Co největší polomaketa pro start z ruky

Větroně s pomocným elektromotorem a nejčastěji sklopnou vrtulí
Odpovědět
Zpráva
Autor
děda
Příspěvky: 59
Registrován: sob 03.09.2011 21:38

Re: Co největší polomaketa pro start z ruky

#106 Příspěvek od děda »

Zdravím všechny dnešní debatéry ! Jen díky tomu, že já najdu čas sednout ke komplu až skončím v procesu ( pracovním ), jste mne předběhli v logickém shrnutí výsledků diskuze na tomto vláknu.
Pepin přirovnal naše éra ke golfovým holím a perfektně to sedí. K úplně stejným závěrům jsem dospěl i já, když mě celý den šrotovalo v hlavě, jak z toho ven, abych si moc ne...ral do gatí.
Takže : dořeším příležitostné přitěžování Proximy a budu ji mít na svah a na polítání mimo letiště, z Reichardů vytáhnu rozumy jestli dokážu odstartovat z ruky s Luky Termikem nebo se budu muset spokojit do termiky "jenom" s Nymbusem ( nebo Nymbem ? ) a na konci roku u příležitosti mých kulatin dostane příbuzenstvo za úkol místo všemožných dárků - hovadin, přispět na nějakou vymazlenou elektro polomaketu - samožřejmě na vozík na letišti. A podle jejich štědrosti tu za rok budeme mít téma " Jakou nejkrásnější elektro polomaketu za x desítek tisíc ? " :lol:
Uf to se mi ulevilo !!!
Uživatelský avatar
kocour
Příspěvky: 2657
Registrován: sob 24.01.2009 0:00
Bydliště: Praha 4 -Krč, ČR
Kontaktovat uživatele:

Re: Co největší polomaketa pro start z ruky

#107 Příspěvek od kocour »

Já jsem své názory napsal už na začátku tohoto vlákna, s těmi polomaketami lítám asi 4 roky a podle mého názoru je vhodná velikost pro nenáročné lítání 2,5 - 3, a váha 2 - 3 kg. Rád bych viděl lehčí při této velikosti. Pokud jde o výkony takových modelů, dovoluji si připomenout Ing. J. Heyera (ročník 1931, jestli se nepletu), který se pravidelně účastní srazů na Rané, Viby (mezi Vinařicemi a Bykoší blízko Koněpruských jeskyní),v Rokycanech atd. Má polomakety 2,7 - 3m s motorem v čumáku. Přijede, sestaví model, hodí (obvykle sám, někdy má házeče), lítá obvykle s variem, nalítá tak - 1,5 hodiny v jediném startu, pak se rozloučí a odjede. Byl průkopníkem RC modelů už v 50. letech. jak RC větroňů na svahu i v termice, ale i vyhrál v 70.letech mezinárodní soutěž RC maket ve Strakonicích se Zlínem 50 (o něm se v jiném chlívku RC Manie píše jako o podkladu pro frézování). Ukazuje, že to opravdu jde a že záleží opravdu hlavně na rukách na kniplech. http://kocour111.rajce.idnes.cz/Rokycan ... 150054.jpg http://kocour111.rajce.idnes.cz/Rokycan ... 150055.jpg http://kocour111.rajce.idnes.cz/Rokycan ... 150056.jpg http://kocour111.rajce.idnes.cz/Rana_2012/#PA130066.jpg http://kocour111.rajce.idnes.cz/Rana_2012/#PA130068.jpg http://kocour111.rajce.idnes.cz/Rana_2012/#PA130069.jpg http://kocour111.rajce.idnes.cz/Rana_2012/#PA130073.jpg http://kocour111.rajce.idnes.cz/ViBy_19 ... 190310.jpg http://kocour111.rajce.idnes.cz/ViBy_19 ... 190322.jpg http://kocour111.rajce.idnes.cz/Rokycan ... 170064.jpg http://kocour111.rajce.idnes.cz/Polydor ... 200007.jpg http://kocour111.rajce.idnes.cz/Polydor ... 200008.jpg http://kocour111.rajce.idnes.cz/Polydor ... 200011.jpg http://kocour111.rajce.idnes.cz/Polydor ... 200013.jpg Těch fotek (typů) mám od něho v počitači víc, ale hledání je práce na hodiny. Samozřejmě se jedná o vlastnoruční stavbu.
Lítám blbě, ale rád http://www.kocour111.rajce.idnes.cz
Uživatelský avatar
Jara11
Příspěvky: 709
Registrován: pát 19.02.2010 0:00
Bydliště: Jindřichův Hradec

Re: Co největší polomaketa pro start z ruky

#108 Příspěvek od Jara11 »

Gumou jsem startoval, ale pomocí pedálu za výklopný háček. Guma do V 2x6mm průměr , ale s pilonem.Jenom natáhnout ale tu hrůzu mě nebavilo , ale fungovalo to dobře.
Přílohy
Fotografie0011.jpg
Ventus3 5.33m - EMS,PIKE Sup.,Vision50Ely-q,XB-8 ,FrSky 20X,
Uživatelský avatar
pepin
Příspěvky: 14361
Registrován: čtv 01.05.2008 0:00
Bydliště: praha 5

Re: Co největší polomaketa pro start z ruky

#109 Příspěvek od pepin »

Jara11 píše:Gumou jsem startoval, ale pomocí pedálu za výklopný háček. Guma do V 2x6mm průměr , ale s pilonem.Jenom natáhnout ale tu hrůzu mě nebavilo , ale fungovalo to dobře.


no, ale ted si vem, že máš nějakej plácek, kde sotva odstartuješ a sotva přistaneš, pro start je to takto dobrý, ale jak se pak na malém plácku trefit mezi ty zapíchaný věci trčící z trávy, vozejk v nejhorším někam odkopneš nakonec nohou, já to před lety taky promejšlel horem dolem a nakonec jsem si zatím vystačil s házením--ale já tam mám bouli, tak se ten model muže prosednout, pár videí kde startují pomocí vozíku ve mě ale vyvolává pro rovné letiště určitě nejpřijatelnější zpusob, jak odstartovat, taky to určitě vždy nebude bez problému, ale totálku bych z vozíku asi snad nedal, maximálně nějaký urvaný vrtule, potukaný model, je ale jasný, že z oranice to vozíkem nejde, ale na oranici bych stejně asi nechtěl přistávat a už vubec né s modelem s výklopným kolem, prostě pokud chce ty větší modely člověk chvíli udržet při životě, tak to nejde provozovat kdekoli.
huja
Příspěvky: 65
Registrován: úte 03.04.2012 13:04

Re: Co největší polomaketa pro start z ruky

#110 Příspěvek od huja »

a co tenhle způsob startu? je to po 30.sekundě
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=2qdVaq5Mcg0[/youtube]
MakoBear
Příspěvky: 740
Registrován: ned 08.05.2005 0:00
Kontaktovat uživatele:

Re: Co největší polomaketa pro start z ruky

#111 Příspěvek od MakoBear »

huja píše:a co tenhle způsob startu? je to po 30.sekundě


no tohle video mne zaujalo uz nejakou dobu predtim.... ne snad tim fyzickou kondici zlepsujicim zpusobem startu ve tricate sekunde :-) , ale spise tou pohodou, ktera na mne z toho skupinoveho letani cisi - no nicmene je to vlastne dalsi alternativa " sebestartu " - navijak/kladka/a mozna i vozik .... nepotrebuji vlecnou, dva letove mody , tj pri startu nemohu spustit kniplem motor ..... mozna dalsi moznost ....
Uživatelský avatar
pepin
Příspěvky: 14361
Registrován: čtv 01.05.2008 0:00
Bydliště: praha 5

Re: Co největší polomaketa pro start z ruky

#112 Příspěvek od pepin »

MakoBear píše: - navijak/kladka/a mozna i vozik .... nepotrebuji vlecnou, dva letove mody , tj pri startu nemohu spustit kniplem motor ..... mozna dalsi moznost ....


kucí neblbněte, jak dlouho si myslíte že vám to nadšení tahat někde nějaký lano, kotvit naviják a kladku vydží, to mělo zájmově smysl dokud nebyl použitelný elktropon, pak ses hold smířil s tím, že než si tam ty všechny sračky nanosil, všechno ukotvil a připravil ke startu, tak ti nevadilo, že se vítr otočil a bylo to potřeba natahat jinak .
vždy to chce vidět v širších souvislostech , nejdřív dotáhneš do auta těžkej naviják, pak nějakou baterku 80ah, no už vidim, jak budete jásat, že nejde koupit za pár šestáku z číny, když pořídíš nějaké šlapadlo, tak budeš tunit než vychytáš, abys z toho občas při tom šlapání a řízení nespadnul .
ted už jen chybí tam dojet autem na dřevoplyn :D

vymejšlíte hovadiny, ti co to měli vymáklé,fungovalo jim to, dokonce to maji i doma ještě z dob soutěžení si po tom dnes už ani nevzdechnou, možná občas v rámci nějaké hurá akce.

Já si myslím svoje i ohledně toho rozjezdového vozíku--jooo, když není vlečná, tak jednou za čas třeba na nějakém leteckém dni, nebo nějaké akci, ale jak dlouho muže někoho bavit trpět v nervech, jestli teda ten model z toho spadne, nebo to někam uhne,pokud to člověk provozuje na nijak dobře upravené ploše, zavzdušněně to postavíš pro nový vysněný model, bud s ním nakonec stejně skončíš na aerovlecích bez vozíku, nebo to prodáš dalšímu nadšenci který si myslí, že takto je to to pravé.

já když uvažuji o rozjezdovém vozíku, tak pouze na letní modelářskou dovolenou, páč když je vedro, tak jezdíme létat na letiště, kde jsme schovaní ve stínu a páč už vím, že aerovleky jsou i o měnění vrtule na vlečné,které kupodivu někdy i dojdou, rovnání ohnutého podvozku, který je kupodivu někdy na ploše i nesrovnatelný a dalších technických problémech, tak bych tam měl rád něco, s čím budu nezávislý, páč jedna vlečná je málo--když nefunguje, musí najet okamžitě jiná, jinak je to taky problémové polétání, pokud je v klubu jediná, jedna šikovná rána vyřeší celou vlekařskou sezonu.

jak se říká, kdo chce moc, nebude mít nic.

makety jsou o svahovém létání, nezávislosti na ostatních, mít možnost jít létat, když jsou k tomu podmínky, né pracovní volno, vlekání je spíš společenská záležitost, pokud tím nějaké letiště opravdu nežije, pak je ale dobré, se na takové letiště přihlásit a stát se členem, né plánovat, že mooožná někdy někdo od vás postaví i vlečnou a možná někdy někde seženete kus placu, kde by se dalo létat, kdyby se ta plocha sama nějak upravila, páč srpem a kosou toho moc pořešit nejde.

s maketou je to pohoda, pokud mužeš sednout do auta a ujet někam do 100km na nějaký svah, jinak ten model toho naleží víc v polici.
Naposledy upravil(a) pepin dne sob 11.01.2014 17:22, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
graup15
Příspěvky: 7703
Registrován: pát 02.05.2003 0:00

Re: Co největší polomaketa pro start z ruky

#113 Příspěvek od graup15 »

A to je přesně důvod,proč si kluci u nás buď kupují nebo staví výklopáky do maket (polomaket). Má to jediný důvod,nezávislost!!!
Ten patent od Robbe jak tu proběhl,taky není špatný!!
Uživatelský avatar
pepin
Příspěvky: 14361
Registrován: čtv 01.05.2008 0:00
Bydliště: praha 5

Re: Co největší polomaketa pro start z ruky

#114 Příspěvek od pepin »

graup15 píše:A to je přesně důvod,proč si kluci u nás buď kupují nebo staví výklopáky do maket (polomaket). Má to jediný důvod,nezávislost!!!
!!


Opravdu si s tím modelem s výklopákem odstartují z trávy sami, aniž by jim někdo třeba přidržoval křídlo a vždy ten start proběhne bez problému? Se totiž přiznám, že z dvoulolového vozíku na ploše, kde by se mohlo odstartovat díky rovnému povrchu i pomocí výklopného kola modelu by to mohlo být také bez problému.U těch výklopáku hraje alespon pro mě hodně moc ta díra v trupu jako jiný možný problém--váha v těžišti--zeslabení trupu---ano, je to maketové, model pak nemá v čumáku vrtuli, ale jinak v tom ty pozitiva teda moc nevidim---u 4m modelu podle mého zbytečnost , komplikace a zásah do konstrukce, kde se s tím ani nepočítalo.

Chápu tu smysluplnost u větších modelu, zvášt, když už ten trup je na to od výrobce připraven, ale stejně odhaduji, že to asi nebude start typu--položím model na zem, přidám plyn a je to. Odpovídala by té mé doměnce i ta fotka s výklopákem a šlapacím startovacím katapultem za pomoci podepření koncu křídel.

Z vozejku na DOBŘE upravené ploše podle mého s vrtulí v čumáku je ten start nejjednodušší.

Ale je to jedno,děda už si to nějak v hlavě porovnal, díky ruzným pro a proti se mu asi zužil výběr v modelech a zpusobech řešení startu a o to šlo.
Uživatelský avatar
JirkaA
Příspěvky: 6950
Registrován: ned 17.08.2008 0:00
Bydliště: Moravský kras ČR
Kontaktovat uživatele:

Re: Co největší polomaketa pro start z ruky

#115 Příspěvek od JirkaA »

pepin píše: komplikace a zásah do konstrukce, kde se s tím ani nepočítalo.

...


Heh, proto jsem se domlouval s Vekou na zesílení trupu na zádech, kam ten výklopák přijde.. Teď ho ještě vymyslet, několik myšlenek v hlavě dříme. Hotové řešení odmítám, toho bohdá nebude, abych si nezamodelařil se sekvencerem, dojezdem vrtule do definované polohy atd.. :)
OK2WY
Uživatelský avatar
pepin
Příspěvky: 14361
Registrován: čtv 01.05.2008 0:00
Bydliště: praha 5

Re: Co největší polomaketa pro start z ruky

#116 Příspěvek od pepin »

JirkaA píše: Hotové řešení odmítám, toho bohdá nebude, abych si nezamodelařil se sekvencerem, dojezdem vrtule do definované polohy atd.. :)


tady je v těchto případech se třeba vážně zamyslet nad tím, jestli tedy vubec jde o to, dostat do vzduchu větroně a s ním pak létat, nebo pouze konstruktérskou zábavu--s nejistým výsledkem a tu pak nějak využít--pokud to bude vubec fungovat :D

Co takhle nejdřív zkonstruovat výklopák, odzkoušet na stole a pak teda až podle jeho rozměru řešit výrobu a upravu trupu na zakázku :wink: není to logičtější ?

podle mého ta uprava trupu, by měla spočívat v něčem trochu víc, než tam jen přidat vrstvy uhlíku-kevlaru, ale měl by tam být zpevnující rámeček, něco jako orámování trupu pod kabinou, jinak to bude na krut stejně asi né uplně super.
Uživatelský avatar
JirkaA
Příspěvky: 6950
Registrován: ned 17.08.2008 0:00
Bydliště: Moravský kras ČR
Kontaktovat uživatele:

Re: Co největší polomaketa pro start z ruky

#117 Příspěvek od JirkaA »

pepin píše:
tady je v těchto případech se třeba vážně zamyslet nad tím, jestli tedy vubec jde o to, dostat do vzduchu větroně a s ním pak létat, nebo pouze konstruktérskou zábavu--s nejistým výsledkem a tu pak nějak využít--pokud to bude vubec fungovat :D

Co takhle nejdřív zkonstruovat výklopák, odzkoušet na stole a pak teda až podle jeho rozměru řešit výrobu a upravu trupu na zakázku :wink: není to logičtější ?

podle mého ta uprava trupu, by měla spočívat v něčem trochu víc, než tam jen přidat vrstvy uhlíku-kevlaru, ale měl by tam být zpevnující rámeček, něco jako orámování trupu pod kabinou, jinak to bude na krut stejně asi né uplně super.


Ale joo, ramecek bude, pocita se s nim.. Jsem rad ze pochybujes, pochybovaci me motivuji k dotazeni veci do vitezneho konce :)
OK2WY
Uživatelský avatar
pepin
Příspěvky: 14361
Registrován: čtv 01.05.2008 0:00
Bydliště: praha 5

Re: Co největší polomaketa pro start z ruky

#118 Příspěvek od pepin »

JirkaA píše:Ale joo, ramecek bude, pocita se s nim.. Jsem rad ze pochybujes, pochybovaci me motivuji k dotazeni veci do vitezneho konce :)


dávám do oblíbených a příští rok se připomenu, jak že to pokračuje :D Znáš ty prvotní zápaly :wink:

PS: doufám, že jsem tě ted řádně nastartoval to fakt dotáhnout :lol:

Jinak jeden drobný názor k Vekovu trupu--paráda, paráda, škoda, že součástí laminátového trupu není i laminátová směrovka--teda alespon kluci jí laminátovou nemají, já ji na svém menším ASW laminátovou mám a musím říct, že je to paráda, páč to drží a nepochroumá se při ruzných manipulacích v bytě, autě, přistání.
Uživatelský avatar
pepin
Příspěvky: 14361
Registrován: čtv 01.05.2008 0:00
Bydliště: praha 5

Re: Co největší polomaketa pro start z ruky

#119 Příspěvek od pepin »

graup15 píše:No a k té novince,nesmím nic zveřejnit..fotky samo mám, ale zatím nesmím. Jen rozpětí,je lehce přez 8m. :-)


nemužeš alespon naznačit :lol: třeba první písmeno výrobce :oops: těch 8m mi připomělo nabídku , pomoct při doladění forem a za odměnu si odnést pak model za cca 100k já jen nevěděl, kde a komu bych ho pak prodal, páč nevím, co bych s takovým modelem já dělal, kde ho skladoval a kde lítal, tak mě to moc nemotivovalo.
Fikus1968
Příspěvky: 10
Registrován: pon 26.11.2012 20:14
Kontaktovat uživatele:

Re: Co největší polomaketa pro start z ruky

#120 Příspěvek od Fikus1968 »

graup15 píše:Jako vtip dobrý:-)

No....když se trošku odtrhneme od púvodního tématu, vysvětlím ti jak to vidím já (a už jsem toho viděl rozhodně hodně moc)
I kompozitové makety se dají zmršit a podle mne jich je zmršená víc než polovina co existuje. Ale jednu výhodu pořád mají...letí. Ono když začne foukat vítr což je dost často,tak kysna s odporem jako vrata od stodoly,nebude to pravé ořechové.

Jak já to pozoruji a i cítím,tak by se dají piloti (a o peníze fakt nejde, lidi jsou schopni když chtějí našetřit na neuvěřitelné věci) rozdělit na skupiny.
První chce aby model v luftu ..byl ta jejich oblíbená polomaketa skutečného stroje. A třeba i historického. To,že to lítá nějak...neřeší.
Další pak mají rádi moderní orchydeje, kde je klouzavost a výkony obecně lepší (o dost), ale zase záleží jak je model navržený. Prostě mají radost,že model je výrazně pevnější než dřevěnka a můžou i zablbnout.

A pak jsou ti poslední, co přeferují maximální výkonost. Tzn no-limit ve všech směrech. Umí využít mechanizace křídla, meteorologických podmínek, prostě umí vytěžit stroj na maximum. A tam už prostě model něco stojí. To, ale neznamená,že jsou snobíci!!!!, prostě ví co chtějí. Hledají model co už nemá otrocké generátory odporu (např profily HQ), umí i taktiku létání s plně mechanizovaným křídlem (kdy 8 serv je standard...to na co čekám jich bude mít ještě o dost víc) a zvládají i taktiku létání jako celek!!
To,že jsi se trefil do stoupáku a přetočil kompozit..jednou,dvakrát znamená naprosté prd. Nic to nehovoří o tom jak dobrý byl ten pilot kompozitu a jak jeho model.

Prostě je to o tom..co doopravdy chci!! Problém lidí je,že buď nemají zkušenosti a tím de fakto neví co chtějí.
Koupí si 3m model polomakety s profilem CRD,(neb křídla dýha/PS) jsou vždy CRD :-), s plochou 50dm a hmotností 4kg....výsledek je,že ...(klucí tam není termika), ale ona tam je,jen ten bazmek z ní není. Model má jen křidélka a dementní štíty (co jen mrší profil),nic víc. No s tím se dá fakl lítat termika,jen když je taková,že unese i F5B:-) Prostě chce to při výběru modelu přemýšlet...no a šetřit na ten správný!!!

No,přijeď se někdy podívat k nám,když kluci pořádají vleky. Uvidíš najednou průřez vším tím co jsem popsal. Pak ti ten můj eleborát bude hned jasnější.:-)


Díky za upřesnění!
Ano, zařazuji se do skupiny, která má potěšení z estetického projevu makety/polomakety větroně na nebi. Shrnu svůj "světonázor".
Hypervýkony mě trápí okrajově. Na svahu nelétám (není), vítr do 12m/s zvládám bez problémů i s dřevěnkami (na rozdíl od vlečných). "Blbnutí" tj. lámání kolem os nepovažuji za realistický projev letu. Brzdící štíty jsou téměř na všech předlohách skutečných větroňů. Více klapek, více ztrát, váhy a elektro a pilotážních komplikací v důsledku ovlivňující život modelu... . HQ profily jsou kompromisem pro sendvičová křídla, pro konstrukční křídla se ani ten nedá použít.
Pokud požaduji výkony, které vyžaduješ - proč vůbec létat s maketou?
Pokud jde o velikost. Od určité váhy narazíme na problém - jak s tím heblem vůbec manipulovat na zemi. Musím mít alespoň jednoho a více submisivních pomocníků... Proč potom řešit individuální start, když může "pomocník" vlekat?
Pokud jde o cenu. Proč platit cca 200000,-Kč za model, když můžu mít za stejnou cenu olétaný skutečný větroň? Životnost modelu přitom bude pravděpodobně nižší - už jsem viděl hromádky uhlíku se zamyšleně se za uchem drbajícím majitelem, když zkoušel "no limit" (hlavně svůj)...
Tvůj příspěvek pochopitelně neberu konfrontačně, každý v koníčku vidí něco jiného - velmi rád bych se k Vám mrknul na vleky - kdy, kde?
Měl bych jen dotaz - které makety považuješ za povedené a dobré?
Předem díky za odpověď.
Odpovědět

Zpět na „Elektrovětroně“