K čemu je ten šestej kanál?

Začínáte nebo chcete začít s vrtulníkem.
Zpráva
Autor
jeany
Příspěvky: 9
Registrován: stř 25.01.2012 12:06

K čemu je ten šestej kanál?

#1 Příspěvek od jeany »

Zdravím všechny příznivce rychle se točících křídel.
V RC helinách jsem úplnej nováček, kdysi jsem akorát na PC lítal vrtulníkovej simulátor, takže jakousi představu o tom jak a čím se helina řídí mám.
Mám ovšem jednu otázku na kterou jsem zatím nenašel odpověď (možná jen nevím co mám přesně hledat)
Co ovládá u 6ti kanálovejch vrtulníků 6. kanál?
Je mi jasný že:
1.+2. cyklika
3. otáčky rotoru
4. tah kolektivu
5. tah ocasní vrtulky
ale zaboha nemůžu přijít na to co ten šestej, poradíte?

Chtěl bych si pořídit nějakou tu hračku na víření prachu v obýváku. Chvíli jsem poletoval s kamarádovým dvourotorem s horizontální vrtulkou (tříkanál) a to se mi vzhledem k nemožnosti klonit moc nepozdávalo. Takže bych to viděl do začátku na fixed pitch jednorotor s cyklikou. Výběr se mi momentálně zúžil na 2 kandidáty. Blade mSR a mSR-X. A nevím jestli to bezpádlový X-ko nebude pro začátečníka přeci jen moc neposedný..

Předem díky za inspiraci k obému :-)
Uživatelský avatar
zdzd
Příspěvky: 11504
Registrován: ned 04.05.2003 0:00
Bydliště: Břeclav

Re: K čemu je ten šestej kanál?

#2 Příspěvek od zdzd »

Na vrtulku potřebuješ dva. Jeden jako řízení směru, druhý jako řízení režimu gyra.
jeany
Příspěvky: 9
Registrován: stř 25.01.2012 12:06

Re: K čemu je ten šestej kanál?

#3 Příspěvek od jeany »

Aha, tak na termín režim gyra jsem už narazil, akorát si pod tím neumím nic představit. Směr chápu (buď naklápění listů u náhonem poháněný a nebo otáčky u motorkem poháněný) Můžeš mi to prosím vysvětlit nějak blíž?
Uživatelský avatar
OPR
Příspěvky: 5682
Registrován: stř 21.07.2010 0:00
Bydliště: Kamenice - Praha východ
Kontaktovat uživatele:

Re: K čemu je ten šestej kanál?

#4 Příspěvek od OPR »

zdzd píše:Na vrtulku potřebuješ dva. Jeden jako řízení směru, druhý jako řízení režimu gyra.



Buď je to řízení gyra nebo se tomu také říká "zisk gyra" (cizím termínem "gain") - určuješ tím dálkově citlvost schopnosti rozlišení změny, nějakého parametru - úhlové rychlosti.
jeany
Příspěvky: 9
Registrován: stř 25.01.2012 12:06

Re: K čemu je ten šestej kanál?

#5 Příspěvek od jeany »

Gyro je tedy (aspoň jak jsem to pochopil) bazmeg, který drží ocas heliny rovně a vyrovnává změny v točivém momentu, daném otáčkama rotoru, tahem kolektivu, tahem ocasní vrtulky a co já vím čím ještě. Heh, to že všechno na té kroutivé potvoře souvisí s vším je pro začátek trochu matoucí :-) A změnou gainu gyra se mění způsob jak gyro na tyhle změny reaguje pomocí ocasní vrtulky?
A jak se tenhle parametr přenáší z těch čtyřech páček?
U kolektivu to chápu tam se na jednu páčku mixujou otáčky a kolektiv (už jsem i dal to, proč v akrobatickým režimu je křivka pynu do V). Je tedy gain mixovaný s tahem vrtulky, nebo otáčkama rotoru, tahem kolektivu, případně se všema? A nebo je to úplně jinak?
Uživatelský avatar
zdzd
Příspěvky: 11504
Registrován: ned 04.05.2003 0:00
Bydliště: Břeclav

Re: K čemu je ten šestej kanál?

#6 Příspěvek od zdzd »

Uživatelský avatar
kolaCZek
Příspěvky: 1417
Registrován: pát 06.01.2012 15:59
Bydliště: Bořanovice

Re: K čemu je ten šestej kanál?

#7 Příspěvek od kolaCZek »

Zisk gyra se nastavuje ruzne. Zalezi na vysilajde. Nektere to maji v menu. nektere na to maji kroutitko.
Kdyz mas moc malou citlivost, tak ti gyroskop ocas neudrzi. A kdyz naopak moc velikou, tak zacne reagovat az prilis agrasivne. Gyroskop chce byt tak perfektni, ze nikdy idealni polohu ocasu netrefi a zacne ti hazet ocasem vrtulniku.
Packa ovladajici otaceni vrtulniku nepracuje primo s vrtulkou na ocasu. Dava pokyn gyroskopu, kam ma ocasem soupnout. :wink:
SuperZoom 4D, Blade mCP X BL, SAB Goblin 500 @ Spirit
Spektrum DX8, PhoenixRC
Nakadah
Příspěvky: 8426
Registrován: pon 20.08.2007 0:00
Kontaktovat uživatele:

Re: K čemu je ten šestej kanál?

#8 Příspěvek od Nakadah »

Obvykle prirazeni kanalu v nasich koncinach:
1 + 2 + 6 - serva cykliky
3 - plyn / motor
4 - servo ocasni vrtulky skrze gyro
5 - nastaveni zisku gyra

A "venku" treba pouzivaji:
1 + 2 + 3 - serva cykliky
4 - servo vrtulky
5 - plyn / motor
6 - zisk gyra

Tu druhou volbu pouzivam osobne ja. Tuz tak se sestym kanalem :) Nak
Uživatelský avatar
zdendys
Příspěvky: 845
Registrován: ned 08.02.2009 0:00
Bydliště: Ostrava (Schönau-Šenov)
Kontaktovat uživatele:

Re: K čemu je ten šestej kanál?

#9 Příspěvek od zdendys »

zdzd píše:http://vitocz.net/rc/Gyroskop.htm

"jeany" se tam dozvěděl, že "Gyroskop je velmi důležitou součástí moderního modelu vrtulníku, a velmi ulehčuje pilotovi řízení."
Velmi vyčerpávající.
A marně tam taky hledám, jakým prvkem na rádiu měním zisk gyra, jak zní jeanyho dotaz...
"Je těžké být debilem, protože konkurence je veliká."
Uživatelský avatar
zdzd
Příspěvky: 11504
Registrován: ned 04.05.2003 0:00
Bydliště: Břeclav

Re: K čemu je ten šestej kanál?

#10 Příspěvek od zdzd »

Tak stručně.

Gyro supluje:

a) V režimu NORMAL prdel pilota. Foukne fítr, stočí ocas, prdel to ucítí, ruka dá kontra a nechtěný pohyb zastaví.

b) V režimu HEADING či AVCS oči pilota. Foukne fítr, stočí ocas, oči to uvidí, ruka dá kontra a nechtěnou odchylku opraví.

Zisk gyra říká jak je ten pilot aktivní a jak rychle zasahuje. Pokud málo, vrtulník reaguje pomalu a gumově. Pokud příliš rychle, ocas se rozkmitá. Mimo to zisk říká, zda pilot, tedy gyro, má jet na prdel nebo oči.

Zisk se na TX neřídí žádným kniplem. Buď se napípá natvrdo podle chování heliny, nebo je na taháku, nebo je na připínači. Nastavuje se na takovou hodnotu, aby pilot prycoval co nejvíc, ale ne tolik aby se ocas rozkmita.

Otázka který kanál je který nebo v které zemi se jak používají je nesmyslná. Který kanál je který říká helisoft použitého vysílače a podle toho se musí serva nastrkat do přijímače.

EDIT: U b) jsem opravil názvy režimů gyra, měl jsem tam volovinu.
Uživatelský avatar
ddano007
Příspěvky: 2896
Registrován: čtv 18.03.2010 0:00
Bydliště: Zavar, SK
Kontaktovat uživatele:

Re: K čemu je ten šestej kanál?

#11 Příspěvek od ddano007 »

Skusim si trochu prihriat polievocku: a ked sa zisk gyra neriadi a cela elektronika je napchana vo vrtasy, tak stacia 4 kanaly: mCP X ?
X9D & T16Pro & TX16S & nejaké lietadlá, heli a koptéry www.rcmodelytt.sk
Uživatelský avatar
OPR
Příspěvky: 5682
Registrován: stř 21.07.2010 0:00
Bydliště: Kamenice - Praha východ
Kontaktovat uživatele:

Re: K čemu je ten šestej kanál?

#12 Příspěvek od OPR »

jenom malé doplnění 8)
zdzd píše:Tak stručně.

Gyro supluje:

a) V režimu NORMAL prdel pilota. Foukne fítr, stočí ocas, prdel to ucítí, ruka dá kontra a nechtěný pohyb zastaví.

b) V režimu HOLD oči pilota. Foukne fítr, stočí ocas, oči to uvidí, ruka dá kontra a nechtěnou odchylku opraví. Ale ne do nekonečna, pokud Ti ocas ustřelý o víc než je schopnost korekce gyroskopu chybu oprví jen tím že ocas okamžitě (jak je to možné k patřičné situaci) zaství a nadále "uzmakne" jeho pozici

Zisk gyra říká jak je ten pilot aktivní a jak rychle zasahuje. Pokud málo, vrtulník reaguje pomalu a gumově. Pokud příliš rychle, ocas se rozkmitá. Mimo to zisk říká, zda pilot, tedy gyro, má jet na prdel nebo oči. .tím že gyru zadáš nějakou hodnotu oněho zisku. Bává to tak že do citlivosti 50% to pojede na prdel a nad 50% to pojede na oči - prcentem rozlišení vyjádříš /přepneš na gyru smysl fungování

Otázka který kanál je který nebo v které zemi se jak používají je nesmyslná. Který kanál je který říká helisoft použitého vysílače a podle toho se musí serva nastrkat do přijímače.
shrubber
Příspěvky: 404
Registrován: ned 11.09.2011 22:17
Bydliště: Praha 8
Kontaktovat uživatele:

Re: K čemu je ten šestej kanál?

#13 Příspěvek od shrubber »

Já si zatím jen v klidu visím v simulátoru a tohle jsem ještě moc neřešil a netvrdím, že se v tom vyznám. Ale myslím, že informace, kterou ti zkušenější zarputile tají, zní takto: Pro základní poletování nastavíš nějaký zisk gyra a v zásadě bys s ním vystačil. Pro některé pokročilé obraty bys potřeboval jinou hodnotu. Nastavíš si to tedy na přepínač a po úvodním naštelování jen přehazuješ gyro mezi dvěma režimy: citlivější a méně citlivé. To je ten šestý kanál. Jako začátečník tak jako tak nic přehazovat nebudeš. Jednou třeba dospěješ ke stavu, kdy to nebudeš mít na přepínači, ale na proporcionálním kanálu, čímž si zjednodušíš počáteční nastavení a třeba s tím budeš schopen dělat i nějaká další kouzla. To je mé současné chápání, třeba mě někdo vyvede z omylu.
ex Modela T4, QB-15
Phoenix, DX6i, Easystar II, Blade Nano CP X
Uživatelský avatar
kolaCZek
Příspěvky: 1417
Registrován: pát 06.01.2012 15:59
Bydliště: Bořanovice

Re: K čemu je ten šestej kanál?

#14 Příspěvek od kolaCZek »

To zalezi na vysilajde...
Treba muj Optic 6 ma 4 ruzne rezimy. V kazdem z nich si muzu nastavit ruznou krivku pro kolektiv, zisk gyra, vychylky, mixy a ve 3 i ruznou krivku plynu (autorotace plyn nevede). :wink: Pak prepinas cele letove rezimy.
SuperZoom 4D, Blade mCP X BL, SAB Goblin 500 @ Spirit
Spektrum DX8, PhoenixRC
Uživatelský avatar
Cadfael
Příspěvky: 100
Registrován: pon 31.10.2011 14:44
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: K čemu je ten šestej kanál?

#15 Příspěvek od Cadfael »

Bývá to tak že do citlivosti 50% to pojede na prdel a nad 50% to pojede na oči - procentem rozlišení vyjádříš /přepneš na gyru smysl fungování

Takže rozumím tomu dobře, že například 10% bude hodně citlivé na prdel, 40 procent málo citlivé na prdel, 60 procent málo citlivé na oči a 90 procent hodně citlivé? Nebo je to nejcitlivější u středu a ke krajům citlivost klesá?
Odpovědět

Zpět na „Heli - začátečník“