Arzenal VB-10 po pilotážní chybě - co se zbytkem?
- veka1
- Příspěvky: 3992
- Registrován: stř 17.12.2008 0:00
- Bydliště: Rokytno, Bohumileč 15
- Kontaktovat uživatele:
Re: Arzenal VB-10 po pilotážní chybě - co se zbytkem?
Lepený spoj na levé polovině je již vytvrzený a s křídlem se už dá bezproblémově manipulovat. Pomocí fénu jsem sejmul samolepky.
Pozn.zbytky lepidla po samolepkách jsem smyl technickým benzínem a povrch ještě "vysušil "acetonem.
Kolem obnažené trhliny na spodníi a horní straně křídla jsem obrousil původní barvu až na papír ( příprava k laminaci) .
veka1
Pozn.zbytky lepidla po samolepkách jsem smyl technickým benzínem a povrch ještě "vysušil "acetonem.
Kolem obnažené trhliny na spodníi a horní straně křídla jsem obrousil původní barvu až na papír ( příprava k laminaci) .
veka1
- veka1
- Příspěvky: 3992
- Registrován: stř 17.12.2008 0:00
- Bydliště: Rokytno, Bohumileč 15
- Kontaktovat uživatele:
Re: Arzenal VB-10 po pilotážní chybě - co se zbytkem?
Lehce jsem Zona pilkou a brusným špalkem upravil pomuchlanou náběžnou hranu levé poloviny křídla.
Z kusu PS jsem vyřízl , dolícoval a následně přilepil ( Soudal +vodní mlha) technologickou výplň.
Souběžně jsem slepil i rozšklebenou odtokovou hranu v místě torzního náhonu . Náhon jsem nakonec bez poškození vyrovnal ... po sevření mezi dva špalky z tvrdého dřeva. Přilepil jsem i vytržený kus materiálu na odtokové hraně ,poblíž koncového oblouku ( ten pant tam dost dobře držel).
Když tak na tu fotku koukám ... ty svěrky vypadají ,jako by křídlo žrali Piraně
Pozn. kdyby někomu vrtalo v hlavě ,proč tam mám položeneé to druhé křídlo - už začínam být sklerotický , tož abch si snadněji zapamatoval , jak má vypadat výsledek opravy
veka1
Z kusu PS jsem vyřízl , dolícoval a následně přilepil ( Soudal +vodní mlha) technologickou výplň.
Souběžně jsem slepil i rozšklebenou odtokovou hranu v místě torzního náhonu . Náhon jsem nakonec bez poškození vyrovnal ... po sevření mezi dva špalky z tvrdého dřeva. Přilepil jsem i vytržený kus materiálu na odtokové hraně ,poblíž koncového oblouku ( ten pant tam dost dobře držel).
Když tak na tu fotku koukám ... ty svěrky vypadají ,jako by křídlo žrali Piraně
Pozn. kdyby někomu vrtalo v hlavě ,proč tam mám položeneé to druhé křídlo - už začínam být sklerotický , tož abch si snadněji zapamatoval , jak má vypadat výsledek opravy
veka1
- veka1
- Příspěvky: 3992
- Registrován: stř 17.12.2008 0:00
- Bydliště: Rokytno, Bohumileč 15
- Kontaktovat uživatele:
Re: Arzenal VB-10 po pilotážní chybě - co se zbytkem?
Jo ...málem jsem kvůli přílišnému zaujetí pochroumaným křídlem zapoměl napsat, že už jsem už z pece vytáhl vytvrzený ocas i zlepené křidélko. No ,abych si trochu polepšil ,tak dlouhodobým provozem poničenou náběžnou hranu výškovky jsem v rámci této nucené generálky, dobrovolně vyztužil smrkovou lištou.
Vytvrdli i všechny laminátové záplaty na trupu , tož došlo i na broušení. Jak to dopadlo je vidět na fotkách.
Pozn. rozlepený sendvič na boku trupu ( v úseku za vypínačem) jsem před samotnou laminací nejdříve hustě propíchal špendlíkem a zalil řídkým vteřinovým lepidlem (lepidlo navzílná mezi potahy a sendvičové jádro a vzájemně je mezi sebou opět propojí) . Po zpolymerizování lepidla a lehkém obroušení povrchu , jsem poškozené místo zesílil přelaminováním třemi , rozměrově odstupňovanými pásy skelné tkaniny cca 30g/m2.
veka1
Vytvrdli i všechny laminátové záplaty na trupu , tož došlo i na broušení. Jak to dopadlo je vidět na fotkách.
Pozn. rozlepený sendvič na boku trupu ( v úseku za vypínačem) jsem před samotnou laminací nejdříve hustě propíchal špendlíkem a zalil řídkým vteřinovým lepidlem (lepidlo navzílná mezi potahy a sendvičové jádro a vzájemně je mezi sebou opět propojí) . Po zpolymerizování lepidla a lehkém obroušení povrchu , jsem poškozené místo zesílil přelaminováním třemi , rozměrově odstupňovanými pásy skelné tkaniny cca 30g/m2.
veka1
- veka1
- Příspěvky: 3992
- Registrován: stř 17.12.2008 0:00
- Bydliště: Rokytno, Bohumileč 15
- Kontaktovat uživatele:
Re: Arzenal VB-10 po pilotážní chybě - co se zbytkem?
Oprava trupu je ve finále... opravované místa jsem přetmelil stěrkovým PS tmelem ( 4CR) a vybrousil brusným papírem zrnitosti cca 400.
Zamaskoval jsem kabinu a zadní nepoškozenou část trupu , původní barvu přebrousil brusným rounem ( naruší zoxidovanou vrstvu na povrchu barvy) a šup do lakovny.
Nejdříve nástřik bílým polyuretanovým základem (plnič) . Po vytvrzení v peci (cca 50st C/2h) následovalo vybroušení pod vodou, papírem cca 800.
Nakonec jsem trup nastříkal dvousložkovou polyuretanovou stříbřenkou ( Sayerlak) .
veka1
Zamaskoval jsem kabinu a zadní nepoškozenou část trupu , původní barvu přebrousil brusným rounem ( naruší zoxidovanou vrstvu na povrchu barvy) a šup do lakovny.
Nejdříve nástřik bílým polyuretanovým základem (plnič) . Po vytvrzení v peci (cca 50st C/2h) následovalo vybroušení pod vodou, papírem cca 800.
Nakonec jsem trup nastříkal dvousložkovou polyuretanovou stříbřenkou ( Sayerlak) .
veka1
- veka1
- Příspěvky: 3992
- Registrován: stř 17.12.2008 0:00
- Bydliště: Rokytno, Bohumileč 15
- Kontaktovat uživatele:
Re: Arzenal VB-10 po pilotážní chybě - co se zbytkem?
.. pokračuji socháním křídla. Nejdříve ostrý nůž a pak brusný papír ( 80) přilepený oboustrankou na špalku ze zbytku XPS.
Chvíli jsem koukal ,váhal ( línost je pěknej prevít), ale nakonec jsem odstranil i lehce zmuchlanou část za nosníkem a nahradil novou výplní. V místě odtokové hrany jsem dolícoval hranolek tvrdé balsy.
Posloužil jako stabilizační prvek pro udržení geometrie v okamžiku odstranění původní části křídla a později v něm bude ukotven nový pant křidélka.
veka1
Chvíli jsem koukal ,váhal ( línost je pěknej prevít), ale nakonec jsem odstranil i lehce zmuchlanou část za nosníkem a nahradil novou výplní. V místě odtokové hrany jsem dolícoval hranolek tvrdé balsy.
Posloužil jako stabilizační prvek pro udržení geometrie v okamžiku odstranění původní části křídla a později v něm bude ukotven nový pant křidélka.
veka1
- veka1
- Příspěvky: 3992
- Registrován: stř 17.12.2008 0:00
- Bydliště: Rokytno, Bohumileč 15
- Kontaktovat uživatele:
Re: Arzenal VB-10 po pilotážní chybě - co se zbytkem?
Opravovaný model mám v provozu od roku 2010. Ukázkově s ním létám a přistávám (na břicho) i v lokalitách s ne příliš udržovaným povrchem dráhy.
Výsledek takového počinání +konstrukční chyba, je rozdrcená herexová stojina, pod laminátovým výstupkem na spodní části křídla, který imituje chladič. Křupání pod laminátovou skořepinou mě vadilo již delší dobu, tak jsem zneužil situaci a provedl konstrukční úpravu.
Rozřízl jsem skořepinu a rozdrcený herex nahradil špalkem 12mm tlusté topolové překližky (zbytek z polotovarů pro hlavici RC Vosa).
Odříznuté kousky skořepiny jsem vrátil na místo ( lepeno 5 min epoxidem) a zabrousil .
Opravené místo přeplátuju kouskem uhlíkové tkaniny ,kterou zvenčí zakryju kouskem uhlíku (140g/m2) a povrchově zarovnám třemi proužky skelné tkaniny 50g/m2.
veka1
Výsledek takového počinání +konstrukční chyba, je rozdrcená herexová stojina, pod laminátovým výstupkem na spodní části křídla, který imituje chladič. Křupání pod laminátovou skořepinou mě vadilo již delší dobu, tak jsem zneužil situaci a provedl konstrukční úpravu.
Rozřízl jsem skořepinu a rozdrcený herex nahradil špalkem 12mm tlusté topolové překližky (zbytek z polotovarů pro hlavici RC Vosa).
Odříznuté kousky skořepiny jsem vrátil na místo ( lepeno 5 min epoxidem) a zabrousil .
Opravené místo přeplátuju kouskem uhlíkové tkaniny ,kterou zvenčí zakryju kouskem uhlíku (140g/m2) a povrchově zarovnám třemi proužky skelné tkaniny 50g/m2.
veka1
- Buckeye-Blitz
- Příspěvky: 542
- Registrován: sob 12.12.2009 0:00
Re: Arzenal VB-10 po pilotážní chybě - co se zbytkem?
Myslíte ,že pokus o opravu je rozumné rozhodnutí? Zkusili by jste to ,nebo popelnice je jistota?
Jako recese nebo výzva, to nemá chybu - oprava modelu. Osobně bych se do něčeho takového dobrovolně pustil, kdybych byl důchodce nebo nezaměstnaný a neměl co dělat. Jsem zvědavý na hmotnost opraveného modelu ve srovnání s hmotností před havárií.
Jako recese nebo výzva, to nemá chybu - oprava modelu. Osobně bych se do něčeho takového dobrovolně pustil, kdybych byl důchodce nebo nezaměstnaný a neměl co dělat. Jsem zvědavý na hmotnost opraveného modelu ve srovnání s hmotností před havárií.
Myšlenka,kterou nelze vyjádřit stručně, nezasluhuje, aby byla vůbec vyslovena.
- RiMr
- Příspěvky: 7231
- Registrován: pon 16.06.2008 0:00
- Bydliště: Praha 9 Vinoř
- Kontaktovat uživatele:
Re: Arzenal VB-10 po pilotážní chybě - co se zbytkem?
Možná bych nebyl na tu opravu tak cimprlich, ale šel bych do toho... Má to význam pro člověka pro kterého je i to lepení a smradění součástí modelařiny (od slova modelovat?).
Pochopitelně, pokud někdo bere jakékoliv "stavění" jen jako nepříjemnost zdržující od létání, pak je situace jiná
Pochopitelně, pokud někdo bere jakékoliv "stavění" jen jako nepříjemnost zdržující od létání, pak je situace jiná
________________________________
Modeláři sobě http://www.ok-rimr.com
Modeláři sobě http://www.ok-rimr.com
- TomasC
- Site Admin
- Příspěvky: 11246
- Registrován: pát 25.04.2003 0:00
- Bydliště: Praha Hloubětín
- Kontaktovat uživatele:
Re: Arzenal VB-10 po pilotážní chybě - co se zbytkem?
veka1 píše:Chvíli jsem koukal ,váhal ( línost je pěknej prevít)
Tak to přesně vím o čem mluvíš
Jinak parádní vlákno!!!!
- veka1
- Příspěvky: 3992
- Registrován: stř 17.12.2008 0:00
- Bydliště: Rokytno, Bohumileč 15
- Kontaktovat uživatele:
Re: Arzenal VB-10 po pilotážní chybě - co se zbytkem?
Buckeye-Blitz píše:Myslíte ,že pokus o opravu je rozumné rozhodnutí? Zkusili by jste to ,nebo popelnice je jistota?
Jako recese nebo výzva, to nemá chybu - oprava modelu. Osobně bych se do něčeho takového dobrovolně pustil, kdybych byl důchodce nebo nezaměstnaný a neměl co dělat. Jsem zvědavý na hmotnost opraveného modelu ve srovnání s hmotností před havárií.
.. vždyt ja to tak beru-rcecese , nebo ukázat lidem ,že i když třísknou poletuchou o matičku zeměkouli, nemusí to nutně končit popelnicí.
V náznaku jsem se pokusil ukázat jak je možné postupovat při opravě polokompozitové konstrukce.
Možná to pár lidem pomůže, když budou někdy pátrat po technologických postupech jak opravit ,nebo i konstrukčně vyřešit něco porouchaného na svém modelu.
Faktem je, že jako výrobce modelu jsem si mohl usmolit model nový,ale ... nakonec ta recese zvítězila.
Ad hmotnost. Ano bude vyšší . Původní ( nepoškozený) model míval cca 1700 -1870g. Hmotnostl se měnila s množstvím telemetrického vybavení a typu pohonných akumulátorů. Věřím ,že ve finále nepřekročím 1900g. Možná to bude i lepší ... bude lepší rozhon při střemhlavém letu...
veka1
- veka1
- Příspěvky: 3992
- Registrován: stř 17.12.2008 0:00
- Bydliště: Rokytno, Bohumileč 15
- Kontaktovat uživatele:
Re: Arzenal VB-10 po pilotážní chybě - co se zbytkem?
Tak , řezáním a broušením jsem se snad dopracoval k původním tvarům křídla. Nepoškozené úseky křídla mi posloužili coby tvarová šablona.
Odbrousil jsem barvu z okolí všech trhlin v potahu a současně brusným papírem protáhl i náběžnou hranu ,čímž jsem poškozená místa na křídle kompletně připravil k laminaci .
Pozn.stávající křídlo nemá kromě zdvojeného papírového potahu v náběžné hraně žádnou výztuhu. Jak jsem již psal ,když generálka ,tak pořádná = náběžnou hranu vyztužím třemi různě širokými pásky skelné tkaniny (50g/m2) . Možná vydrží o něco déle ,než ta púvodní, papírová.
veka1
Odbrousil jsem barvu z okolí všech trhlin v potahu a současně brusným papírem protáhl i náběžnou hranu ,čímž jsem poškozená místa na křídle kompletně připravil k laminaci .
Pozn.stávající křídlo nemá kromě zdvojeného papírového potahu v náběžné hraně žádnou výztuhu. Jak jsem již psal ,když generálka ,tak pořádná = náběžnou hranu vyztužím třemi různě širokými pásky skelné tkaniny (50g/m2) . Možná vydrží o něco déle ,než ta púvodní, papírová.
veka1
- kocour
- Příspěvky: 2657
- Registrován: sob 24.01.2009 0:00
- Bydliště: Praha 4 -Krč, ČR
- Kontaktovat uživatele:
Re: Arzenal VB-10 po pilotážní chybě - co se zbytkem?
Já tyhle seriály ze stavby i z oprav si cením na modelářských fórech asi nejvíc. Fotky jsou pro mne důležitější než nějaká výkresová dokumentace. Nevím jak jiní, ale já spravuji a spravuji. V r. 1973 se jako podpulťák objevily Graupnerovy stavebnice. Stal jsem se šťastným majitelem Amigo II. Tehdy se 4 kanálem Variophon - Varioton to hmotilo 850 g. Pak jsem musel rozšířit trup pro amatérský proporcionál, spáchal několikrát hvězdu při přistání na svahu atd., takže když jsem je před několika lety věnoval, vážilo 1200 g. A pořád to slušně lítalo.
Lítám blbě, ale rád http://www.kocour111.rajce.idnes.cz
Re: Arzenal VB-10 po pilotážní chybě - co se zbytkem?
Úžasné vlákno - on s tím jeden den třískne, že z letadla zbydou takový větší trsátka, a druhej den to jde po opravě do laku... Nechutný 
Startuji čím dál častěji, ale počet přistání, po kterých se letadlo nedá odnést v jedné igelitce, se i nadále limitně blíží nule...
Re: Arzenal VB-10 po pilotážní chybě - co se zbytkem?
veka1 píše:......Možná to pár lidem pomůže, když budou někdy pátrat po technologických postupech jak opravit ,nebo i konstrukčně vyřešit něco porouchaného na svém modelu. .....
Tak mi porad, co s timhle ... http://www.jyrry.cbcnet.cz/grafika/Mossie_crash.jpg ;-)
jyrry.webnode.cz
- LV
- Příspěvky: 9200
- Registrován: pát 05.01.2007 0:00
- Bydliště: Trenčianska Turná
- Kontaktovat uživatele:
Re: Arzenal VB-10 po pilotážní chybě - co se zbytkem?
jyrry píše:Tak mi porad, co s timhle ... http://www.jyrry.cbcnet.cz/grafika/Mossie_crash.jpg
Je to čína a treba to spopolniť
Nie som zlý.... iba rýpem
www.elektromodely.sk
www.elektromodely.sk