Měřič napětí Li-pol baterií
Měřič napětí Li-pol baterií
Hezký den všem zkušenějším uživatelům a měl bych jeden dotaz:Abych předcházel podvybití baterií,pořídil jsem si měřič napětí,který akusticky i vizuálně signalizuje vybití baterie na zadanou hodnotu.Výrobcem je nastaven na 3,3 V na článek,prodejce říká,že stačí 3,2V na článek,a někde jsem četl,že není vhodné jít pod 3,5 V na článek. Takže kde bude to ideální napětí,ať zbytečně nezkracuji životnost baterie,ale taky ať nezkracuji dobu letu.Děkuji!Vidím,že jsem to šoupnul do špatného vlákna,tak prosím admina p přeřazení.
Re: Měřič napětí Li-pol baterií
Samozřejmě, že je lepší pro baterky nastavit hranici na 3,5 V.
- JosefSvejk
- Příspěvky: 6483
- Registrován: pát 29.04.2011 0:00
- Bydliště: ČR
Re: Měřič napětí Li-pol baterií
Ono taky záleží, jaké jsou to akumulátory a při jakém proudu se napětí měří. Já mám u heli nastaveno 3,4V a vyhovuje mi to. Nejlepší je asi udělat si pár zkušebních letů, odečíst spotřebovanou kapacitu a napětí podle toho upravit.
Člověk je tak složitá bytost, že o tom lidstvo nemá ponětí.
Re: Měřič napětí Li-pol baterií
přesně tak..
- dagx
- Příspěvky: 1981
- Registrován: pát 22.02.2008 0:00
- Bydliště: Kralupy n.vlt
- Kontaktovat uživatele:
Re: Měřič napětí Li-pol baterií
Často vidím většinou začátečníky "ždímače" kteří za každou cenu ještě drží vrtulník ve vzduchu i když už nemá žádný výkon.Já jsem spíš opačný extrém.Když někdy přeslechnu stopky a po přistání je mín než 3.6V na článku,chytám se za hlavu.Na druhou stranu mám dostatečnou rezervu a baterky od maxira až po 550ku co neměly nějakou výrobní vadu mi slouží třetí rok bez znatelného poklesu výkonu.
https://www.youtube.com/user/dagxcz/videos
http://dagx.rajce.idnes.cz/
http://dagx.rajce.idnes.cz/
Re: Měřič napětí Li-pol baterií
Jardátor píše:Hezký den všem zkušenějším uživatelům a měl bych jeden dotaz: Abych předcházel podvybití baterií, pořídil jsem si měřič napětí, který akusticky i vizuálně signalizuje vybití baterie na zadanou hodnotu. Výrobcem je nastaven na 3,3 V na článek, prodejce říká, že stačí 3,2V na článek a někde jsem četl, že není vhodné jít pod 3,5 V na článek. Takže kde bude to ideální napětí, ať zbytečně nezkracuji životnost baterie, ale taky ať nezkracuji dobu letu...
Základní orientační měření by mělo proběhnout po ukončení odběru z lipolky až po jejím odpočinutí zhruba 10 až 15 minut od ukončení odběru. Napětí lipolky při tomto měření po odpočinutí by nemělo být nižší než cca 3.7V na článek což odpovídá zhruba vyčerpání z 80% jmenovité kapacity což je výrobci doporučovaná optimální úroveň vybíjení lipolek.
Při měření během odběru záleží na tom jak velký je odběr a jaká je kondice lipolky. Čím je lipolka v horší kondici tzv. proudově měkčí (čím má vyšší vnitřní odpor) a čím je odběr proudu vyšší tím je logicky vyšší i pokles napětí při daném odběru.
Za předpokladu, že je lipolka v dobré kondici a že odběr proudu nepřekračuje výrobcem definovaný trvalý vybíjecí faktor pro danou lipolku pak by oproti stavu bez odběru po výše zmíněném odpočinutí nemělo při takovém maximálním odběru napětí lipolky klesnout o více než 10%. Z toho lze vypočíst optimální dolní úroveň napětí na článek při maximálním doporučeném trvalém odběru z dané lipolky zhruba takto:
3,7 * 0,9 = 3,33V
To je ovšem úroveň pro maximální doporučený trvalý odběr dané lipolky a navíc za předpokladu dobré kondice lipolky. Pokud je ovšem odběr proudu třeba výrazně nižší než je maximální doporučený trvalý odběr dané lipolky nebo pokud je aktuální kondice lipolky (vnitřní odpor) horší pak se zvyšuje optimální dolní úroveň napětí směrem k hranici 3,7V na článek.
Vzhledem k tomu, že odběr proudu může v průběhu letu dost kolísat a kondice lipolky se postupem času mění tak je potřeba si postupně upravovat úroveň napětí pro alarm tak, aby za letu nesignalizoval zbytečně často což by v konečném důsledku vedlo k jeho ignorování, ale na druhou stranu, aby nesignalizoval zas příliš pozdě což by zas vedlo k opakovanému hlubšímu vybíjení té či oné lipolky a případnému rychlejšímu zkracování její životnosti.
Nesprávná představa je v tom, že si jednorázově nastavíš jednu konkrétní úroveň a ta bude platná navždy a pro všechny lipolky bez ohledu na odběr proudu nebo aktuální kondici té či oné lipolky. Měl bys to pro jistotu kontrolovat i výše zmíněným orientačním měřením napětí po ukončení odběru a zmíněném odpočinutí lipolky a podle toho pak korigovat i čas letu na jedno nabití té které lipolky.
Re: Měřič napětí Li-pol baterií
Pokud má regl v modelu stavitelný limit pro omezení výkonu při poklesu napětí, je při jeho správném nastavení do jisté míry eliminována možnost různého charakteru vybíjení. Se stejným modelem a motorem většinou nedocílíme diametrálně odlišných vybíjecích režimů.
Řada reglů, kde tento parametr je stavitelný (nikoli volbou LiPo/LiIon/NiMH) nabízí 2,8V; 3,0V a 3,2V, což je po srovnání s doporučením Drondyse příliš nízko. A samozřejmě low-cost regly tuto možnost vůbec nemají.
Řada reglů, kde tento parametr je stavitelný (nikoli volbou LiPo/LiIon/NiMH) nabízí 2,8V; 3,0V a 3,2V, což je po srovnání s doporučením Drondyse příliš nízko. A samozřejmě low-cost regly tuto možnost vůbec nemají.
Jardah
Re: Měřič napětí Li-pol baterií
jardah62 píše:Pokud má regl v modelu stavitelný limit pro omezení výkonu při poklesu napětí, je při jeho správném nastavení do jisté míry eliminována možnost různého charakteru vybíjení. Se stejným modelem a motorem většinou nedocílíme diametrálně odlišných vybíjecích režimů.
Řada reglů, kde tento parametr je stavitelný (nikoli volbou LiPo/LiIon/NiMH) nabízí 2,8V; 3,0V a 3,2V, což je po srovnání s doporučením Drondyse příliš nízko. A samozřejmě low-cost regly tuto možnost vůbec nemají.
Drondys to doporučuje a vysvětluje velmi dobře.
Prioritní je to napětí po odpojení zátěže. Ty stavitelná napětí na reglu od 2,8V vychází z toho, že SW regulátorů vychází většinou ze starších typů lipol, kde padalo napětí se zatížením podstatně více než u současných špičkových článků. Takže jestli jsem v hotlineru před třema rokama nastavoval 2,9V, tak na letošek tam mám 3,2V a nečekám problémy s odstavením regulátoru.
Pokud použiješ pohonnou lipol pro TX, tak tam musíš vycházet jen z toho napětí naprázdno a super to hlídat, protože současné lipolky jsou extrémně tvrdé. Taky neplatí, že současná kvalitní 20C baterka je to samé jako 20C před pěti rokama.
Pokud cokoliv v této diskusi hodnotím, nebo se k něčemu vyjadřuji, je to jen má domněnka
Re: Měřič napětí Li-pol baterií
dagx píše:Často vidím většinou začátečníky "ždímače" kteří za každou cenu ještě drží vrtulník ve vzduchu i když už nemá žádný výkon.Já jsem spíš opačný extrém.Když někdy přeslechnu stopky a po přistání je mín než 3.6V na článku,chytám se za hlavu.Na druhou stranu mám dostatečnou rezervu a baterky od maxira až po 550ku co neměly nějakou výrobní vadu mi slouží třetí rok bez znatelného poklesu výkonu.
he ty ses muj kluk
Logo 600 + spirit
Re: Měřič napětí Li-pol baterií
error414 píše:..dobijim do 3300 cca 1700 - 1900 coz me maximalne vyhovuje, baterky se tim snad setri..
Já v tom zas tak super výhodu nevidím. Když využíváš jen polovinu kapacity, zajistí ti to, že vydrží dvakrát více cyklů? 1700 až 1900 dávám z 2200 a ta je lehčí a levnější. Leda že ta větší snese větší proudy.
Re: Měřič napětí Li-pol baterií
cilek píše:Já v tom zas tak super výhodu nevidím. Když využíváš jen polovinu kapacity, zajistí ti to, že vydrží dvakrát více cyklů? 1700 až 1900 dávám z 2200 a ta je lehčí a levnější. Leda že ta větší snese větší proudy.
nevim jestli je to ze to nevybijim uplne nebo tim ze ji tak nezatezuji (60A je pro 2200 jiny zatizeni nez pro 3300), ale pocitove ty baterky vydrzi dyl. ale presna cisla nereknu.
Logo 600 + spirit