paicreat píše:...Rozmýšlali sme nad tvarom listu vrtule aký má RC vrtulník čiže symetrický profil bez aerodynamického skrútenia. Keď vrtulník dokáže využívať autorotáciu mal by dokázať využiť aj cyklónový efekt čo je v podstate to isté...
Geometrické skrútenie listu by som nezavrhoval, naopak pre vznik kvalitného prúdu a vysokú účinnost je nesmierne dôležité.
Vrtuľníky nemajú to skrútenie listov nie preto, že by to nebolo v istých konkrétnych statických režimoch výhodné (aerodynamicky by to naopak bolo veľmi výhodné), lenže u nich je problém v tom, že tie listy neustále menia uhly nábehu v značnom rozsahu od záporných po kladné hodnoty a to aj počas otáčky (cyklika). Takže pre vis na chrbte by museli mať celkom opačné skrútenie ako pre vis v normálnej polohe.
Takže vrtuľníkmi by som sa v tomto prípade určite neinšpiroval.
Ale stále trochu nechápem, čo máš presne na mysli pod tým pojmom "cyklónový efekt", čo tak rád používaš? Vieš, v tejto súvislosti mi ten pojem nepripadá správny.
A to, že so zvyšujúcim príkonom elektromotoru Vám už nerástla rýchlosť průdu vzduchu podľa mňa vôbec nesúvisí so stratami účinnosťi vrtulí (tá významne klesá až vtedy, keď konce listov začínajú dosahovať rýchlost okolo 200 m/s). Ak si s vrtuľou 14x10" (356x254mm) točil iba 1000 ot/min, tak obežná rýchlosť koncov bola ani nie na desatine tejto hodnoty (cca 18 m/s) a maximálne urýchlenie prúdu nanajvýš 4,2 m/s čo je len niečo cez 15 km/h. Aby si dosiahol 80 km/h musel by si s ňou točiť minimálne 5250 ot/min, radšej 6000. A stále by si bol s obežnou rýchlosťou len na hodnote cca 110 m/s, teda ešte veľmi ďaleko od strácania účinnosti.
Pokles účinnosti Vašej sústavy bude zrejme daný poklesom účinnosti preťaženého elektromotora. Každý elektromotor má totiž nejaké maximálne budenie dané prierezom železa jadier kotvy s vinutíami (alebo statora ak ide o obežku). Taktiež permanentné magnety majú nejakú konečnú indukciu. Do určitej výšky budiaceho prúdu výkon stúpa úmerne jeho druhej mocnine, ale potom dôjde u železa k stavu nasýtenia (klesá jeho permeabilita) a zvyšujúci sa intenzita magnetického poľa už nedokáže vytvorit v tom jadre vyššiu indukciu. Rovnako ak tá indukcia prekročí indukciu permanentných magnetov statora (u obežky rotora) tak takisto už nebude využiteľná a navyše hrozí ich poškodenie - rozmagnetovanie.
Z toho vyplýva že na vyšší výkon musíš použiť výkonnejší motor. To neobabreš