Tupojedová výškovka u Spita - čím to?

Všechno co se týká lehkých modelů, slow a parkflyerů.
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
RiMr
Příspěvky: 7231
Registrován: pon 16.06.2008 0:00
Bydliště: Praha 9 Vinoř
Kontaktovat uživatele:

Tupojedová výškovka u Spita - čím to?

#1 Příspěvek od RiMr »

Zdar!
Páč všichni kolem teď blbnou se Spitfajrama, tak jsem si taky jednoho prťavého postavil, 90cm a 260g letovka, zatím je to jen plackolet ale budu mu dodělávat nějaký trup a střiknu to Duplem, žádné kakání. Ale proč to sem píšu...
Lítá přesně tak jsem chtěl, až na jednu věc a to reakci na výškovku... Je často taková opožděná ale pak přehnaná... Dejme tomu taková klasická příkrá ale pomalá sestupná zatáčka, kterou chci nízko plynule vybrat a přejít do průletu kolem uší. Spit jede dolů, blíží se zem, pomalu přitahuju bo to chci plynulé, nic, přitahuju nic, zem se blíží, začínám být trochu nervózní, přitahuju trochu víc a Spit se najednou urve a vyskočí nahoru a nebýt toho že ho pověsím na vrtuli a vytáhnu do horizontu tak to spadne po ocasu jak hruška... Přitom v horizontu jsou ty reakce přiměřené, když za to pořádně zaberu tak to zalomí kolmo nahoru, jak z norm. letu tak z letu na zádech... Ale je to takové "někdy jo někdy ne někdy jenom trošku"... Níže jsou nějaké fotky daného éra jak jsem včéra zkoušel lety po tmě, moc na to nekoukejte, je to za dva večery uplácaný plackolet, křídlo z 6mm Depronu vyztužené uhlíkem a balzovou náběžkou, prohnuté do profilu NACA-ASITAK. Říkám si jestli nemám špatně úhel nastavení výškovky (0 vůči podélné ose, křídlo 3+, motor 3-), nebo jestli spíš ta výškovka není malá... Přijde mi prťavá, je podle monografie, nechtěl jsem zvětšovat "dyť to taky poletí" ale možná bych to měl zkusit... Bůhví jaké jsou turbulence za tím křídlem a trupem a kolik se toho na tu výškovku dostane...
Srovnával jsem poměr výškovky a křídla s několika plány modelů, ale buď si každý ten plán/monografii kreslí jak chce, nebo byl každý Spitfire IX jiný a to včetně tvaru a hloubky křídla... A to nemyslím o kousek ale třeba o 20%...
Těžiště mám v jedné třetině, zkoušel jsem ho semtam v rámci možností posunovat, bez nějakého velkého efektu.
Nemáte nějakého raducha? :)

http://picasaweb.google.com/RiMr71/Spif ... 3678211426
Uživatelský avatar
Rajny
Příspěvky: 1055
Registrován: úte 16.09.2008 0:00
Bydliště: Praha 10
Kontaktovat uživatele:

#2 Příspěvek od Rajny »

zkus to mit zapnuty a zahejbat vejskovkou, jak moc jde ohnout, myslim si, ze kdyz letis a lehce pritahnes, tak ten tlak tu vejskovku narovna, bud ji nejak vyztuzit nebo to muze bejt ulozenim paky na vejskovce
kofejn
Příspěvky: 573
Registrován: úte 19.12.2006 0:00
Bydliště: Kutnohorsko
Kontaktovat uživatele:

#3 Příspěvek od kofejn »

Já bych si tipnul "těžké na čumák", ale když si těžištěm hejbal...
Naposledy upravil(a) kofejn dne pát 19.03.2010 15:11, celkem upraveno 1 x.
Malé elektolety, zatím do 1kg
Update: elektrolety do 1.5kg
Uživatelský avatar
veka1
Příspěvky: 3992
Registrován: stř 17.12.2008 0:00
Bydliště: Rokytno, Bohumileč 15
Kontaktovat uživatele:

Re: Tupojedová výškovka u Spita - čím to?

#4 Příspěvek od veka1 »

RiMr píše: křídlo z 6mm Depronu vyztužené uhlíkem a balzovou náběžkou, prohnuté do profilu NACA-ASITAK. Říkám si jestli nemám špatně úhel nastavení výškovky (0 vůči podélné ose, křídlo 3+, motor 3-), nebo jestli spíš ta výškovka není malá... Přijde mi prťavá,


.. zásadní věc. Pokud máš křídlo s profilem prohlé desky, nesmíš mít u rychlejšího letadla úhel seřízení +3st. Je to moc!
Klenutý profil např G 417 má nenulový koeficient vztlaku ješte při úhlu náběhu -2,5st.
Kritický úhel náběhu bývá kolem 6-8st. V případě ,že lítáš s modelem, který má vop malou ,ale na velkém rameni, není problém ho přetáhnout ,... křídlo dostaneš do blízkosti kritického úhlu náběhu a pak se dějou věci (zachraňuješ se pak tahem pohonné jednotky) . :lol:
Další problém může být i to ,že při přitahování kromě nárůstu cy a cx roste (a dost) klopivý momet profilu. Tak se lehce může stát ,že za určitých podmínek je účinnost vop opravdu malá.

Začni přestavením seřízení : Vop 0 st a křídlo 0 -- 1 st , pak se uvidí. Možná bude potřeba ještě pořešit těžiště... :wink:

Pozn. takové křídlo mám na "malé elektře " a nemám problémy . Lítá bezproblémově i na zádech ... jako normální akrobat. Seřízení 0-0, motor dolu a doprava cca 1st. Podívej se na web , nebo sem:
http://www.vekamodel.cz/soubory/fotogal ... l%206w.jpg

veka1
Naposledy upravil(a) veka1 dne pát 19.03.2010 15:06, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
4401
Příspěvky: 220
Registrován: úte 27.01.2009 0:00
Bydliště: Ostrava
Kontaktovat uživatele:

#5 Příspěvek od 4401 »

Přesně takhle se choval při záletu Hurikán 1,4m z XPS-ka 1,2 kg, budiž mu zem lehká.... :(
Mně se navíc ještě po přitažení přetočil na záda (později jsem zjistil, že výškovky chodily jinak-spojení bylo měkké a jedna strana se vychýlyla o trošku více než druhá (pouze za letu, na zemi to nešlo poznat....)

Těžiště bylo příliš VZADU, chovalo se to divoce, prostě hrůza :(
nemohl jsem to dostat na zem, po asi minutě se střemhlav na zádech zapíchnul do hlíny....

Trpká zkušenost....

Obrázek
Uživatelský avatar
RiMr
Příspěvky: 7231
Registrován: pon 16.06.2008 0:00
Bydliště: Praha 9 Vinoř
Kontaktovat uživatele:

Re: Tupojedová výškovka u Spita - čím to?

#6 Příspěvek od RiMr »

veka1 píše: Začni přestavením seřízení : Vop 0 st a křídlo 0 -- 1 st , pak se uvidí. Možná bude potřeba ještě pořešit těžiště... :wink:

Pozn. takové křídlo mám na "malé elektře " a nemám problémy . Lítá bezproblémově i na zádech ... jako normální akrobat. Seřízení 0-0, motor dolu a doprava cca 1st. Podívej se na web , nebo sem:
http://www.vekamodel.cz/soubory/fotogal ... l%206w.jpg

veka1


Děkuju za rady kucí!
Prosím tě to křídlo myslíš "nula až jeden stupeň", nebo "nula až mínus jeden stupeň" ?

EDIT: Krásné éra! A jako grafik velmi kladně hodnotím i střídmou a funkční "kamufláž"!
Naposledy upravil(a) RiMr dne pát 19.03.2010 15:20, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
Troll
Příspěvky: 2999
Registrován: ned 04.05.2008 0:00
Bydliště: Prostějov

#7 Příspěvek od Troll »

Z toho obrázku to není moc dobře poznat, ale řekl bych, že hlavní problém je v tom bowdenu . Při vyšším zatížení výškovky pruží. Zkus ho upevnit na více místech,alespoň na dvou dalších místech u výškovky a u serva tak, aby se trubka ve které drát vede nemohla ohýbat.
Uživatelský avatar
veka1
Příspěvky: 3992
Registrován: stř 17.12.2008 0:00
Bydliště: Rokytno, Bohumileč 15
Kontaktovat uživatele:

#8 Příspěvek od veka1 »

4401 píše:...Těžiště bylo příliš VZADU, chovalo se to divoce, prostě hrůza :(
nemohl jsem to dostat na zem, po asi minutě se střemhlav na zádech zapíchnul do hlíny....

Trpká zkušenost....



--- ano . je to to špatné. :(
Značná část stavitelů depronových a epp létajících aparátů hřeší na to, že je zachrání malé plošné zatížení , výkonná pohonná jednotka (ta potřebuje křídla a kormidla jenom k usměrňování svého pohybu vzduchem) ,případně odolnost knstrukčního materiálu vůči poškození.
Jen ctít a v praxi se snažit využít zásady konstrukce + aerodynamiky, to ne, to je nad jejch síly .. pak se není čemu divit. :wink:
Pozn. myslím ,že v dnešní době je celkem dostatek informací ,jak se letadlo staví , dimenzuje, případnně proč lítá tak ,jak lítá.... jen si sednout , postudovat a pak realizovat v praxi. :lol:

veka1
Uživatelský avatar
RiMr
Příspěvky: 7231
Registrován: pon 16.06.2008 0:00
Bydliště: Praha 9 Vinoř
Kontaktovat uživatele:

#9 Příspěvek od RiMr »

Troll píše:Z toho obrázku to není moc dobře poznat, ale řekl bych, že hlavní problém je v tom bowdenu . Při vyšším zatížení výškovky pruží. Zkus ho upevnit na více místech,alespoň na dvou dalších místech u výškovky a u serva tak, aby se trubka ve které drát vede nemohla ohýbat.


zu Befehl! :D
Uživatelský avatar
veka1
Příspěvky: 3992
Registrován: stř 17.12.2008 0:00
Bydliště: Rokytno, Bohumileč 15
Kontaktovat uživatele:

Re: Tupojedová výškovka u Spita - čím to?

#10 Příspěvek od veka1 »

RiMr píše:
veka1 píše: Začni přestavením seřízení : Vop 0 st a křídlo 0 -- 1 st , pak se uvidí. Možná bude potřeba ještě pořešit těžiště... :wink:

Pozn. takové křídlo mám na "malé elektře " a nemám problémy . Lítá bezproblémově i na zádech ... jako normální akrobat. Seřízení 0-0, motor dolu a doprava cca 1st. Podívej se na web , nebo sem:
http://www.vekamodel.cz/soubory/fotogal ... l%206w.jpg

veka1


Děkuju za rady kucí!
Prosím tě to křídlo myslíš "nula až jeden stupeň", nebo "nula až mínus jeden stupeň" ?


...jak se trefíš, tj. mezi 0až 1st. Spojnice odtokovka a náběžka musí být bud v rovině s Vop ,nebo zvedni trochu náběžku, např. pro hloubku 200mm o 2mm , ne víc!!! (nepočítal jsem to...ale nebudu daleko od pravdy, já mám na svém letadle nulu. )

Pozn. tiše předpokladám ,že opravdu nemáš pružné bowdeny , mávající půky vop a pod. Protože pak se těžko řeší nevysvětlitelné chování.... :( Mašina by měla být po technické stránce udělaná bez kompromisů! :wink:

veka1
Uživatelský avatar
Troll
Příspěvky: 2999
Registrován: ned 04.05.2008 0:00
Bydliště: Prostějov

#11 Příspěvek od Troll »

RiMr píše:
Troll píše:Z toho obrázku to není moc dobře poznat, ale řekl bych, že hlavní problém je v tom bowdenu . Při vyšším zatížení výškovky pruží. Zkus ho upevnit na více místech,alespoň na dvou dalších místech u výškovky a u serva tak, aby se trubka ve které drát vede nemohla ohýbat.


zu Befehl! :D


To budeš koukat jak to najednou poslouchá :D . Při dalších érech, bowden musíš pevně uchytit na začátku a na konci a taky na co nejvíce místech aby se nemohl ohýbat. Když to neuděláš, bude to fungovat přesně tak, jak jsi už zkusil.
Uživatelský avatar
RiMr
Příspěvky: 7231
Registrován: pon 16.06.2008 0:00
Bydliště: Praha 9 Vinoř
Kontaktovat uživatele:

#12 Příspěvek od RiMr »

Děkuju!
Bowden vypadá že tam plandá, ale je pasentní, ani při zablokované výškovce se neprohne, HXT 900 ho neprohne, jenom zakňučí (né že bych to zkoušel víc jak jednou :-) ). Ale ještě to tam budu na pár místech jistit, jen pro sichr, protože jak tam dám trup tak to nabere cca 30g, pak tam dám tříčlánek, pak trošku silnější motor, pak budu muset ještě trošku zpevnit křídlo... A najednou to bude mít 400g a bude z toho dvakrát rychlejší mrcha a síly budou někde jinde... Tak proto ten sichr :-)
Problém je že to potřebuju vyzkoušet a já místo toho musím ještě v práci dělat nějaký otravný citylight na nějaký přiblblý telefon a koukat z okna jak je tam krásně... :D

EDIT:
Ona ta trubička je z tvrdého novoduru, vevnitř je zalepená silonová dutinka a venitř přesný ocelový drát. Není to ten prodávaný bowden s plastem vevnitř a drátem jen na kraji.
Uživatelský avatar
fiser.modely
Příspěvky: 1102
Registrován: stř 10.06.2009 0:00
Bydliště: Frenštát Pod Radhoštěm.
Kontaktovat uživatele:

#13 Příspěvek od fiser.modely »

To je jasneee,to je Moribundus!! :wink: Ne ted važně zkusil bych dat ,těžiště vic dozadu...
Uživatelský avatar
veka1
Příspěvky: 3992
Registrován: stř 17.12.2008 0:00
Bydliště: Rokytno, Bohumileč 15
Kontaktovat uživatele:

#14 Příspěvek od veka1 »

fiser.modely píše:To je jasneee,to je Moribundus!! :wink: Ne ted važně zkusil bych dat ,těžiště vic dozadu...

...no fajn,ale teď teď vážne . Sice nevím na co konkrétně (na koho) reaguješ ,ale jak tvoje rada pomůže vyřešit situaci ,popsanou v prvním příspěvku vlákna?
... když už radíš , tak napiš ( vysvětli) co se bude dít ,až tě někdo poslechne a posune těžiště víc dozadu? Zlepší se ovladatelnost modelu?

mj.kolik je víc a vůči kterému bodu , když ani ty ani já, nevíme rozměry modelu ,ani polohu stávajícího těžiště? :wink:

Technická. poznámka:
-pro eliptické křídla podobných půdorysných parametrů jako má Spitfire, o rozpětích 750-1800mm , lze udělat první hrubý nástřel těžiště jednoduchým výpočtem: L x 0,055= vzdálenost těžiště od náběžné hrany u kořene křídla (L= rozpětí)

Tento vzorec vznikl statistickým srovnáím polohy těžiště u většího množství eliptických křídel různých rozměrů... ale je to jenom první nástřel.
Skutečnou polohu těžiště (závisí na více faktorech ) , je potřeba odladit na konkrétním letadle.
Lze ji taky spočítat metodou parciálních řezů , případně elipsu pro výpočet (s určitou chybou) nahradit dvojitým lichoběžníkem.
Z lichoběžníkového půdorysu pak vyleze rozměr a poloha "náhradního křídla", obdélnikového půdorysu , odpovidající parametrům kontrolovaného eliptického křídla. :lol:

veka1
Uživatelský avatar
RiMr
Příspěvky: 7231
Registrován: pon 16.06.2008 0:00
Bydliště: Praha 9 Vinoř
Kontaktovat uživatele:

#15 Příspěvek od RiMr »

Při posouvání těžiště jsem se pohyboval v posunu cca 20mm, letové vlastnosti se měnily předvídatelně, nedostal jsem se mimo oblast kde by éro bylo neovladatelné. Od stavu kdy se éro po natažení na minimálce po "kopnutí" do směrovky ochotně sesypalo do spirály, takové kterou diváci komentovali slovy "už je ve vrtáku" (ale vývrtka to nebyla ani náhodou), až po stav kdy přecházelo do stabilního pádu a směrovka jen rozhodla na kterou stranu se u toho stáčelo. Ale na můj problém to vliv víceméně nemělo, tak jsem vrátil těžiště tam kde bylo.
Takže ano, těžiště jsem posouval.
Ono přes tyhle problémy, i když to zní divně, je to hrozně hodné, poslušné, obratné a předvídatelné éro. :)
Oproti Kometu nebo nedej bože Mig-21 úplná pohodička. Jenom ta výškovka... :)

Tak, a dost řečí, jdu na úpravy :D
- nová trochu větší (15%) a robustnější výškovka
- srovnání úhlů podle Petra
- posichrování bowdenů

Zítra za kuropění "to tam hodím", kdyby čert na koze jezdil, dcéra půjde se mnou tak to natočí, když bude co tak to sem hodím.

Děkuji za vaše rady!
Odpovědět

Zpět na „Pomalu a v hale“