
know-how ?

To je přísně tajný tuningový postup

. až z USA
Malé motory obecně vyžadují poněkud spacifické zacházení. Nevhodným zacházením malý moto snadno poškodíš, a nebo i zničíš. Ne vždy jde aplikovat zkušenosti získané na motorch větších kubatur. (za "velké" považuji vše nad 6 ccm)
Problémem ASP motorů obecně pak je nižší kvalita materiálů použitých na celém motoru. No a my tedy řešíme problém malého motoru vyrobeného z méně kvalitního materiálu.
Tlaky na ojnici a v ojničním čepu v pistu, které vzniknou při klasickém zabíhání mohou zdeformovat oka na ojnici a někdy i uložení pístního čepu. Toto je obecně známý fakt, který je u ASP motorů významější, než třeba u motorů O.S. MAX. Kluci v USA co létají kombat úspěšně vyzkoušeli následující postup zabíhání ASPček:
Zásada: neprotáčet nový motor přez kompresi když ho vyndáváš z krabičky. - Prohlédnout motor, aby uvnitř nebyly nečistoty (to děláme na základě zkušeností s MVVS už běžně.)
- vyjmout svíčku, namontovat na motor nějakou dřevěnnou vrtuli a motor pořádně promazat (doslova prolít ricínem). Dbej na to, aby se olej dostal opravdu všude.
- horkovzduškou motor ohřát na teplotu kolem 100°C, to je přibližně teplota, při které motor běží v nízkých otáčkách. Je dobré tu teplotu kontrolovat bezkontaktním teploměrem
- vzít motor do ruky (ve vhodné rukavici) a starterem motor protáčet jako bys ho chtěl nastartovat. Pozor, bude z něj prskat horký olej z díry pro svíčku.
-Po asi 2 min. protáčení, motor znovu promazat a ohřát na 100°C a znova protáčet. Pokud poté zkusíš motor protočit prstem, mělo by to jít lehce a plynule bez zadrhávání. Pokud by to někde ještě "chytalo" tak to znovu namazat, ohřát a znovu protočit.
- potom motor očistit od oleje, namontovat svíčku, namontovat předepsanou vrtuli, namontovat na stojan a normálně zaběhnout. (20% ricínu v palivu). Normálně zaběhnout znamená dostat motor do stavu, že mu už nekolísají maximální otáčky (motor je dostatečně uvolněný, aby se neutahoval vlivem teploty). Hotovo
Postup je ověřený, oka na ojnicích nebudou zdeformována a motor se rycheji dostane do stavu, ve kterém dává maximální výkon a co je hlavní, v tomto stavu déle vydrží.
Pozor na častou chybu. Pokud motor při startu uleješ, můžeš násilným protočením ty ojniční oka natáhnout a je vymalováno, budeš mít sice nový motor, ale již bude na kosočtverec. (proto měly malé motory Cox startovací pružinku, aby to lidi tímhle způsobem neničili.