Magnety v motoru

Budoucnost klepe na dveře. Zde se diskutuje o různých aspektech elektropohonu - motorech, akumulátorech a regulátorech, klidně i o převodovkách a vrtulích.
Zpráva
Autor
zdekar
Příspěvky: 2204
Registrován: pon 21.04.2008 0:00
Bydliště: Královéhradecký kraj

Magnety v motoru

#1 Příspěvek od zdekar »

Asi mě rozcupujete, ale zeptat se musím :)

Vypadly mě před časem z motoru 2 magnety, zalepil jsem je zpět a klid, ale teď tam zas něco rachtalo, tak jsem to rozdělal a zjistil jsem že když jeden z nich tam nedám, tak nic nerachtá. Ale když tam jsou všechny, tak to furt o něco škrtá. No mezitím mi ještě oba spadli na zem a rozpůlily se :)

Tak mě napadlo, jak moc by vadilo, kdybych tam jeden nedal a nebo dal jen půlku magnetu :)

Už mám objednaný jiný motor, ale tenhle chci ještě zprovoznit. No asi zkusím ten magnet ještě obrousit.

Motor je KDA 22-20L s 14 magnety.

A teď do mě :)
OPTIC 6 2,4Ghz Assan
Nakadah
Příspěvky: 8426
Registrován: pon 20.08.2007 0:00
Kontaktovat uživatele:

#2 Příspěvek od Nakadah »

Neodmyvoe magnety jsou potazene ochrannou vrstvou niklu, protoze smaotne bez ochrany koroduji. Brousit ho, no je to pekne tvrde, sem zvedav jak si s tim poradis. Hlavne ho neprehrat pres 80°C, jinak ho muzes vyhodit. Proc se tam nevleze? Kvuli staremu expoxidu v rotoru? Tak ho vydlubej ven a je to ne?

Kdyz bude jeden magnet v rotoru chybet tak je to spatne. To ze bezi neznamena, ze bezi dobre s dobrym vykonem. Kup novej a tenhle nech treba na nahradni dily. Pockej az to najde jmalik, to bude facek :D Nak
zdekar
Příspěvky: 2204
Registrován: pon 21.04.2008 0:00
Bydliště: Královéhradecký kraj

#3 Příspěvek od zdekar »

Nj, jMalik... na toho jsem zapoměl :) No snad to přežiju.

Ten magnet tam vleze dobře (tedy zatím bez lepidla), ani nevypada že by nějak vyčuhoval. Ale někde to škrtá o stator. Nj,tak zkusím ještě něco vymyslet.
OPTIC 6 2,4Ghz Assan
Uživatelský avatar
arda1
Příspěvky: 19102
Registrován: ned 31.07.2005 0:00
Kontaktovat uživatele:

#4 Příspěvek od arda1 »

Magnety můžou být "povlečené" nejen niklem ale třeba i zlatem nebo i pryskyřicí či upravené pasivací . Co se týče teploty jsou i třeba do 200°C. Ale zde platí že tam budou použity magnety co nejlevnější a tedy s "nízkou teplotou". Tedy nepřekračovat raději teplotu "na které ještě udržím ruku"- cca 60°C. :wink:
Pěkné počteníčko o magnetech - http://www.supermagnete.de/cze/ či http://www.magsy.cz/page/100.magnety/ nebo zde http://www.abcmagnet.cz/
Uživatelský avatar
Bizon
Příspěvky: 1040
Registrován: stř 10.12.2008 0:00
Bydliště: Jižní Morava(Veseli n. M.); Praha 10 (Chodov-Kunratice)

#5 Příspěvek od Bizon »

A nejdou ty magnety slepit a vlepit tam zpátky? Když se dá málo lepidla tak to tomu magnetu vůbec nevadí.
Uživatelský avatar
arda1
Příspěvky: 19102
Registrován: ned 31.07.2005 0:00
Kontaktovat uživatele:

#6 Příspěvek od arda1 »

Ono při vkládání vypadlých magnetů je nutno dodržet orientaci (S-J) a slepení prasklýho magnetu dle mě docela zásadním způsobem změní "chování" magnetu (pole) :wink:
Uživatelský avatar
Bizon
Příspěvky: 1040
Registrován: stř 10.12.2008 0:00
Bydliště: Jižní Morava(Veseli n. M.); Praha 10 (Chodov-Kunratice)

#7 Příspěvek od Bizon »

Orientace samozřejmně na střídačku. V čem by měl být při lepení magnetů problém? Když to na sebe dosedá tak slepení magnetické vlastnosti ovlivní neznatelně. Lepí se normálně i jádra vysokofrekvenčních traf...
Karas
Příspěvky: 1720
Registrován: ned 16.03.2008 0:00
Kontaktovat uživatele:

#8 Příspěvek od Karas »

Magnet má severní a jižní pól, to asi každý ví. Při rozlomení se vytvoří na kouskách nové magnetické pole a vytvoří se nový jižní a severní pól. Takže ty kousky poté nelze k sobě dát, jelikož mají stejný pól. To, že by tam jeden magnet chyběl asi vadit bude, bude jiné magnetické pole a motor již nemusí dosahovat takových otáček a výkonu.
Uživatelský avatar
JMalik
Příspěvky: 16582
Registrován: čtv 13.11.2008 0:00

#9 Příspěvek od JMalik »

Na tyhle opravy motorů je tady specialista Jenda01. Někde je o tom dokonce ve dvou vláknech z poslední doby něco k počtení, ale myslím, že se potom ta oprava na nějakých "drobných" potížích zasekla :lol:
Zdaleka nemám zkušenosti a praxi v lepení magnetů, výměně hřídelí, ložisek a přemotávání těchhle motorů takovou, jako někteří borci tady na diskusi, tak jenom nějak stučně napíšu proč to nedělat.
-magnety:
Když se to odlepilo, tak se to dá sice přilepit zpátky, ale je dost pravděpodobné, že se odlepí jiný kousek a navíc tím lepením určitě rozvážím rotor. Přeražený magnet tam lepit zpátky je dost zcestné, protože si vytvořil novou polaritu. O korozi na lomu se nemá cenu bavit, protože tyhle motory odejdou většinou dřív, než zaoxidují magnety.
- hřídel:
není kalená, takže po větší ráně je ohnutá a na výměnu. Po menší ráně je taky ohnutá, ale tak minimálně, že to není vidět, takže se nemění a ona postupně (dost rychle) oddělá ložiska)
-ložiska:
někdo ty původní šmejdy mění hned, někdo až odejdou (brzy) za kvalitnější. Ale ty kvalitnější zase odpraví ta měkká hřídel
- vinutí:
není to nijak zafixované, takže občas naleze ten smaltovaný drátek do mezery mezi rotor a stator a ustřihne se. Někteří borci tady ale už dosahují vynikajících převíjecích časů.

Takže když si to kupuji (já ne), měl bych to vědět a po takovýchto událostech do toho neinvestovat tolik času, protože kdybych ty tři hodiny místo toho házel lopatou, tak si můžu koupit kvalitnější motor.
No a můžete do mě :lol:
Uživatelský avatar
Dareba
Příspěvky: 747
Registrován: sob 03.10.2009 0:00
Bydliště: Ostrava

#10 Příspěvek od Dareba »

:-) náhodou převíjení motoru je pěkná zábava. Já vinul motor s pěti drátky. Pěkná fuška to do toho rotoru dostat :-)
kofejn
Příspěvky: 573
Registrován: úte 19.12.2006 0:00
Bydliště: Kutnohorsko
Kontaktovat uživatele:

#11 Příspěvek od kofejn »

Karas píše:Magnet má severní a jižní pól, to asi každý ví. Při rozlomení se vytvoří na kouskách nové magnetické pole a vytvoří se nový jižní a severní pól. Takže ty kousky poté nelze k sobě dát, jelikož mají stejný pól.

To myslíš vážně :roll: ?
Permanentní magnet se skládá ze spousty stejně mamagneticky orientovaných krystalů. Takže když magnet rozdělíš v půli ( jakoby mezi póly), tak dostaneš dva magnety. Ani jednomu se mag.pole nepřepóluje, takže v bodu řezu na sebe navazuje sever jednoho a jih druhého magnetu a výsledné pole je stejné jako u magnetu původního (zjednodušeně).
Malé elektolety, zatím do 1kg
Update: elektrolety do 1.5kg
Uživatelský avatar
JMalik
Příspěvky: 16582
Registrován: čtv 13.11.2008 0:00

#12 Příspěvek od JMalik »

kofejn píše:
Karas píše:Magnet má severní a jižní pól, to asi každý ví. Při rozlomení se vytvoří na kouskách nové magnetické pole a vytvoří se nový jižní a severní pól. Takže ty kousky poté nelze k sobě dát, jelikož mají stejný pól.

To myslíš vážně :roll: ?
Permanentní magnet se skládá ze spousty stejně mamagneticky orientovaných krystalů. Takže když magnet rozdělíš v půli ( jakoby mezi póly), tak dostaneš dva magnety. Ani jednomu se mag.pole nepřepóluje, takže v bodu řezu na sebe navazuje sever jednoho a jih druhého magnetu a výsledné pole je stejné jako u magnetu původního (zjednodušeně).


To ano,
jenom tam máš místo magneticky orientovaných krystalů lepidlo.
kofejn
Příspěvky: 573
Registrován: úte 19.12.2006 0:00
Bydliště: Kutnohorsko
Kontaktovat uživatele:

#13 Příspěvek od kofejn »

Pokud jednu část magnetu ztratil, tak je to na prd. Pokud ale slepí ty díly do jednoho celku a ten vlepí správně orientovaný do rotoru, tak rozdíl od původního stavu bude mizivý.
Malé elektolety, zatím do 1kg
Update: elektrolety do 1.5kg
Uživatelský avatar
Bizon
Příspěvky: 1040
Registrován: stř 10.12.2008 0:00
Bydliště: Jižní Morava(Veseli n. M.); Praha 10 (Chodov-Kunratice)

#14 Příspěvek od Bizon »

JMalik píše:To ano,
jenom tam máš místo magneticky orientovaných krystalů lepidlo.


V místě toho lepidla se lokálně sníží permitivita, ale pokles intenzity bude minimální. Ty krystaly nemusí být mechanicky spojené aby byl magnetický obvod uzavřený.
Uživatelský avatar
JMalik
Příspěvky: 16582
Registrován: čtv 13.11.2008 0:00

#15 Příspěvek od JMalik »

kofejn, Bizon,
nechcete vytvořit nějaký vlastní stříďák?
Slepit magnety ze zbytků, místo mědi do vinutí hliník, místo ložisek pouzdra....
Když to vezmeš po jednotlivých položkách, tak rozdíly nejsou tak veliké a hlavně cena, ta by mohla být super. Tohle by se dalo prodávat skoro zadarmo :lol:
Odpovědět

Zpět na „Elektropohon“