Walkera se naklani - problem

Coaxiální vrtulníky od hraček až po průzkumné prostředky.
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
netos
Příspěvky: 110
Registrován: pát 05.03.2010 0:00
Bydliště: Louny, Děčín

Walkera se naklani - problem

#1 Příspěvek od netos »

Zdravim,

mam takovy problemek s vrtulnikem Walkera CB180D. Ja ho "zdedil" po kamaradovi, ktery s mu podle jeho vyjadreni dal do tela, obouchal ho jak mohl. Ovsem vyjma znicenych obou vrtulek mu na prvni pohled vubec nic neni. Vrtule jsem vymenil a zadne dily skutecne ani pri blizsim ohledani nevykazuji zadnou viditelnou vadu. Kdyz s nim vzletim, vse jde v pohode. Vrtulnik se chova stabilne, funguje jak ma, potud dobre. Ovsem mam s tim takovy problem, ze je cely nakloneny o par stupnu na pravou stranu, asi jako by me na prave lyzine nejake zavazi. Samozrejme nema a ani nevidim, ze by nejak jinak byl rozvazen. Zkousel jsem dokonce dat na levou lyzinu dat umelou protivahu, ale naklony je porad stejne. Deska cykliky je take rovna. On ani nema tendenci nikam moc utikat. Je to divne. Vlastne to neni uplne nejhorsi problem, ale designove je to napr, kdyz je takto nakloneny a ja vubec netusim, cim by to mohlo byt, prestoze nejake zakladni zkusenosti s heli jiz mam. Mam mimo jine Esky Belt Cp V2, mnohokrat rozflakany a mnohokrat dany do kupy:) Ale toto je mi zahadou. Poradite nekdo? Diky.
Uživatelský avatar
Filot
Příspěvky: 196
Registrován: úte 22.09.2009 0:00
Bydliště: Oleško
Kontaktovat uživatele:

#2 Příspěvek od Filot »

To že je nakloněn, je naprosto normální, tím náklonem se vyrovnává tah ocasní vrtulky, kdyby nebyl nakloněn, tak bude pořád letět do strany.
Somethin Extra, Multiplex Extra 330, SU-29 - 2,2m, F3K ISIS
Uživatelský avatar
AR1
Příspěvky: 5332
Registrován: ned 20.11.2005 0:00
Kontaktovat uživatele:

#3 Příspěvek od AR1 »

Filot píše:To že je nakloněn, je naprosto normální, tím náklonem se vyrovnává tah ocasní vrtulky, kdyby nebyl nakloněn, tak bude pořád letět do strany.


:?:
Uživatelský avatar
netos
Příspěvky: 110
Registrován: pát 05.03.2010 0:00
Bydliště: Louny, Děčín

#4 Příspěvek od netos »

Filot píše:To že je nakloněn, je naprosto normální, tím náklonem se vyrovnává tah ocasní vrtulky, kdyby nebyl nakloněn, tak bude pořád letět do strany.


Tak teda musim nesouhlasit. Kazda normalni heliptera kdyz visi tak je zcela rovne. Tolik jak teorie tak take praxe na jinych kusech. Tohle je skutecne problem.
Uživatelský avatar
demolátor
Příspěvky: 866
Registrován: úte 18.08.2009 0:00
Bydliště: Turnov

#5 Příspěvek od demolátor »

Souhlasím s filotem nevim jak moc to máš nakloněný ale např. blade msr je také trochu nakloněn kvůli zadní vrtulce(každý). Jestli to neletí do strany tak v tom nevydim problém. :wink:
Uživatelský avatar
oskar 007
Příspěvky: 504
Registrován: stř 31.12.2008 0:00
Bydliště: Petřvald u Karviné - Čejč (hodonín)
Kontaktovat uživatele:

#6 Příspěvek od oskar 007 »

Mé msh při visu je rovně. Blade 400 při visu je trochušku ze šura ale já bych v tom vadu nehledal....
www.hrabanek-sroubky.cz
[img]http://alefnula.wz.cz/modely/rcmania/rcheliholics.png[/img]
Uživatelský avatar
Filot
Příspěvky: 196
Registrován: úte 22.09.2009 0:00
Bydliště: Oleško
Kontaktovat uživatele:

#7 Příspěvek od Filot »

Já měl Walkeru 4 Metal Edition, taky byla nakloněná a jak píše demolátor Blade MSR je taky nakloněný, brácha ho má, takže jsem to i viděl.
Somethin Extra, Multiplex Extra 330, SU-29 - 2,2m, F3K ISIS
Uživatelský avatar
Rastislav
Příspěvky: 142
Registrován: ned 22.02.2009 0:00
Bydliště: Prešov -Sedlice
Kontaktovat uživatele:

Re: Walkera se naklani - problem

#8 Příspěvek od Rastislav »

netos píše:Zdravim,

mam takovy problemek s vrtulnikem Walkera CB180D. Ja ho "zdedil" po kamaradovi, ktery s mu podle jeho vyjadreni dal do tela, obouchal ho jak mohl. Ovsem vyjma znicenych obou vrtulek mu na prvni pohled vubec nic neni. Vrtule jsem vymenil a zadne dily skutecne ani pri blizsim ohledani nevykazuji zadnou viditelnou vadu. Kdyz s nim vzletim, vse jde v pohode. Vrtulnik se chova stabilne, funguje jak ma, potud dobre. Ovsem mam s tim takovy problem, ze je cely nakloneny o par stupnu na pravou stranu, asi jako by me na prave lyzine nejake zavazi. Samozrejme nema a ani nevidim, ze by nejak jinak byl rozvazen. Zkousel jsem dokonce dat na levou lyzinu dat umelou protivahu, ale naklony je porad stejne. Deska cykliky je take rovna. On ani nema tendenci nikam moc utikat. Je to divne. Vlastne to neni uplne nejhorsi problem, ale designove je to napr, kdyz je takto nakloneny a ja vubec netusim, cim by to mohlo byt, prestoze nejake zakladni zkusenosti s heli jiz mam. Mam mimo jine Esky Belt Cp V2, mnohokrat rozflakany a mnohokrat dany do kupy:) Ale toto je mi zahadou. Poradite nekdo? Diky.



Prečitaj si Pozorne vlakno:
http://www.rcmania.cz/modules.php?name= ... ic&t=22753 :evil:
Uživatelský avatar
Drop
Příspěvky: 649
Registrován: stř 28.01.2009 0:00
Bydliště: Harrachov

#9 Příspěvek od Drop »

netos píše:
Filot píše:To že je nakloněn, je naprosto normální, tím náklonem se vyrovnává tah ocasní vrtulky, kdyby nebyl nakloněn, tak bude pořád letět do strany.


Tak teda musim nesouhlasit. Kazda normalni heliptera kdyz visi tak je zcela rovne. Tolik jak teorie tak take praxe na jinych kusech. Tohle je skutecne problem.


co dodat: článek č.8 http://zd.wwwcity.cz/zd/Files/TeorieHELIcm07-08.pdf
http://zd.wwwcity.cz/zd/Files/TeorieHELIcm09-11.pdf
(Blade CP - Prodán)(T-Rex 500 CF-Prodán)(T-rex 600 ESP-Flybarless+MicroBeast-Prodáno)(T-rex 600,FBL
syon
Příspěvky: 13
Registrován: stř 03.03.2010 0:00
Bydliště: NR

#10 Příspěvek od syon »

Ja by som to nijak zvlast neriesil, podla mna je to normalne. Moje vrtulniky su tiez pri lete mierne naklonene na stranu. Pokial je cyklika vyrovnana a pri lete nic nevibruje tak je to v pohode :)
HM 59#D brushless, CB100, HM 4#6,
HK+Align 450PRO mix, SJM325
WK-2801PRO
Uživatelský avatar
netos
Příspěvky: 110
Registrován: pát 05.03.2010 0:00
Bydliště: Louny, Děčín

#11 Příspěvek od netos »

Diky za odkazy, to je skutecne konstruktivni. Tak to vypada, ze to skutecne vlastnost, i kdyz na to koukam jak z jara. Zadny vrtulnik, ktery jsem videl do ted to nedelal ... alespon myslim. Konkretne treba ten muj Esky Belt CP V2 to myslim nedela a visi zcela rovne. Tedy snad, u nej nemam tolik casu se v tom pitvat:) Jake je tedy vysvetleni, proc to Belt nejspise nedela a visi rovne?

Drop píše:
netos píše:
Filot píše:To že je nakloněn, je naprosto normální, tím náklonem se vyrovnává tah ocasní vrtulky, kdyby nebyl nakloněn, tak bude pořád letět do strany.


Tak teda musim nesouhlasit. Kazda normalni heliptera kdyz visi tak je zcela rovne. Tolik jak teorie tak take praxe na jinych kusech. Tohle je skutecne problem.


co dodat: článek č.8 http://zd.wwwcity.cz/zd/Files/TeorieHELIcm07-08.pdf
http://zd.wwwcity.cz/zd/Files/TeorieHELIcm09-11.pdf
Uživatelský avatar
Filot
Příspěvky: 196
Registrován: úte 22.09.2009 0:00
Bydliště: Oleško
Kontaktovat uživatele:

#12 Příspěvek od Filot »

Nejsem si teda jistej, ale slyšel jsem že u malých vrtulníčků je ten náklon napevno, že mají hřídel mírně na stranu, ale u větších vrtulníků, se to dělá trimy a mixy a neni to tolik vidět, ale možná se pletu...
Somethin Extra, Multiplex Extra 330, SU-29 - 2,2m, F3K ISIS
Uživatelský avatar
Drop
Příspěvky: 649
Registrován: stř 28.01.2009 0:00
Bydliště: Harrachov

#13 Příspěvek od Drop »

Filot píše:Nejsem si teda jistej, ale slyšel jsem že u malých vrtulníčků je ten náklon napevno, že mají hřídel mírně na stranu, ale u větších vrtulníků, se to dělá trimy a mixy a neni to tolik vidět, ale možná se pletu...



RCM Pekikan clanek:

Přízemní jev


Pokud se vrtulník nachází v malé výšce nad zemí, proud vzduchu hnaný nosným rotorem pod vrtulníkem vytváří "vzduchový polštář" - masu s vyšším tlakem, než má vzduch v okolí. Vzduchový polštář vrtulník nadlehčuje - udává se, že takto získaný přírůstek vztlakové síly u vrtulníku visícího ve výšce odpovídající velikosti poloměru nosného rotoru je 10-15%. Přízemní jev usnadňuje vzlet vrtulníku, ale zároveň komplikuje pilotáž, neboť je třeba čelit tendenci modelu ke sklouznutí s "polštáře" na stranu. Při nesprávné pilotáži - pokud je rychlost klesání vrtulníku větší, než je rychlost proudu vzduchu prostupujícího rotorem - může dokonce dojít k vytvoření tzv. vírového prstence okolo rotoru, který je způsoben tím, že vzduch prudce stlačený pod rotorem se "přelévá" okolo jeho obvodu. Důsledkem je pokles vztlaku, protože velkou část energie rotoru pohltí vytváření víru a ztráta řiditelnosti.

Přízemní jev se výrazněji projevuje při výšce letu menší, než je průměr nosného rotoru.

Při létání s malými vrtulníky v uzavřených místnostech nebo poblíž velkých předmětů je třeba brát ohled nejen na blízkost země, ale také stěn atd. I zde zhruba platí, že chování vrtulníku bude výrazně ovlivněno, pokud se model přiblíží na vzdálenost menší, než je průměr nosného rotoru. A ještě větší problémy nastanou, pokud se trup modelu přiblíží ke stěně na vzdálenost menší, než je poloměr nosného rotoru...

-- nahoru --

Stabilizace nosného rotoru
Ve skutečnosti jsou listy nosného rotoru zavěšeny tak, že se mohou (v jistých mezích) volně kývat ve svislé i vodorovné rovině a v normální poloze jsou udržovány působením odstředivého zrychlení. Volné zavěšení listů je velmi důležitým prvkem, který účinně tlumí vibrace listů. Pomáhá také vyrovnávat síly vyvolávané tím, že pokud se vrtulník pohybuje vůči okolnímu prostředí (nebo se okolní prostředí pohybuje vůči vrtulníku), list postupující "proti větru" poskytuje vyšší vztlak, než list ustupující "po větru", což vede k vychylování vrtulníku do strany (pokusné vrtulníky se zcela tuhými rotory měly tendenci se převracet).



Výše popsaná stabilizace ale stále nemusí být dostatečná, řízení vrtulníku může být stále nadměrně citlivé a vyžadovat neustálé trimování. Z tohoto důvodu bylo vyvinuto několik systémů tlumení samovolných pohybů rotorových listů; v modelovém provedení se nejvíce používají stabilizátory založené na systémech firem Hiller a Bell (nebo jejich kombinaci). Dá se říci, že RC modely vrtulníků začaly dobře létat teprve potom, co konstruktéry napadlo tyto stabilizátory používat.

Oba systémy jsou založeny na tom, že k dvoulistému nosnému rotoru je kolmo připojena stabilizační tyč (flybar) se závažími (Bell) nebo malými stabilizačními ploškami ("pádly", flybar paddle) na koncích (Hiller). Působením odstředivých nebo aerodynamických sil - či kombinací obou - má stabilizační tyč při podélném nebo příčném náklonu vrtulníku tendenci setrvávat jako setrvačník v jedné rovině. Je proto možné prostřednictvím systému táhel od ní odvozovat korekce cyklického řízení pro automatickou stabilizaci rotoru a celého vrtulníku. Stabilizační tyč může být umístěna na rotorové hlavě pod nosným rotorem nebo nad ním. Korekce mohou být přenášeny táhly přímo na listy rotoru, nebo se řídící pohyby přenášené od desky cykliky a korekce od stabilizátoru mechanicky mixují zvláštním mechanismem nazývaným kompenzátor (washout), který je navlečen na hřídeli rotoru nad deskou cykliky.

Oba systémy stabilizátorů na druhou stranu omezují maximální rychlost, jakou může vrtulník letět, a také tím, že tlumí i úmyslné výchylky roviny otáčení rotoru, poněkud zpožďují reakci vrtulníku na řízení. Pro 3D akrobacii, kde by byla velká vrozená stabilita na úkor obratnosti, se také co nejvíce redukuje hmotnost stabilizačních plošek.
(Blade CP - Prodán)(T-Rex 500 CF-Prodán)(T-rex 600 ESP-Flybarless+MicroBeast-Prodáno)(T-rex 600,FBL
Uživatelský avatar
Drop
Příspěvky: 649
Registrován: stř 28.01.2009 0:00
Bydliště: Harrachov

#14 Příspěvek od Drop »

netos píše:Diky za odkazy, to je skutecne konstruktivni. Tak to vypada, ze to skutecne vlastnost, i kdyz na to koukam jak z jara. Zadny vrtulnik, ktery jsem videl do ted to nedelal ... alespon myslim. Konkretne treba ten muj Esky Belt CP V2 to myslim nedela a visi zcela rovne. Tedy snad, u nej nemam tolik casu se v tom pitvat:) Jake je tedy vysvetleni, proc to Belt nejspise nedela a visi rovne?

Drop píše:
netos píše:
Filot píše:To že je nakloněn, je naprosto normální, tím náklonem se vyrovnává tah ocasní vrtulky, kdyby nebyl nakloněn, tak bude pořád letět do strany.


Tak teda musim nesouhlasit. Kazda normalni heliptera kdyz visi tak je zcela rovne. Tolik jak teorie tak take praxe na jinych kusech. Tohle je skutecne problem.


co dodat: článek č.8 http://zd.wwwcity.cz/zd/Files/TeorieHELIcm07-08.pdf
http://zd.wwwcity.cz/zd/Files/TeorieHELIcm09-11.pdf


Jsi sice novacek, ale hledat a cist clanky snad dokazes :idea:
(Blade CP - Prodán)(T-Rex 500 CF-Prodán)(T-rex 600 ESP-Flybarless+MicroBeast-Prodáno)(T-rex 600,FBL
Uživatelský avatar
netos
Příspěvky: 110
Registrován: pát 05.03.2010 0:00
Bydliště: Louny, Děčín

#15 Příspěvek od netos »

To jiste ano. Musim te zklamat, ale jsem nove registrovany na tomto serveru, ovsem ve svete internetu, diskuzi ci vyhledavani nejsem vubec zadny novackem (spise se tim zivim) a ruznych RTFM jsem pred 13 lety slychaval tolikrat, ze to mam vstipeno, rozhodne vyhledavam a pak se ptam. Ve svete heli nejsem profik, ale novacek taky ne, nekde uprostred. Prizemni jev a stabilizacni tyc, to pro me nejsou zadne novinky, ten text jsem cetl. Priznam se, ze jsem nevedel, ze je normalni, ze se nektere heli naklaneji na stranu. Ale na co mi zatim nic/nikdo neodpovedel/o je to, proc se Walker nakladni a Belt ne! Walker ma taky stabilizacni tyc, Belt ma zase padylka. A?

Drop píše:
netos píše:Diky za odkazy, to je skutecne konstruktivni. Tak to vypada, ze to skutecne vlastnost, i kdyz na to koukam jak z jara. Zadny vrtulnik, ktery jsem videl do ted to nedelal ... alespon myslim. Konkretne treba ten muj Esky Belt CP V2 to myslim nedela a visi zcela rovne. Tedy snad, u nej nemam tolik casu se v tom pitvat:) Jake je tedy vysvetleni, proc to Belt nejspise nedela a visi rovne?

Drop píše:
netos píše:
Filot píše:To že je nakloněn, je naprosto normální, tím náklonem se vyrovnává tah ocasní vrtulky, kdyby nebyl nakloněn, tak bude pořád letět do strany.


Tak teda musim nesouhlasit. Kazda normalni heliptera kdyz visi tak je zcela rovne. Tolik jak teorie tak take praxe na jinych kusech. Tohle je skutecne problem.


co dodat: článek č.8 http://zd.wwwcity.cz/zd/Files/TeorieHELIcm07-08.pdf
http://zd.wwwcity.cz/zd/Files/TeorieHELIcm09-11.pdf


Jsi sice novacek, ale hledat a cist clanky snad dokazes :idea:
Odpovědět

Zpět na „Heli - dvourotory“