Projev nevhodné svíčky
- StanleyT28
- Příspěvky: 993
- Registrován: čtv 01.10.2009 0:00
- Kontaktovat uživatele:
Re: projev nevhodné svíčky
Souhlasím s 72ka, první neúspěchy se žhavíky nemají končit přechodem na elektriku, ale pomocí zkušenějších kolegů. U nás na letišti jsme byli na začátku jen dva se žhavíky a teď jich tam máme málem víc jak elektrik
) Ono to má také něco do sebe....
- RomanSadilek
- Příspěvky: 379
- Registrován: úte 26.05.2009 0:00
- Bydliště: Velatice
Re: projev nevhodné svíčky
No vždyť kouř za letadlem, vůně spalin, zvuk ....
Nejvíc jsem se natrápil s detonačními, taková mvvs 1,5 furt ne a ne běhat, a to tam ani nebyl RC karburátor . Tolik kopanců od vrtule, co jsem dostal od přeplaveného motoru.
Nejvíc jsem se natrápil s detonačními, taková mvvs 1,5 furt ne a ne běhat, a to tam ani nebyl RC karburátor . Tolik kopanců od vrtule, co jsem dostal od přeplaveného motoru.
Re: projev nevhodné svíčky
Existuje takový postup: nastav motor tak, aby při polovičním plynu držel otáčky a měl rychlé přechody do maxima otáček. V těch středních otáčkách musí spolehlivě běžet. Pak se snaž to samé nastavit pro 1/3 plynu. Zase: spolehlivé otáčky a rychlý přechod do maxima. Až pak nastavuj ty minimální otáčky.
Pokud ti z té 1/3 plynu motor normálně a rychle přejde do maxima a z toho volnoběhu to nejde nastavit, až teprve potom laboruj se svíčkou. Pokud se budeš snažit nastavovat trucovitej motor hned od spoda, jeto většinou trápení bez konce.
Pro ten motor vyzkoušej svíčku O.S. č. 8. máme ověřeno že je to jedna z nejlepších voleb. Jen je trocu dražší.
Nejčastější začátečnická chyba je šetření na zdroji žhavení. Pořiď si kvalitní zdroj žhavení. Nejlepší, co znám je zapojení s MAX 724 od Vojty Voráčka. Najdeš to na netu, vyšlo to v časopisech, používá se už roky a zatím nikdo nic lepšího nevymyslel. Máme postaveno několik těch jeho žhavítek, S jejich používáním přestalo ničení svíček. Při dnešní ceně kvalitních svíček se investice bohatě vyplatí.
Motor ASP tě může trochu potrápit. Většinou potřebuje víc nitra, pak běhá dobře a dobře se i seřizuje.
Použij palivo s 10% nitra. Pak nastav pořádně karburátor. V ASP j docela dobrý návod postupuj podle něj.
Petr
Pokud ti z té 1/3 plynu motor normálně a rychle přejde do maxima a z toho volnoběhu to nejde nastavit, až teprve potom laboruj se svíčkou. Pokud se budeš snažit nastavovat trucovitej motor hned od spoda, jeto většinou trápení bez konce.
Pro ten motor vyzkoušej svíčku O.S. č. 8. máme ověřeno že je to jedna z nejlepších voleb. Jen je trocu dražší.
Nejčastější začátečnická chyba je šetření na zdroji žhavení. Pořiď si kvalitní zdroj žhavení. Nejlepší, co znám je zapojení s MAX 724 od Vojty Voráčka. Najdeš to na netu, vyšlo to v časopisech, používá se už roky a zatím nikdo nic lepšího nevymyslel. Máme postaveno několik těch jeho žhavítek, S jejich používáním přestalo ničení svíček. Při dnešní ceně kvalitních svíček se investice bohatě vyplatí.
Motor ASP tě může trochu potrápit. Většinou potřebuje víc nitra, pak běhá dobře a dobře se i seřizuje.
Použij palivo s 10% nitra. Pak nastav pořádně karburátor. V ASP j docela dobrý návod postupuj podle něj.
Petr
- StanleyT28
- Příspěvky: 993
- Registrován: čtv 01.10.2009 0:00
- Kontaktovat uživatele:
Re: projev nevhodné svíčky
Jen bych doplnil ještě moji zkušenost. Sám jsem měl asi pět ASP a cca čtyři jsem nastavoval kolegům. Všechny problémy s chodem vyřešilo jemné doladění jehel, hlavně volnoběžné a v jednom případě nevhodně umístěná nádrž vůči motoru. Palivo s 10% nitra je podle mě do těchto motorů zbytečně drahé a dávat ho tam kvůli tomu, že smázne nepřesně nastavený karburátor je škoda. Používám Rapicon s 1 % i do čtyřtaktu a svíčky GP1, tedy originál ASP. Motory s nimi chodí spolehlivě. Na 15ce 4t má svíčka za letošek 120 starů a je stále bez viditelného opotřebení. Přižhavování jsem nepoužíval zatím ani v -10, jen ovinutou hlavu páskou. Samozřejmě jsem mohl mít štěstí na kusy.
Re: projev nevhodné svíčky
Souhlas. Nitro je na honění výkonů a nebo zamaskování špatného nastavení motoru.
Sbach 2200mm, Piper L4H 2500mm, Hawker huriccane 1950mm, F3K SHARK.
Letiště Cheb, www.rc.hys.cz
Letiště Cheb, www.rc.hys.cz
Re: projev nevhodné svíčky
Také souhlasím s tím, že do uvedeného motoru je zbytečné dávat palivo s více jak 5% nitra a to ještě jen pro usnadnění nastavování a ne pro zvýšení výkonu.
Re: projev nevhodné svíčky
Nitro je na honění výkonů...
No bohužel až tak jednoduché to není. Nárůst výkonu začíná být opravdu zjevný až nad 15%. Nad 20% už to poznáš i bez měření a 30% bývá brutus. Né každý motor ale s takovým palivem může běhat. % rozmezí je vždy uvedeno v návodu a mělo by se dodržovat.
U 10% je nárůst ještě maličký. Co se ale změní při 10% je chování motoru, který běží při menší teplotě, snadněji se seřizuje. Také motory, které jsou již opotřebované, (nebo jsou méně kvalitní) běhají jako za mlada. Nitro dneska není nedostupné a ani cena nitrovaného paliva není zase tak strašná.
No bohužel až tak jednoduché to není. Nárůst výkonu začíná být opravdu zjevný až nad 15%. Nad 20% už to poznáš i bez měření a 30% bývá brutus. Né každý motor ale s takovým palivem může běhat. % rozmezí je vždy uvedeno v návodu a mělo by se dodržovat.
U 10% je nárůst ještě maličký. Co se ale změní při 10% je chování motoru, který běží při menší teplotě, snadněji se seřizuje. Také motory, které jsou již opotřebované, (nebo jsou méně kvalitní) běhají jako za mlada. Nitro dneska není nedostupné a ani cena nitrovaného paliva není zase tak strašná.
Re: projev nevhodné svíčky
Pohledal jsem voráčkovo žhavítko a našel. Dnes už se bude špatně shánět p.vodní IO MAX 724 (původní cena 500,-), který se přestal vyrábět. Existuje plnohodotná náhrada LT1074 asi za 250,-
celkem Vás vyjde cena žhavítka podle schematu tak na 500. Existuje i provedení superlux ve formě Powerpanelu. Autorem je Lubo Mojzes, návod byl na jeho stránkách.
Kdo vyzkouší tato zapojení, nebude již chtít používat nic jiného. Slova nejlepší je žhavítko s NiCd/NiMh akumulátorem rychle zapomenete.
celkem Vás vyjde cena žhavítka podle schematu tak na 500. Existuje i provedení superlux ve formě Powerpanelu. Autorem je Lubo Mojzes, návod byl na jeho stránkách.
Kdo vyzkouší tato zapojení, nebude již chtít používat nic jiného. Slova nejlepší je žhavítko s NiCd/NiMh akumulátorem rychle zapomenete.
- Přílohy
-
- ZhaveniMAX724.pdf
- (532.11 KiB) Staženo 104 x
Re: projev nevhodné svíčky
Pti píše:Kdo vyzkouší tato zapojení, nebude již chtít používat nic jiného. Slova nejlepší je žhavítko s NiCd/NiMh akumulátorem rychle zapomenete.
Dík za připomenutí uvedeného žhavení, ale to už tu bylo. Nicméně se srovnáním s jedním článkem NiCd nesouhlasím. Beru to však z pohledu běžného "poletovače". Pokud mi motor chcípne, při nepovedeném startu, tak tam s tím jedním článkem zajdu a znovu se pokusím ho nastartovat. Vážím si Tvých rad, ale vezmi v potaz, že na tomto fóru je minimum modelářů, kteří by se věnovali nějaké soutěžní kategorii, ale létají jen tak pro radost.
Re: projev nevhodné svíčky
mnov píše:Nicméně se srovnáním s jedním článkem NiCd nesouhlasím. Beru to však z pohledu běžného "poletovače". Pokud mi motor chcípne, při nepovedeném startu, tak tam s tím jedním článkem zajdu a znovu se pokusím ho nastartovat.
Přesně, moje slova... škrtnu vrtulí omylem při startu, v kapse mám žhavítko, nandám, drcnu do vrtule a je to nastartovaný, vracet se s letadlem k boxu? Nikdy, navíc se pak elektrifikovaní posmívají
Když letadlo kouří, je to správně!
- RomanSadilek
- Příspěvky: 379
- Registrován: úte 26.05.2009 0:00
- Bydliště: Velatice
Re: projev nevhodné svíčky
Tak dnes poprve ve vzduchu, žhavil jsem Pb 2V, s delší přívodní šnůrou
.
Svíčka OS7 vrtule11/6 rapicon 5%. Motor chodil pěkně, vylítal jsem všechno palivo co jsem měl.
Zajímavé když jsem zkoušel vrtuli 12/3.75 tak to chtělo motor znovu poštelovat.
minimální otáčky se zvedly a bylo nutno pohnout s endpoint kanálu motoru.
Ve vzduchu s touto vrtuli to litalo pomaleji, možna i lip brzdila na volnoběh.
To žhavitko vypadá jednoduše, naposledy jsem stavěl ze součástek za totality, když nic nebylo, možná za dlouhých zimních večerů je postavím. Dal bych k tomu lipolku 3s.
Svíčka OS7 vrtule11/6 rapicon 5%. Motor chodil pěkně, vylítal jsem všechno palivo co jsem měl.
Zajímavé když jsem zkoušel vrtuli 12/3.75 tak to chtělo motor znovu poštelovat.
minimální otáčky se zvedly a bylo nutno pohnout s endpoint kanálu motoru.
Ve vzduchu s touto vrtuli to litalo pomaleji, možna i lip brzdila na volnoběh.
To žhavitko vypadá jednoduše, naposledy jsem stavěl ze součástek za totality, když nic nebylo, možná za dlouhých zimních večerů je postavím. Dal bych k tomu lipolku 3s.
Re: projev nevhodné svíčky
Ahoj, změna seřízení motoru je s výměnou vrtule normální, s každou vrtulí chodí jinak. Co tě vedlo skočit ze stoupání 6 na 3.75 to je rozdíl jak blázen, navíc v kombinaci se změnou průměru? Dobrý je vždy zkoušet jen jeden parametr a jen o asi jeden palec v řadě. Ale asi jsi ji měl v šuflíku tak jsi ji vyzkoušel, což bych jako jediný pochopil 
Hlavně že to chodí.
Hlavně že to chodí.
Když letadlo kouří, je to správně!
Re: projev nevhodné svíčky
ASP 8,5 se mi chovala podobně, bez žhavení klesaly otáčky někdy až ke chcípnutí a nešla dobře do otáček. Zabralo utažení volnoběžné jehly, teď jde už perfektně. Vrtule APC 12x6, svíčka OS8, žhavení jedním článkem NiMh, palivo bez nitra. Chytá dobře a běží bez problémů. Mám powerpanel a žhavící koncovku, ale mám obavu začít to používat s ohledem na životnost té svíčky. Je to panel od Robbe, výstup na svíčku má nastavení proudu, ale já netuším, co je bezpečné tam nastavit. A s tím ručním žhavítkem to chytá bezvadně, takže mě zatím nic nenutilo používat něco jiného. Kolik bych si měl nastavit ampér do svíčky, abych ji zbytečně neničil?
Re: projev nevhodné svíčky
... Kolik bych si měl nastavit ampér do svíčky, abych ji zbytečně neničil?...
Svíčka potřebuje zdroj konstantního napětí 1,5 V. Pokud zdroj od Robbe stabilizuje proud je docela pravděpodobné, že bude svíčky ničit. Nicméně, nebude to tak, že připneš žhavení a svíčka shoří, to by asi byla někde chyba. Odběr žhavící svíčky se při konstatntním napětí 1,5V pohybuje od 3A do 6A. Je to závislé na typu svíčky (Teplá, studená) a na stavu, jak je svíčka zalitá palivem. Jak jsem to kdysi měřil, je normální proud do svíčky cca 3A, (O.S. Max A3 - neulitá) až 6A bývá na studené svíčce, ulité palivem.
monočlánek na žhavení má napětí kolem 1,2 V, plně nabitý bude mít krátce až kolem 1,5V. Jakmile začneš žhavit, jde ale napětí vlivem odběru rychle k těm 1,2V. Spirálka svíčky je ale konstrukčně udělána na 1,5V, při 1,2 V nedá tedy potřebnou teplotu. Odběry svíček jsou dost velké, takže akumulátor bude poměrně rychle s napětím blízko 1V. Už z tohoto vidíš, že monočlánkové žhavítko je spíš nouzovka do kapsy, když mi chcípne motor při přejezdu na start. A pokud ti bude motor trochu trucovat, nemusíš s takovým žhavítkem nastartovat vůbec. To je ostatně na letišti velice častý jev a otázka, můžu si půjčit startbox následuje krátce nato.
Svíčka potřebuje zdroj konstantního napětí 1,5 V. Pokud zdroj od Robbe stabilizuje proud je docela pravděpodobné, že bude svíčky ničit. Nicméně, nebude to tak, že připneš žhavení a svíčka shoří, to by asi byla někde chyba. Odběr žhavící svíčky se při konstatntním napětí 1,5V pohybuje od 3A do 6A. Je to závislé na typu svíčky (Teplá, studená) a na stavu, jak je svíčka zalitá palivem. Jak jsem to kdysi měřil, je normální proud do svíčky cca 3A, (O.S. Max A3 - neulitá) až 6A bývá na studené svíčce, ulité palivem.
monočlánek na žhavení má napětí kolem 1,2 V, plně nabitý bude mít krátce až kolem 1,5V. Jakmile začneš žhavit, jde ale napětí vlivem odběru rychle k těm 1,2V. Spirálka svíčky je ale konstrukčně udělána na 1,5V, při 1,2 V nedá tedy potřebnou teplotu. Odběry svíček jsou dost velké, takže akumulátor bude poměrně rychle s napětím blízko 1V. Už z tohoto vidíš, že monočlánkové žhavítko je spíš nouzovka do kapsy, když mi chcípne motor při přejezdu na start. A pokud ti bude motor trochu trucovat, nemusíš s takovým žhavítkem nastartovat vůbec. To je ostatně na letišti velice častý jev a otázka, můžu si půjčit startbox následuje krátce nato.
Re: projev nevhodné svíčky
Pti píše:Už z tohoto vidíš, že monočlánkové žhavítko je spíš nouzovka do kapsy, když mi chcípne motor při přejezdu na start. A pokud ti bude motor trochu trucovat, nemusíš s takovým žhavítkem nastartovat vůbec. To je ostatně na letišti velice častý jev a otázka, můžu si půjčit startbox následuje krátce nato.
Zásadně nesouhlasím, mám 3Ah jednočlánek a napětí drží na 1.2V a to je třeba pro OS8 tak akorát. Jestli někdo potřebuje žhavit víc, tak zcela jistě startuje přeplavený motor. Stačí se podívat na svíčku jak žhaví, pokud má v sobě palivo, vysyčí během vteřiny. Samozřejmost je, že článek má perfektní kontakt se žhavítkem, a pak žhavítko se svíčkou, koncovku pravidelně čistím od oxidací a oleje a prachu (často ho nevědomky odhodím na zem). Ale žhavte si samozřejmě čím chcete..
Když letadlo kouří, je to správně!