1 ccm žhavík

Jednou je možná elektrika nahradí, do té doby ale ještě budeme s nimi mít plno problémů. Tady nám třeba někdo poradí.
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
jayraul
Příspěvky: 15
Registrován: ned 17.07.2011 0:00
Bydliště: praha 9

1 ccm žhavík

#1 Příspěvek od jayraul »

Potřeboval bych poradit jak nahodit novej žhavík co má jen 1ccm:)
Uživatelský avatar
72ka
Příspěvky: 388
Registrován: úte 09.11.2010 0:00
Bydliště: Praha 3

#2 Příspěvek od 72ka »

Stejně jako ostatní, akorát je náchylnější na přeplavení.
Když letadlo kouří, je to správně!
Uživatelský avatar
DAF
Příspěvky: 9607
Registrován: úte 09.01.2007 0:00
Bydliště: Praha 8
Kontaktovat uživatele:

#3 Příspěvek od DAF »

Za 1) si dej své výskytiště do profilu, aby se na tebe případně mohl nakontaktovat člověk z okolí.
Za 2, napiš o jaký motor přesně jde. Vzhledem k tomu, že to je jednička předpokládám, že to je WASP .060. V současnosti se vyrábí u MP Jet ještě jejich jednička, tak aby nedošlo k záměně. Motory i stejné kubatury různých značek (někdy i stejné značky) se mohou chovat různě, a velmi.
Za 3, osvědčil se mi na WASP startér, ač se to nezdá, jde to snad nejlíp. Rukou to jde také, ale vzhledem k malé kubatuře jsou se startem problémy. Na startér to brnkne skoro okamžitě, párkrát se to protočí a už to běží.
Jehlu dej na 1,5 otáčky od úplného zavření, po nastartování musíš přesnou polohu dolaborovat.
Vrtule MA 5,5x4 mi vyhovuje nejlépe.
Když tak si prohlédni rubriku volný let, tam je vlákno zrovna k WASPu. Konkrétně WASP, co jsem měl, byl náchylný na jehlu, byla tam vůle v závitu a stačilo se na ní škaredě podívat a motor si dělal co chtěl. Druhý motor už měl závit jehly těsnější a jde bez problémů. Doporučuju nevyndávat podložku pod hlavou a pokud to není z nějakého důvodu vysloveně nutné, nedávat ani palivo s nitrem. Motor je velmi vhodný jako pomocný na různé větroně. Ono dobře seštelovat RC karbec není u téhle kubatury zrovna jednoduché.
Hitec Aurora 9X
Uživatelský avatar
jayraul
Příspěvky: 15
Registrován: ned 17.07.2011 0:00
Bydliště: praha 9

#4 Příspěvek od jayraul »

Děkuji za návod,opravdu se jedná o waspa 061 a rukou jsem to ukoušel bohužel nic:) ani náznak toho že by to měl být funkční motor :D bohužel jsem začátečník a nejsem si zcela jistý kdy už je motor uchlastanej a kdy ještě ne.Jelikož má malej kuželík na vrtuli nenašel jsem žádnej vhodne startér tak děkuji.Co se týče paliva mám klasiku od pelikána FAI hyper s 20 procenty ricínového oleje,bohužel kolik a jestli je tam nitro jsem nezjistil:)
Dokonce jsem ho zkoušel protočit akučkou s nástavcem ale stejně ani škobrtnutí:(
Naposledy upravil(a) jayraul dne pon 18.07.2011 1:02, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
jayraul
Příspěvky: 15
Registrován: ned 17.07.2011 0:00
Bydliště: praha 9

#5 Příspěvek od jayraul »

ještě jsem přemýšlel jestli si mám koupit žhavící koncovku ale nejsem si jistej jestli by na takhle malou svíčku něco pasovalo
Uživatelský avatar
72ka
Příspěvky: 388
Registrován: úte 09.11.2010 0:00
Bydliště: Praha 3

#6 Příspěvek od 72ka »

Já jsem i COXE PeeWee (0,33ccm) žhavil normální, trochu upilovanou koncovkou ve tvaru kolíčku. Pokud dobře žhavíš a máš jehlu povolenou jak bylo psáno, měl by motor alespoň slíbit, osobně zastávám názor, že motor musí jít nahodit rukou, startér pak používat jen pro pohodlí a bezpečnost. Neznám tento motor, ale měl by mít hřídel na kuličkovém ložisku, jinak nemá co chytat axiální sílu od startéru a není tak pak zrovna vhodný tím startovat. Jsou lidi, který prostě držej startér na motoru a točej... tak dlouho že to snad ani neni možný a stejně jim to nechytá, pokud je to uchlastaný, může se i přiohnout ojnice. A co říká návod, jestli ho k tomu máš? Základní nastavení jehly by tam být mělo. Tak hodně štěstí.
Když letadlo kouří, je to správně!
Uživatelský avatar
DAF
Příspěvky: 9607
Registrován: úte 09.01.2007 0:00
Bydliště: Praha 8
Kontaktovat uživatele:

#7 Příspěvek od DAF »

No, jestli jsi to zkoušel nastartovat bez žhavení, tak se ani nedivím, že to neškytlo :lol: . Samozřejmě to musíš mít. Velmi zjednodušeně, benzínový motor chytá na přeskok elektrického výboje mezti elektrodami svíčky - zážehový. Diesel (klasický) na nárůst teploty při kompresi, kdy do stlačeného vzduchu, který se tak ohřeje, se vstříkne trocha paliva - vznětový. Modelářské motory tzv. Déčka, nejsou čisté diesely, ale směs paliva se vzduchem se stlačí a dojde ke vznícení podobně jako u dieselu. Pak jsou žhavíky, kdy zapalování se děje pomocí horkého vlákna ve svíčce. Aby se vlákno nažhavilo, je potřeba mu dodat počáteční energii ve formě elektrického proudu. Když už motor běží, každý zápal vlákno dohřeje a to vydrží nažhavené do dalšího kola.
Žhavítko takové to nasunovací, co zmáčkneš a ono tam zůstane viset, tam nejspíš nepůjde, aspoň ne to, co mám já. Motor nemá běžnou svíčku, ale tzv. žhavící vložku a koncovka nejve za nic pořádně chytit (běžně se chytá za tělo svíčky). Pro tento typ motorů je vhodnější kolík - http://www.rcm-pelikan.cz/index.php?sec=product&id=6201 . Buď se dá koupít, ale zrovna tam vidím červenou, nebo se dá velmi jednoduše vayrobit z klasického kolíčku na prádlo, kousku plechu (dobře z mosazného), kabelku a konektorů. Z nářadí stačí pilka, pilník, vrtačka a ze dvou rukou levá jen jedna 8) .
to 72ka, klika je v kluzném ložisku a rukou nahodit také jde. Ale stalo se mi, že jsem s motorem dělal indiánské tance než se rozhodl makat. Kluzníé ložisko je důvod, proč za sebe nedoporujčuji nitro. Dával jsem tam, teď už nevím, jestli procento, nebo 5, ale časem se kluzné ložisko vykloktalo a klika chytila radiální vakl. Ložiska vyměníš, tady musíš měnit celý karter (který, ač je inzerován jako ND, jsem nikdy a nikde nesehnal), k tomu ojnici, aby šel motor opět zprovoznit.
Se startérem to jde dobře. Konkrétně na tento malý motor jsem si udělal startér za 2 stovky z čínského autokompresoru a špuntu zarážky dveří. V případě zájmu vytvořím foto a někam ho pověsím. Přičemž operace je vratná a kdykoliv z toho jde zpětně složit ten kompresor 8) .
Hitec Aurora 9X
Uživatelský avatar
jayraul
Příspěvky: 15
Registrován: ned 17.07.2011 0:00
Bydliště: praha 9

#8 Příspěvek od jayraul »

Jsem letecký mechanik takže o práci motorů a hlavně leteckých něco vím :) v návodu stojí nastavení jehly od uplného zavření 2 a pů otáčky nasát palivo a 2-3 krát prudce protočit vrtuli a motor běží.Popravdě takovíto postup bych velmi rád uměl :D
Uživatelský avatar
72ka
Příspěvky: 388
Registrován: úte 09.11.2010 0:00
Bydliště: Praha 3

#9 Příspěvek od 72ka »

V návodu je teda zjednodušeno na maximum. Udělej to tak, že si ověř zda žhavíš.. vyšroubovaná žhavicí hlava a zda je vlákno červené/oranžové. Jehlu povol podle návodu. Otevři karburátor naplno (jestli máš RC), prstem zacpi difuzor a bez žhavení tak 3-5x prudce protoč vrtuli, musíš vidět jak sloupec paliva došel až do karburátoru a nepadá zpět. Pak bez zacpání difuzoru tak 2x protoč prudce vrtuli. Jestli máš RC karbec, dej ho teď tak na 1/3 otevření, připoj žhavení a prudce protáčej vrtuli a měl by chytit. Rozepsal jsem to detailu tak jak startuju já. Injekční stříkačku apod už nepoužívám, není mi potřeba.
Jo a bydliště máš Praha 9, kde to máš? Já na P-9 pracuju, můžu pomoct.
Když letadlo kouří, je to správně!
Uživatelský avatar
jayraul
Příspěvky: 15
Registrován: ned 17.07.2011 0:00
Bydliště: praha 9

#10 Příspěvek od jayraul »

v ulici pešlova naprotí nákupnímu centru fénix a naproti radnici:) bohužel když ucpu karbec a protočim vrtuli palivo se bud ani nehne nebo se vyškrábe k motoru ale padá zase hned dolu:(
Uživatelský avatar
DAF
Příspěvky: 9607
Registrován: úte 09.01.2007 0:00
Bydliště: Praha 8
Kontaktovat uživatele:

#11 Příspěvek od DAF »

Koukám, že asi budeš mít problém i s nádrží. Pokud palivo padá po nasátí zpátky, zjevně bude dost hluboko. Ústí nádrže by mělo být v úrovní osa jehla (při pohledu z boku, je-li motor v normální poloze, t.j. hlavou nahoru). Vždy se toto posuzuje při pohledu z boku, i když je hlavou do strany, nebo invertně. Při pohledu shora je nádrž vždy v ose letadla.
Hitec Aurora 9X
Uživatelský avatar
jayraul
Příspěvky: 15
Registrován: ned 17.07.2011 0:00
Bydliště: praha 9

#12 Příspěvek od jayraul »

nádrž mám opravdu velmi hluboko jelikož jsem musel dát motor o něvo víš kvulí výstupu z výfuku
Uživatelský avatar
jayraul
Příspěvky: 15
Registrován: ned 17.07.2011 0:00
Bydliště: praha 9

#13 Příspěvek od jayraul »

jinak motor sem točil proti směru hodinových ručiček při pohledu zepředu tak doufám že je to správně :D a myslíte ža pokud připnu žhavení správně nasaju a dobře protočim tak by měl chytit?
Uživatelský avatar
DAF
Příspěvky: 9607
Registrován: úte 09.01.2007 0:00
Bydliště: Praha 8
Kontaktovat uživatele:

#14 Příspěvek od DAF »

určitě.
Hitec Aurora 9X
Uživatelský avatar
72ka
Příspěvky: 388
Registrován: úte 09.11.2010 0:00
Bydliště: Praha 3

#15 Příspěvek od 72ka »

Kdyžtak pošli na forum fotku kde to máš zastavěný a jak to máš řešený s tou nádrží. Jinak to musí běžet.
Když letadlo kouří, je to správně!
Odpovědět

Zpět na „Spalovací motory“