Bezpečnost při létání s Heli
Bezpečnost při létání s Heli
Jak pročítám diskuze na toto téma zde nic ucelého nic není. Né že bych byl nějak extra vysazen na bezpečnost, ale když si zpětně proberu dvě krizové situace nijak dobrý pocit z nich nemám. A je to nejlepší způsob neopakovat chyby druhých.
1) nebezpečná situace se mne stala při přistání s T500 v cca 5 cm nad zemí jsem jaksi myslel že je již na zemi a polevil v pozornosti. Následoval odskok a leknutím prudký zásah do kolektivu v mžiku heli letěla proti mne a jen podvědomou reakcí mne minula nad hlavou o cca 50 cm.
Od té doby mám pravidlo dokud se točí rotor ruce na kniplech a 100% soustředění. To mimochodem platí na skutečných vrtulnících
2) nebezpečná situace nastala při backflipu v malé výšce blízko u sebe, chybná reakce (nacvičená) která bohužel nebyla správna pro skutečnou polohu heli a mžiku mířila opět na hlavu a opět poslední chvíly mne minula.
Poučení než člověk začne zkoušet náročnější obraty blízko u sebe, tak by mněl je 100% zvládnout v bezpečné výšce, včetně oprav těch nepovedených.
Obě nebezpečné situace neskončili havárijí či úrazem asi notnou dávkou štěstí a byly pro mne důrazným varováním. A ještě jedno mněli společné létal jsem sám na odlehlém místě, což je taky docela při zpětném pohledu né zcela ideální. Hodně vzdálení přihlížející asi nejsou tak na škodu. Kdy totiž došlo ke střetu ??
A co vaše zkušenosti?
1) nebezpečná situace se mne stala při přistání s T500 v cca 5 cm nad zemí jsem jaksi myslel že je již na zemi a polevil v pozornosti. Následoval odskok a leknutím prudký zásah do kolektivu v mžiku heli letěla proti mne a jen podvědomou reakcí mne minula nad hlavou o cca 50 cm.
Od té doby mám pravidlo dokud se točí rotor ruce na kniplech a 100% soustředění. To mimochodem platí na skutečných vrtulnících
2) nebezpečná situace nastala při backflipu v malé výšce blízko u sebe, chybná reakce (nacvičená) která bohužel nebyla správna pro skutečnou polohu heli a mžiku mířila opět na hlavu a opět poslední chvíly mne minula.
Poučení než člověk začne zkoušet náročnější obraty blízko u sebe, tak by mněl je 100% zvládnout v bezpečné výšce, včetně oprav těch nepovedených.
Obě nebezpečné situace neskončili havárijí či úrazem asi notnou dávkou štěstí a byly pro mne důrazným varováním. A ještě jedno mněli společné létal jsem sám na odlehlém místě, což je taky docela při zpětném pohledu né zcela ideální. Hodně vzdálení přihlížející asi nejsou tak na škodu. Kdy totiž došlo ke střetu ??
A co vaše zkušenosti?
Po setkani se svym vrtulnikem (asi hned druhy vis) jsem si urcil i v simulatoru hranici, za kterou bych nemel jit.
Zacal jsem tak litat daleko a rychle a ted kdyz uz s heli umim trosku bezpecneji se ucim zase litat trosku bliz sebe.
Se 450 to jeste jde, ale od 500 nahoru mam opravdu respekt, tam bych asi cca 10m udrzoval.
Kdyz obcas vidim na videich profiky jak litaji par metru od sebe s 90kama plnou rychlosti, tak se divim, ze tak veri sve technice.
Zacal jsem tak litat daleko a rychle a ted kdyz uz s heli umim trosku bezpecneji se ucim zase litat trosku bliz sebe.
Se 450 to jeste jde, ale od 500 nahoru mam opravdu respekt, tam bych asi cca 10m udrzoval.
Kdyz obcas vidim na videich profiky jak litaji par metru od sebe s 90kama plnou rychlosti, tak se divim, ze tak veri sve technice.
- Screwball671
- Příspěvky: 1313
- Registrován: pon 22.11.2010 0:00
- Bydliště: Praha Barrandov
V minulých vláknech tady někteří doporučovali jako první heli tř. 500, a hned s bezpadlovou hlavou, podle mě tady může opravdu dojít k situaci, že to někdo poprvé pošle do vzduchu někde blízko lidí, protože prostě neví která bije a potom může bejt opravdu velkej průser. Já bych doporučoval max 450ku a to po zvládnutí simu a třeba Blade MSR. Argumenty, že to je stabilnější v kontextu se zraněním který to může způsobit, se mi zdaj malicherný. Nedávno jsem viděl partu kluků, tak kolem 18t let jak stojej dokola okolo Minititana a jeden z nich podporovanej různejma hláškama s tím poskakoval bezhlavě mezi nima. Naštěstí to převrátil na bok dřív, než stačil někomu z nich něco udělat. Proto dávejte bacha na tyto doporučení, každej není zodpovědnej modelář.
Trex 700E, Trex 600 nitro, Protos 500, Trex 500, Trex 450 Sport, Yak 55M, RS352, Piper Cub, Variant
- DaveLister
- Příspěvky: 1155
- Registrován: ned 13.09.2009 0:00
- Bydliště: Kadaň/Praha
Musim souhlasit se Screwball671, dycky kroutim hlavou kdyz nekdo doporucuje zacinat s co nejvetsim vrtulnikem
Velky vrtulnik je dobra vec, ale je potreba nejdriv zvladnout nejake navyky.
Me se treba jednou stalo to, ze jsem si nacvicil na simu let kabinou k sobe. V realu jsem potom vrtulnik zvedl do vetsi vysky a asi 20 metru od sebe. Neco se zvrtlo, ja spatne zareagoval a dalsi vec co si pamatuju je ze vrtulnik byl asi 2 metry odeme, rotorem ke me a cumakem k zemi (tj letel primo na me). Ja jsem stihnul jenom zalehnout a vrtulnik spadl asi 2 metry za me. Kdybych to neudelal na 100% by me trefil. Sice to byla "jenom" 450ka, ale i ta by mi asi docela slusne pocuchala pesinku, a co teprv neco vetsiho...
Takze si davejte bacha, hlavne zacatecnici, kteri na neco takoveho nejsou vubec schopni zaregovat. Dneska uz bych na takovou situaci mozna dokazal zaregovat lip, minimalne bych se pokusil poslal vrtulnik lehnout si jinam, ale jako zacatecnik sem jenom ztuhnul a nevedel co delat
Velky vrtulnik je dobra vec, ale je potreba nejdriv zvladnout nejake navyky.
Me se treba jednou stalo to, ze jsem si nacvicil na simu let kabinou k sobe. V realu jsem potom vrtulnik zvedl do vetsi vysky a asi 20 metru od sebe. Neco se zvrtlo, ja spatne zareagoval a dalsi vec co si pamatuju je ze vrtulnik byl asi 2 metry odeme, rotorem ke me a cumakem k zemi (tj letel primo na me). Ja jsem stihnul jenom zalehnout a vrtulnik spadl asi 2 metry za me. Kdybych to neudelal na 100% by me trefil. Sice to byla "jenom" 450ka, ale i ta by mi asi docela slusne pocuchala pesinku, a co teprv neco vetsiho...
Takze si davejte bacha, hlavne zacatecnici, kteri na neco takoveho nejsou vubec schopni zaregovat. Dneska uz bych na takovou situaci mozna dokazal zaregovat lip, minimalne bych se pokusil poslal vrtulnik lehnout si jinam, ale jako zacatecnik sem jenom ztuhnul a nevedel co delat
Nemělo by být zapomenuto - možná by se to mohlo přidat do toho zamčeného topicu pro začátečníky k přečtení.
http://www.hobbyeshop.cz/inshop/pages/pravidla_rc.htm
http://www.hobbyeshop.cz/inshop/pages/pravidla_rc.htm
Blade400>T-Rex500>T-Rex250>Protos>T-Rex700E>LA700>RaptorE720
youtube.com/heyingosl
youtube.com/heyingosl
psena píše:O zkusenostech to taky byt nemusi, muze jit o chybu techniky popripade totalni zatmeni mozku, to se obcas muze stat.Proto se snazim kazdej manevr mit promyslenej dopredu, zvlast ty jsou mireny na me.
Souhlas myslím si že většina rozumných lidí na začátku o co méně zkušeností má o to více má respektu. Asi největší riziko je když už se člověk trochu oklepe a začíná si příliš věřit. Ono to poblbnutí mozku věc se kterou se musí počítat. Hlavně jde o to, že když nejsem 100% fit tak nic co je na hranici mých schopností nezkoušet.
Chyba techniky to věc jiná to je tak 95% pečlivost, ale i 5% štěstí. Mne se například stalo, že u profesionálně složené heli po 10 startech došlo k povolení šrobu na unašeči listu ( nebyl zajištěn) všimnul jsem si toho náhodou, když jsem rovnal listy.
Ještě k úvahám jestli začít se 450 kou nebo 500 kou.
Zcela jednoznačně 450 ka. Kynetická energie listu u 500 stovky je min tronásobná a o tuhosti listu nemluvě. Nejlepší je podle mne na záčátku skutečně naučit základní koordinaci pohybů na nějaké lehké jednoduché heli. Ono je sice začátek se 450 kou náročnější, ale člověka to více naučí a pak může lítat už se vším.
Pro ty, co vládnou angličtinou:
http://www.heliguy.com/nexus/dangers.html
http://www.heliguy.com/Discuss/Dangers/1/
http://www.heliguy.com/nexus/dangers.html
http://www.heliguy.com/Discuss/Dangers/1/
taky jsem už párkrát před vlastní heli zdrhal, uhýbal nebo se dokonce schovával . Zatím jsem byl vždycky rychlejší.
Ale pro jistotu a vlastní bezpečí už šetřím na nové příslušenství:
http://www.patro.cz/objects/1074875734.html
http://www.patro.cz/objects/1074910817.html

Ale pro jistotu a vlastní bezpečí už šetřím na nové příslušenství:
http://www.patro.cz/objects/1074875734.html
http://www.patro.cz/objects/1074910817.html
DX6i, HK-450GT, HK-450TT PRO
http://renous01.rajce.idnes.cz/helinehody
http://renous01.rajce.idnes.cz/helinehody