elektromotor CF2822 a sklopná vrtule

Budoucnost klepe na dveře. Zde se diskutuje o různých aspektech elektropohonu - motorech, akumulátorech a regulátorech, klidně i o převodovkách a vrtulích.
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
Luzr
Příspěvky: 1504
Registrován: pon 04.05.2009 0:00
Bydliště: Praha 6
Kontaktovat uživatele:

#16 Příspěvek od Luzr »

Doktor píše:Klucí, že ten motor snáší dlouhodobě proudy 15A i víc slouží samozřejmě k jeho cti. Ale za jakou cenu? Fakt neni normální 40g motor mučit takovým odběrem. Pokud potřebuju vyšší výkon, tak šáhnu po větším motoru. Při jaképak asi eff těch 15, 16, 17A asi snáší :?:


No, dve veci:

a) vykonova rezerva. Kdyz mam akrobat, tak stejne nelitam porad na plnym plynu. Ale chvilema ho potrebuju (ad moje pouziti 2805 1600kv s 8x4 na 3s)

b) staticky odber a odber za letu absolutne neni totez. Pokud je staticky tah 350g a letadlo vazi 230g, tak nejak tak logicky z toho vyplyva, ze kdyz to leti, zdaleka to nezere tolik jako kdyz to zkousim na stole ve sveraku (ad 2805 2850KV s 4.5x4.5 na 3s)
Uživatelský avatar
Luzr
Příspěvky: 1504
Registrován: pon 04.05.2009 0:00
Bydliště: Praha 6
Kontaktovat uživatele:

#17 Příspěvek od Luzr »

Doktor píše:P.S.: Provozování motoru v motoráku na jeho výrobcem doporučeném maximu není zrovna hodno doporučení zde na foru.


P.S.: Co se vyrobce tyce, tak rika:

Prop9"-10" 11.1V.

Takže tak :)
Doktor
Příspěvky: 5851
Registrován: ned 29.04.2007 0:00
Bydliště: lokalita č.40 - horký adept pro HÚRAO
Kontaktovat uživatele:

#18 Příspěvek od Doktor »

Luzr píše:
Doktor píše:Klucí, že ten motor snáší dlouhodobě proudy 15A i víc slouží samozřejmě k jeho cti. Ale za jakou cenu? Fakt neni normální 40g motor mučit takovým odběrem. Pokud potřebuju vyšší výkon, tak šáhnu po větším motoru. Při jaképak asi eff těch 15, 16, 17A asi snáší :?:


No, dve veci:

a) vykonova rezerva. Kdyz mam akrobat, tak stejne nelitam porad na plnym plynu. Ale chvilema ho potrebuju (ad moje pouziti 2805 1600kv s 8x4 na 3s)

b) staticky odber a odber za letu absolutne neni totez. Pokud je staticky tah 350g a letadlo vazi 230g, tak nejak tak logicky z toho vyplyva, ze kdyz to leti, zdaleka to nezere tolik jako kdyz to zkousim na stole ve sveraku (ad 2805 2850KV s 4.5x4.5 na 3s)


Proti výkonové rezervě vůbec nic nemám. Ale ta rezerva nemůže být vykoupena mizernou eff.
Jinak tady už proběhlo dost diskusí na téma létání na "půl" plynu s motorem na plný plyn přetíženým. Já rozhodně nejsem oprávněn k této věci cokoli říct, ale z názorů zdejších přispěvatelů sem pochopil, že pokud je motor přetížen při plném plynu, tak je naprosto stejně přetížen i při plynu polovičním! Tudy cesta nevede.


S odlehčením vrtule za letu sice u nějakých modelů (vrtulí) počítat můžeš, ale pravidlem to není. U "normálních" vrtulí (cca 1,5D/1S) u "normálních" modelů asi nemá cenu počítat s odlehčením větším jak nevim cca 15%. Je tam ale dost faktorů co to ovlivní.


A k těm doporučeným vrtulím od výrobce - :)


Vrtuli 10" používam na 250g inrunneru s KV 1200 při napájení cca 10,5V.
Příde Ti normální pověsit tu samou vrtuli na motor 40g s KV 1200 při napájení 11V? :wink:
Uživatelský avatar
Luzr
Příspěvky: 1504
Registrován: pon 04.05.2009 0:00
Bydliště: Praha 6
Kontaktovat uživatele:

#19 Příspěvek od Luzr »

Doktor píše:Proti výkonové rezervě vůbec nic nemám. Ale ta rezerva nemůže být vykoupena mizernou eff.


Jako proč? Někdo to zakázal? Jsou ohroženy lidské životy?

Jinak tady už proběhlo dost diskusí na téma létání na "půl" plynu s motorem na plný plyn přetíženým. Já rozhodně nejsem oprávněn k této věci cokoli říct, ale z názorů zdejších přispěvatelů sem pochopil, že pokud je motor přetížen při plném plynu, tak je naprosto stejně přetížen i při plynu polovičním! Tudy cesta nevede.


No to je zajímavý názor.

S odlehčením vrtule za letu sice u nějakých modelů (vrtulí) počítat můžeš, ale pravidlem to není. U "normálních" vrtulí (cca 1,5D/1S) u "normálních" modelů asi nemá cenu počítat s odlehčením větším jak nevim cca 15%. Je tam ale dost faktorů co to ovlivní.


No, já to měřil podle dobíjení baterky, motor který na zemi bere 17A při letu horizontálně na plný plyn (kolem 200km/h, pokud mám věřit GPS logu:) žere méně než polovinu. Samotného mě to zarazilo. dokud jsem se nepodíval na nějaké grafy v propeller calcu... Ten odběr klesá s rychlostí letadla fakt dramaticky.

Vrtuli 10" používam na 250g inrunneru s KV 1200 při napájení cca 10,5V.
Příde Ti normální pověsit tu samou vrtuli na motor 40g s KV 1200 při napájení 11V? :wink:


No, mě nepřijde normálni u obřího 250g motoru, byť je to relativně těžší inrunner, s KV1200 používat tak malou vrtuli....

Nicméně, zároveň soulasím, že 10" na 2822 na 3S je fakt moc. Na 2S je to maximum.

Aby bylo jasno, tak před třemi měsíci bych souhlasil s každým tvým slovem. Dokud mi jednou nevyšlo špatně těžiště a já to experimentálně nezkusil dovážit změnou 2S->3S :)
Abu
Příspěvky: 10797
Registrován: úte 22.03.2005 0:00
Bydliště: ČR, P6 Dědina, Letiště: Trněný Újezd
Kontaktovat uživatele:

#20 Příspěvek od Abu »

Doktor píše:Vrtuli 9" a nebo nedej bože 10" na motor s KV 1200 a váhou cca 40g krmeným aku 3S nee! :)

Konecne mi doslo v cem byl asi problem - v databazi Motocalcu ma tenhle motor udavane kv 950 !!! Na strankach Hobbycity je kv 1200. Jak je to ve skutecnosti?
Pritom CF-2812 ma vsude udavane spravne kv kolem 1500 (a opravdu to sedi, mam 2 ks).
Abu (Tomáš S.) - MC19 - kanál č.90 na 40MHz
Uživatelský avatar
Luzr
Příspěvky: 1504
Registrován: pon 04.05.2009 0:00
Bydliště: Praha 6
Kontaktovat uživatele:

#21 Příspěvek od Luzr »

Abu píše:
Doktor píše:Vrtuli 9" a nebo nedej bože 10" na motor s KV 1200 a váhou cca 40g krmeným aku 3S nee! :)

Konecne mi doslo v cem byl asi problem - v databazi Motocalcu ma tenhle motor udavane kv 950 !!! Na strankach Hobbycity je kv 1200. Jak je to ve skutecnosti?
Pritom CF-2812 ma vsude udavane spravne kv kolem 1500 (a opravdu to sedi, mam 2 ks).


DriveCalc rika 1200. A co jsem zatim nameril a nalital, sedi to.
Doktor
Příspěvky: 5851
Registrován: ned 29.04.2007 0:00
Bydliště: lokalita č.40 - horký adept pro HÚRAO
Kontaktovat uživatele:

#22 Příspěvek od Doktor »

Abu píše:
Doktor píše:Vrtuli 9" a nebo nedej bože 10" na motor s KV 1200 a váhou cca 40g krmeným aku 3S nee! :)

Konecne mi doslo v cem byl asi problem - v databazi Motocalcu ma tenhle motor udavane kv 950 !!! Na strankach Hobbycity je kv 1200. Jak je to ve skutecnosti?
Pritom CF-2812 ma vsude udavane spravne kv kolem 1500 (a opravdu to sedi, mam 2 ks).


Víc info zde> http://www.yinyanmodel.com
Doktor
Příspěvky: 5851
Registrován: ned 29.04.2007 0:00
Bydliště: lokalita č.40 - horký adept pro HÚRAO
Kontaktovat uživatele:

#23 Příspěvek od Doktor »

>Luzr

Pokud nemáš problém s provozováním elektromotoru výrazně pod 70%eff, tak je to čistě Tvá věc. Já ale vnímam elektropohon trochu jinak. :wink:

Řeší se tu lehký model větroně. Ten asi 200 za hodinu létat nebude. Při stoupání se vrtule u větroně taky dvakrát neodlehčí. Že při nabrání rychlosti rapidně klesá odběr vrtule je jasný. U listů se vzrůstající rychlostí klesá úhel náběhů listů vůči proudícímu vzduchu. Proto klesá zákonitě i odběr. Ale takto "přetočená" vrtule vyvozuje už minimum vztlaku. U rychlého aerodynamicky čistého modelu OK. Pokud to ale bude nějaký trenér, tak potřebuješ dostatek tahu při co největším rozsahu použitelné rychlosti toho modelu. U takového modelu neni na místě vrtule jež umožní snadné přetočení. Tam je třeba vrtule která i na vyšší rychlosti potáhne. A pokud vrtule potáhne v co největším rozsahu rychlosti modelu, tak zákonitě nemůžu počítat s nějakým brutálním odlehčením motoru. Pokud použiju na cvičném modelu vrtuli třeba 8/4, tak ji samozřejmě celkem snadno přetočím a na jejím rychlostním maximu si řekne o dost míň. Pokud ale použiju 8/6, tak se využitelné pásmo rychlosti rozšíří. Pokud nebude zásoba výkonu natolik velká, že modelu neumožní rozjetí do max. rychlosti vrtule kde opět začne klesat výrazně její odběr, tak ta vrtule bude prostě tahat v širším rozsahu rychlostí a k tomu rapidnímu poklesu odběru nedojde.

250g inrunner s KV jen 1200 má dost vysoký vnitřní odpor na to, abys ho mohl zatížit nějakou brutální vrtulí! To není oběžka!

A nakonec.
Koukni do DC na eff toho CF 2822 a pak koukni na stránky co sem dával odkaz co tam uvádí výrobce za hodnoty eff. Nejbrutálnější údaj je 7-16A (>75%)! To by byl super motor! A takhle nějak je to i s těmi doporučeními vrtulí. Prostě čim větší vrtule, tim víc adidas. Kdyby tam výrobce napsal, že ideální vrtule bude 8", tak přijde o 90% zákazníků. :wink:

A proti zvyšování počtu napájecích článků nic nemam! :)

A velice jednoduché pravidlo použitelné možná na všechny motory:

Pokud motor točí s vrtulí míň jak Vin x KV/1,3 - tak už jede za hranicí optimální zátěže. Ale zase to naráží na typ vrtule (prostě statické měření). Ale u většiny aplikací se s tímto pravidlem nechá vyjít.

Optimální statické otáčky budou potom na hranici Vin x KV/1,2. V tomto případě se většinou motor za letu dostává do oblasti max. eff. Tedy alespoň pro mě cíl většiny motorizací. :wink: (vyjma aplikací kde je výkon nade vše).
Uživatelský avatar
Falcon16
Příspěvky: 31
Registrován: stř 30.04.2008 0:00
Bydliště: Brno

#24 Příspěvek od Falcon16 »

a bolo by mozne tymto motorom nejako rozumne pohanat taketo nieco?
http://www.rcm-pelikan.cz/index.php?sec ... t&id=38266
dakujem
Uživatelský avatar
Luzr
Příspěvky: 1504
Registrován: pon 04.05.2009 0:00
Bydliště: Praha 6
Kontaktovat uživatele:

#25 Příspěvek od Luzr »

Doktor píše:>Luzr


Ehm, fakt jsem chtel jenom puvodne poznamenat ze CF rada vydrzi vic proudu nez se uvadi... :)

250g inrunner s KV jen 1200 má dost vysoký vnitřní odpor na to, abys ho mohl zatížit nějakou brutální vrtulí! To není oběžka!


OK, ale ty jsi ho zacal porovnavat obezku CF 2822... :)

Koukni do DC na eff toho CF 2822 a pak koukni na stránky co sem dával odkaz co tam uvádí výrobce za hodnoty eff. Nejbrutálnější údaj je 7-16A (>75%)! To by byl super motor! A takhle nějak je to i s těmi doporučeními vrtulí. Prostě čim větší vrtule, tim víc adidas. Kdyby tam výrobce napsal, že ideální vrtule bude 8", tak přijde o 90% zákazníků. :wink:


BTW, já sám si myslím, že ideální pro 2822 na 3S je 8x4.7.

Jinak obecněji, se vším co říkáš souhlasím, jenom bych k tomu dodal, že to je takové výchozí info. A vůbec není od věci při záletu vykoušet i jiné varianty, a zejména u řady CF se není třeba příliš bát problémů....
Doktor
Příspěvky: 5851
Registrován: ned 29.04.2007 0:00
Bydliště: lokalita č.40 - horký adept pro HÚRAO
Kontaktovat uživatele:

#26 Příspěvek od Doktor »

Falcon16 píše:a bolo by mozne tymto motorom nejako rozumne pohanat taketo nieco?
http://www.rcm-pelikan.cz/index.php?sec ... t&id=38266
dakujem


Určitě ano. :wink:
Uživatelský avatar
Luzr
Příspěvky: 1504
Registrován: pon 04.05.2009 0:00
Bydliště: Praha 6
Kontaktovat uživatele:

#27 Příspěvek od Luzr »

Falcon16 píše:a bolo by mozne tymto motorom nejako rozumne pohanat taketo nieco?
http://www.rcm-pelikan.cz/index.php?sec ... t&id=38266
dakujem


Ale jo.
Doktor
Příspěvky: 5851
Registrován: ned 29.04.2007 0:00
Bydliště: lokalita č.40 - horký adept pro HÚRAO
Kontaktovat uživatele:

#28 Příspěvek od Doktor »

Luzr píše:
Doktor píše:>Luzr


Ehm, fakt jsem chtel jenom puvodne poznamenat ze CF rada vydrzi vic proudu nez se uvadi... :)

250g inrunner s KV jen 1200 má dost vysoký vnitřní odpor na to, abys ho mohl zatížit nějakou brutální vrtulí! To není oběžka!


OK, ale ty jsi ho zacal porovnavat obezku CF 2822... :)

Koukni do DC na eff toho CF 2822 a pak koukni na stránky co sem dával odkaz co tam uvádí výrobce za hodnoty eff. Nejbrutálnější údaj je 7-16A (>75%)! To by byl super motor! A takhle nějak je to i s těmi doporučeními vrtulí. Prostě čim větší vrtule, tim víc adidas. Kdyby tam výrobce napsal, že ideální vrtule bude 8", tak přijde o 90% zákazníků. :wink:


BTW, já sám si myslím, že ideální pro 2822 na 3S je 8x4.7.

Jinak obecněji, se vším co říkáš souhlasím, jenom bych k tomu dodal, že to je takové výchozí info. A vůbec není od věci při záletu vykoušet i jiné varianty, a zejména u řady CF se není třeba příliš bát problémů....


S tímhle mi nezbyde než souhlasit. :wink:

P.S.: Akorát k té vrtuli 8/4,7. To někdo skutečně vyrábí? Já nacházím akorát 8/3,8; 4; 4,3 a pak až 6! :?
Uživatelský avatar
Luzr
Příspěvky: 1504
Registrován: pon 04.05.2009 0:00
Bydliště: Praha 6
Kontaktovat uživatele:

#29 Příspěvek od Luzr »

Doktor píše:
Luzr píše:
Doktor píše:>Luzr


Ehm, fakt jsem chtel jenom puvodne poznamenat ze CF rada vydrzi vic proudu nez se uvadi... :)

250g inrunner s KV jen 1200 má dost vysoký vnitřní odpor na to, abys ho mohl zatížit nějakou brutální vrtulí! To není oběžka!


OK, ale ty jsi ho zacal porovnavat obezku CF 2822... :)

Koukni do DC na eff toho CF 2822 a pak koukni na stránky co sem dával odkaz co tam uvádí výrobce za hodnoty eff. Nejbrutálnější údaj je 7-16A (>75%)! To by byl super motor! A takhle nějak je to i s těmi doporučeními vrtulí. Prostě čim větší vrtule, tim víc adidas. Kdyby tam výrobce napsal, že ideální vrtule bude 8", tak přijde o 90% zákazníků. :wink:


BTW, já sám si myslím, že ideální pro 2822 na 3S je 8x4.7.

Jinak obecněji, se vším co říkáš souhlasím, jenom bych k tomu dodal, že to je takové výchozí info. A vůbec není od věci při záletu vykoušet i jiné varianty, a zejména u řady CF se není třeba příliš bát problémů....


S tímhle mi nezbyde než souhlasit. :wink:

P.S.: Akorát k té vrtuli 8/4,7. To někdo skutečně vyrábí? Já nacházím akorát 8/3,8; 4; 4,3 a pak až 6! :?


Preklep, pardon - myslel jsem 4,3.
Uživatelský avatar
Jefim
Příspěvky: 64
Registrován: ned 29.03.2009 0:00
Bydliště: Prešov,Slovakia
Kontaktovat uživatele:

#30 Příspěvek od Jefim »

Falcon16 píše:a bolo by mozne tymto motorom nejako rozumne pohanat taketo nieco?
http://www.rcm-pelikan.cz/index.php?sec ... t&id=38266
dakujem


Motor CF 28 22 je na ten model slabý.
Odpovědět

Zpět na „Elektropohon“