: 691
Registrován: stř 30.04.2003 0:00
Bydliště: Mníšek pod Alpou (SRN)
Kontaktovat uživatele:

Re: Byl jsem si zalétat modelem letadla - dojmy, zážitky, fo

#1219 Příspěvek od warhawk »

Včera se mi podařilo splnit nějaké resty. Po dobrých ~15 letech jsem dostal do vzduchu Bonnie od Kostkamodel. Původně to byl model mého táty, ale je to docela rychlík na který si netroufal. Následně na něj padal prach. Když byla Bonnie ve vzduchu naposled, vozila NiCd 8x 1700SCR. Vnitřek jsem musel docela špekulovat a dost možná jsem vytvořil nejkomplikovanější držák regulátoru v historii modelaření. Sláva 3d tiskárnám. Teď tam vozím Jeti Master 40A se spínaným BEC (předchůdce JETI Spin), Axi 2820/10, 3s 3200mAh 50C, 4x HS-81 a R617FS do Futaby. Abych ochránil servo směrovky, je na příďovém kole
servo-saver z pružinek do prupisky a drobného příslušenství MPjet. První dojmy jsou skvělé. Po 7 minutách letu jsem dobíjel cca 1.8Ah. Nejspíše zmenším vrtuli, ale nejdříve udělám měření HiBoxem (ano, jsem fosil). Teď je tam APC 11/7.5. S menší vrtulí budu méně sekat trávu a ten model je teď docela přemotorovaný.
Tak letům zdar. Přes vánoce budu dodělávat další resty, co mají přes 10 let.
Přílohy
20241214_145232.jpg
20241214_144031.jpg
Uživatelský avatar
DAF
Příspěvky: 9607
Registrován: úte 09.01.2007 0:00
Bydliště: Praha 8
Kontaktovat uživatele:

Re: Byl jsem si zalétat modelem letadla - dojmy, zážitky, fo

#1220 Příspěvek od DAF »

Tenhle model mám, ale s čuďákem. Jsem na tom (časově) trochu podobně. Ale pokud jde o baterkáče a změnu vrtule, na jiném modelu jsem potřeboval změnit rozměr vrtule (zmenšit) a kromě změny vrtule jsem měnil i motor. Bavíme se v tomto případě o modelu Pluto, s ledovou cca 720 g. Abych nesekal trávu, zmenšil jsem vrtule z 9" na 8", dokonce jsem (po letových testech) zvedl stoupání že 4" na 6". Ovšem nejdůležitější byla změna motoru z 980 kV na 1400 kV. Ale jak říkám, jedná se o úplně jinou kategorii.
Hitec Aurora 9X
warhawk
Příspěvky: 691
Registrován: stř 30.04.2003 0:00
Bydliště: Mníšek pod Alpou (SRN)
Kontaktovat uživatele:

Re: Byl jsem si zalétat modelem letadla - dojmy, zážitky, fo

#1221 Příspěvek od warhawk »

DAF píše:Tenhle model mám, ale s čuďákem. Jsem na tom (časově) trochu podobně. Ale pokud jde o baterkáče a změnu vrtule, na jiném modelu jsem potřeboval změnit rozměr vrtule (zmenšit) a kromě změny vrtule jsem měnil i motor. Bavíme se v tomto případě o modelu Pluto, s ledovou cca 720 g. Abych nesekal trávu, zmenšil jsem vrtule z 9" na 8", dokonce jsem (po letových testech) zvedl stoupání že 4" na 6". Ovšem nejdůležitější byla změna motoru z 980 kV na 1400 kV. Ale jak říkám, jedná se o úplně jinou kategorii.


Díky za tipy. Mám čím měřit a s elektrem si obecně rozumím, tak to snad nějak půjde. Ten čouďák se jmenuje Cheri 3 a je červeno žlutý, elektrovarianta je Bonnie a modro žlutá. Jaké jsou tvoje zkušenosti s tím modelem? Za mě to lítá moc pěkně, až jsem byl překvapen kvalitou výkrutů a citlivostí na směrovku. Zkoušel si třeba nějaký mix na klapky (na přistání?).
Díky.

PS: Pošli foto :)
MPml
Příspěvky: 1709
Registrován: stř 16.01.2013 5:59

Re: Byl jsem si zalétat modelem letadla - dojmy, zážitky, fo

#1222 Příspěvek od MPml »

warhawk píše:Včera se mi podařilo splnit nějaké resty. Po dobrých ~15 letech jsem dostal do vzduchu Bonnie od Kostkamodel. Původně to byl model mého táty, ale je to docela rychlík na který si netroufal. Následně na něj padal prach. Když byla Bonnie ve vzduchu naposled, vozila NiCd 8x 1700SCR. Vnitřek jsem musel docela špekulovat a dost možná jsem vytvořil nejkomplikovanější držák regulátoru v historii modelaření. Sláva 3d tiskárnám. Teď tam vozím Jeti Master 40A se spínaným BEC (předchůdce JETI Spin), Axi 2820/10, 3s 3200mAh 50C, 4x HS-81 a R617FS do Futaby. Abych ochránil servo směrovky, je na příďovém kole
servo-saver z pružinek do prupisky a drobného příslušenství MPjet. První dojmy jsou skvělé. Po 7 minutách letu jsem dobíjel cca 1.8Ah. Nejspíše zmenším vrtuli, ale nejdříve udělám měření HiBoxem (ano, jsem fosil). Teď je tam APC 11/7.5. S menší vrtulí budu méně sekat trávu a ten model je teď docela přemotorovaný.
Tak letům zdar. Přes vánoce budu dodělávat další resty, co mají přes 10 let.

Tak nějak na ten model koukám, a ne, že by mi nepřipadal povědomý - jako kdyby to byl nepatrně upravený Cheri od WiK někdy z roku cca 1970 (pozdějši byl Cheri 2 - cca 1975) https://wiki.rc-network.de/wiki/Cheri_von_WiK
https://outerzone.co.uk/plan_details.asp?ID=4688
Je to vlastně takový jako Taxi od Graupnera, hlavní rozdíl (zcela zásadní) je v tom, že Cheri má polosouměrný profil (Taxík Clarka) a je takový štíhlejší - menší bednička, takže na rodil od Taxíka se to nevzpína a je to takové daleko živější a akrobatičtější.
Mj. WiK byla kdysi slavná firma Wilfrieda Klingela https://wiki.rc-network.de/wiki/WiK a jak stavebnice Cheri (jestli jednička a nebo dvojka už si nevzpomenu), tak taky legendární Susi (s křídlem Jadelski) se sem kdysi přivezly v malém počtu kusů a relativně normálně objevily na pultě v modelářské prodejně.
warhawk
Příspěvky: 691
Registrován: stř 30.04.2003 0:00
Bydliště: Mníšek pod Alpou (SRN)
Kontaktovat uživatele:

Re: Byl jsem si zalétat modelem letadla - dojmy, zážitky, fo

#1223 Příspěvek od warhawk »

MPml píše:Tak nějak na ten model koukám, a ne, že by mi nepřipadal povědomý - jako kdyby to byl nepatrně upravený Cheri od WiK někdy z roku cca 1970 (pozdějši byl Cheri 2 - cca 1975) https://wiki.rc-network.de/wiki/Cheri_von_WiK
https://outerzone.co.uk/plan_details.asp?ID=4688
Je to vlastně takový jako Taxi od Graupnera, hlavní rozdíl (zcela zásadní) je v tom, že Cheri má polosouměrný profil (Taxík Clarka) a je takový štíhlejší - menší bednička, takže na rodil od Taxíka se to nevzpína a je to takové daleko živější a akrobatičtější.
Mj. WiK byla kdysi slavná firma Wilfrieda Klingela https://wiki.rc-network.de/wiki/WiK a jak stavebnice Cheri (jestli jednička a nebo dvojka už si nevzpomenu), tak taky legendární Susi (s křídlem Jadelski) se sem kdysi přivezly v malém počtu kusů a relativně normálně objevily na pultě v modelářské prodejně.


Prima čtení Milane, díky za odkazy. Musím říct, že Kostka odvedl dobrou práci a že je to nejspíše ušlechtilý následovník. Rád bych dodal, že trup je ze skelného laminátu stějně jako koncové oblouky křídla a VOP. Musím to celé dát na váhu. Je to v současnosti dost lehké a těžiště je přesně tam, kde má být.

Jak létala ta Susi? Profil Jadelski* znám jen ze starých ročníků Modelářů.

*Píšu profil, nejsem si teď jist, jestli je to tatáž věc. Jedná se o křídlo, kdy je do cca 1/3 hloubky profilu plná balsa broušená do profilu a poté přecházi v rovnou desku? Spodní strana profilu má prakticky trojúhelníkový průřez?
Google mi nabízí jen nějaké divné ksichty...
Uživatelský avatar
Celeron
Příspěvky: 10859
Registrován: pát 23.04.2010 0:00
Bydliště: Nový Bydžov ČR
Kontaktovat uživatele:

Re: Byl jsem si zalétat modelem letadla - dojmy, zážitky, fo

#1224 Příspěvek od Celeron »

Tu Cheri 2 měl můj již nežijící kámoš. Měl v tom MVVS 2,5 TR a dederónskou soupravu Start 5 nebo tak nějak. Lítalo to slušně, akorát kámoš řídil dost neslušně a tak Cheriho brzo zrušil včetně tý RC soupravy. Přijímač rozmlácenej, serva zatuhlý po namazání stolním olejem. :roll:
warhawk
Příspěvky: 691
Registrován: stř 30.04.2003 0:00
Bydliště: Mníšek pod Alpou (SRN)
Kontaktovat uživatele:

Re: Byl jsem si zalétat modelem letadla - dojmy, zážitky, fo

#1225 Příspěvek od warhawk »

Celeron píše:Tu Cheri 2 měl můj již nežijící kámoš. Měl v tom MVVS 2,5 TR a dederónskou soupravu Start 5 nebo tak nějak. Lítalo to slušně, akorát kámoš řídil dost neslušně a tak Cheriho brzo zrušil včetně tý RC soupravy. Přijímač rozmlácenej, serva zatuhlý po namazání stolním olejem. :roll:


Je zajímavé, co lidi někdy vymyslí. Třeba u nás jeden slepil zlomenou vrtuli sekunďákem. U akrobata s rozpětím 1.5m. Druhému ten list málem proletěl hlavou. A k takovému řešení dojde člověk, co se živí rukama, tzv. řemeslník.... :roll:
Uživatelský avatar
jyrry
Příspěvky: 21643
Registrován: pon 28.02.2005 0:00
Bydliště: Rakovník
Kontaktovat uživatele:

Re: Byl jsem si zalétat modelem letadla - dojmy, zážitky, fo

#1226 Příspěvek od jyrry »

warhawk píše:...
Google mi nabízí jen nějaké divné ksichty...

Vyhledej "Jedelsky airfoil" ...
jyrry.webnode.cz
warhawk
Příspěvky: 691
Registrován: stř 30.04.2003 0:00
Bydliště: Mníšek pod Alpou (SRN)
Kontaktovat uživatele:

Re: Byl jsem si zalétat modelem letadla - dojmy, zážitky, fo

#1227 Příspěvek od warhawk »

jyrry píše:Vyhledej "Jedelsky airfoil" ...


Jo, to bylo ono. Měl jsem ráno asi málo kafe. :lol:
MPml
Příspěvky: 1709
Registrován: stř 16.01.2013 5:59

Re: Byl jsem si zalétat modelem letadla - dojmy, zážitky, fo

#1228 Příspěvek od MPml »

https://www.rc-network.de/attachments/ej85-jpg.8562225/
https://www.rc-network.de/attachments/i ... .12793689/
Susi (mj. je to zkratka od "SUper SImple" byl takový "jiný Lion". Na rozdíl od Liona podstatně větší pronikavost oproti větru, ale vyšší opadání, daleko jednodušší konstrukce (křídlo viz výš). Samozřejmě za klidu byl Lion oproti Susi někde úplně jinde - to Susi neměla šanci. Prostě když trochu foukal vítr, tak s Lionem jsi okamžitě běžel a nebo dělal šturcku, aby neuletěl, kdežto susi i tak šlo provozovat. Naopak na vlek byla susi daleko rychlejší a horší letové vlastnosti dané vyšší hmotnosti a tím profilem. Ale jako nejjednodušší možné řešení na stavebnici - super. Další problém proč se do jedelského nikomu kromě WiKu moc nechtělo byl problém s balsou - na křídlo jí muselo být "kus" a pečlivě vybraný, navíc předek vyfrézovaný a obroušený do tvaru - takže výrobně náročné - musel mít výrobce technologií a zdroj kvalitní (tj. drahé) balsy.
Susi 2 se přivezla 75, Cheri 2 76
cena Cheri tehdy byla 560,-, Susi 300,-
susi2_1.jpg

susi2_2.png

ch2.jpg
warhawk
Příspěvky: 691
Registrován: stř 30.04.2003 0:00
Bydliště: Mníšek pod Alpou (SRN)
Kontaktovat uživatele:

Re: Byl jsem si zalétat modelem letadla - dojmy, zážitky, fo

#1229 Příspěvek od warhawk »

Dnes jsem udelal s Cheri/Bonnie jen jeden skok s novou vrtuli. S tou puvodni APC-E 11/8.5 ukazoval HiBox na plny plyn pres 100A a pres 1kW prikonu. To jsem po dlouhe dobe slapl docela vedle. Nedivim se, ze 40A reglu bylo trochu teplo prestoze bylo venku 2°C.
S novou vrtuli APC-E 10/5 to zere 62A s prikonem okolo 700W. Po motorovem letu se stopkami na 10 minut jsem dobijel 2.5Ah.
Myslim si, ze idealni bude APC-E 10/6 kterou tady mam pripravenou take. S tou 10/5 jsem se musel drzet pomerne na plynu a vzhledem k profilu ma ten model rad rychlost.
Uživatelský avatar
DAF
Příspěvky: 9607
Registrován: úte 09.01.2007 0:00
Bydliště: Praha 8
Kontaktovat uživatele:

Re: Byl jsem si zalétat modelem letadla - dojmy, zážitky, fo

#1230 Příspěvek od DAF »

Když už jsem psal "svém" motoru (2826), po výměně za motor s větším kV byla doporučená vrtule 8x4. Po letových testech jsem tam dal 8x6. Powermetr ukázal po rozběhu 20 A a pak na plný plyn (na stojánce) 16 A. I když se bavíme o zcela jiném modelu, některé věci se snad dají zobecnit, nebo aspoň otestovat :wink: . Mně to fungovalo.
Jo a zbytek mailem, až to dopíšu :lol: .
Hitec Aurora 9X
Odpovědět

Zpět na „Ostatní“