letadlo pro MVVS 2ccm?

Jednou je možná elektrika nahradí, do té doby ale ještě budeme s nimi mít plno problémů. Tady nám třeba někdo poradí.
Odpovědět
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
72ka
Příspěvky: 388
Registrován: úte 09.11.2010 0:00
Bydliště: Praha 3

Re: letadlo pro MVVS 2ccm?

#61 Příspěvek od 72ka »

Pti píše:Na trhu je jeden, a to O.S MAX .15- CVA. Nová 2,5 ka ASP (s modrou hlavou) je k tomu výkonu taky hodně blízko, ale musí se zaběhnout takovým zvláštním způsobem. (Pokud jí zabíháš klasicky, ten výkon dávat nebude).



Ahoj, mohl bys rozvést ten zvláštní způsob zabíhání? Díky.
Když letadlo kouří, je to správně!
Uživatelský avatar
Pti
Příspěvky: 68
Registrován: čtv 22.02.2007 0:00
Bydliště: Praha 8
Kontaktovat uživatele:

Re: letadlo pro MVVS 2ccm?

#62 Příspěvek od Pti »

:mrgreen: know-how ? :mrgreen: To je přísně tajný tuningový postup :D. až z USA :D

Malé motory obecně vyžadují poněkud spacifické zacházení. Nevhodným zacházením malý moto snadno poškodíš, a nebo i zničíš. Ne vždy jde aplikovat zkušenosti získané na motorch větších kubatur. (za "velké" považuji vše nad 6 ccm)
Problémem ASP motorů obecně pak je nižší kvalita materiálů použitých na celém motoru. No a my tedy řešíme problém malého motoru vyrobeného z méně kvalitního materiálu.
Tlaky na ojnici a v ojničním čepu v pistu, které vzniknou při klasickém zabíhání mohou zdeformovat oka na ojnici a někdy i uložení pístního čepu. Toto je obecně známý fakt, který je u ASP motorů významější, než třeba u motorů O.S. MAX. Kluci v USA co létají kombat úspěšně vyzkoušeli následující postup zabíhání ASPček:

Zásada: neprotáčet nový motor přez kompresi když ho vyndáváš z krabičky.

- Prohlédnout motor, aby uvnitř nebyly nečistoty (to děláme na základě zkušeností s MVVS už běžně.)

- vyjmout svíčku, namontovat na motor nějakou dřevěnnou vrtuli a motor pořádně promazat (doslova prolít ricínem). Dbej na to, aby se olej dostal opravdu všude.

- horkovzduškou motor ohřát na teplotu kolem 100°C, to je přibližně teplota, při které motor běží v nízkých otáčkách. Je dobré tu teplotu kontrolovat bezkontaktním teploměrem

- vzít motor do ruky (ve vhodné rukavici) a starterem motor protáčet jako bys ho chtěl nastartovat. Pozor, bude z něj prskat horký olej z díry pro svíčku.

-Po asi 2 min. protáčení, motor znovu promazat a ohřát na 100°C a znova protáčet. Pokud poté zkusíš motor protočit prstem, mělo by to jít lehce a plynule bez zadrhávání. Pokud by to někde ještě "chytalo" tak to znovu namazat, ohřát a znovu protočit.

- potom motor očistit od oleje, namontovat svíčku, namontovat předepsanou vrtuli, namontovat na stojan a normálně zaběhnout. (20% ricínu v palivu). Normálně zaběhnout znamená dostat motor do stavu, že mu už nekolísají maximální otáčky (motor je dostatečně uvolněný, aby se neutahoval vlivem teploty). Hotovo :D

Postup je ověřený, oka na ojnicích nebudou zdeformována a motor se rycheji dostane do stavu, ve kterém dává maximální výkon a co je hlavní, v tomto stavu déle vydrží.

Pozor na častou chybu. Pokud motor při startu uleješ, můžeš násilným protočením ty ojniční oka natáhnout a je vymalováno, budeš mít sice nový motor, ale již bude na kosočtverec. (proto měly malé motory Cox startovací pružinku, aby to lidi tímhle způsobem neničili.
Uživatelský avatar
DAF
Příspěvky: 9607
Registrován: úte 09.01.2007 0:00
Bydliště: Praha 8
Kontaktovat uživatele:

Re: letadlo pro MVVS 2ccm?

#63 Příspěvek od DAF »

Řekl bych dost netradiční, neotřelý a neortodoxní způsob záhuby, teda záběhu motoru. Možná to funguje.
Hitec Aurora 9X
Uživatelský avatar
veka1
Příspěvky: 3992
Registrován: stř 17.12.2008 0:00
Bydliště: Rokytno, Bohumileč 15
Kontaktovat uživatele:

Re: letadlo pro MVVS 2ccm?

#64 Příspěvek od veka1 »

DAF píše:Řekl bych dost netradiční, neotřelý a neortodoxní způsob záhuby, teda záběhu motoru. Možná to funguje.


O tom nepochybuj. PTI jako jeden z mála ACES combatářů postavil svou soutěžní karieru na 2,5 motorech, ...tož by o problematice něco mohl vědět,ne? :wink:

veka1
Uživatelský avatar
72ka
Příspěvky: 388
Registrován: úte 09.11.2010 0:00
Bydliště: Praha 3

Re: letadlo pro MVVS 2ccm?

#65 Příspěvek od 72ka »

Ahoj, díky, slyšel jsem o tom, ale bez zahřívání pistolí, ale nelíbí se mi na tom to, že se jezdí s vyndanou svíčkou startérem...

Za svůj modelářský život jsem měl dost motorů, takže spousty záběhů. Poslední jsem zkusil zabíhat ASP 3,5ccm přímo na provozní syntetické palivo Rapicon, motor rozeberu, proleju petrolejem, vyfoukám kompresorem do sucha, pak zase proleju. S motorem na stand, úplně nejbohatší směs aby to běželo s teploměrem na hlavě (motoru :) )... několik nádrží aby teplota nerostla. Pak už lze do vzduchu. Tento motor mi běhá už druhou sezonu s excelentním výkonem, plochy pístu jsou jako nové, pouze lítám, skoro neseřizuju, komprese stále jako nový. Předchozí motory jsem zabíhal vždy na ricin a i po záběhu byl na pístu trochu karbon a potom po přechodu na syntetiku už to nebylo tak ono. Další motory už budu zabíhat tak jak jsem psal. Každá má svůj způsob a v tom je to super. Jinak natažení ojničního oka je známá věc a stává se hlavně u přeplaveného motoru, nebo stačí když se motor násilně zastaví, toho se člověk musí za každou cenu vyvarovat, startovat motor jen když se chytá a netočit startérem jak divej apod.
Vrtulníkový motor TT Redline 53 jsem také zabíhal přímo na palivo Tornado a s úspěchem. Pro mě zásada, při záběhu nesmí motor ani chvíli běžet utaženej, což značí vysoká teplota.

Vzpomínám na svůj první záběh, MVVS 1,5 GFS, zabíhali jsme podle příručky svazarmu několik hodin na stojanu ... po záběhu jsme chtěli dodělat tlumič výfuku od pana Stejskala a ten nám řekl proč, když motor je už vyběhanej... holt nebyl internet, kamarádi to taky neznali a přiručka svazarmu byl "bůh" :) takže jen podotýkám, že každý si prostě projde tu svou cestu.

Letu zdar
Když letadlo kouří, je to správně!
Uživatelský avatar
veka1
Příspěvky: 3992
Registrován: stř 17.12.2008 0:00
Bydliště: Rokytno, Bohumileč 15
Kontaktovat uživatele:

Re: letadlo pro MVVS 2ccm?

#66 Příspěvek od veka1 »

.. bych řekl ,že zabíhání motorů s ABC výbrusy se bude dost lišit od starých typů s ocelovým válcem a litinovým pístem,ne?
Motory s kroužky se zabíhají zase jinak....
Takže si myslím ,že nelze paušlizovat, co se častokrát stáva,ale záběh je nutné přizpůsobit reálnemu provedení konkrétního motoru (vstupný předpoklad je, že o problematice něco vím) .

veka1
Uživatelský avatar
72ka
Příspěvky: 388
Registrován: úte 09.11.2010 0:00
Bydliště: Praha 3

Re: letadlo pro MVVS 2ccm?

#67 Příspěvek od 72ka »

No právě, proto jsem to psal.. v příručce svazarmu to bylo obecně a právě zabíhat dlouho (starý postup platný pro staré motory s velkými výrobními tolerancemi a bez úpravy ABC). Takže obecný správný postup neexistuje ale obecně nejlépe funguje klasický záběh, kde se nedá moc zkazit. A tento obecný proto radši výrobci udávají v návodu.

MVVS 2 běhá dobře, za 600Kč na naučení je to pořád dobrá volba, když zvládne tohle, tak pak s jinými nebude mít problém.
Když letadlo kouří, je to správně!
Uživatelský avatar
DAF
Příspěvky: 9607
Registrován: úte 09.01.2007 0:00
Bydliště: Praha 8
Kontaktovat uživatele:

Re: letadlo pro MVVS 2ccm?

#68 Příspěvek od DAF »

veka1 píše:O tom nepochybuj. PTI jako jeden z mála ACES combatářů postavil svou soutěžní karieru na 2,5 motorech, ...tož by o problematice něco mohl vědět,ne? :wink:
veka1

Já o tom nepochybuju, jen jsem tuto metodu neznal. Také jsem odkojený motory s ocelovým válcem a litinovým pístem, i když dnes se snad už nic jiného, než ABC neděla. Pokud ano, bude to spíš vyjímka, nebo repklika. Také proto mi to jde se staršími typy lépe, než s novými, po záběhu hlavně při štelování karbecu.
Hitec Aurora 9X
Uživatelský avatar
kasssy
Příspěvky: 1128
Registrován: pát 15.09.2006 0:00
Bydliště: Žďár nad Sázavou
Kontaktovat uživatele:

Re: letadlo pro MVVS 2ccm?

#69 Příspěvek od kasssy »

Tak motor mám doma. jen návod k němu jaksi nebyl, ale stačil jeden e-mail a bylo to v poho. To musím MVVS pochválit, horší to je s podrobností návodu. ten se omezil jen na záběh a bezpečnostní pokyny. Ani zmíňka o vhodný vrtuli, o způsobu žhavení, startování a tak. Jen jak seřídit pravidelný běh a hotovo. Asi budu Googlit..... nemít internet, tak bych do toho asi nalil natural a na žhavičku napojil zapalování jak je k tomu dobrej návod :D ... :twisted:
Chybama se člověk učí..hmm asi jsem jeden z nejvzdělanějších lidí...
Uživatelský avatar
72ka
Příspěvky: 388
Registrován: úte 09.11.2010 0:00
Bydliště: Praha 3

Re: letadlo pro MVVS 2ccm?

#70 Příspěvek od 72ka »

To je dobrý no... asi šetřili i na návodu, co já pamatuju, tak všechny motory MVVS mi přišly s návodem, kde byl nákres motoru, vyjmenované příslušenství, náhradní díly, popis paliva, svíček, vrtule, záběhu atp... asi se dneska počítám víc s těma internetama :) ty návody bych ještě i našel.
Když letadlo kouří, je to správně!
Uživatelský avatar
kasssy
Příspěvky: 1128
Registrován: pát 15.09.2006 0:00
Bydliště: Žďár nad Sázavou
Kontaktovat uživatele:

Re: letadlo pro MVVS 2ccm?

#71 Příspěvek od kasssy »

nákres motoru a seznam náhr dílů tam byl, ale pro začátek jsou třeba i věci ohledně vrtulí, paliva, žhavení a tak....
Chybama se člověk učí..hmm asi jsem jeden z nejvzdělanějších lidí...
Uživatelský avatar
mnov
Příspěvky: 2105
Registrován: stř 08.11.2006 0:00
Bydliště: Ďáblice

Re: letadlo pro MVVS 2ccm?

#72 Příspěvek od mnov »

S tím návodem jsi mi připomněl naše začátky se žhavíky. Pořídili jsme si MVVS 6,5 ccm a zkoušeli ho zprovoznit. To se nám podle přibaleného návodu i povedlo, ale připadalo mi to, že s tím nemůže nikdy nic létat. :) O nějakém záběhu se tomu motoru mohlo jen zdát. :) Nicméně potom nalétal mnoho hodin a je stále funkční, ale model ve kterém létal to nepřežil. :( Internet tenkrát už asi byl, ale určitě jsem ho nevyužíval tak jako dnes, protože koukám na moji registraci z roku 2006 a ten motor jsme zkoušeli tak v roce 1998. Také jsem nevěděl, že soused DAF je zkušený modelář a tak to zprovoznění motoru bylo jen podle přiloženého návodu. :)
Uživatelský avatar
DAF
Příspěvky: 9607
Registrován: úte 09.01.2007 0:00
Bydliště: Praha 8
Kontaktovat uživatele:

Re: letadlo pro MVVS 2ccm?

#73 Příspěvek od DAF »

Zkušený možná, ale spíše ve stavbě a klasických (t.j. starších typech) motorů. Asi bych ho rozhýbal, ale s dvoujehlovými karbec to zas tak dobře neumím.
Ten to je na dvojce je stejný jako na 2,5. Motor nastartuješ, jak, to zde najdeš, probíralo se to 1000x. Když už poběží a bude v sobě mít nějakou tu nádržku, vyteluješ na max. otáčky a o 2 - 3 zoubky otevřeše jehlu. Pak přijde na řadu volnoběh. Je ta ze strany čela šroubek, tím se reguluje vzduch při volnoběhu. Pro začátek se dává tak na půlku otvoru. Ten šroubek nahoře šteluje chod šoupátka.
Pokud jde o rozměr vrtule, standardně používám 8x4. Je možná i 7x4(-6), na typ Piper bys mohl použít ještě 9x4, výš už nechod. Konkrétní značku vrtule musíš vylaborovat zkoušení jednotlivých typů a rozměrů. Navíc pro jiný model se ti může stát, že to bude chtít jinou vrtuli.
Hitec Aurora 9X
Uživatelský avatar
Pti
Příspěvky: 68
Registrován: čtv 22.02.2007 0:00
Bydliště: Praha 8
Kontaktovat uživatele:

Re: letadlo pro MVVS 2ccm?

#74 Příspěvek od Pti »

.. i když dnes se snad už nic jiného, než ABC nedělá...

AAC ( Aluminium - Aluminium-Chrom). Motory Saito :D Nicméně ABC je ABC, AS že to jde v kubatuře 2,5 ccm udělat pořádně výkonné: http://www.novarossi.it/eng/products/en ... lay=public
Uživatelský avatar
72ka
Příspěvky: 388
Registrován: úte 09.11.2010 0:00
Bydliště: Praha 3

Re: letadlo pro MVVS 2ccm?

#75 Příspěvek od 72ka »

Jo jo Novarossi.. ty ten motor máš? Ty otáčky jsou spíš z říše RC aut... ale na pyloňáčku si ho dokážu představit. Je vidět, i podle svíčky a výkusu v hřídeli atp. je to čistokrevný speciál.
Když letadlo kouří, je to správně!
Odpovědět

Zpět na „Spalovací motory“