Rada pri výbere vrtule

Pokud máte chuť jen tak tlachat, tak tady je to správné místo... také sem budou admini přesouvat věci, které podle jejich názoru jinam nepatří.
Životnost vláken bude 31dní. Pokud se neobjeví nový příspěvek tak bude vlákno likvidováno.
Pravidla fóra
Pokud bude tlachání ve Smetišti zcela mimo téma modelářství, případně ohrožující pověst modelářství, bude příspěvek/téma odstraněno.
Životnost vláken bude 31dní. Pokud se neobjeví nový příspěvek tak bude vlákno likvidováno.
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
VTjr
Příspěvky: 7211
Registrován: úte 09.02.2010 0:00
Bydliště: Žilina, SK

Re: Rada pri výbere vrtule

#16 Příspěvek od VTjr »

paicreat píše:...Rozmýšlali sme nad tvarom listu vrtule aký má RC vrtulník čiže symetrický profil bez aerodynamického skrútenia. Keď vrtulník dokáže využívať autorotáciu mal by dokázať využiť aj cyklónový efekt čo je v podstate to isté...

Geometrické skrútenie listu by som nezavrhoval, naopak pre vznik kvalitného prúdu a vysokú účinnost je nesmierne dôležité.
Vrtuľníky nemajú to skrútenie listov nie preto, že by to nebolo v istých konkrétnych statických režimoch výhodné (aerodynamicky by to naopak bolo veľmi výhodné), lenže u nich je problém v tom, že tie listy neustále menia uhly nábehu v značnom rozsahu od záporných po kladné hodnoty a to aj počas otáčky (cyklika). Takže pre vis na chrbte by museli mať celkom opačné skrútenie ako pre vis v normálnej polohe.
Takže vrtuľníkmi by som sa v tomto prípade určite neinšpiroval. :wink:

Ale stále trochu nechápem, čo máš presne na mysli pod tým pojmom "cyklónový efekt", čo tak rád používaš? Vieš, v tejto súvislosti mi ten pojem nepripadá správny. :?

A to, že so zvyšujúcim príkonom elektromotoru Vám už nerástla rýchlosť průdu vzduchu podľa mňa vôbec nesúvisí so stratami účinnosťi vrtulí (tá významne klesá až vtedy, keď konce listov začínajú dosahovať rýchlost okolo 200 m/s). Ak si s vrtuľou 14x10" (356x254mm) točil iba 1000 ot/min, tak obežná rýchlosť koncov bola ani nie na desatine tejto hodnoty (cca 18 m/s) a maximálne urýchlenie prúdu nanajvýš 4,2 m/s čo je len niečo cez 15 km/h. Aby si dosiahol 80 km/h musel by si s ňou točiť minimálne 5250 ot/min, radšej 6000. A stále by si bol s obežnou rýchlosťou len na hodnote cca 110 m/s, teda ešte veľmi ďaleko od strácania účinnosti. :wink:
Pokles účinnosti Vašej sústavy bude zrejme daný poklesom účinnosti preťaženého elektromotora. Každý elektromotor má totiž nejaké maximálne budenie dané prierezom železa jadier kotvy s vinutíami (alebo statora ak ide o obežku). Taktiež permanentné magnety majú nejakú konečnú indukciu. Do určitej výšky budiaceho prúdu výkon stúpa úmerne jeho druhej mocnine, ale potom dôjde u železa k stavu nasýtenia (klesá jeho permeabilita) a zvyšujúci sa intenzita magnetického poľa už nedokáže vytvorit v tom jadre vyššiu indukciu. Rovnako ak tá indukcia prekročí indukciu permanentných magnetov statora (u obežky rotora) tak takisto už nebude využiteľná a navyše hrozí ich poškodenie - rozmagnetovanie.
Z toho vyplýva že na vyšší výkon musíš použiť výkonnejší motor. To neobabreš :mrgreen:
Naposledy upravil(a) VTjr dne čtv 25.04.2013 17:56, celkem upraveno 2 x.
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
Uživatelský avatar
VTjr
Příspěvky: 7211
Registrován: úte 09.02.2010 0:00
Bydliště: Žilina, SK

Re: Rada pri výbere vrtule

#17 Příspěvek od VTjr »

paicreat píše:To:VTjr
Cyklónovým efektom nazývam to keď sa vzduch v tuneli - uzavretom prstenci vracia a naráža na listy vrtule a tým ju roztáča.

To si si nazval tak Ty sám, alebo si to niekde vyčítal? 8O
Počujem to v tejto súvislosti prvý raz, ale človek sa učí celý život. :lol:
Indukovaný odpor určite funguje ale medzera medzi koncami listov a stenou tunela bola v oboch prípadoch rovnaká (dosť velká) a indukovaný odpor je pri takej diere zanedbatelný.

Máš v tom guláš. Čím je ta medzera menšia tým je aj indukovný odpor menší. Veľká medzera je práve na škodu. :wink:
Spraviť to ako axiálnu turbínu je problém pretože tunel sa otáča okolo vrtule - vrtula v ňom nieje pevne uchytená. Je na ramene pripevnenom na stojane a na vnútornej stene tunela je drážka cez ktorú je rameno prestrčené. Radiálna by bola ideálna len je naozaj problém zohnať taký ventiláror. A nikde som nenapísal že použitý motor bude stačiť ale aj tak ďakujem za velmi poučný komentár :wink:

Pravdu povediac si to asi neviem len podľa toho popisu dobre predstaviť. Pomohol by nejaký nákres. :wink: Keďže ani nevieme načo to slúži, tak Ti asi viac neporadíme. :(
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
Uživatelský avatar
paicreat
Příspěvky: 144
Registrován: sob 24.01.2009 0:00
Bydliště: BA-víkend,TN-týždeň,NZ/TT-prázdniny+volný čas Trvalý pobyt: Šurany

Re: Rada pri výbere vrtule

#18 Příspěvek od paicreat »

1. Neviem kolko motor točil s tou vrtulou 14x10 ako som písal v tuneli je problém to zmerať. S tým motorom je to zaujímavé a nechám si poradiť inak by som sem nepísal. Je mi jasné že treba silnejší.

2. Viem že indukovaný odpor je tým väčší čím väčšia je medzera medzi vrtulou a stenou tunela to som pochopil a dáva to zmysel. Hovoril som len to že pri leteckej vrtuli bola medzera taká istá ako pri vrtuli s chladiča auta ale s rozdielom že pri vrtuli z auta nám príkon motora klesol lebo vrtula využívala cyklónový efekt ktorý letecká vrtula využívať nevie alebo aspoň nie v takej miere aby sa to prejavilo na príkone.

3. Cyklónový efekt je pracovný názov ktorý sme vymysleli pri stavbe tohto zariadenia. Je to jav kedy sa vzduch hnaný vrtulou v tuneli vracia a naráža na listy vrtule a tým ju roztáča - ako keď letí lietadlo s vypnutým motorom alebo keď vrtulník autorotuje. Nevymyslel som to ja osobne ale tak to proste voláme s kolegami je to jasné ?

4. Keď sem hodím nákres tak sa budete pýtať načo to je a keď poviem na čo to je tak sa stane to čo som písal v prvom príspevku ale budiš.

Predstavte si bežnú pneumatiku z auta, bez disku len čistú pneumatiku. Nemá okrúhly vnútorný prierez ale na vysvetlenie to stačí. Teraz do tej pneumatiky zvnútra po obvode nalepím kusy plechu kolmo na stenu pneumatiky. Vzniknú mi nazvime to nárazové plochy. Na jednu stranu pneumatiky nalepím dajme tomu kus okrúhleho plechu velkosti ako má pneumatika. Tým dostanem pevný stred do ktorého presne vyvrtám dieru na ktorú uchytím osku. Zmontujem stojan na ktorom bude diera s ložiskom do ktorej zasuniem osku. Teraz mám pneumatiku na stojane vo vodorovnej polohe ktorá sa môže otáčať. Na stojan pripevním rameno s motorom tak aby sa dalo zasunúť do diery v pneumatike a vrtula sa mohla točiť. Roztočím motor a vzduch narážajúci na lopatky vo vnútri pneumatiky pneumatiku roztáča. Je to dostatočne jasné?
Přílohy
Nákres 2 (1).jpg
Nákres 1 (1).jpg
Uživatelský avatar
paicreat
Příspěvky: 144
Registrován: sob 24.01.2009 0:00
Bydliště: BA-víkend,TN-týždeň,NZ/TT-prázdniny+volný čas Trvalý pobyt: Šurany

Re: Rada pri výbere vrtule

#19 Příspěvek od paicreat »

Prvý obrázok je pohlad zhora kocky na vonkajšej stene sú nárazové plochy.

Druhý obrázok je v reze.
Sivá farba je pneumatika, červená je oska s ložiskom, modrá je plech na pneumatike, zelená je rameno s motorom, hnedá je stojan, sivý polmesiac v pneumatike je nárazová plocha.
Lněnička
Příspěvky: 447
Registrován: čtv 18.08.2011 21:25
Kontaktovat uživatele:

Re: Rada pri výbere vrtule

#20 Příspěvek od Lněnička »

Páni,
to jsou věci?!
Že by nové perpetum mobile???
Asi ne.
Jestli ale zkoumatelé chtějí zvyšovat rychlost proudu uvnitř anuloidu(pneumatiky) až k nějaké hodnotě (tady je to snad 80 m/s )tak by měli nezapomínat na to, že k tomu účelu jim neposlouži jakákoliv vrtule s pevným stoupáním, ale vrtule stavitelná!!!!
Její stoupání by mělo postupně narůstat z malých hodnot na hodnotu odpovídající optimálním poměrům uvnitř anuloidu se započtením všech ztrát, až do vyčerpání příkonu motoru.
To by bylo pěkné domácí cvičení.
Ale asi jsem tomu neporozuměl.
Přesto by mě nějaké výsledky zajímaly.
J.Lněnička
Uživatelský avatar
cilek
Příspěvky: 2695
Registrován: sob 20.03.2004 0:00
Bydliště: ČR

Re: Rada pri výbere vrtule

#21 Příspěvek od cilek »

No jasně, že je to perpetum. Na co jiného by hen taký bazmek mohl být? :roll:
baui
Příspěvky: 4630
Registrován: stř 10.11.2010 0:00
Bydliště: Brno, CZ

Re: Rada pri výbere vrtule

#22 Příspěvek od baui »

Popis "cyklonoveho efektu" perpetuum mobile docela jasne nastinuje. Vrtule urychlujici vzduch nadale urychlovana tim samym vzduchem, ktery do ni narazi, to se mi zda, ze ze soustavy dostavame vice energie, nez do ni vkladame, nebo chapu spatne?

Edit: Jo ono jde o toroid, tak to potom smysl dava. Smysl cele akce mi ale stejne unika :lol:
Naposledy upravil(a) baui dne čtv 25.04.2013 22:50, celkem upraveno 1 x.
Tom
Uživatelský avatar
paicreat
Příspěvky: 144
Registrován: sob 24.01.2009 0:00
Bydliště: BA-víkend,TN-týždeň,NZ/TT-prázdniny+volný čas Trvalý pobyt: Šurany

Re: Rada pri výbere vrtule

#23 Příspěvek od paicreat »

Chapete to spravne a tu myslim konci nasa diskusia lebo to zase bude len o tom ako to nefunguje a nikdy nemoze co uz som riesil tolko krat ze sa nic nove nedozviem :wink: . Kazdopadne dakujem za uzitocne informacie uz ich len spracovata vyuzit v praxi.
Ospravedlnte diakritiku pisem z mobilu.
Uživatelský avatar
cilek
Příspěvky: 2695
Registrován: sob 20.03.2004 0:00
Bydliště: ČR

Re: Rada pri výbere vrtule

#24 Příspěvek od cilek »

Využít v praxi :lol: .
Zkrátka, nám, obyčejným blbcům (nechci nikoho urazit), by se mělo celý první ročník střední školy vysvětlovat, že fyzikální zákony jsou jednou pro vždy platné a nejede přes to vlak :!:
Einsteinům se to vysvětlovat nemusí, protože je jich minimum a stejně vědí, že to není pravda. :D
Možná by nebylo špatné, ty nesmysly,které se tu pravidelně vyskytují, posbírat a dát je na jedno místo. Zrovna nedávno tady někdo, myslím, dobíjel akumulátory "věčným" vztlakem. :o
Uživatelský avatar
JMalik
Příspěvky: 16582
Registrován: čtv 13.11.2008 0:00

Re: Rada pri výbere vrtule

#25 Příspěvek od JMalik »

paicreat píše:Chapete to spravne a tu myslim konci nasa diskusia lebo to zase bude len o tom ako to nefunguje a nikdy nemoze co uz som riesil tolko krat ze sa nic nove nedozviem :wink: . Kazdopadne dakujem za uzitocne informacie uz ich len spracovata vyuzit v praxi.
Ospravedlnte diakritiku pisem z mobilu.


Nezapoměl jsi ve své úvaze na to, že ten motor s vrtulí se bude pohybovat nějakou rychlostí dopředu, výkon vrtule se bude snižovat až při nějaké rychlosti bude nulový. Příkon, ale nulový nebude.
Pokud by jsi nějakým způsobem dál zvýšil rychlost proudění, tak vrtule bude už fungovat jako brzda.
Pokud cokoliv v této diskusi hodnotím, nebo se k něčemu vyjadřuji, je to jen má domněnka
Uživatelský avatar
paicreat
Příspěvky: 144
Registrován: sob 24.01.2009 0:00
Bydliště: BA-víkend,TN-týždeň,NZ/TT-prázdniny+volný čas Trvalý pobyt: Šurany

Re: Rada pri výbere vrtule

#26 Příspěvek od paicreat »

Ked sa chcete hadat tu mate vsetky k tomu potrebne informacie http://energieupramene.blogspot.sk/2013 ... -300w.html

Vysledky merani a aktualny postup pre tych co to zaujima a otvorene uvazuju mozme prediskutovat sukromne.
Uživatelský avatar
JMalik
Příspěvky: 16582
Registrován: čtv 13.11.2008 0:00

Re: Rada pri výbere vrtule

#27 Příspěvek od JMalik »

paicreat píše:http://energieupramene.blogspot.sk/2013/01/generator-input-120w-output-300w.html
Vysledky merani a aktualny postup pre tych co to zaujima a otvorene uvazuju mozme prediskutovat sukromne.

Už ti rozumím. Ty chceš roztočit např. motorem s vrtulí generátor pomocí toho cyklonového efektu. Motor bude mít příkon 10kW, generátor bude ve výsledku dodávat do sítě 11kW.
Hned jak to zkonstruuješ, tak to od tebe za 100 mega koupím, dřív než se to bude vyrábět masově a všichni se odpojíme od elektriky a skončí problémy v dopravě s ropou.
Možná, že ještě než to doděláš, tak budeš v učebnicích. Ale nejsem si jistý, jestli v těch, kde se popisují fyzikální zákony :wink:
Pokud cokoliv v této diskusi hodnotím, nebo se k něčemu vyjadřuji, je to jen má domněnka
Uživatelský avatar
paicreat
Příspěvky: 144
Registrován: sob 24.01.2009 0:00
Bydliště: BA-víkend,TN-týždeň,NZ/TT-prázdniny+volný čas Trvalý pobyt: Šurany

Re: Rada pri výbere vrtule

#28 Příspěvek od paicreat »

Tie zakony su stare 200 rokov je na case ich zmenit, a vobec mas take mnozstvo penazi konkretne 100 000 000,- ceskych korun ked to takto verejne prehlasujes?
BUBI
Příspěvky: 565
Registrován: pát 06.01.2012 20:13
Bydliště: Bratislava

Re: Rada pri výbere vrtule

#29 Příspěvek od BUBI »

paicreat píše:Tie zakony su stare 200 rokov je na case ich zmenit, a vobec mas take mnozstvo penazi konkretne 100 000 000,- ceskych korun ked to takto verejne prehlasujes?

Neodolal som pokušeniu, a vravím: teraz je to už jasné!
Jano Bubeník
Uživatelský avatar
JMalik
Příspěvky: 16582
Registrován: čtv 13.11.2008 0:00

Re: Rada pri výbere vrtule

#30 Příspěvek od JMalik »

paicreat píše:Tie zakony su stare 200 rokov je na case ich zmenit, a vobec mas take mnozstvo penazi konkretne 100 000 000,- ceskych korun ked to takto verejne prehlasujes?


Na tohle si můžeš klidně vzít půjčku se 100% úročením, na tenhle vynálet to poskytne každá banka bez problémů :wink:
Pokud cokoliv v této diskusi hodnotím, nebo se k něčemu vyjadřuji, je to jen má domněnka
Odpovědět

Zpět na „Smetiště“