Shock F5J (a obecně k nové kategorii FAI F5J)
Shock F5J (a obecně k nové kategorii FAI F5J)
Na http://modelweb.fotozona.cz/2011/10/shock-f5j.html je článeček popisující elektroverzi modelu Shock - definoval bych to ironicky "jak dopadne větroň, když k němu nepustíte Graupa" - tedy konstrukce, kdy člověka naprosto nezajímá výkon motoru, ale čistě plachtění.
Model je totiž určen na zcela novou kategorii F5J (letos schváleno FAI, nezaměňovat s různými F5J Euro!!!!), jejíž letová úloha je založena na použití výškoměru, který zapíše výšku vypnutí motoru, která se pak vlastně odečte od času - prostě cíl je naletět 10 minut z nejmenší výšky, na kterou si troufáte. Popis výškoměru je pak na http://modelweb.fotozona.cz/2011/10/alt ... j-fai.html a postřehy z jedné z ověřovacích soutěží na http://modelweb.fotozona.cz/2011/10/ohl ... bnici.html .
Docela doporučuji k všeobecné pozornosti - je to mezinárodní kategorie, která ale na rozdíl od jiných FAI elektro nevyžaduje žádné velké výdaje za pohon a je opravdu hlavně o létání...
Model je totiž určen na zcela novou kategorii F5J (letos schváleno FAI, nezaměňovat s různými F5J Euro!!!!), jejíž letová úloha je založena na použití výškoměru, který zapíše výšku vypnutí motoru, která se pak vlastně odečte od času - prostě cíl je naletět 10 minut z nejmenší výšky, na kterou si troufáte. Popis výškoměru je pak na http://modelweb.fotozona.cz/2011/10/alt ... j-fai.html a postřehy z jedné z ověřovacích soutěží na http://modelweb.fotozona.cz/2011/10/ohl ... bnici.html .
Docela doporučuji k všeobecné pozornosti - je to mezinárodní kategorie, která ale na rozdíl od jiných FAI elektro nevyžaduje žádné velké výdaje za pohon a je opravdu hlavně o létání...
Re: Shock F5J (a obecně k nové kategorii FAI F5J)
Pekne pocteni, jsem zvedavy, jak to s elektro-pampeliskama nakonec dopadne a jak bude vypadat soutezni taktika na top urovni: rychle nastoupani (pripadne odletnuti na motor do predpokladane oblasti), pak "osahani vzduchu" na "volnobeh" a po vypnuti motoru pripadny rychly sestup do nizsi vysky
Jak je vyresena kontrola, jestli vyskomer "nekeca"? U pristavaciho pasma to zkontrolujes metrem, u delky silonu take, u stopek zjistis chybu ze jich pustis nekolik najednou, ale vyskomer?
Jak je vyresena kontrola, jestli vyskomer "nekeca"? U pristavaciho pasma to zkontrolujes metrem, u delky silonu take, u stopek zjistis chybu ze jich pustis nekolik najednou, ale vyskomer?
Re: Shock F5J (a obecně k nové kategorii FAI F5J)
Moc sis to nepřečetl - bere se MAXIMÁLNÍ výška od startu po vypnutí motoru plus 10s, takže na "vyklesání na volnoběh" zapomeň!!! Mimochodem tohle po vyzkoušení docela schvaluji, ono to totiž prakticky vylučuje většinu "fíglů", které by tě na první pohled napadly.
K té přesnosti - přirozeně to je otázka do budoucna. Můj názor je, že pro běžné soutěže se bude "věřit", pro náročnější akce se namátkově někomu strčí do modelu druhý výškoměr. No a jestli to někdy doje na úroveň mistrovství světa, tak prostě výškoměry rozdá pořadatel - je to docela prošlapáno od raketových modelářů, kde se už dnes výškové kategorie měří elektronicky a tam se právě na úrovni MS/ME používají výškoměry zajištěné a "rozlosované" pořadatelem...
Jinak je to létání docela psina - dneska jsme "závodili" se synem, který má výškoměr také (v RCEK) . A fakt zajímavé - našly se sice lety, kde mě porazil poté, co vypnul v nějakých 180m a uletěl max, zatímco já se v cca 100m nechytil, ale zrovna tak případ, kdy jsem ho naprosto rozdrtil poté, co jsem to naletěl z cca 130m a tudíž neměl s dobrým letem z víc než 200m nárok. Člověka to fakt "tlačí k zemi"
K té přesnosti - přirozeně to je otázka do budoucna. Můj názor je, že pro běžné soutěže se bude "věřit", pro náročnější akce se namátkově někomu strčí do modelu druhý výškoměr. No a jestli to někdy doje na úroveň mistrovství světa, tak prostě výškoměry rozdá pořadatel - je to docela prošlapáno od raketových modelářů, kde se už dnes výškové kategorie měří elektronicky a tam se právě na úrovni MS/ME používají výškoměry zajištěné a "rozlosované" pořadatelem...
Jinak je to létání docela psina - dneska jsme "závodili" se synem, který má výškoměr také (v RCEK) . A fakt zajímavé - našly se sice lety, kde mě porazil poté, co vypnul v nějakých 180m a uletěl max, zatímco já se v cca 100m nechytil, ale zrovna tak případ, kdy jsem ho naprosto rozdrtil poté, co jsem to naletěl z cca 130m a tudíž neměl s dobrým letem z víc než 200m nárok. Člověka to fakt "tlačí k zemi"
Re: Shock F5J (a obecně k nové kategorii FAI F5J)
Jo, mas pravdu je to osetrene, cetl jsem si anglicky original kratce po zverejneni (kveten???) a nejak mi to vypadlo
Kazdopadne duveryhodnost vyskomeru bude klicova zalezitost, protoze za dobreho pocasi bude vyska (spis nizka
) jedine, co bude delat mezi soutezicimi rozdil.
Jak hodne jsou udaje vyskomeru zkresleny jeho umistenim v trupu? Dokaze vhodne umisteny nasavaci otvor trup (jinak uzavreny) trochu "natlakovat"?
Kazdopadne duveryhodnost vyskomeru bude klicova zalezitost, protoze za dobreho pocasi bude vyska (spis nizka
Jak hodne jsou udaje vyskomeru zkresleny jeho umistenim v trupu? Dokaze vhodne umisteny nasavaci otvor trup (jinak uzavreny) trochu "natlakovat"?
Re: Shock F5J (a obecně k nové kategorii FAI F5J)
klingon77 píše:Jak hodne jsou udaje vyskomeru zkresleny jeho umistenim v trupu? Dokaze vhodne umisteny nasavaci otvor trup (jinak uzavreny) trochu "natlakovat"?
Prakticky vůbec. On tvar trupu má vliv spíš na okamžitý tlak a takové to "courání" při ostrém stoupání, ale za těch 10s po vypnutí se to naprosto spolehlivě srovná. Třeba u FAI F5F se stoupavostí 60m/s mi to "couralo", ale vše se srovnalo tak do 2s, takže u neporovnatelně pomalejšího "jéčka" a navíc s pauzou 10s můžeš na tento problém úplně zapomenout. K ovlivnění bys musel udělat nějaké fakt extrémní řešení trupu a toho už by si někdo všiml, při aspoň trochu normálním umístění to problém fakt není.
Co se týče přesnosti - on to sice problém je, ale zas bych to tak nedramatizoval, při výšce 100m se podle více testů dá spolehlivě počítat s odchylkou plusminus 1m, tedy dohromady dva metry, což je jeden bod rozdíl (pod 200m je -0,5b/m). Ne že by to nehrálo roli, ale to by musela být extra náhoda, aby dva vypnuli fakt s takle malým rozdílem, pokud ti rozdíl vypínacích výšek skočí třeba na 3m, tak už lze s jistotou čekat, že ten, kdo vypnul o ty 3m níže bude mít taky nižší hodnotu na výškoměru. Nechci to zlehčovat, ale ani bych to nedramatizoval, přesnost bude pro 99% případů zcela dostatečná a výsledky nezkreslí.
Re: Shock F5J (a obecně k nové kategorii FAI F5J)
tomashr píše:Na http://modelweb.fotozona.cz/2011/10/shock-f5j.html je článeček popisující elektroverzi modelu Shock - definoval bych to ironicky "jak dopadne větroň, když k němu nepustíte Graupa" - tedy konstrukce, kdy člověka naprosto nezajímá výkon motoru, ale čistě plachtění.
Model je totiž určen na zcela novou kategorii F5J (letos schváleno FAI, nezaměňovat s různými F5J Euro!!!!), jejíž letová úloha je založena na použití výškoměru, který zapíše výšku vypnutí motoru, která se pak vlastně odečte od času - prostě cíl je naletět 10 minut z nejmenší výšky, na kterou si troufáte. Popis výškoměru je pak na http://modelweb.fotozona.cz/2011/10/alt ... j-fai.html a postřehy z jedné z ověřovacích soutěží na http://modelweb.fotozona.cz/2011/10/ohl ... bnici.html .
Docela doporučuji k všeobecné pozornosti - je to mezinárodní kategorie, která ale na rozdíl od jiných FAI elektro nevyžaduje žádné velké výdaje za pohon a je opravdu hlavně o létání...
Lítá to taky ve větru? Myslím tím dopředu?
Jo a právě jsi mi urazil...(jak dopadne větroň, když k němu nepustíte Graupa)...grrr
- Davidus007
- Příspěvky: 154
- Registrován: pát 20.11.2009 0:00
Re: Shock F5J (a obecně k nové kategorii FAI F5J)
Dalibore na pohodu s Tomem jsme v patek Shocka zaletavali (leta to paradne a ta kategorie je zajimava) a ja mu mezi nabijenim baterek valil do hlavy jak "radime s Vikingy" 
Re: Shock F5J (a obecně k nové kategorii FAI F5J)
graup15 píše:Lítá to taky ve větru? Myslím tím dopředu?![]()
Jo a právě jsi mi urazil...(jak dopadne větroň, když k němu nepustíte Graupa)...grrr
Ale jo, lítá - rozjede se slušně. Pevnost je naprosto v pohodě, nějaké pocuchání za letu je téměř vyloučeno. Jen to prostě není taková žiletka jako jakékoli F3B, prostě "jéčko".
Ad uražení - hele, nepopírej, že jak uvidíš letadlo, tak hned řešíš, kolik baterek pro maximum kilowattů do toho nacpat
Re: Shock F5J (a obecně k nové kategorii FAI F5J)
Tato kategorie se mi moc zamlouvá...
Ten 3m model, co chystá Raichard, tak ten bude určený/vhodný pro FAI F5J? Cumulus vypadá taky hezky, ale toho půl metru navíc by se mi líbilo.
Koukal jsem, že pro můj výškoměr RC Altimeter #2 BASIC již existuje vhodný firmware, což je dobrá zpráva.
Bude se to lítat i na Moravě?
Ten 3m model, co chystá Raichard, tak ten bude určený/vhodný pro FAI F5J? Cumulus vypadá taky hezky, ale toho půl metru navíc by se mi líbilo.
Koukal jsem, že pro můj výškoměr RC Altimeter #2 BASIC již existuje vhodný firmware, což je dobrá zpráva.
Bude se to lítat i na Moravě?
Naposledy upravil(a) tks dne ned 30.10.2011 9:29, celkem upraveno 1 x.
ROZSYP.CZ - Web o modelech letadel v rozsypu
Už sem nechodím, jsem na mailu, viz můj web.
Už sem nechodím, jsem na mailu, viz můj web.
Re: Shock F5J (a obecně k nové kategorii FAI F5J)
Pro ilustraci připojuji graf, jak může vypadat celkem podařený let F5J. Poměrně malá výška (pod 150m) a pak holt naletět potřebný čas v termice (zde musela stačit slabá nulka).
Re: Shock F5J (a obecně k nové kategorii FAI F5J)
tks píše:Tato kategorie se mi moc zamlouvá...
Ten 3m model, co chystá Raichard, tak ten bude určený/vhodný pro FAI F5J? Comulus vypadá taky hezky, ale toho půl metru navíc by se mi líbilo.
Koukal jsem, že pro můj výškoměr RC Altimeter #2 BASIC již existuje vhodný firmware, což je dobrá zpráva.
Bude se to lítat i na Moravě?
Od konce - k soutěžím najdeš nejvíc na stoupáku, registrovaný tam jsi... Možná na Moravě něco bude, ale každopádně to máte kousek do Dubnice a dalších SK lokalit.
Ad Reichard - jsem s ním v kontaktu, uvažuji, že budu jeho model testovat na synovi, který by s tím létal soutěžně. Model 3m ještě není, psal mi něco o třech týdnech, tak si počkej. Cílová kategorie ale bude právě F5J FAI - mohl by z toho být dobrý "entry level" model. Nutno ale dodat, že to není jediná možnost, lákavý je i polský HighAspect a leccos by se našlo i v nabídce Topmodelu - Gracia/Grafas a další modely jsou použitelné zcela jistě.
RC Altimeter by měl být OK, tuším to bylo k stažení na F5JFUN a létalo se s ním v Dubnici - naopak je to asi nejověřenější měřák. Novinkou je právě ten Altis, který mám já (2 kusy i pro syna).
Re: Shock F5J (a obecně k nové kategorii FAI F5J)
tomashr píše:graup15 píše:Lítá to taky ve větru? Myslím tím dopředu?![]()
Jo a právě jsi mi urazil...(jak dopadne větroň, když k němu nepustíte Graupa)...grrr
Ale jo, lítá - rozjede se slušně. Pevnost je naprosto v pohodě, nějaké pocuchání za letu je téměř vyloučeno. Jen to prostě není taková žiletka jako jakékoli F3B, prostě "jéčko".
Ad uražení - hele, nepopírej, že jak uvidíš letadlo, tak hned řešíš, kolik baterek pro maximum kilowattů do toho nacpatNo a vedle toho působí kategorie, kde budu patrně soutěžně létat s 3,5m modelem na baterku 3s1300mAh, opravdu trochu jinak
![]()
![]()
Trošku
Re: Shock F5J (a obecně k nové kategorii FAI F5J)
Dalibore, nekontaktoval jsi Valentu? Před 1/2 rokem mi říkal, že připravuje F3J. I Jirka držel v ruce trup. Vypadá to na nádhernou mašinku. Je fakt, že proti Reichardovi to bude o 8x cenově někde jinde.
Stork8 (3,82m),Maxi Swift(1,4m) /Futaba T18 SZ /Nabíječ CELLPRO POWERLAB 8/
Re: Shock F5J (a obecně k nové kategorii FAI F5J)
kovaco píše:Dalibore, nekontaktoval jsi Valentu? Před 1/2 rokem mi říkal, že připravuje F3J. I Jirka držel v ruce trup. Vypadá to na nádhernou mašinku. Je fakt, že proti Reichardovi to bude o 8x cenově někde jinde.
Zase to s těmi násobky nepřeháněj... Za slušně udělaný "dřevěný" 3m větroň dáš minimálně 6 tisíc, ale spíš 8 tisíc. Oproti tomu cena F3J ve skleněném provedení začíná už někde pod 15k a i můj dost nadstandardní Shock se těsně vešel do 20k. Takže ani náhodou 8x, je to tak 2x-3x, proti nějakým úplným extrémům 4x.
Jinak co se týče Valenty, tak F3J dělá běžně - Sharon a Sharp Wind lze brát jako soutěžní. Nicméně co jsem viděl, tak je to spíš taková "kompozitová masovka", řekl bych, že speciálům od Samby, NAN nebo F3J.CZ se to nevyrovná.
Poměrně dobré reference jsem ale u Valenty slyšel na konstrukční Dragonfly PRO - http://www.valentamodel.cz/35.htm , to není zas tak drahé (9,5 tis) a létá prý dobře.
Re: Shock F5J (a obecně k nové kategorii FAI F5J)
graup15 píše: TroškuOno se to vzájemně nevylučuje. Ale věř, že se snažím pohon vybírat tak aby hlavně!! podpořil model a jeho letové vlastnosti. Už dávno mne přešlo výkon, za každou cenu. Tzn...Vikinga prostě na 2.2kg letovky nedostaneš, ani kdyby jsi se rozkrájel...tak se pohon vybral tak aby to bylo super ve všech parametrech. Samo, F3J, které je naprostý speciál na termiku (a není nic lepšího na termiku), nemá cenu naložit těžkým motorem a hromadou baterek.
Možná mi to nevěříš, ale ony mne ty vzájemné návaznosti jsou až dost jasné. Taky pokukuji po nějakém F3J a díky, že ten model testneš, neb není lepší recenze od někoho kdo ví co dělá.
Prostě máš určitou pověst - to je spíš lichotka... Jinak jak vidíš, tak já jsem si život nekomplikoval - Kontronik Kira je pohon štíhlý (žádný problém s montáží), dá se z něj vyrazit hravě dost přes kilowatt, takže si myslím, že pro mou potřebu 400-700W se o něj vůbec nemusím starat a bude úplně v pohodě. Pokud by někdo potřeboval ušetřit, tak se dá použít "čínský" HET a k němu od Kontroniku převodovka - to vyjde na necelé 3000 a pro těch 500W nutných pro F5J FAI taky vyhoví úplně v pohodě.