Stránka 75 z 164

Napsal: ned 17.04.2011 16:18
od coro
Myslím že kalibrácia rieši rozsah, ale rozlíšenie AD prevodu je napriek oversamplingu len cca 10 až 11 bitov, a keď ten AD prevod sníma namiesto rozsahu 90 stupňov pre plnú zmenu napätia (skrátená dráha poťáku, t.j. jeden krajný bod blízko nuly a druhý blízko 5V) až klasický rozsah poťáaku cca 270 stipňov, tak to zníži rozlíšenie presne na tretinu.
Nie že by to nešlo a dokonca ani nie že by to menej náročným nestačilo - ale rozdiel to je poldruha bitu, takže výsledok cca 340 krokov namiesto 1000..
Nechcem šíriť paniku lebo po namixovaní spočítaní a trimovaní to tých 1024 krokov aj tak využije...
Ale lepšie bude nechať tam pôvodný poťák, alebo teda ak by naozaj niekomu odišiel, tak potom doriešiť skrátenie dráhy napríklad lakom na opravy vyhrievania zadného skla auta (zamaľovať nevyužívané časti dráhy vodivým lakom).

Napsal: ned 17.04.2011 16:31
od boboland
nesedi to s testom - absolutne ziadna zmena ani pri krokovani po 0,5 mm a ani pri nevyuziti celej drahy = mysli si ze je cela a tak aj pocita.

musi to robit inak ako si myslis, aj ked by to tak malo byt, vyzera to ze to tak nie je. nedokazal som najst chybu / rozdiel oproti tomu co tam je origo.

testoval som aj cez vystup na simulator

Napsal: ned 17.04.2011 16:48
od KarelSkala
coro píše:Myslím že kalibrácia rieši rozsah, ale rozlíšenie AD prevodu je napriek oversamplingu len cca 10 až 11 bitov, a keď ten AD prevod sníma namiesto rozsahu 90 stupňov pre plnú zmenu napätia (skrátená dráha poťáku, t.j. jeden krajný bod blízko nuly a druhý blízko 5V) až klasický rozsah poťáaku cca 270 stipňov, tak to zníži rozlíšenie presne na tretinu.
Nie že by to nešlo a dokonca ani nie že by to menej náročným nestačilo - ale rozdiel to je poldruha bitu, takže výsledok cca 340 krokov namiesto 1000..
Nechcem šíriť paniku lebo po namixovaní spočítaní a trimovaní to tých 1024 krokov aj tak využije...
Ale lepšie bude nechať tam pôvodný poťák, alebo teda ak by naozaj niekomu odišiel, tak potom doriešiť skrátenie dráhy napríklad lakom na opravy vyhrievania zadného skla auta (zamaľovať nevyužívané časti dráhy vodivým lakom).

Kdyby ses podíval na ty fotky rozebraného originálního poťáku co sem dával dokken tak bys viděl, že nemá zkrácenou dráhu a má taktéž plný rozsah mechanicky omezen na běžci na cca 270 stupňů jako běžné poťáky.

Obrázek

Z toho se pak využívá v Tx jen část cca 60 stupňů, která je ovšem omezena jen rozsahem dráhy kniplu a ne rozsahem dráhy poťáku. Takže náhrada za běžný lineární poťák 5K s plným rozsahem taktéž 270 stupňů nepřinese žádné zhoršení jak popisuješ. :wink:

Napsal: ned 17.04.2011 17:19
od Drondys
Myslím, že by měl jít bez problému použít běžný lineární potenciometr 5K.

Napsal: ned 17.04.2011 17:34
od coro
KarelSkala píše:[
Kdyby ses podíval na ty fotky rozebraného originálního poťáku co sem dával dokken tak bys viděl, že nemá zkrácenou dráhu a má taktéž plný rozsah mechanicky omezen na běžci na cca 270 stupňů jako běžné poťáky.

http://img585.imageshack.us/img585/916/potak.png

Z toho se pak využívá v Tx jen část cca 60 stupňů, která je ovšem omezena jen rozsahem dráhy kniplu a ne rozsahem dráhy poťáku. Takže náhrada za běžný lineární poťák 5K s plným rozsahem taktéž 270 stupňů nepřinese žádné zhoršení jak popisuješ. :wink:

Keby si to rozobral a zmeral tak by si prestal šíriť nepravdivé informácie.
Ja som to rozobraté mal a meral. (Ostatne, dá sa zmerať len napätie aj bez rozoberania).
To že to na pohľad nie je vidno, akosi nezavážilo. :-)

Riešil som problém že dráhu krídeliek som mal skrátenú príliš a na oboch krajoch pohybu už sa bežec pohyboval po časti dráhy ktorá nemala odpor a teda nereagovalo to na pohyb zmenou napätia. Prehodil som odporovú dráhu s kniplom plynu a mám to po kraje..

Napsal: ned 17.04.2011 17:41
od coro
boboland píše:nesedi to s testom - absolutne ziadna zmena ani pri krokovani po 0,5 mm a ani pri nevyuziti celej drahy = mysli si ze je cela a tak aj pocita.

musi to robit inak ako si myslis, aj ked by to tak malo byt, vyzera to ze to tak nie je. nedokazal som najst chybu / rozdiel oproti tomu co tam je origo.

testoval som aj cez vystup na simulator

Možno ten oversampling funguje dostatočne dobre. A to robí priemer len 8 meraní, ten ADC by ich stihol v pohode výrazne viac (oficiálne si pamätám 15tisíc/sekundu)..
Máš ten originál poruke? Veď to zmeraj. Moje boli určite so skrátenou dráhou, ako som písal o príspevok vyššie.

Napsal: ned 17.04.2011 17:49
od boboland
coro píše:
boboland píše:nesedi to s testom - absolutne ziadna zmena ani pri krokovani po 0,5 mm a ani pri nevyuziti celej drahy = mysli si ze je cela a tak aj pocita.

musi to robit inak ako si myslis, aj ked by to tak malo byt, vyzera to ze to tak nie je. nedokazal som najst chybu / rozdiel oproti tomu co tam je origo.

testoval som aj cez vystup na simulator

Možno ten oversampling funguje dostatočne dobre. A to robí priemer len 8 meraní, ten ADC by ich stihol v pohode výrazne viac (oficiálne si pamätám 15tisíc/sekundu)..
Máš ten originál poruke? Veď to zmeraj. Moje boli určite so skrátenou dráhou, ako som písal o príspevok vyššie.

plna draha

prave preto ze maš asi skratene si mal problem s kridelkami - ale ja mam T9xa a ty flysky - vyzera to ze to nie je to iste

Napsal: ned 17.04.2011 18:08
od KarelSkala
boboland píše:plna draha

prave preto ze maš asi skratene si mal problem s kridelkami - ale ja mam T9xa a ty flysky - vyzera to ze to nie je to iste

Mám taky T9X. Už jsem si to taky změřil a taky plná dráha. Takže žádné omezení jako zmiňuje coro. Coro je zatím unikát a pokud má tu FS-TH9X tak to je možná další rozdíl mezi T9X a FS-TH9X, na který se zatím nepřišlo a nebo měl coro jenom smůlu a u jeho Tx použili při výrobě na kniplu křidélek buď "podělaný" nebo nevhodný potenciometr a nedostatečná výstupní kontrola na to nepřišla. FS-TH9X má i dokken a MarkAurel tak by mohl někdo z nich možná taky ještě zkusit změřit ten poťák jestli jsou na tom stejně, ale vůbec bych se nedivil, kdyby to byla podobná záležitost jako s tím kondíkem co se probíral dříve a ukázalo se, že měl někdo na napájecí straně kondík elektrolyt nevhodně dimenzovaný jen na 10V zatímco ostatní tam měli na 16V a na 20V.

Napsal: ned 17.04.2011 18:57
od boboland
niekedy mi pomaly (nedela) mysli, ale MUSI tam byt plnorozsahovy !!!

uz len preto ze v krajnych polohach by to NESLO, a tudis coro mas vadny vyrobok (potak), nie je mozne z technickej stranky aby boli kratsie lebo by to blblo = neslo po koniec.
nebolo by mozne ho ani skalibrovat, lebo tam kde nic nie je, nie je ani co merat a tudiz skalibrovat.
Takze definitivne tvrdim, ze tam moze ist lubovolny linearny potak 5kR.
A pripadne aj vacsi (to overim), ale to uz niej eaz tak podstatne.

Napsal: ned 17.04.2011 20:00
od coro
To je pre mňa prekvapenie, že tam je rozdiel.. Ale to ako to mám ja, fakt viem naisto.
Prečo by to v krajnej polohe nemalo ísť? AD meria od nuly po Aref, tu je Aref= VCC= 5V - stačí že má dráha rovnaký alebo o kúsoh dlhší rozsah, a pohyb kniplu zosníma celý (u mňa ten jeden dokonca na vertikálny pohyb plynu stačí celý, len na krídelká nestačil)..
Tak pardon a beriem ako dobrú správu že tam stačí vraziť dráhu z bežných poťákov - o problém menej.

Napsal: ned 17.04.2011 20:27
od skiner
Myslite, ze by po vymene potakov mohli aj stredy lepsie drzat, resp. by to nerobilo tie niekedy neprijemne vychylky ?

Napsal: ned 17.04.2011 20:32
od happy_cz
coro píše:Tak pardon a beriem ako dobrú správu že tam stačí vraziť dráhu z bežných poťákov - o problém menej.

Coro, tebe by tu meli vystavit, smekam 8O

Napsal: pon 18.04.2011 1:46
od coro
Tak som to otvoril a zmeral napätia - nerád klamem a zneistel som či niesom príliš senilný... Niesom, naozaj nekecám a u mňa je skrátená dráha.
Aby ste mi verili, málo svetla a kamerka zle nasmerovaná ale vidno to.
http://www.youtube.com/watch?v=cSBEqz4-rls
Každý mám trošku inak ale krajná poloha je cca na jednej strane od 0,12V po 0,8V a na druhej 4,35V až 4,7V. Napätie tam je privedené 5V z procesora..
Keby bola celá, chodilo by napätie max od cca 1,5 do 3,5V.
Ešte zopakujem že som to mal rozobraté a voľným okom je problém rozoznať že to nie je celá rovnomerná odporová dráha (resp. človek musí vedieť že nie je, aby si po pár minútach povedal že ano asi tam vidím ten rozdiel) - tá fotka v podstate zopovedá tomu ako vyzerajú aj tie u mňa.

Napsal: pon 18.04.2011 8:21
od boboland
coro píše:..................
Prečo by to v krajnej polohe nemalo ísť?............

lebo ako som napísal, tam kde nič nie je, tak sa tam ani nič merať nedá a tuďíš ani prevodníkovať, nastavovať ......atď.

že máš skrátené dráhy - kľudne ! na veci to nič nemení. proste máš len iný model poťákov a bohužial jeden bol zle osadený a tak si na to prišiel.

Ale podstatou je, že dráhy musia byť vždy dlhšie ako je celý rozsah pohybu kniplov, inak by to v krajných polohách skutočne nešlo >>> z toho vyplýva že dráha kľudne môže byť aj 359° - kalibráciou si vyberieš úsek podľa potreby a ten systém bude považovať za 100% a až tu nastupuje to prevodníkovanie .... (týmto som sa nezaoberal, lebo ma to nezaujíma akým spôsobom to ďalej vyhodnocuje = programovať nebudem a neviem)
keďže sa jedná o analógový potenciometer, tak meracích bodov je skoro nekonečno (káždý ďalší atóm mení hodnotu odporu) a tak nie je možné pri dnešnej technike aby to nejako ovplivnilo rozsah pre následné digitálne spracovanie.

tu nie je skutočne čo merať .... tu ide čiste o logický uzáver s colštokom vo vrecku. Tiež som sa nechal zmiasť, ale dobre som sa vyspal a ranný pohľad na colštok mi "otvoril" oči ;)

Napsal: pon 18.04.2011 9:03
od coro
AD funguje tak, že vracia číslo s presnosťou na daný počet bitov (ATMega64 max 10 bitov= 1024 krokov), ktoré určuje pomer napätia na vstupe voči napätiu referenčnému (na pine Aref, dá sa tam priviesť externé napätie, použiť interná referenčka procesora 2,5V alebo napájacie napätie 5V).
V 9x je tam privedené 5V.
Takže pre 2,5V na vstupe vráti cca 512, pre 5V vráti 1023, pre 0V to je vždy 0..
Takže pri klasicke j dráhe poťáku vracia v spodnej krajnej polohe (pre cca 1,5V) 307 a pre druhú krajnú polohu (pri cca 3,5V) 716. A to je 716-307=409 krokov na celý pohyb kniplu.
Čísla som strelil z hlavy, správne by bolo pre 90 stupňov čo je tretina dráhy, len tretina z 1024 čo je 341 krokov. To je presnosť na cca 8,5bitu.
Pri mojich meraniach kde vyšiel rozsah cca 4,2V z 5V to je cca 860 krokov to je o cca bit viac čiže 9,5bitu...

V obrazovke kalibrácie ER9x je vidno tie čísla čo meria AD, ako obidve krajné polohy a aj stred - stačí pozrieť a previesť to z HEX na desiatkové.

Ale v ER9x je okrem možnosti použiť jedno meranie (SINGL), čo neodporúčam, a možnosti nejakého filtrovania (FLT) čo sa mi tiež nepáči. a aj možnosť "oversample" (OSMP) ktorá znamená že sa meranie urobí 8x za sebou, výsledky sa spočítajú a vydelia 8. Dostaneme vďaka vlastnostiam hardwaru a kolísaniu posledného bitu AD prevodu, presnejší výsledok merania než je tých 10 bitov ktoré má samotný AD prevodník. Tu sú to 3 bity navyše ( lebo 8 meraní) takže sa meria ten rozsah 0-5V až na 13 bitov - ale posledné sú neisté, tak sa štandardne aspoň dva zahodia a zostane len 11 bitov. Program (konkrétne ER9x) ďalej pracuje s hodnotami -1024..+1023 čo je 2048 krokov.
Vďaka tomu aj pri 8,5 bitu pri plnej dráhe poťáku, plus 3 teoretické bity oversample, sa presnosť na tých 11 bitov dostane - ale je tam menšia rezerva ako pri využití takmer celej skrátenej dráhy.
Možno by sa oplatilo zmeniť v zdrojáku počet meraní na 16x namiesto 8x, ale je otázne či by to malo nejaký efekt - posunúť sa pomocou oversample o jeden či dva bity je v pohode, ale donekonečna to nefunguje a už tie tri bity sú trochu neisté a štyri začínajú byť nereálne.

Je aj tak málo reálne že sa podarí pohnúť kniplom tak jemne že by to ukázalo na displeji pohyb o 0,1% (to je 1 krok z 2000 lebo to chodí aj do záporných hodnôt)
- možno fúkaním na knipel alebo nejakou úchylnosťou..
Pri dostatočnej trpezlivosti sa to ale dosiahnuť dá (skúste servomonitor v režime zobrazenia čísel, ukazuje desatiny percent - a samozrejme treba mať 100 percent v nastavení mixu lebo inak sa tých 2048 krokov využije určite, tým že sa vydelí zmena podľa nastavených percent).
Skúste si aj prepnúť v hlavnom nastavení režim merania na Single, že či, a ako, sa zmení krok dosiahnuteľný pohybom kniplu.

Toľko teória... Ale je to aj s troškou reality.
Keď to funguje uspokojivo aj pre plnú dráhu, je to len potešujúce a zjednodušuje to situáciu ak by naozaj niekto potreboval vymeniť poťák..
A stále platí že by fungovalo to zamaľovanie krajných častí dráhy vodivým lakom na opravy vyhrievania autoskla - len by sa oprava trochu dosť predražila.