Nabíjecí a vybíjeci parametry li-pol
- Ancistrus01
- Příspěvky: 2481
- Registrován: úte 08.03.2011 0:00
- Bydliště: Trutnovsko
- Kontaktovat uživatele:
Nabíjecí a vybíjeci parametry li-pol
Ahoj brzy mě čeká první zálet a chci se ujjistit že pár věcí chápu o li-polkách správně.
Konkrétně li-pol 3S:
1) Li-polka se nesmí vybít pod 3v na článek takže 9V
2) Li-polka se nesmí nabít nad 4,2V na 12,6V
Konkrétně li-pol 3S:
1) Li-polka se nesmí vybít pod 3v na článek takže 9V
2) Li-polka se nesmí nabít nad 4,2V na 12,6V
Tak povedal by som spravne, az na par detailov.
1.) vybijanie - v ziadnom pripade pokles napatia pod 2,7 V na 1S, ale vzdy sa clanok odporuca vybijat prave na 3,0 V na 1S.
Size mas AKU 3S, ale to, ze konecna hranica je 9,0 V, nemusi byt vzdy pravda. Pretoze moze sa stat, ze jeden clanok bude mat inu kapacitu (ked je starsi AKU), alebo nieco podobne a ten clanok sa vybije skor ako ostatne a uz je problem.
Predstav si situaciu - 1.clanok = 3,1 V (nabity), 2. clanok = 3,1 V (nabity), 3. clanok = 2,8 V(na hranici znicenia) no ale mame sucet 9,0 V ! Takze ak chces mat 100% istotu, sleduj kazde napatie zvlast na kazdom clanku.
2.) nabijanie - ano hranica je 4,2 V na kazdy clanok. O sucte napati plati to iste ako som pisal o vybijani.
1.) vybijanie - v ziadnom pripade pokles napatia pod 2,7 V na 1S, ale vzdy sa clanok odporuca vybijat prave na 3,0 V na 1S.
Size mas AKU 3S, ale to, ze konecna hranica je 9,0 V, nemusi byt vzdy pravda. Pretoze moze sa stat, ze jeden clanok bude mat inu kapacitu (ked je starsi AKU), alebo nieco podobne a ten clanok sa vybije skor ako ostatne a uz je problem.
Predstav si situaciu - 1.clanok = 3,1 V (nabity), 2. clanok = 3,1 V (nabity), 3. clanok = 2,8 V(na hranici znicenia) no ale mame sucet 9,0 V ! Takze ak chces mat 100% istotu, sleduj kazde napatie zvlast na kazdom clanku.
2.) nabijanie - ano hranica je 4,2 V na kazdy clanok. O sucte napati plati to iste ako som pisal o vybijani.
"Digitálna technika pozostáva len z 0 a 1, ktoré sú v správny čas na správnom mieste."
- Ancistrus01
- Příspěvky: 2481
- Registrován: úte 08.03.2011 0:00
- Bydliště: Trutnovsko
- Kontaktovat uživatele:
Presne tak, treba pres balancni konektor.
Bezna praxe je, nabijes baterku, jdes litat, prvne nejakou kratsi dobu. Dobijes baterku a vidis jakou kapacitu si dobil. Podle toho pak prodluzujes dobu letu.
Idelani je po letu dobijet 2/3 az 3/4 kapacity baterky. Treba pokud mas tu baterku 2200mAh, tak je dobry ji vylitavat tak, abys dobijel cca 1700mAh. A nezapomen, ze pokud zmeris napeti na baterce na zemi, je to napeti naprazdno. Za letu, pokud mas plnej plyn, je to napeti o neco nizsi. Osobne vylitavam baterky podle ty pakacity a vychazi mi z toho napeti na clanek naprazdno 3.7 az 3.8V.
Bezna praxe je, nabijes baterku, jdes litat, prvne nejakou kratsi dobu. Dobijes baterku a vidis jakou kapacitu si dobil. Podle toho pak prodluzujes dobu letu.
Idelani je po letu dobijet 2/3 az 3/4 kapacity baterky. Treba pokud mas tu baterku 2200mAh, tak je dobry ji vylitavat tak, abys dobijel cca 1700mAh. A nezapomen, ze pokud zmeris napeti na baterce na zemi, je to napeti naprazdno. Za letu, pokud mas plnej plyn, je to napeti o neco nizsi. Osobne vylitavam baterky podle ty pakacity a vychazi mi z toho napeti na clanek naprazdno 3.7 az 3.8V.
- Ancistrus01
- Příspěvky: 2481
- Registrován: úte 08.03.2011 0:00
- Bydliště: Trutnovsko
- Kontaktovat uživatele:
No a jak přes balančák? Když měřím voltmetrem na display se žádné hodnoty neukážou 
Naposledy upravil(a) Ancistrus01 dne pon 11.07.2011 12:17, celkem upraveno 1 x.
A co je mericka??
Jestli takovej ten displej z Hobbicity, tak ho mas opacne. Kdyz koukas na displej a konektory mas vlevo, tak ten spodni je minus. Tam musi prijit cernej drat z baterky. Pokud nemas 6ti clanek, zustanou nektery horni kontakty na meraku volny.
A hlavne tyhle meraky jsou jen orientacni. +/- 0.05V neni problem.
Jestli takovej ten displej z Hobbicity, tak ho mas opacne. Kdyz koukas na displej a konektory mas vlevo, tak ten spodni je minus. Tam musi prijit cernej drat z baterky. Pokud nemas 6ti clanek, zustanou nektery horni kontakty na meraku volny.
A hlavne tyhle meraky jsou jen orientacni. +/- 0.05V neni problem.
- Ancistrus01
- Příspěvky: 2481
- Registrován: úte 08.03.2011 0:00
- Bydliště: Trutnovsko
- Kontaktovat uživatele:
Ono dokonca aj tie konektory sa nazyvaju:
1. vybijaci - pretoze je urceny najma na vybijanie AKU, hlavne ma hrubsie vodice aby zniesli dany vybijaci prud a pri tom vybijani ani netreba mat ostatne clanky vyvedene na taky prud
2. nabijaci (alebo ako tu nazyvate balancny konektor) - je zhotoveny z tensich vodicov, pretoze na nabijaci prud plne postacuju. Dobre je pri kazdom nabijani ho pouzit, pretoze okrem toho, ze cez nen sa monitoruje napatie na kazdy clanok tam sa s tymto konektorom vlastne aj presnejsie meria celkove napatie AKU, ako keby iba cez nabijaci konektor.
Koho by to zaujimalo, preco sa cez nen meria presnejsie celkove napatie AKU, tak tu je odpoved. Kazda svorka, konektor, vodic, ... ma svoj odpor a vlastne tieto odpory sa do serie zapajaju s AKU a nabijackou. Niekdo by povedal, ze su to malicke hodnoty (u mojej nabijacky je to len nejakych 0,1 ohm, co je malo), ale treba si uvedomit, ked ten AKU nabijame prudom 1 A, tak na tych parazitnych odporoch (kable, konektory), ked R = 0,1 ohm vznikaju straty napatia az 0,1 V = 100 mV, co si teda myslim, ze je to dost vela. Pri prude 2 A to mame az 200 mV. A tento odpor sa prejavuje prave v tom, ze nabijacka zmeria o toto napatie vacsie ako je v skutocnosti na AKU, mozete si vyskusat, ze pri svorkach AKU bude o nieco nizsie napatie ako na svorkach nabijacky (ale treba nastavit aspon 1 A nabijaci prud). Najhorsie je na tom, ze vlastne ten odpor tam nejaky slale bude. Zalezi iba aky velky a to od kvality konektor (zlate, strieborne) a od kvality vodicov (dlzka, prierez, material).
Prave tento problem, riesi ten nabijaci (balancny) konektor, pretoze ten meria napatie priamo na clanku a neprechadza cez nen taky vysoky nabijaci prud ako cez vybijaci kabel, cize tuto aj ked bude odpor vodicov 10 ohm stale presne meria.
EDIT:
Opraveny preklep s ubytkami napatia pri vybijani/ nabijani.
1. vybijaci - pretoze je urceny najma na vybijanie AKU, hlavne ma hrubsie vodice aby zniesli dany vybijaci prud a pri tom vybijani ani netreba mat ostatne clanky vyvedene na taky prud
2. nabijaci (alebo ako tu nazyvate balancny konektor) - je zhotoveny z tensich vodicov, pretoze na nabijaci prud plne postacuju. Dobre je pri kazdom nabijani ho pouzit, pretoze okrem toho, ze cez nen sa monitoruje napatie na kazdy clanok tam sa s tymto konektorom vlastne aj presnejsie meria celkove napatie AKU, ako keby iba cez nabijaci konektor.
Koho by to zaujimalo, preco sa cez nen meria presnejsie celkove napatie AKU, tak tu je odpoved. Kazda svorka, konektor, vodic, ... ma svoj odpor a vlastne tieto odpory sa do serie zapajaju s AKU a nabijackou. Niekdo by povedal, ze su to malicke hodnoty (u mojej nabijacky je to len nejakych 0,1 ohm, co je malo), ale treba si uvedomit, ked ten AKU nabijame prudom 1 A, tak na tych parazitnych odporoch (kable, konektory), ked R = 0,1 ohm vznikaju straty napatia az 0,1 V = 100 mV, co si teda myslim, ze je to dost vela. Pri prude 2 A to mame az 200 mV. A tento odpor sa prejavuje prave v tom, ze nabijacka zmeria o toto napatie vacsie ako je v skutocnosti na AKU, mozete si vyskusat, ze pri svorkach AKU bude o nieco nizsie napatie ako na svorkach nabijacky (ale treba nastavit aspon 1 A nabijaci prud). Najhorsie je na tom, ze vlastne ten odpor tam nejaky slale bude. Zalezi iba aky velky a to od kvality konektor (zlate, strieborne) a od kvality vodicov (dlzka, prierez, material).
Prave tento problem, riesi ten nabijaci (balancny) konektor, pretoze ten meria napatie priamo na clanku a neprechadza cez nen taky vysoky nabijaci prud ako cez vybijaci kabel, cize tuto aj ked bude odpor vodicov 10 ohm stale presne meria.
EDIT:
Opraveny preklep s ubytkami napatia pri vybijani/ nabijani.
Naposledy upravil(a) vama dne pon 11.07.2011 16:22, celkem upraveno 1 x.
"Digitálna technika pozostáva len z 0 a 1, ktoré sú v správny čas na správnom mieste."
Jasne, teraz ma napadlo, ano ubytky napatia su tam opacne, moj preklep
takto je to spravne:
Pri vybijani je na AKU vyzsie napatie ako na nabijacke.
Pri nabijani je na AKU nizsie napatie ako na nabijacke.
Ale aj tak nic na tom nemeni, ze tie prechodove odpory skresluju meranie.
takto je to spravne:
Pri vybijani je na AKU vyzsie napatie ako na nabijacke.
Pri nabijani je na AKU nizsie napatie ako na nabijacke.
Ale aj tak nic na tom nemeni, ze tie prechodove odpory skresluju meranie.
Naposledy upravil(a) vama dne pon 11.07.2011 12:44, celkem upraveno 2 x.
"Digitálna technika pozostáva len z 0 a 1, ktoré sú v správny čas na správnom mieste."
- Ancistrus01
- Příspěvky: 2481
- Registrován: úte 08.03.2011 0:00
- Bydliště: Trutnovsko
- Kontaktovat uživatele:
Tak mozes to voltmetrom merat, ale to asi nemas najpohldensie.
Pri nabijani pouzi nabijacku aj s balancerom, takze ta za teba bude merat napatia na kazdy clanok.
Pri vybijani (v lietadle) pouzi nejaky indikator napatia, napr. toto http://cgi.ebay.com/RC-Lipo-Battery-Low ... 2c5a489bc7 , len asi to nebude ani pocut ani vidiet pri lietanii. Este sa pouziva telemetria ale to uz je ina liga. Popripadne neviem ci sa da nejaky menic (regulator) kupit, s monitorom napatia na kazdom clanku, ktory by pri poklese napatia na lubovolnom clanku odpojil AKU.
Pri nabijani pouzi nabijacku aj s balancerom, takze ta za teba bude merat napatia na kazdy clanok.
Pri vybijani (v lietadle) pouzi nejaky indikator napatia, napr. toto http://cgi.ebay.com/RC-Lipo-Battery-Low ... 2c5a489bc7 , len asi to nebude ani pocut ani vidiet pri lietanii. Este sa pouziva telemetria ale to uz je ina liga. Popripadne neviem ci sa da nejaky menic (regulator) kupit, s monitorom napatia na kazdom clanku, ktory by pri poklese napatia na lubovolnom clanku odpojil AKU.
"Digitálna technika pozostáva len z 0 a 1, ktoré sú v správny čas na správnom mieste."