Oprava náběžky křídla F3F klasické konstrukce

Pracovní postupy, technologie, finty, grify, nástroje, poznatky jak co nejlépe něco vyrobit, opravit a tak podobně.
Zpráva
Autor
kubajs
Příspěvky: 635
Registrován: pon 20.10.2008 0:00
Bydliště: Chýně, Praha Západ

Oprava náběžky křídla F3F klasické konstrukce

#1 Příspěvek od kubajs »

Ahoj, koupil jsem model F3F s křídlem z dýhy + polysternu (zesílené uhlíkem).
Náběžná hrana je obouchaná, takže to chci přebrousit a opravit ji do hladka a poté celé potáhnout Oracoverem. Jaký byste mi doporučili nejvhodnější postup? Nikdy jsem nic takového neopravoval, měl jsem jen elaporáky.
Na dvou místech jsou záseky hluboké tak do půl centimetru o délce cca 3 cm, jinak drobné vady na kráse náběžky (drobnějsí vrypy, které by šly asi vytmelit.
Jakým materiálem to vyspravit? Na větší nerovnosti vlepit balzu, tu zbrousit a vrchní vrstvu polepit nějakou tvrdší 1mm vrstvou? Ptal jsem se přímo na dýhu, ale tu jsem nesehnal. Nebo nakonec vlepit do náběžky uhlíkovou pásku (zaříznout do křídla skalpelem)?
Uživatelský avatar
pepin
Příspěvky: 14360
Registrován: čtv 01.05.2008 0:00
Bydliště: praha 5

#2 Příspěvek od pepin »

větší promáčkliny jsem dolepoval balzou jak píšeš a dobrousil do přijatelného tvaru,detaily většinou polyesterovým tmelem-pokud je potah-dýha .pokud je potah opět folií,není potřeba to nějak zvlášt prožívat,folie dost zamaskuje,u bílé folie Oracover jsem musel opravu-zejména černým uhlíkem přetřít bílou barvou,jinak ta černá-nebo jiný odstín prosvítá,používám matný balakryl,jen to trochu zašmrdlat.Nezapomen že to děláš na svah,někdy provedu opravu tak,že to pomlácené pod náběžkou jenom sklepnu kladívkem do přijatelného tvaru puvodního profilu :lol:
kubajs
Příspěvky: 635
Registrován: pon 20.10.2008 0:00
Bydliště: Chýně, Praha Západ

#3 Příspěvek od kubajs »

Díky Pepine, s tím Balakrylem je to dobrý nápad. Pokud by se mi nepodařilo křídlo rozumně obrousit (odbrousit zbytky nástřiku, zkusím to tím přetřít). Plánuju to taky potáhnout bílým Oracoverem.
Uživatelský avatar
stilet3
Příspěvky: 20
Registrován: sob 02.01.2010 0:00

Re: Oprava náběžky křídla F3F klasické konstrukce

#4 Příspěvek od stilet3 »

epoxy+mikrobalony ev. sklo.
kubajs
Příspěvky: 635
Registrován: pon 20.10.2008 0:00
Bydliště: Chýně, Praha Západ

#5 Příspěvek od kubajs »

Jaký zhruba poměr těch mikrobalonů do epoxydu? Předpokládám, že se sypou do již rozmíchaného připraveného epoxy...
kubajs
Příspěvky: 635
Registrován: pon 20.10.2008 0:00
Bydliště: Chýně, Praha Západ

#6 Příspěvek od kubajs »

Mám tu náběžku po celé délce něčím zpevňovat, než to potáhnu, nebo je to zbytečné?
Uživatelský avatar
veka1
Příspěvky: 3992
Registrován: stř 17.12.2008 0:00
Bydliště: Rokytno, Bohumileč 15
Kontaktovat uživatele:

#7 Příspěvek od veka1 »

kubajs píše:Jaký zhruba poměr těch mikrobalonů do epoxydu? Předpokládám, že se sypou do již rozmíchaného připraveného epoxy...


.. nedělej to . Použi postup , který ti popsal Pepin.

PS, epoxid s mikrobalonama je relativně křehký a v porovnání s balsovou náběžkou tvrdý.
Bude se špatně brousit ( budeš podbrušovat balsu a pak zase tmelit polyesterem... ), při nárazech náběžky o trsy suché trávy bude praskat.

Ideální by bylo náběžku zarovnat na dlouhém brusném prkýnku ( na hliníkovém profilu tenkou oboustrankou nalepený brusný papír), nalepit novou balsovou lištu a dobrousit na požadovaný tvar.

Uvedený postup je vhodný v případě , že náběžka je zdevastovaná po celé délce.

Jinak provést co nejčistěji místní opravy vložením kousků balsy s minimem tmelu ,který rád opraskáva prosvítá přes folii.

PS. pokud potřebuješ zbytky dýhy , přijed , rád se jich zbavím :wink:

veka1
Uživatelský avatar
pepin
Příspěvky: 14360
Registrován: čtv 01.05.2008 0:00
Bydliště: praha 5

#8 Příspěvek od pepin »

kubajs píše:Mám tu náběžku po celé délce něčím zpevňovat, než to potáhnu, nebo je to zbytečné?


Do těch elaporových letadel dávám do náběžky tu pásnici uhlíku,u 4m větroně také potah dýhou mi to rozmluvili s tím,že je lepší na opravu pokud je v křídle uzký zářez,nežli zmačkaný potah od pevné náběžky,jak se snaží nárazu odolat,neprořízne se,ale bortí šikmo ten vrchní dýhový potah.Tak si vyber :lol: Určitě bude rozdíl proříznout rovně v hraně elapor,nebo balza,de poruznu uhýbají léta .Rozhodně tam nesmí být nic pevného jako třeba lanko,nebo struna,to ti pak to křídlo roztrhne od odtokovky celé :!: Někdy se náběžka z balzy spevnovala pouze napuštěním lakem,ale bacha at to nerozežere polyš.-Má rada:je to bazarové létané ero,udělej co nejmín práce a utrat při tom co nejméně peněz.
kubajs
Příspěvky: 635
Registrován: pon 20.10.2008 0:00
Bydliště: Chýně, Praha Západ

#9 Příspěvek od kubajs »

Ok, to zní logicky, dám do problémových míst v náběžce radši jenom tvrdou balzu.
Potáhnout to chci tak jak tak, i když to bude celkem drahé, ale co už. Bude z toho prakticky nové éro (trup je naprosto v pohodě) a trochu to bude i vypadat ;). Potažené křídlo bude pevnější než jen lakované / stříkané a taky bude hladší. Asi to nebudu moc obrušovat (moc to stejně nejde) a rovnou to přetřu bílým Balakrylem (jen to trochu přebrousím, aby Balakryl lépe chytnul) a potáhnu.
Navýšení na hmotnosti při potažení bude do 100g na obou křídlech. Nevím, kolik bude vážit ten Balakryl, ale to asi bude únosné ne? Jak moc ten Balakryl kryje, abych tam necpal příliš silnou vrstvu? Potřebuju přebarvit červenou a tmavě modrou na bílo...
Uživatelský avatar
pepin
Příspěvky: 14360
Registrován: čtv 01.05.2008 0:00
Bydliště: praha 5

#10 Příspěvek od pepin »

Tak dát starýmu eru nový kabát není od věci,navíc při zásadní opravě to jinak stejně nejde,když třeba opravuji plochu křídla,tak při broušení se ho snažím ohýbat v místě broušení tam kde potřebuji aby materiál mizel a neobrušoval jsem nepoškozený potah,rozhodně to chce mít smirek přilepený na prkénku po celé jeho ploše jak psal Veka,já to lepím Chemoprénem.Pokud pouze papír ohneš-tak bere všude možně a probrušuje většinou v místech mimo opravu :!: Ten balakryl zase až tak moc nekryje,já ho většinou nanáším kouskem molitanu-třeba houbička na nádobí a kde už není potřeba,tak ho setřu.lépe více vrstev slabých a vždy nechat zaschnout-fénem to docela uspíšíš.Poslední vrstvu dělám do stracena-křídlo-opravenou část zašmudlám,ostrý kraj nátěru je skrz folii vidět.Před potažením nezapomen dovážit rozdíl hmotnosti polovin křídla,at pak nemusíš lepit nějaké závaží na potah.
Uživatelský avatar
pepin
Příspěvky: 14360
Registrován: čtv 01.05.2008 0:00
Bydliště: praha 5

#11 Příspěvek od pepin »

Jak to myslíš-POTŘEBUJI PŘEBARVIT ČERVENOU A MODROU . jestli je to ero stříkané barvou,tak tam folii nedávej,zustan u odstínu které ty díly mají a oprav to opět barvou v co nejbližším odstínu.Na plošně natřených dílech ti ta folie bude dělat bubliny a celou ji rozpícháš špendlíky aby ses jich zbavil.
kubajs
Příspěvky: 635
Registrován: pon 20.10.2008 0:00
Bydliště: Chýně, Praha Západ

#12 Příspěvek od kubajs »

hmm, to je špatné, tzn. buď obrousit (což se mi asi nepovede, protože na probroušených místech by balza asi mizela o dost rychleji než na místech, kde by ještě zbyl lak), nebo odbrousit aspoň tu spodní nasprejovanou modrou, který překrývá původní červenou a celé to dobarvit do červené. Ale radši bych to měl potažené, aby křídlo bylo hladší.
Uživatelský avatar
pepin
Příspěvky: 14360
Registrován: čtv 01.05.2008 0:00
Bydliště: praha 5

#13 Příspěvek od pepin »

Na potažení zapomen,funkčně to zalep kde je to pomlácené,trochu to přetmel a přebruš ,nastříkej díly podobným odstínem a hotovo.Budeš mít další a další letadla,tak z toho nedělej na oko kompozita,jak na tom strávíš mládí,tak se o něj navíc budeš bát.
Uživatelský avatar
veka1
Příspěvky: 3992
Registrován: stř 17.12.2008 0:00
Bydliště: Rokytno, Bohumileč 15
Kontaktovat uživatele:

#14 Příspěvek od veka1 »

kubajs píše:hmm, to je špatné, tzn. buď obrousit (což se mi asi nepovede, protože na probroušených místech by balza asi mizela o dost rychleji než na místech, kde by ještě zbyl lak), nebo odbrousit aspoň tu spodní nasprejovanou modrou, který překrývá původní červenou a celé to dobarvit do červené. Ale radši bych to měl potažené, aby křídlo bylo hladší.


.. pepin má pravdu , nech všechno tak jak je a běž lítat.

O Vánocích si to pak pospravuješ , pokud model ještě budeš provozovat i v dalších sezonach :wink:

Na balakryl a podobné vodní sajrajty se vykašli , ty na modelářské dřevo nepatří (něco jiného je natírání modelů z depronu... )


Pozn. jestli by ti tá povrchovka nedala spát, pak stačí lehce 400 - kou brusným papírem přebrousit starou barvu ( není nutné ji odbrušovat) a na povrch přilakovat tenký Modelspan , nebo jiný cca 11-17g/m2 papír ( koupíš od Pelikána) .

Papírem uzavřeš strukturu dřeva ( nebude potřeba tolik plniče) a současně zpevníš povrch.
Papír, na rozdíl od gumové folie , má připližně stejnou průtažnost jako dřevo.

Takto připravený , nekolikrát vylakovaný a vybroušený povrch stříkni polyesterovým plničem ( šedý , béžový ), který perfektně kryje a původní barvy zmizí.
Pozn. v tvém případě je polyester vhodnější , než lehčí ,ale průhledný Miles LBa 26.

Busným papírem zrnitosti cca 600-800 celý povrch přebrousíš ( brusný papír budeš máčet ve vodě s kapkou saponátu) tak, aby vrstva plniče byla hladká a téměř průhledná.

pro ilustraci koukni na fotky někde uprostřed tohoto vlákna:
http://www.mojehobby.cz/diskuze/strom2. ... ec=1146536

Poté můžeš stříknout ještě jednu ( zakrývací ) vrstvičku plniče a znovu přebrousit do monolitné barvy , nebo stříkni rovnou bílou dvousložkovou akrylátovou , nebo polyuretanovou ( je lacinější) barvu se zvýšenou krycí schopností ( barvy si dáš namíchat v míchárně autolaků).
Nastříkaný a vyzrálý barevný povrch přebrousíš pod vodou brusným papírem zrnitoati cca 1500 do matova , přeleštíš brusnou pastou , navoskuješ autobalsamem a kromě lítání ,můžeš křídlo použít i jako zrcadlo pro holení :lol:

veka1
kubajs
Příspěvky: 635
Registrován: pon 20.10.2008 0:00
Bydliště: Chýně, Praha Západ

#15 Příspěvek od kubajs »

Díky za velmi vyčerpávající popis, to vypadá zajímavě, ani by to nemuselo být extra pracné a nákladné řešení.
Odpovědět

Zpět na „Dílna“