profil na depron dvouplocha

Začínáte nebo chcete začít s letadlem.
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
maroslong
Příspěvky: 2064
Registrován: stř 30.04.2003 0:00
Bydliště: Bratislava, SK
Kontaktovat uživatele:

#16 Příspěvek od maroslong »

Tak ešte raz. Sopwith Camel nie je akrobat. Ak teda stavias "polomaketu" na normálne "maketové" polietanie, tak zaoblená doska prehnutá do profilu, je jedno akého, dajme tomu horná strana Clark Y. Prehnutím aj tak nikdy nedosiahnej nejaký presný profil a navyše je to zbytočné. Ďalšia možnosť by bola vybrúsiť to zo 6mm Depronu do profilu "čo ruka dá" ("znížený" Clark Y) a potom to ešte celé prehnúť. Mám na mysli niečo takéto:
http://www.cbrnp.com/profiles/quarter1/ ... 313_c1.jpg
Uživatelský avatar
habakuk_cz
Příspěvky: 245
Registrován: úte 15.09.2009 0:00
Bydliště: Praha - Klánovice, Stodůlky
Kontaktovat uživatele:

#17 Příspěvek od habakuk_cz »

prohnuté desce se nebráním, ale jak se na tom pak chovají křidýlka? stejně to asi dopadne dvě 3mm desky s profilem :(
dusi
Příspěvky: 1654
Registrován: ned 15.01.2006 0:00
Kontaktovat uživatele:

#18 Příspěvek od dusi »

habakuk_cz píše:No lítám teď právě s Juniorem, a chtěl bych něco co už by nebylo "tak hodný" jak ten junior

Udělej přímé křídlo, bez vzepětí, jen 900 mm :twisted:
Ďusi
DepronTeam
Taranis X9D+ (TGY-i6, FC-16),TopmodelCZ Astra, EPP JAK-7, Algol, E-III, B-25
dusi
Příspěvky: 1654
Registrován: ned 15.01.2006 0:00
Kontaktovat uživatele:

#19 Příspěvek od dusi »

maroslong píše:
dusi píše:M...ale klínové broušení odtokovky do klína je zbytečné...

Zbrúsenie odtokovky do klínu rozhodne zbytočné nie je. Stačí si prečítať napríklad články Jaroslava Lněničky v RC Revue.


Možno stačí stavať a lietať. Stavať pomalé modely a potom na krídle z dosky depronu 4 mm brúsiť na odtokovke klin mi príde ako zhovadilosť.

maroslong píše:
dusi píše:Model s křídly s profilem rovné desky sice létá, ale jen když se točí vrtule. Vztlak vzniká na vrtuli a ne na křídle :(

To je blbosť, aj rovná doska je profil a za určitých okolností vytvára vztlak. Rovná doska je ale profil vhodný nanajvýš pre premotorované akrobaty do haly.

Presne. Je to profil, ale ako sa ti zastaví vrtuľa, zastaví sa ti aj model. Teda až na zemi :twisted:
A opäť na to nemusím nič čítať, stačí lietať alebo vidieť lietať.
Ďusi
DepronTeam
Taranis X9D+ (TGY-i6, FC-16),TopmodelCZ Astra, EPP JAK-7, Algol, E-III, B-25
dusi
Příspěvky: 1654
Registrován: ned 15.01.2006 0:00
Kontaktovat uživatele:

#20 Příspěvek od dusi »

habakuk_cz píše:no a jsme zase na začátku.... s jakým profilem?

Udělej to s tím Juniorovým, případně si ho zmenši na hloubku, jakou potřebuješ.

A nebudeš se muset bát zastavení motoru, jako u rovné desky.
Ďusi
DepronTeam
Taranis X9D+ (TGY-i6, FC-16),TopmodelCZ Astra, EPP JAK-7, Algol, E-III, B-25
Uživatelský avatar
Luzr
Příspěvky: 1504
Registrován: pon 04.05.2009 0:00
Bydliště: Praha 6
Kontaktovat uživatele:

#21 Příspěvek od Luzr »

dusi píše:Presne. Je to profil, ale ako sa ti zastaví vrtuľa, zastaví sa ti aj model. Teda až na zemi :twisted:


Sorry, ale tvrdit ze deskovy profil VUBEC neklouze je blbost. Klouze blbe (stejne jako spousta jinych profilu), ale ze by po zastaveni vrtule spadnul, to bych si musel vsimnout...
dusi
Příspěvky: 1654
Registrován: ned 15.01.2006 0:00
Kontaktovat uživatele:

#22 Příspěvek od dusi »

Luzr píše:Sorry, ale tvrdit ze deskovy profil VUBEC neklouze je blbost. Klouze blbe (stejne jako spousta jinych profilu), ale ze by po zastaveni vrtule spadnul, to bych si musel vsimnout...

Sorry, ale asi si každý pod pojmem "klouže" představujeme něco jiného.
A pár těch pádů jsem viděl.
Ďusi
DepronTeam
Taranis X9D+ (TGY-i6, FC-16),TopmodelCZ Astra, EPP JAK-7, Algol, E-III, B-25
Uživatelský avatar
Luzr
Příspěvky: 1504
Registrován: pon 04.05.2009 0:00
Bydliště: Praha 6
Kontaktovat uživatele:

#23 Příspěvek od Luzr »

dusi píše:
Luzr píše:Sorry, ale tvrdit ze deskovy profil VUBEC neklouze je blbost. Klouze blbe (stejne jako spousta jinych profilu), ale ze by po zastaveni vrtule spadnul, to bych si musel vsimnout...

Sorry, ale asi si každý pod pojmem "klouže" představujeme něco jiného.


No, ja měl pár deskových letadel a s žádným nebyl problém v 10m vypnout motor a bezpečně přistát.

Abychom si ale nepletli pojmy, celé to není jenom o profilu. Můžeš mít letadlo s profilem u kterého ten kluz nebude stát taky za nic. A naopak, za jistých okolností může deska klouzat docela slušně.

Podle mě je u desky je v tomto ohledu klíčové plošné zatížení. Pokud to při rozpětí do 1m zvládneš do 15-20g/dm2, což by u dvojplocha neměl být problém, určitě se letu bez motoru bát nemusíš.
Uživatelský avatar
habakuk_cz
Příspěvky: 245
Registrován: úte 15.09.2009 0:00
Bydliště: Praha - Klánovice, Stodůlky
Kontaktovat uživatele:

#24 Příspěvek od habakuk_cz »

tak abych to trochu usměrnil, tak nejsem zastáncem rovné desky na tomhle typu letadla, takže zůstává a) prohnutá deska, b) klasické křídlo, a pořád jsem nedostal odpověď na to, jak se budou chovat křidélka na zahnuté desce. :(
Uživatelský avatar
Luzr
Příspěvky: 1504
Registrován: pon 04.05.2009 0:00
Bydliště: Praha 6
Kontaktovat uživatele:

#25 Příspěvek od Luzr »

habakuk_cz píše:tak abych to trochu usměrnil, tak nejsem zastáncem rovné desky na tomhle typu letadla, takže zůstává a) prohnutá deska, b) klasické křídlo, a pořád jsem nedostal odpověď na to, jak se budou chovat křidélka na zahnuté desce. :(


Podle me normálně...

Jeste k té diskusi, další věc ke zvážení je otázka pevnosti. Do rovné desky bys musel narvat uhlík, což je zjevná nevýhoda. Naproti tomu klasické křídlo uděláš v pohodě celé z depronu a přitom bude pevnější...

(Co se týče prohnuté desky, tam nevím, to jsem ještě nezkoušel..).
Uživatelský avatar
veka1
Příspěvky: 3992
Registrován: stř 17.12.2008 0:00
Bydliště: Rokytno, Bohumileč 15
Kontaktovat uživatele:

#26 Příspěvek od veka1 »

habakuk_cz píše:tak abych to trochu usměrnil, tak nejsem zastáncem rovné desky na tomhle typu letadla, takže zůstává a) prohnutá deska, b) klasické křídlo, a pořád jsem nedostal odpověď na to, jak se budou chovat křidélka na zahnuté desce. :(


... pokud chceš odpověď na své otázky ,možná ji najdeš v níže uvedených odkazech:

vývoj začal touhle poletuchou :
http://www.vekamodel.cz/soubory/dilna/malae.html

a následně pokračoval jejím zdokonalováním:

http://rcmodely-forum.sk/quotmala-elekt ... -t438.html

http://www.rcalbum.com/index.php?action ... e=&id=1919

Konečná odladěná verze ( barvy můžou být různé...) :
http://www.vekamodel.cz/soubory/katalog ... ektra.html

Zakřivení křídla modelu na odkazech je dáno tvarem pozitivního kopyta, které jsem jednoduše říznul z extruďáku , dle jedné strany starších šablon pro křídla upoutaného akrobata.
Model je dobře ovladatelný ve všech režimech letu ,včetně letu na zádech . Klidně s ním můžu vylítat baterky "vzhůru nohama" ,přesto že křídlo je pouze prohlá deska.
Křídélka jsou plně funkčí, ale mám nastavenou diferenciaci (cca 3mm) . Vzhledem k použitému profilu je to nutnost .
Z počátku sem měl pochybnosti zda budou křidélka fungovat (vzhledem k náhonu u kořene křídla) , protože se křídlo při razantnější akrobacii dost prohýbalo.
Mé obavy se nepotvrdil, ale pro jistotu v současnosti je křídlo vyráběno tak , že první třetina je oboustranně vyztužena jednosměrnou uhlíkovou tkaninou . I když je tlusté pouze 3mm ,jeho tuhost je dostatečná ( torzně nekmitá , průhyb je minimální).
Přitom nejde o žádný papírák, modely některých uživatelů jsou značně přemotorované a často mají hmotnost přes 800g :wink:

Pozn. u malého dvouplošníku lze dosáhnout stabilitu a tuhost nosného systému ( křídel) pomocí fukčních vzpěr a výpletu...tj, uhlíkové pásky přímo v křídlech nejsou nutné.


PS. dodatečně jsem zjistil, že mnou použitý profil se tvarově a hodnotou prohnutí velice blíží profilu G 417a .
Tento a několik dalších vybraných profilů (včetně rovné desky se zakulacenou náběžkou a klínovitou odtokovkou ) , v létech 1938-1945 proměřil F.W.Schmitz.

Výsledky těchto měření zveřejnil Miroslav Musil , ve své knize Aerodynamika moderních leteckých modelů .

Koukni na poslední odkaz.Jsou tam informace (včetně souřadnic) ,které by ti mohli hodně usnadnit rozhodování, jak by mohl vypadat profil pro tvé letadlo:

http://www.vekamodel.cz/soubory/dilna/avp.html :)

veka1
Uživatelský avatar
LV
Příspěvky: 9200
Registrován: pát 05.01.2007 0:00
Bydliště: Trenčianska Turná
Kontaktovat uživatele:

#27 Příspěvek od LV »

dusi píše:
habakuk_cz píše:no a jsme zase na začátku.... s jakým profilem?

Udělej to s tím Juniorovým, případně si ho zmenši na hloubku, jakou potřebuješ.

A nebudeš se muset bát zastavení motoru, jako u rovné desky.


Obrázek Obrázek
Nie som zlý.... iba rýpem
www.elektromodely.sk
dusi
Příspěvky: 1654
Registrován: ned 15.01.2006 0:00
Kontaktovat uživatele:

#28 Příspěvek od dusi »

Luzr píše:(Co se týče prohnuté desky, tam nevím, to jsem ještě nezkoušel..).

U nás jo, jeden z modelů dodnes létá pod názvem Trendík. Jde o elektrovětrůněk. Depronové křídlo z prohnuté desky má zespoda ve vrcholu profilu smrkový nosník na asi polovinu výšky profilu a pár pomocných žeber. Bez křídelek.
Podle očekávání to má značný odpor a malou tuhost, celkem snadno to zafluttruje. Model je lehký, rychle létat nemůže, akro bych nezkoušel, plachtí to málo (na větroň). Jako experiment dobrý, občas ho provětrám při nedostatku času je to příruční model.
Ďusi
DepronTeam
Taranis X9D+ (TGY-i6, FC-16),TopmodelCZ Astra, EPP JAK-7, Algol, E-III, B-25
Uživatelský avatar
JMalik
Příspěvky: 16582
Registrován: čtv 13.11.2008 0:00

#29 Příspěvek od JMalik »

dusi píše:........Model s křídly s profilem rovné desky sice létá, ale jen když se točí vrtule. Vztlak vzniká na vrtuli a ne na křídle...........

.............. Je to profil, ale ako sa ti zastaví vrtuľa, zastaví sa ti aj model. Teda až na zemi......
A opäť na to nemusím nič čítať, stačí lietať alebo vidieť lietať.



A nechceš tyhle prohlášení ještě nějak přehodnotit ?
(Nevnucuji Ti to, ale možná by bylo užitečné si vyjímečně o tom něco přečíst)
Uživatelský avatar
JMalik
Příspěvky: 16582
Registrován: čtv 13.11.2008 0:00

Re: profil na depron dvouplocha

#30 Příspěvek od JMalik »

habakuk_cz píše:stavím cca metrového Camela a nevím, jaký zvolit profil. co mi poradíte? bude z depronu.


Dal bych tam trochu prohnutý profil z jednoduchého důvodu.
Není to akrobat, takže nebudeš řešit tyhle vlastnosti. Když tu desku lehce prohneš, dáš zespodu pár žeber (Jedelsky) a nosník, tak to bude dostatečně pevné , tuhé a lehké. Profil není v tomto případě nijak kritický, jde jen o to, nějak rozumně to prohnout. Další důvod je, že se to tak u těchto poletovadel běžně dělá. Oboustraně profil z depronových desek bych na tohle nedával, bude to těžké jako prase.
(s křidélky žádný problém nebude)
Odpovědět

Zpět na „Letadla - začátečník“