Shock F5J (a obecně k nové kategorii FAI F5J)

Větroně s pomocným elektromotorem a nejčastěji sklopnou vrtulí
Odpovědět
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
klingon77
Příspěvky: 250
Registrován: pát 16.01.2009 0:00
Kontaktovat uživatele:

Re: Shock F5J (a obecně k nové kategorii FAI F5J)

#46 Příspěvek od klingon77 »

palo47svk píše:
fly-up píše:.. keby si to lietadlo mal v ruke tam by si možno pochopil ,že prečo..

Je to približne tak, ako píše Bohuš :-) Keď si s tým modelom "vrzneš" zopár letov, prestane Ťa tá cena príliš trápiť :-)
A keď si dáš trošku dlhší let (ako je napríklad na obrázku), tak si ten model možno predsa len kúpiš :-)


A jak to toci ve vetru? Nemam namysli takovy ty vydojeny placaty kruhy prez pul oblohy v podvecernim olejicku (ty umi kazdy letadlo), ale rytmicky utazeny krouzky s naklonem 45°+, ktery potrebujes v turbulentnich stoupacich, abys nevypadl ze stredu a byl tak schopen odejit s termikou az na hranici dohledu.
Uživatelský avatar
albisko
Příspěvky: 284
Registrován: úte 01.06.2010 0:00
Kontaktovat uživatele:

Re: Shock F5J (a obecně k nové kategorii FAI F5J)

#47 Příspěvek od albisko »

je to tak ako pises :)
inak je to dost problem dat do "rovnovahy" vsetky kormidla a letiet ustalenu stupavu zatacku ,teda aspon pre mna :)
ps ako viem ze mam dobre nastaveny mix kridelka-smerovka?posledne som zistil ze cistejsiu zatacku ulietam na ruky ako na mix (skusal somn vsetky pomery nastavanie)
ps2 clanky od teba som precitane od a do z
Uživatelský avatar
klingon77
Příspěvky: 250
Registrován: pát 16.01.2009 0:00
Kontaktovat uživatele:

Re: Shock F5J (a obecně k nové kategorii FAI F5J)

#48 Příspěvek od klingon77 »

albisko píše:je to tak ako pises :)
ps ako viem ze mam dobre nastaveny mix kridelka-smerovka?posledne som zistil ze cistejsiu zatacku ulietam na ruky ako na mix (skusal somn vsetky pomery nastavanie)

Mix kridelka-smerovka je hlavne na PRECHOD do zatacky nebo z jedne do druhe (aby trup pekne drzel lajnu rovne na vzduch), pri ustalenym krouzeni se nijak neuplatni (spis je na obtiz, ale porad ho vypinat-zapinat je jeste vetsi zlo).
Pri ustalenym krouzeni je potreba smerovka rizena rukou, ktera spolecne s vyskovkou delaji pri krouzeni vetsinu prace. Kridelka "jen" udrzuji malymi korekcemi zvoleny naklon.
Uživatelský avatar
tomashr
Příspěvky: 6037
Registrován: ned 22.06.2008 0:00
Bydliště: Praha ČR

Re: Shock F5J (a obecně k nové kategorii FAI F5J)

#49 Příspěvek od tomashr »

klingon77 píše:Mix kridelka-smerovka je hlavne na PRECHOD do zatacky nebo z jedne do druhe (aby trup pekne drzel lajnu rovne na vzduch), pri ustalenym krouzeni se nijak neuplatni (spis je na obtiz, ale porad ho vypinat-zapinat je jeste vetsi zlo).
Pri ustalenym krouzeni je potreba smerovka rizena rukou, ktera spolecne s vyskovkou delaji pri krouzeni vetsinu prace. Kridelka "jen" udrzuji malymi korekcemi zvoleny naklon.


No já to právě ladil u Shocka a popravdě výsledky s mixem jsou prachmizerné, naproti tomu při použití obou rukou celkem problém nemám. Těžko říct, ono je to jednak o modelu, ale určitě i o návycích daného pilota.
Uživatelský avatar
klingon77
Příspěvky: 250
Registrován: pát 16.01.2009 0:00
Kontaktovat uživatele:

Re: Shock F5J (a obecně k nové kategorii FAI F5J)

#50 Příspěvek od klingon77 »

tomashr píše: No já to právě ladil u Shocka a popravdě výsledky s mixem jsou prachmizerné, naproti tomu při použití obou rukou celkem problém nemám. Těžko říct, ono je to jednak o modelu, ale určitě i o návycích daného pilota.


Styl rizeni a navyky jsou u pilotu hodne rozdilny. Ale ze by ten mix nefungoval, mi prijde divny. Jaky mas na tom motylu vychylky smerovky samostatne a pri mixu krid-smer?
Uživatelský avatar
palo47svk
Příspěvky: 18
Registrován: čtv 19.08.2010 0:00
Bydliště: Slovakia
Kontaktovat uživatele:

Re: Shock F5J (a obecně k nové kategorii FAI F5J)

#51 Příspěvek od palo47svk »

klingon77 píše:A jak to toci ve vetru?..... utazeny krouzky s naklonem 45°+, ktery potrebujes v turbulentnich stoupacich

To sú vlastne dve otázky :-)
Vo vetre okolo 6-8 m/s ešte nie je situácia pre tento model nijako kritická. Hoci je relatívne ľahký, nemá problém preskočiť aj cez turbulentné oblasti a chová sa nezáludne... Poloha ťažiska sa však musí dodržať pomerne presne.
Krúženie na malých polomeroch model zvláda, ale vyžaduje to dobre zladiť veľkosť výchyliek výškovky a smerovky. Oplatí sa pohrať aj s diferenciáciou na chvoste a treba pritom zohľadniť ostrejšie vzpätie V-čka ktoré poskytuje viac plochy v priemete do zvislej, než do vodorovnej roviny.
S F3J verziou modelu má dobrú skúsenosť Cody Remington - nedávny víťaz USA-National, s F5J verziou sa na ISR-National koncom októbra presadil Mr. Ofek, ktorého poznáme zo súťaží EURO-F5.
Ja osobne mám EGIDU ako FAI-F5J model do silného vetra. Pre štandardné podmienky mi zatiaľ lepšie vyhovuje upravený Stork 4, s ktorým mám odlietané tri sezóny a zrejme ho zatiaľ hlavne lepšie poznám :-). Pre špeciálne podmienky mám v zálohe ešte tretí model s plochou 104 dm2 a s plošným zaťažením do 15 g/dm2 :-).
Viac detailov o týchto troch FAI-F5J špeciáloch by som chcel postupne sprístupniť na nasledujúcej adrese:
http://www.rivamodels.sk/F5J-FAI/F5J-FAI_18.html
Uživatelský avatar
graup15
Příspěvky: 7703
Registrován: pát 02.05.2003 0:00

Re: Shock F5J (a obecně k nové kategorii FAI F5J)

#52 Příspěvek od graup15 »

Ahoj Palo
Ty turbulátory u Egidy na klapkách fakt fungují? Nebo je to placebo efekt...:-)
Uživatelský avatar
palo47svk
Příspěvky: 18
Registrován: čtv 19.08.2010 0:00
Bydliště: Slovakia
Kontaktovat uživatele:

Re: Shock F5J (a obecně k nové kategorii FAI F5J)

#53 Příspěvek od palo47svk »

graup15 píše:Ahoj Palo
Ty turbulátory u Egidy na klapkách fakt fungují? Nebo je to placebo efekt...:-)


Bez nich to spočiatku bolo tupé... Dôvodom boli extrémne malé výchylky, najmä krídeliek (nahor o 3 mm sa mi zdalo dosť málo).
Na rýchlosti to ako-tak reagovalo, ale pristátie sa kočírovalo veľmi ťažko.
Nakoniec som to otvoril, odstránil som mechanickú zábranu a zväčšil som výchylku na 6 mm pre normálne lietanie a 10 mm max. butterfly.
Teraz je to už dostatočne obratné aj bez turbulátorov :-) Veď keď pôjdeš najbližšie do Bratislavy, odskoč si k nám a vyskúšaš.
Uživatelský avatar
graup15
Příspěvky: 7703
Registrován: pát 02.05.2003 0:00

Re: Shock F5J (a obecně k nové kategorii FAI F5J)

#54 Příspěvek od graup15 »

Neboj...jednou to vyjde...a zazvoním ti u dveří. :-)
Uživatelský avatar
klingon77
Příspěvky: 250
Registrován: pát 16.01.2009 0:00
Kontaktovat uživatele:

Re: Shock F5J (a obecně k nové kategorii FAI F5J)

#55 Příspěvek od klingon77 »

palo47svk píše:Dôvodom boli extrémne malé výchylky, najmä krídeliek (nahor o 3 mm sa mi zdalo dosť málo).
Nakoniec som to otvoril, odstránil som mechanickú zábranu a zväčšil som výchylku na 6 mm pre normálne lietanie a 10 mm max. butterfly.


Ctu to spravne???? Mechanicke omezeni vychylek kridelek nahoru na 3mm ?????????

V pripade "secteni" vychylek kridylka pri butterfly a plnych kridylkach musi umoznovat nahony vychylku cca 45° nahoru. Pri pristavani ve vetru a turbulenci na ne dochazelo dost casto.
Uživatelský avatar
fly-up
Příspěvky: 96
Registrován: ned 18.10.2009 0:00

Re: Shock F5J (a obecně k nové kategorii FAI F5J)

#56 Příspěvek od fly-up »

graup15 píše:Ahoj Palo
Ty turbulátory u Egidy na klapkách fakt fungují? Nebo je to placebo efekt...:-)



Z tými turbulátormi som prišiel na slovensko ja,odpozorované od Arijana Hucalijuka mám to otestované že na Aspire pri tej rovnakej účínosti krídelok sa dali veľkosti výchyliek zmenšiť približne o 15-20% ,a taktiež sa zmenilo chovanie pri zadnom ťažisku v mŕtvom ranom vzduchu odporúčam vyskúšať si ,ale prúser je ked človek sa snaží preleštiť krídlo potom dostávať leštidlo z pomedzi tých zubov je na mašlu :( .

B
Uživatelský avatar
palo47svk
Příspěvky: 18
Registrován: čtv 19.08.2010 0:00
Bydliště: Slovakia
Kontaktovat uživatele:

Re: Shock F5J (a obecně k nové kategorii FAI F5J)

#57 Příspěvek od palo47svk »

klingon77 píše:Ctu to spravne???? Mechanicke omezeni vychylek kridelek nahoru na 3mm ?????????

Áno, čítaš to správne :-( Ten model je z predsériových, tak asi preto to tak vyšlo (?).
A okrem toho - krídelko je zavesené na spodnej strane, nie na hornej, ako zvyčajne :-(
Po úprave má krídelko max. vôľu nahor cca 12 mm, čo už takmer stačí aj pre súčet plnej výchylky+butterfly :-).
Aj pri plnom butterfly je však model ešte stále dosť rýchly a pre pomalé pristátie vyžaduje silnejší protivietor.
Ale má to logiku - model je určený hlavne do silného vetra :-)
Naposledy upravil(a) palo47svk dne sob 05.11.2011 14:59, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
fly-up
Příspěvky: 96
Registrován: ned 18.10.2009 0:00

Re: Shock F5J (a obecně k nové kategorii FAI F5J)

#58 Příspěvek od fly-up »

palo47svk píše:
klingon77 píše:Ctu to spravne???? Mechanicke omezeni vychylek kridelek nahoru na 3mm ?????????

Áno, čítaš to správne :-( Ten model je z predsériových, tak asi preto to tak vyšlo (?).



Palo ved ked si kupoval dobre si vedel ,že ten model je 2ha trieda kvôli problémom s náhonmi ,bežná 1vá trieda má uhlové výchylky +-45 st .

B
Uživatelský avatar
palo47svk
Příspěvky: 18
Registrován: čtv 19.08.2010 0:00
Bydliště: Slovakia
Kontaktovat uživatele:

Re: Shock F5J (a obecně k nové kategorii FAI F5J)

#59 Příspěvek od palo47svk »

fly-up píše:Palo ved ked si kupoval dobre si vedel ,že ten model je 2ha trieda kvôli problémom s náhonmi ,bežná 1vá trieda má uhlové výchylky +-45 st . B

Ja sa nesťažujem :-) Len som vysvetlil, čo bolo treba urobiť, aby som s tým mohol byť úplne spokojný :-)
Mimochodom, mám už nejaké výsledky testov s GPS... Vyzerajú veľmi sľubne. Uvidíme, čo na to povie Dalibor, keď si príde vrznúť :-).
Ale na detailné hodnotenie si ešte netrúfam. Predsa len, tých cca 60 letových hodín je na kvalifikované závery dosť málo :-)
Uživatelský avatar
tomashr
Příspěvky: 6037
Registrován: ned 22.06.2008 0:00
Bydliště: Praha ČR

Re: Shock F5J (a obecně k nové kategorii FAI F5J)

#60 Příspěvek od tomashr »

Trochu jsem si hrál s pohonem Shocka... Použil jsem vrtuli RFM 14,5x10S - výsledkem byla stoupavost spolehlivě 10m/s (spíš nad 11m/s). Odběr sice proti AER13x11 citelně narostl, ale pořád se drží do 50A, tedy žádný podstatný problém ani pro použitý regl ICE50, ani pro baterky.
Myslím si, že tohle asi ponechám jako pohon na výškoměrové F5J FAI, tohle už je stoupavost dostatečná (navíc v teple v sezóně budou baterky "živější").

Poznámka k grafu - teplota je ve Farnheitech, chybička se vloudila :-)
Přílohy
Screen Shot 2011-11-05 at 4.37.14 PM.png
Odpovědět

Zpět na „Elektrovětroně“