Lietanie vo vetre

Aby těch modelářských kategorií nebylo zbytečně moc. Když se to dotýká modelaření, ale nenašli jste zde specializované fórum. Taková témata vložte sem.
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
pepin
Příspěvky: 14361
Registrován: čtv 01.05.2008 0:00
Bydliště: praha 5

Re: Lietanie vo vetre

#46 Příspěvek od pepin »

Hoki píše:TO pepin: Jasně a toto beru. Ale tady byla otázka lítání ve větru a Tvůj popis je na třech různých letových modifikací modelu = termika - svah - akrobatění. Já to popisoval na jeden model, na stejném plácku, stejný styl lítání a jen změna mezi bezvětřím a třeba větrem do 6ms. Což u půl kilového větroně bez křidýlek ještě jde. Více větru, to je už o model.


já jen potřeboval Jirkovi vysvětlit, proč trošku víc závaží do čumáku, proč trošku potlačit výškovku a proč né neutrální seřízení, kde bych to třeba takto upravit nemusel--i když velice pochybuji, páč co alespov vím--v alpách jsme přetrimovávali do potlačena všichni--počítám, že pro neutrálně seřízený model to neutrální seřízení v tomto případě znamenalo, že model naopak přecházel do tlačeného přemetu--alespon na tento problém jsem právě narazil, když jsem se na svahu pokoušel seřizovat modely na neutrální těžiště.
Uživatelský avatar
JMalik
Příspěvky: 16582
Registrován: čtv 13.11.2008 0:00

Re: Lietanie vo vetre

#47 Příspěvek od JMalik »

Hoki píše:Měl jsem větroně bez křidýlek o R-1700mm a H-555g a stejnosměrný motor MIG-400. Takže žádné přemotorování. Když foukalo kolem 4-6ms, nic jsem nedovažoval, nikam jsem nepřesouval těžiště a jen jsem opravdu potlačil trochu na trimu výškovku a lítalo to stejně dobře. Tak jak to tady ale čtu, tak to bylo špatně seřízené letadlo?


To je celkem dobře seřízené. (Neviděl bych nějak rozpor s tím o čem píšu a na co se ptám)
Pokud cokoliv v této diskusi hodnotím, nebo se k něčemu vyjadřuji, je to jen má domněnka
Hoki
Příspěvky: 4249
Registrován: stř 11.04.2007 0:00
Bydliště: Pardubice
Kontaktovat uživatele:

Re: Lietanie vo vetre

#48 Příspěvek od Hoki »

pepin píše:já jen potřeboval Jirkovi vysvětlit, proč trošku víc závaží do čumáku, proč trošku potlačit výškovku a proč né neutrální seřízení, kde bych to třeba takto upravit nemusel--i když velice pochybuji, páč co alespov vím--v alpách jsme přetrimovávali do potlačena všichni--počítám, že pro neutrálně seřízený model to neutrální seřízení v tomto případě znamenalo, že model naopak přecházel do tlačeného přemetu--alespon na tento problém jsem právě narazil, když jsem se na svahu pokoušel seřizovat modely na neutrální těžiště.

No to je jasný, neb svahové lítání má své specifikace. Takže když jsem byl s kamarádem a jeho Easy Gliderem na svahu, tak do trubky v křídle dal jako zátěž závitovou tyč, na dýlku té trubky, na dovážení a šlo se lítat. Motor dal jen při startu a pak na přitažení na přistání.
Hoki
Příspěvky: 4249
Registrován: stř 11.04.2007 0:00
Bydliště: Pardubice
Kontaktovat uživatele:

Re: Lietanie vo vetre

#49 Příspěvek od Hoki »

JMalik píše:
Hoki píše:Měl jsem větroně bez křidýlek o R-1700mm a H-555g a stejnosměrný motor MIG-400. Takže žádné přemotorování. Když foukalo kolem 4-6ms, nic jsem nedovažoval, nikam jsem nepřesouval těžiště a jen jsem opravdu potlačil trochu na trimu výškovku a lítalo to stejně dobře. Tak jak to tady ale čtu, tak to bylo špatně seřízené letadlo?

To je celkem dobře seřízené. (Neviděl bych nějak rozpor s tím o čem píšu a na co se ptám)

Tak to jsem rád, neb stále je se co učit. Větroně lítám rekreačně a jen termické a tak do 2m. Teď mám prvního s křidélky - Kadet od Reicherta. Pěkně po... stavebnice. :? Loni jsem ho zalítnul a letos se budu učit termiku s těžším větroněm.
Uživatelský avatar
JMalik
Příspěvky: 16582
Registrován: čtv 13.11.2008 0:00

Re: Lietanie vo vetre

#50 Příspěvek od JMalik »

walter2 píše:Já si vždy myslel,že potlačení výškovky znamená,že letadlo klopím na čumák. To pro letadla s klasickým uspořádáním křídel,znamená,že potlacenim zvětšuji úhel seřízení.

Úhel seřízení je úhel mezi tětivami profilů křídla a VOP a v tomto případě má to číslo kladnou hodnotu. Když potlačíš výškovku, tak ten úhel zmešuješ (Nakresli si to pro plovoucí výškovku. Tam je to jednoduché. V případě klasické VOP navíc ještě se změnou úhlu posuzované tětivy měníš profil)
Pokud cokoliv v této diskusi hodnotím, nebo se k něčemu vyjadřuji, je to jen má domněnka
Lněnička
Příspěvky: 447
Registrován: čtv 18.08.2011 21:25
Kontaktovat uživatele:

Re: Lietanie vo vetre

#51 Příspěvek od Lněnička »

Přiznávám, že jsem to nenapsal obecně úplně správně jak připomíná J.Malik.
Zkusím to napravit:
1. jestliže létající stroj dosáhne optimálních výkonových parametrů a letových vlastností, pak při posunu jeho těžiště kupředu je vhodné zvětšit úhel seřízení a naopak. Jak mnoho či málo záleží na vkusu a odvaze pilota
2. při létání ve větrném a turbulentním počasí, zejména ve výškách pod cca 100m a blízko Země, je možné posunout těžiště kupředu a zmenšit úhel seřízení stroje ( jak používá třeba pepin ) nebo změnit pouze úhel seřízení-zmenšit ho, pro trvalejší létání vyššími rychlostmi ( jak používá Hoki ). Je to prosté potlačení výškovky o vhodný úhel
3. nebo zvětšit celkové zatížení nosné plochy stroje přidáním přiměřeného balastu co nejblíže těžišti a dosáhnout tak také potřebného zvýšení rychlostí letů. Tento zásah má sice také přímý, ale ne lineární účinek, protože výsledek je třeba odmocnit. Takže, když zvýším zatížení nosné plochy například dvakrát, zvýší se rychlost letu při stejném součiniteli vztlaku pouze 1,4 krát!! Tím jsem nechtěl ty, co to vědí, urazit mentorováním.
Pravděpodobně existují i jiné metody jak se vypořádat s nepříjemnými účinky větrného a turbulentního počasí.
V podstatě se, ale jedná vždy o soulad mezi pilotem a jeho strojem.
J.Lněnička
Uživatelský avatar
JMalik
Příspěvky: 16582
Registrován: čtv 13.11.2008 0:00

Re: Lietanie vo vetre

#52 Příspěvek od JMalik »

(Příspěvek jsem odstranil, už se asi všechno vysvětlilo)
Pokud cokoliv v této diskusi hodnotím, nebo se k něčemu vyjadřuji, je to jen má domněnka
Hoki
Příspěvky: 4249
Registrován: stř 11.04.2007 0:00
Bydliště: Pardubice
Kontaktovat uživatele:

Re: Lietanie vo vetre

#53 Příspěvek od Hoki »

Lněnička píše:Přiznávám, že jsem to nenapsal obecně úplně správně jak připomíná J.Malik.
Pravděpodobně existují i jiné metody jak se vypořádat s nepříjemnými účinky větrného a turbulentního počasí.
J.Lněnička

... a na to právě máme na vysílačce kniply :D . Znám lidi, co 10min programujou vysílačku podle počasí, teploty a větru na 30min let s termickým větroněm. Pak jsou lidi, co dojdou s 4k Modelou, hoděj to tam a jsou tam stejně dlouho.
Uživatelský avatar
pepin
Příspěvky: 14361
Registrován: čtv 01.05.2008 0:00
Bydliště: praha 5

Re: Lietanie vo vetre

#54 Příspěvek od pepin »

Hoki píše:
Lněnička píše:Přiznávám, že jsem to nenapsal obecně úplně správně jak připomíná J.Malik.
Pravděpodobně existují i jiné metody jak se vypořádat s nepříjemnými účinky větrného a turbulentního počasí.
J.Lněnička

... a na to právě máme na vysílačce kniply :D . Znám lidi, co 10min programujou vysílačku podle počasí, teploty a větru na 30min let s termickým větroněm. Pak jsou lidi, co dojdou s 4k Modelou, hoděj to tam a jsou tam stejně dlouho.


tak to nemužeš brát všeobecně, ti s tou modelou pak pravdělodobně velice těžko mohou točit stoupák i s modelem nohama vzhuru a jejich modely jsou v přímé uměře vuči možnostem právě toho daného vysílače.
Hoki
Příspěvky: 4249
Registrován: stř 11.04.2007 0:00
Bydliště: Pardubice
Kontaktovat uživatele:

Re: Lietanie vo vetre

#55 Příspěvek od Hoki »

pepin píše:tak to nemužeš brát všeobecně, ti s tou modelou pak pravdělodobně velice těžko mohou točit stoupák i s modelem nohama vzhuru a jejich modely jsou v přímé uměře vuči možnostem právě toho daného vysílače.

Ten první měl namachrované ASWčko a ten druhej 3m konstrukčního Symfonika VOP a SOP. A letově byli spokojeni oba :lol:
Asi se mám hodně co učit, neb 20let točím stoupáky v normální poloze. V poho, dělám si legraci. Každej co a jak mu vyhovuje. Jinak jsem viděl i akrobata RC-A jak točilo 10min termiku. Tak letu zdar :wink:
zdekar
Příspěvky: 2204
Registrován: pon 21.04.2008 0:00
Bydliště: Královéhradecký kraj

Re: Lietanie vo vetre

#56 Příspěvek od zdekar »

Tak taky přidám pár rad:
1) Na první let nechodit lítat ve větru (slabý vánek je ale někdy výhodou)
2) Nelétat ve větru v zimě, model to třeba ustojí, ale vy ne ... v zimě je prostě zima, ve větru obvzlášť :)
3) Nelétat v tak silném větru, který pohon letadla nedokáže rychlostně překonat -> letadlo musí být schopné letět proti větru dopředu a ne jen couvat nebo stát na místě. :)
4) Nelétat v silnějším větru s letadlem, které se na to nehodí (model ovládaný jen směrovkou; lehké konstrukce; termický kluzák...). Další řádky jsou jen pro model, který vítr ustojí. :)
5) Po dostatečném seznámení se s modelem, chodit lítat do větru a trénovat reakce v dostatečné výšce. Bezvětrné počasí se během chvilky může změnit v pěkný fučák jen příchodem většího mraku, tak ať víte co s modelem dělat.
6) Lítat ve větru běžnou akrobacii, jako by vůbec nebyl a reagovat na projevy větru, které jsou. Lítat v dostatečné výšce
7) Pokud už máte dobré reakce a věříte si, tak létat ve větru v nízké výšce jako by nebyl ... včetně letů na zádech apd. K tomuto kroku však nepřistupujte, pokud sebou nemáte (nebo někdo z vašich kolegů) smetáček a lopatku :)
8) bod 7 jste přežili a už je to nuda, pak si vemte nějaké nestabilní letadlo, případně mu uvolněte část pantu nejlépe jen na jedné straně křidélka či elevonu a běžte provádět to co předtím. :D

No a pokud jste zvládli aspoň bod 6), pak váš rozhovor s kolegou bezvětrářem může vypadat třeba takto:
(vítr 3-4ms)
Vy: nejdem lítat?
On: já nevím, nějak fouká...
Vy: Kde?
(vítr 10ms)
Vy: nejdem lítat?
On: ses zbláznil? Dyť tam fučí, koukni na ty stromy...
Vy: Ále, to je jen takový vánek.
(vítr s nárazy 15ms)
On: Tak co ty blázne, nejdeš lítat?
Vy: Ale jo, tak dalo by se, trochu fouká, ale nic kritickýho
;-)

EDIT:
- A zásadně vypnout před letem všechny gyra nebo jiné systémy, které by chtěly zasahovat do řízení a nezapínat je (jen třeba na odzkoušení v dostatečné výšce). Nejlíp si všechno páčkovat sám... když se to letadlo má rozbít, takať si ho rozbiju sám a ne nějaký "chytrý" systém :)
- Letadlo do větru nijak neupravuju, vše se upraví páčkama za letu.
OPTIC 6 2,4Ghz Assan
Uživatelský avatar
JMalik
Příspěvky: 16582
Registrován: čtv 13.11.2008 0:00

Re: Lietanie vo vetre

#57 Příspěvek od JMalik »

zdekar píše:......EDIT:
- A zásadně vypnout před letem všechny gyra nebo jiné systémy, které by chtěly zasahovat do řízení a nezapínat je (jen třeba na odzkoušení v dostatečné výšce). Nejlíp si všechno páčkovat sám... když se to letadlo má rozbít, takať si ho rozbiju sám a ne nějaký "chytrý" systém :)
- Letadlo do větru nijak neupravuju, vše se upraví páčkama za letu.


Pokud tam tyhle systémy jsou ("gyra a jiné systémy") a jsou skutečně funkční, tak je nesmysl je právě ve větru, v turbulenci.... vypínat.
Pokud cokoliv v této diskusi hodnotím, nebo se k něčemu vyjadřuji, je to jen má domněnka
Uživatelský avatar
JirkaA
Příspěvky: 6950
Registrován: ned 17.08.2008 0:00
Bydliště: Moravský kras ČR
Kontaktovat uživatele:

Re: Lietanie vo vetre

#58 Příspěvek od JirkaA »

Tady někde to přestalo být o lítání ve větru. I moderátor je jenom člověk a netouží trávit neděli tříděním dalších šesti stran kydů o ničem, takže to máte án blok všechno pěkně tam, kam to patří: viewtopic.php?f=22&t=56707
Tady se laskavě držte původního tématu.
OK2WY
Barlog
Příspěvky: 16
Registrován: stř 06.03.2013 11:56

Re: Lietanie vo vetre

#59 Příspěvek od Barlog »

ďakujem chalani za rady veľmi mi pomohli pri ďalšom zálete môjho Easyho II ...
už som sa nebál a vedel som čo čakať tak to bolo o niečom inom :)
včera boli vylietané 2 baterky pri vetre cca 4ms :)

Ps: včera to bol môj 3-tí let s Easym :)
2952
Příspěvky: 1733
Registrován: ned 11.09.2011 20:06
Bydliště: ČR ,Slapy nad Vltavou

Re: Lietanie vo vetre

#60 Příspěvek od 2952 »

...snad bych ještě jednou zdůraznil doporučení létat na návětrné straně...(nemluvím o svahu) A u těhto letadel pro začátečníky obzvlášť. Často bývají osazena levnými "černými" servy a náš kamarád už 2x okusil, co je spálený motor v servu. Jednou na křidélku-neutrál, podruhé výškovka... Prý se docela zapotil:-)
A je fajn, když vítr letadlo neodnáší, ale přibližuje. Někdy stačí jedna 360 ka a letadlo je "mimo dosah očí" :-)
Odpovědět

Zpět na „Ostatní“