Problem s ES

Začínáte nebo chcete začít s letadlem.
Odpovědět
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
mgrunt
Příspěvky: 149
Registrován: stř 10.03.2010 0:00
Bydliště: Louny a okolí
Kontaktovat uživatele:

Problem s ES

#1 Příspěvek od mgrunt »

Dneska jsem byl opet letat s ES (spis takove pokusy o letani). Kdyz ES hodim z ruky (bez motoru) leti rovne a krasne plachti. Kdyz zapnu motor, trosku pritahnu vyskovku a hodim, ES mirne stoupa. Stoupa chvilku rivne a pak zacne sam od sebe zatacet do prava. Kdyz motor vypnu porad se toci doprava a nejde to vyrovnat (resp. jde, ale jakmile pustim packy opet se zacne tocit doprava)...
Nejspis mam nejak divne ohnutou smerovku, ale nemuzu na to prijit jak to napravit, protoze pri pohledu zpredu je vse v poradku (viz obrazky), ale pri mereni praveho uhlu vyskovky vs smerovky na jednu stranu nekam utika, ale druha je s primhourenim oka v poradku...

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Co s tim? Diky za rady
Uživatelský avatar
stilet3
Příspěvky: 20
Registrován: sob 02.01.2010 0:00

Re: Problem s ES

#2 Příspěvek od stilet3 »

mgrunt píše:Dneska jsem byl opet letat s ES (spis takove pokusy o letani). Kdyz ES hodim z ruky (bez motoru) leti rovne a krasne plachti. Kdyz zapnu motor, trosku pritahnu vyskovku a hodim, ES mirne stoupa. Stoupa chvilku rivne a pak zacne sam od sebe zatacet do prava. Kdyz motor vypnu porad se toci doprava a nejde to vyrovnat (resp. jde, ale jakmile pustim packy opet se zacne tocit doprava)...
Nejspis mam nejak divne ohnutou smerovku, ale nemuzu na to prijit jak to napravit, protoze pri pohledu zpredu je vse v poradku (viz obrazky), ale pri mereni praveho uhlu vyskovky vs smerovky na jednu stranu nekam utika, ale druha je s primhourenim oka v poradku...



Co s tim? Diky za rady


Proveď kontrolu zroucení křídla.
Libor
Příspěvky: 1625
Registrován: čtv 01.05.2003 0:00
Bydliště: Teplice v Čechách
Kontaktovat uživatele:

#3 Příspěvek od Libor »

Zkus stoupat méně.
Libor
Příspěvky: 1625
Registrován: čtv 01.05.2003 0:00
Bydliště: Teplice v Čechách
Kontaktovat uživatele:

#4 Příspěvek od Libor »

Ten odklon směrovky není podstatný.
Libor
Příspěvky: 1625
Registrován: čtv 01.05.2003 0:00
Bydliště: Teplice v Čechách
Kontaktovat uživatele:

#5 Příspěvek od Libor »

Pokud máš hodně silný pohon, mohl by ti letadlo ztáčet reakční moment vrtule.
Uživatelský avatar
rbiciste
Příspěvky: 717
Registrován: stř 25.04.2007 0:00
Bydliště: Hradec Králové
Kontaktovat uživatele:

#6 Příspěvek od rbiciste »

Zdravím,
Tou směrovkou to nebude. Při dnešních teplotách bych se spíš podíval, jestli nejsou zkroucená křídla. Také bych zkontroloval příčné vyvážení. Jaké v tom jsou serva? Je také možné, že po ohřátí se servo vychýlí ze středové polohy. Ale vzhledem k účinnosti směrovky je to čirá teorie.
Radovan
Uživatelský avatar
mgrunt
Příspěvky: 149
Registrován: stř 10.03.2010 0:00
Bydliště: Louny a okolí
Kontaktovat uživatele:

#7 Příspěvek od mgrunt »

Motor mam ten co tam ma byt, stejnosmerny rada 400. Serva tam mam krapet vetsi, protoze jsem do toho nechtel poustet dalsi penize, takze jsem pouzil ty co jsem mel doma nevyuzite. Nicmene na hloubku a sirku se do otvoru vesly, akorat vysku otvoru jsem musel zvetsit o 5mm takze by to snad nemelo vadit. Zkroucena predni kridla bych take odhadoval, ale nevim jak maji vypadat originaly, muze mi sem nekdo poslat foto, abych to mohl porovnat? Jak zjistim zda je pricne vyvazeni v poradku? Je na to nejaka pomucka? Jasne polozit to na podlahu a sledovat co to bude delat... ale tim to preci presne nezjistim.
Uživatelský avatar
RiMr
Příspěvky: 7231
Registrován: pon 16.06.2008 0:00
Bydliště: Praha 9 Vinoř
Kontaktovat uživatele:

#8 Příspěvek od RiMr »

Převaž půlky křídla, jestli jsou stejně těžké, zkontroluj jestli máš uhlíkovou trubku opravdu zasunutou "půl na půl", jestli to letí od tebe a zatáčí to pak doprava, zkus si kus odletět a udělat to samé při letu proti sobě, jestli bude při průletu stejnou oblastí zatáčet na stejnou stranu (z tvého pohledu doleva) :wink:
Uživatelský avatar
RiMr
Příspěvky: 7231
Registrován: pon 16.06.2008 0:00
Bydliště: Praha 9 Vinoř
Kontaktovat uživatele:

#9 Příspěvek od RiMr »

mgrunt píše:... Zkroucena predni kridla bych take odhadoval ...


Už jsi modelář, už nepojmenováváš plochy "přední a zadní křídlo", ale křídlo a výškovka...! :wink: :D
Uživatelský avatar
rbiciste
Příspěvky: 717
Registrován: stř 25.04.2007 0:00
Bydliště: Hradec Králové
Kontaktovat uživatele:

#10 Příspěvek od rbiciste »

mgrunt píše:Serva tam mam krapet vetsi, protoze jsem do toho nechtel poustet dalsi penize, takze jsem pouzil ty co jsem mel doma nevyuzite. Nicmene na hloubku a sirku se do otvoru vesly, akorat vysku otvoru jsem musel zvetsit o 5mm takze by to snad nemelo vadit.

Velikost určitě nevadí. Šlo mi o to, jestli to nejsou nějaké čínské zázraky. Ale to je opravdu až na poslední místě.

mgrunt píše:Zkroucena predni kridla bych take odhadoval, ale nevim jak maji vypadat originaly, muze mi sem nekdo poslat foto, abych to mohl porovnat?

Položit polovinu křídla na rovnou desku a měla by se dotýkat celou plochou. Např. pokud náběžné hrana a odtoková leží u kořene křídla na desce a na konci křídla je jedna strana zvednutá, tak je to zkroucené.

mgrunt píše:Jak zjistim zda je pricne vyvazeni v poradku? Je na to nejaka pomucka? Jasne polozit to na podlahu a sledovat co to bude delat... ale tim to preci presne nezjistim.

Pokud máš slušnou váhu, tak převážit poloviny křídla. Pokud ne tak položit podélně na obyčejnou tužku na rovné desce. Nemělo by to VÝRAZNĚ padat na jednu stranu. Bohužel neznám EasyStara, jak je to řešený. Třeba jde spojit křídla mimo trup a pak je to výrazně jednodušší. :)
Radovan
Michal_N
Příspěvky: 496
Registrován: pon 23.03.2009 0:00
Bydliště: Praha 3
Kontaktovat uživatele:

#11 Příspěvek od Michal_N »

Předpokládám, že je to ten ES, co se ti zkroutil teplem v autě. Budeš tedy muset zkontrolovat kompletní geometrii modelu - výškovky, směrovky, trupu i křídel. Podle toho pohledu zepředu se mi zdá, že je výškovka prohnutá konci dolů. Může být taky ohnutý trup v ocasní části, takže je celý ocas vychýlený do strany.

Geometrie křídel se na ES kontroluje dost těžko, protože má vzepětí do U. Křídlo tedy nejde položit plochou na stůl. Dá se přitlačit ke stolu u kořene a snažit se zkroucení křidla na konci odhadnout, případně odměřit výšku náběžky a odtokovky nad stolem, ale moc přesné to není.
To příčné vyvážení je určitě taky vhodné udělat.

Elapor má určitou tvarovou paměť, takže bys nejdříve mohl zkusit polít ohnutý díl horkou vodou. Možná se to pak srovná samo bez násilného kroucení. Pokud bude voda moc teplá, tak na povrchu naskákají pupínky, takže opatrně.

Pokud to nebude stačit, tak díl můžeš nahřát třeba fénem, nebo infrazářičem (ten se mi na Elapor osvědčil nejlépe). Chce to dělat opatrně, při přehřátí opět naskáčou pupínky.

Počítej s tím, že i když to perfektně srovnáš, tak díky tvarové paměti se to může po čase opět zkroutit, takže to ještě pak občas kontroluj.
Uživatelský avatar
mgrunt
Příspěvky: 149
Registrován: stř 10.03.2010 0:00
Bydliště: Louny a okolí
Kontaktovat uživatele:

#12 Příspěvek od mgrunt »

Tak to je teda pekne... Zkusim vse co tu bylo popsano a dam vedet. Holt si budu priste davat pozor na to abych v tom hicu nemel model v aute... Snad to nejak dorovnam, alespon se clovek neco priuci :-)
rampa_mckvak
Příspěvky: 2356
Registrován: čtv 06.11.2008 0:00
Bydliště: Někde na okraji Mléčné dráhy, kousíček za Alfa Centauri. A tam někde je Lounsko

#13 Příspěvek od rampa_mckvak »

Já ES dovažoval na levé křídlo. Měl snahu stále zatáčet (naklánět se) do prava. Když jsem dal do křídla 3 vruty bylo vše OK.
Co neubrzdíš neukecáš.
Odpovědět

Zpět na „Letadla - začátečník“