G přetížení v akrobatických modelech

Taky vás už nebaví jen tak poletovat? Zkuste létat akrobacii nebo si o tom aspoň tady povídat.
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
Peppy
Příspěvky: 2355
Registrován: úte 27.05.2008 0:00
Bydliště: Bratislava
Kontaktovat uživatele:

#16 Příspěvek od Peppy »

POdla mna v roku 2001 boli radi ked spravili harrier preto sa nelietalo cez 10g... pri skutocnych lecinach su Gcka pri akrobatoch letoch do cca 6G ked lietaju premety a tak preto neverim ze ked to rozbehnes na plne gule a das kopac do visu ze nepriesahnes 10G a lietadla to vydrzia lebo je to popularny prvok, ktory sa casto vyskytuje v zostavah lietanych s 3m
EXTRA MX,EF extra 300 78"
http://adamweinzettl.webnode.sk/
Uživatelský avatar
JMalik
Příspěvky: 16582
Registrován: čtv 13.11.2008 0:00

#17 Příspěvek od JMalik »

Nemám to číslo časopisu. Můžeš to ve stručnosti vysvětlit proč ne.
Uživatelský avatar
steno1883
Příspěvky: 786
Registrován: pát 11.04.2008 0:00

#18 Příspěvek od steno1883 »

Taky by mě to docela zajímalo. Pokud můžeš, tak nám hoď scan. Dík za všechny.
Uživatelský avatar
mirak
Příspěvky: 304
Registrován: sob 22.03.2008 0:00
Bydliště: Otrokovice, Kroměříž
Kontaktovat uživatele:

#19 Příspěvek od mirak »

Kdo chce scan toho článku ať mi pošle mail. Už ho jdu skenovat.
Uživatelský avatar
dandik182
Příspěvky: 20
Registrován: čtv 04.03.2010 0:00
Bydliště: Lanžhot
Kontaktovat uživatele:

#20 Příspěvek od dandik182 »

Ja bych chtel :-) dandik182@seznam.cz ,predem dík
Uživatelský avatar
mirak
Příspěvky: 304
Registrován: sob 22.03.2008 0:00
Bydliště: Otrokovice, Kroměříž
Kontaktovat uživatele:

#21 Příspěvek od mirak »

odesláno
Uživatelský avatar
JMalik
Příspěvky: 16582
Registrován: čtv 13.11.2008 0:00

#22 Příspěvek od JMalik »

Uživatelský avatar
mirak
Příspěvky: 304
Registrován: sob 22.03.2008 0:00
Bydliště: Otrokovice, Kroměříž
Kontaktovat uživatele:

#23 Příspěvek od mirak »

odesláno
Uživatelský avatar
steno1883
Příspěvky: 786
Registrován: pát 11.04.2008 0:00

#24 Příspěvek od steno1883 »

Tady je i můj: steno1883@seznam.cz. A dík.
Uživatelský avatar
JMalik
Příspěvky: 16582
Registrován: čtv 13.11.2008 0:00

#25 Příspěvek od JMalik »

mirak píše:odesláno


Moc dík.
Autor toho článku uvažuje prakticky o přetížení počítaném v přemetu, ustálené zatáčce...
Bude to trochu jinak . Skutečně ty násobky budou podstatně vyšší a nemusí být rozhodující rychlost, ale to úhlové zrychlení v autorotačních prvkách. Jednoduše se to snad dá přirovnat k centrifúze. Když ta kabina posviští 200km /h na kilometrovém ramenu, tak se nic neděje. Když to bude 200km/h na metrovém poloměru nepůjde to přežít.
K destrukci dnešního subtilního 3D akrobata, dojde na vysoké rychlosti dříve z důvodu namáhání flutterem, kroucením křídla...., než překročením "G" při vybírání. Naproti tomu budou vysoké násobky "G" při nižších rychlostech, ale rychlejších obratech, rotacích, kopaných prvcích.
Uživatelský avatar
mirak
Příspěvky: 304
Registrován: sob 22.03.2008 0:00
Bydliště: Otrokovice, Kroměříž
Kontaktovat uživatele:

#26 Příspěvek od mirak »

Osobně si myslím, že pokud použiješ osvědčené konstrukční řešení (s torzní skříní u dřevěných konstrukcí), tak namáhání krutem, nebo fluteru se bát nemusíš. Ono je řád menší než namáhání na ohyb křídla. Líbí se mi že v článku je popsán případ kdy letíš kolmo dolů na maximální rychlosti (kterou před tím odvodil) a "zarveš" za to. Prakticky postavíš křídla kolmo na směr letu. Toto je popsání autorotačního obratu. Protože přemet se lítá trochu jinak. Jestli někdo u akrobatu naměřil +-25G tak si podle mně akorát změřil vybrace od motoru a měl by se zamyslet nad upevněním G metru v modelu. U těch elektropylonů bych těm "Géčkám" zase věřil. Oni ty mršky lítají podle videoklipu strašně rychle.
Uživatelský avatar
JMalik
Příspěvky: 16582
Registrován: čtv 13.11.2008 0:00

#27 Příspěvek od JMalik »

mirak píše:Osobně si myslím, že pokud použiješ osvědčené konstrukční řešení (s torzní skříní u dřevěných konstrukcí), tak namáhání krutem, nebo fluteru se bát nemusíš. Ono je řád menší než namáhání na ohyb křídla..............


Toho flutteru je třeba se bát nejvíc.
To je v podstatě nevypočitatelná věc, má na to vliv spousta jiných záležitostí než pevnostní dimenzování.....
Při vysokých rychlostech je to častější příčina destrukce než namáhání křídla ohybem při +, nebo - násobkách.
radi5
Příspěvky: 635
Registrován: sob 30.10.2010 0:00

#28 Příspěvek od radi5 »

Někde jsem četl o přetížení u pylonů (F3D). Už si nepamatuji, kolik to tenkrát bylo, ale to číslo bylo ohromující.....
Uživatelský avatar
OrDa
Příspěvky: 862
Registrován: pát 22.01.2010 0:00
Bydliště: Praha 4

Úplně jednoduše a vcelku přesně:

#29 Příspěvek od OrDa »

(poměr rychlosti maximální a pádové) na druhou
Uživatelský avatar
TomasC
Site Admin
Příspěvky: 11248
Registrován: pát 25.04.2003 0:00
Bydliště: Praha Hloubětín
Kontaktovat uživatele:

#30 Příspěvek od TomasC »

Tak to je velmi "orientační". Toto bude fungovat u pomalých letadel, rozhodně ne u pylonů. U modelu, který letí rychlostí kolem 300km/h je značně znát zda letí rovně, nebo zatáčí. Pokles rychlosti v zatáčce je i 20km/h.
Podrobil jsem toto intenzivnímu studiu a došel jsem k závěru, že se vyplatí zatáčet s větším poloměrem, na menším vztlaku a tím menším odporu, ale neztratit tolik rychlosti. Výsledný čas je kratší.

Ohledně přetížení v zatáčce u pyloňáku. Můj odhad je výrazně přes 20G.
Odpovědět

Zpět na „Akrobacie a 3D létání“