Rozdil mezi Phoenixem a Realným letem
Rozdil mezi Phoenixem a Realným letem
Již dlouho čtu toto forum a musím říci že mi velice pomohlo k objasnění problematiky RC vrtulníků. Zatím jsem ještě nebyl ve vzduchu, ale ve skříni už mám připravené dvě stavebnice Tarot 450 PRO fbl a v bazaru jsem koupil HK 250. Výběr těch vrtulníků ještě někdy popíšu protože to bylo opravdu story. Času moc není takže jejich složení si nechávám až na zimu a létání nechám až na jaro. Ale proč tu píšu. Před tím než se pokusím jít do vzduchu, jsem si koupil na radu tohoto fora simulátor Phoenix 4 a učim se létat tzv. Nasucho. Začátky nebyli zrovna růžové vrtulník prostě ze začátku létal většinu času jinam než jsem chtěl. Pak jsem zde objevil různá nastavení které se okamžitě projeví na chování letu, ať je to nastavení křivky plynu nebo cikliky. No pak už to bylo lepší ale pořád jsem nechápal že musím korigovat ocas který si prostě dělal co chce. Když jsem šel do klopené zatáčky tak jsem kniplep korigoval osas celou dobu průletu. Byla to dřina říkám si to se nikdy nemůžu naučit. No asi po měsíci létání jsem si na to zvykl a už let vypadal lépe zatáčky byli učesané měl jsem větší kontrolu nad vrtulníkem. Jednoho dne jsem záhadným způsobem přepnul vypínač pro gyro na RC soupravě ( Futaba T6EX) v domnění že vypínač nemá na nic vliv jsem prostě vzlétnul a nestačil jsem se divit. Vrtulník najednou v zatáčkách seděl jak přibitý nemusel jsem korigovat ocas no bylo to něco úžasného. Tak jsem šel po tom co jsem vlastně udělal. Žil jsem v domnění že gyro v Phoenixu je nějak nastavené natvrdo a nedá se měnit jeho zisk nebo to co je tam uvedeno jako rafička od 0 do 100 procent ale dá má to vliv na řízení. Takže jsem ho jen přepnul a nastavenou hodnotu 100. Jak jsem výše popisoval s vrtulníkem se prostě létá skvěle ale to mi nějak začalo vrtat hlavou, když bylo teda vypnuté znamenalo to jsem létal úplně bez pomoci gyra a nebo prostě nevím. A proto bych byl velice rád kdy by mi někdo kdo létá v reálu byl schopen vysvětlit jak se věci mají. Takže konečně se dostávám k otázkám.
1. Jakmile je zapnuté gyro a jeho hodnota je 100, v phoenixu když dělám klopenou zatáčku nemusím se starat o ocas krásně se drží přídě a průlet je krásně plynulý. Chová se vrtulník stejně i reálném letu při správném nastavení gyra?
2. Při couvání při zapnutém gyru a hodnotě 100 v phoenixu se vrtulník vytočí a letí opět přídí napřed. Jak se tedy couvá v reálu a jak to v phoenixu nastavit aby to bylo co nejblíže skutečném letu?
3. Když vypnu gyro nebo tedy hodnota gyra je 0 dá se couvat, ale průlet klopenou zatáčkou je dobrodružství musím neustále tlačit na směrovku a celkově je řízení více komplikované. V reálném letu je to stejné?
Vím že sim nikdy nebude realita, ale jde mi o to abych se nenaučil nějaký způsob řízení který by se skutečností diametrálně rozcházel.Budu vděčný když někdo zkušenější mi vysvětlí jak se věci mají.
1. Jakmile je zapnuté gyro a jeho hodnota je 100, v phoenixu když dělám klopenou zatáčku nemusím se starat o ocas krásně se drží přídě a průlet je krásně plynulý. Chová se vrtulník stejně i reálném letu při správném nastavení gyra?
2. Při couvání při zapnutém gyru a hodnotě 100 v phoenixu se vrtulník vytočí a letí opět přídí napřed. Jak se tedy couvá v reálu a jak to v phoenixu nastavit aby to bylo co nejblíže skutečném letu?
3. Když vypnu gyro nebo tedy hodnota gyra je 0 dá se couvat, ale průlet klopenou zatáčkou je dobrodružství musím neustále tlačit na směrovku a celkově je řízení více komplikované. V reálném letu je to stejné?
Vím že sim nikdy nebude realita, ale jde mi o to abych se nenaučil nějaký způsob řízení který by se skutečností diametrálně rozcházel.Budu vděčný když někdo zkušenější mi vysvětlí jak se věci mají.
Re: Rozdil mezi Phoenixem a Realným letem
No přepnul jsi gyro do NOPMAL modu, vrtulník tahá ocas za sebou. V Phoenixu to vypada dobře ale skutečnost je jiná. Musel by jsi litat za bezvětří a s couváním je problém. Už jenom pro vis by jsi musel mít přesně seřízené táhlo serva vrtulky aby ti vrtulník nikam neuhýbal. Sice se to snažím si tak nastavit ale nikdy to není na 100%. Na tento mod gyra litají hlavně někteří maketáři ale to už je vyšší škola. Taky se mě to zdálo ze začátku jednodušší ale bohužel je to omyl.
F 104 je můj sen
Re: Rozdil mezi Phoenixem a Realným letem
Diky za radu, zdálo se mi že to asi nebude to pravé . Takže v phoenixu ve složce ovládání v profilu vysílače v modu gyra je nutné mít nastavenou 0 aby se let přibližoval reálu?
Re: Rozdil mezi Phoenixem a Realným letem
abramid píše:Diky za radu, zdálo se mi že to asi nebude to pravé . Takže v phoenixu ve složce ovládání v profilu vysílače v modu gyra je nutné mít nastavenou 0 aby se let přibližoval reálu?
S přiblížením reálu to nemá nic společného. Každé gyro má dva režimy: NORMAL a HL. Normal nekoriguje směr, ale jen odchylky. Pilot se zavázanýma očima. Když prdelí ucítí pootočení, dá kontra. Přitom neví, kterým směrem letí. Vrtulník tak tahá ocas za sebou, vítr ho stáčí, v couvání se zvrtne a tak podobně. V reálu se tento režim hodí akorát tak k seřízení vrtulky aby sama od sebe necestovala. HL je pilot, který vidí. Řekneš mu, že má čumákem mířit tam a tam a on to drží. I v zatáčce, i v couvání. Pokud chceš zatáčku vykroužit i ocasem, musíš mu to průběžně říkat, tedy vrtulku řídit.
Řízení vrtulky je pro helinu základní dovednost. Ta tě naučí pracocat i se směrovkou, na kterou většina standardních letců kašle...
Re: Rozdil mezi Phoenixem a Realným letem
Pravda, kromě maketářů a létání v hale 
- pkotatko
- Příspěvky: 6687
- Registrován: sob 13.01.2007 0:00
- Bydliště: Berounsko
- Kontaktovat uživatele:
Re: Rozdil mezi Phoenixem a Realným letem
Ano, vrtulka u heli se ridi porad. Dej si tam tu nulu a nauc se to.
Bell 206, Mi-8, nejaka letadla, Jeti DS-16
Re: Rozdil mezi Phoenixem a Realným letem
Tak jsem to pochopil. Řízení vrtulníku spočívá v řízení vrtulníku! Připadalo mi to až moc jednoduché létalo se stím jako s letadlem ale charkteristické manévry pro vrtulník byl problém. Takže přepínám vypínač a jdu trénovat. Díky za všechny rady!!!
Re: Rozdil mezi Phoenixem a Realným letem
volente píše:...
V Phoenixu to vypada dobře ale skutečnost je jiná. Musel by jsi litat za bezvětří a s couváním je problém.
...
Copak v Phoenixu se nedá navolit nějaký vítr, nebo i poryvy a turbulence?
Myslím si, že se to dá.
Jde jen o to, jestli se to pak trochu zreální a ty reakce budou aspoň trochu odpovídat reakcím skutečného modelu na skutečné poryvy.
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
Re: Rozdil mezi Phoenixem a Realným letem
- vítr je v Phoenixu simulován špatně - realitě neodpovídá.VTjr píše:Jde jen o to, jestli se to pak trochu zreální a ty reakce budou aspoň trochu odpovídat reakcím skutečného modelu na skutečné poryvy.
Blade400>T-Rex500>T-Rex250>Protos>T-Rex700E>LA700>RaptorE720
youtube.com/heyingosl
youtube.com/heyingosl
Re: Rozdil mezi Phoenixem a Realným letem
V souvislosti s tematem vlákna bych se chtěl taky poradit.
Mám Phoenix, ale se skutečnými modely reálně létám jen s plošníky.
Na ovládání simulátoru Phoenix sice mohu využívat i svoji novou Futabu T10CG, nebo starší FC-16, ale vzhledem k tomu, že nechci zbytečne vybíjet jejich akumulátory, tak jsem si upravil nepotřebný vysílač Walkera (který jsem dostal do daru) na ovládácí konzoli s tím, že je i napájená přes adaptér (Kdo měl někdy otevřený vysílač Walkera mi dá za pravdu, že se k ničemu jinému ani nehodí a je obrovským hazardem ním řídit cokoli většího nebo dražšího - nekvalitní dráty a konektory, které odpadávaji už jen při křivém pohledu
, ale byl zadarmo a od začátku plánovan na tenhle účel). Je to normální 4-kanál se dvěma křížovými ovladačí v módu 1. Jelikož modely vrtulníků nemám a zatím ani neplánuji, tak na řízení letadel-plošníků v simulátoru mi ten taková ovládací konzole v podstatě plně vyhovuje.
Samozřejmě ale zkouším i modely vrtulníků.
Taky to s tím jde i když dost problematicky, hlavně zpočátku než jsem si zvykl.
A setkal jsem se přesně s těmy jevy co popisuje zakladatel vlákna, ale naučil se s nimi žít (co možná ani není na škodu - nebo je?). Je mi jasné, že při ovládání pouhým 4-kanálem bez Heli-módu tam budou jistá omezení.
Tak mě po přečtení 1. příspěvku taky napadlo, jestli se vlastně létáním v popisovaném režimu zbytečně nevzdaluji tomu, co mě jednou může potkat v reálu. Jestli netrénuji něco, co nebudemít s reálem nic společného
Chci se tedy zeptat, zda i v tom simulátoru, kdybych chtěl řídit ty vrtulníky, přinese použití plnohodnotného dobrého vysílače (s heli režimem) nějaké zásadní výhody a když tak jaké.

Mám Phoenix, ale se skutečnými modely reálně létám jen s plošníky.
Na ovládání simulátoru Phoenix sice mohu využívat i svoji novou Futabu T10CG, nebo starší FC-16, ale vzhledem k tomu, že nechci zbytečne vybíjet jejich akumulátory, tak jsem si upravil nepotřebný vysílač Walkera (který jsem dostal do daru) na ovládácí konzoli s tím, že je i napájená přes adaptér (Kdo měl někdy otevřený vysílač Walkera mi dá za pravdu, že se k ničemu jinému ani nehodí a je obrovským hazardem ním řídit cokoli většího nebo dražšího - nekvalitní dráty a konektory, které odpadávaji už jen při křivém pohledu
Samozřejmě ale zkouším i modely vrtulníků.
Tak mě po přečtení 1. příspěvku taky napadlo, jestli se vlastně létáním v popisovaném režimu zbytečně nevzdaluji tomu, co mě jednou může potkat v reálu. Jestli netrénuji něco, co nebudemít s reálem nic společného
Chci se tedy zeptat, zda i v tom simulátoru, kdybych chtěl řídit ty vrtulníky, přinese použití plnohodnotného dobrého vysílače (s heli režimem) nějaké zásadní výhody a když tak jaké.
Naposledy upravil(a) VTjr dne úte 25.09.2012 12:56, celkem upraveno 1 x.
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
Re: Rozdil mezi Phoenixem a Realným letem
Howking píše:- vítr je v Phoenixu simulován špatně - realitě neodpovídá.VTjr píše:Jde jen o to, jestli se to pak trochu zreální a ty reakce budou aspoň trochu odpovídat reakcím skutečného modelu na skutečné poryvy.
No, je mi jasné, že od programu za 95€ nemůžeme očekávat realitu na úrovni profesionálních simulátorů, které stojí miliony.
Já se dokonce spíš podivuji co všechno ten Phoenix za tak směšnou částku nabízí.
Pro někoho ta částka sice nemusí připadat až tak směšná, ale ona je fakt směšná
Když jsem na konci 70. let začínal s RC létánim, tak se nám o něčem takovém ani nesnilo. Dokonce i kabel učitel-žák se k nám dostal do povědomí až někdy v polovině 80. let. Kolik hávárií by nebylo, kolik modelů by nebylo rozbito a kolik času zabitého opravami a stavbou mohlo být využito na trénink létání.
Já jsem po 25-leté pauze před necelými 2 lety začal znovu s létáním a zpočátku jsem měl pocit, že se učím odznova. Obyčejný FMS mi dost pomohl a teď mám díky intensivnímu pravidelnímu tréninku na takřka nezničitelným EPP a simulátoru Phoenix lepší pilotskou formu, než kdykoli předtím. Prostě tenkrát jsem nebyl v stavu nalétat ty hodiny za tak krátký čas, protože mě brzdily ty občasné havárie. A taky modely jsem všechny stavěl od píky - tenkrát kupovat modely si mohl dovolit opravdu jen málokdo. Dokonce i RC-soupravy se stavěly (ja taky).
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
- pkotatko
- Příspěvky: 6687
- Registrován: sob 13.01.2007 0:00
- Bydliště: Berounsko
- Kontaktovat uživatele:
Re: Rozdil mezi Phoenixem a Realným letem
Nemyslim si, ze je k simu nejaky heli program ve vysilaci dulezity. Pouzivam T12FG i na simu a zadne speciality tam nemam. Otacky konstantni ( nastaveno v simu ) a jen vypinac motoru - autorotace. Nic vic. Ani nastavani simu moc neresim. Vse v defaultu. Jen si vyberu heli co mi asi tak nejvic sedi. U me je to Trex 700N.
K simu ale pristupuji jen tak, ze se na nem ucim packovat. Jak, kdy a priblizne jakou vychylku pro ten ktery obrat. Dopilovani a zpresneni rizeni uz je pak na realu.
Proste ten sim a jeho nastaveni moc neprozivam. Chci novy obrat, dobre. Natrenuju zaklad na simu, abych vedel na kterou stranu mam dat vychylku. A kdyz si jsem v tomto jisty, hura na plac.
K simu ale pristupuji jen tak, ze se na nem ucim packovat. Jak, kdy a priblizne jakou vychylku pro ten ktery obrat. Dopilovani a zpresneni rizeni uz je pak na realu.
Proste ten sim a jeho nastaveni moc neprozivam. Chci novy obrat, dobre. Natrenuju zaklad na simu, abych vedel na kterou stranu mam dat vychylku. A kdyz si jsem v tomto jisty, hura na plac.
Bell 206, Mi-8, nejaka letadla, Jeti DS-16
Re: Rozdil mezi Phoenixem a Realným letem
Ja se ani se o nejake silene nahaneni reality na simu nesnazim. Jedine co nastavuji je agilita, aby zhruba odpovidala realu a pak i zhruba sedela velikost vychylek pacek na vysilajde s realitou.
Hlavni je si na simu osahat, kdy, kam a jak moc packu soupnout, aby se vrtas choval tak, jak potrebuju. A kdyz uz na simu nechybuju a obrat davam bez nejakeho velkeho premysleni a soustredeni, tak sup s vrtasem na pole.
Hlavni je si na simu osahat, kdy, kam a jak moc packu soupnout, aby se vrtas choval tak, jak potrebuju. A kdyz uz na simu nechybuju a obrat davam bez nejakeho velkeho premysleni a soustredeni, tak sup s vrtasem na pole.
SuperZoom 4D, Blade mCP X BL, SAB Goblin 500 @ Spirit
Spektrum DX8, PhoenixRC
Spektrum DX8, PhoenixRC
Re: Rozdil mezi Phoenixem a Realným letem
Já jsem si sim pořídil proto, že jsem prostě helinu ještě nikdy neřídil když nepočítám koaxial. Já jsem se zde naučil hlavně to kam tlačit knipl když letí helina čumákem ke mně nebo je natočena bokem. V začátku to byl prostě chaos přemýšlel jsem kam s kniplem aby to letělo tam či onde. V tomto musím říct že mne to pomohlo protože teť začínám ty věci dělat automaticky. Vím když vyletím ven tak to bude určitě o něčem jiném. Ale budu se držet rad mazáků kteří říkají: nedivočit, nemachrovat, nepřeceňovat se, nepospíchat začínat pomalu a tak.............dal. První let planuji tak na jaro. Ještě se pokusím v mém regionu ( Bystřice pod Hostýnem) najít někoho kdo má skušenoti a jestli bude ochoten pustit par rad uvidím. Takže pro mne sim znamená naučit se páčkování tak abych nemusel přemýšlet protože i vsimu je heli rychlá ale ve skutečnosti je asi ještě rychlejší.
Re: Rozdil mezi Phoenixem a Realným letem
Teda pánové, že jsem tak smělý - henoný Phoenix ví, že vrtulník visí v náklonu (ty naše v pravém)?