Walkera se naklani - problem
Walkera se naklani - problem
Zdravim,
mam takovy problemek s vrtulnikem Walkera CB180D. Ja ho "zdedil" po kamaradovi, ktery s mu podle jeho vyjadreni dal do tela, obouchal ho jak mohl. Ovsem vyjma znicenych obou vrtulek mu na prvni pohled vubec nic neni. Vrtule jsem vymenil a zadne dily skutecne ani pri blizsim ohledani nevykazuji zadnou viditelnou vadu. Kdyz s nim vzletim, vse jde v pohode. Vrtulnik se chova stabilne, funguje jak ma, potud dobre. Ovsem mam s tim takovy problem, ze je cely nakloneny o par stupnu na pravou stranu, asi jako by me na prave lyzine nejake zavazi. Samozrejme nema a ani nevidim, ze by nejak jinak byl rozvazen. Zkousel jsem dokonce dat na levou lyzinu dat umelou protivahu, ale naklony je porad stejne. Deska cykliky je take rovna. On ani nema tendenci nikam moc utikat. Je to divne. Vlastne to neni uplne nejhorsi problem, ale designove je to napr, kdyz je takto nakloneny a ja vubec netusim, cim by to mohlo byt, prestoze nejake zakladni zkusenosti s heli jiz mam. Mam mimo jine Esky Belt Cp V2, mnohokrat rozflakany a mnohokrat dany do kupy:) Ale toto je mi zahadou. Poradite nekdo? Diky.
mam takovy problemek s vrtulnikem Walkera CB180D. Ja ho "zdedil" po kamaradovi, ktery s mu podle jeho vyjadreni dal do tela, obouchal ho jak mohl. Ovsem vyjma znicenych obou vrtulek mu na prvni pohled vubec nic neni. Vrtule jsem vymenil a zadne dily skutecne ani pri blizsim ohledani nevykazuji zadnou viditelnou vadu. Kdyz s nim vzletim, vse jde v pohode. Vrtulnik se chova stabilne, funguje jak ma, potud dobre. Ovsem mam s tim takovy problem, ze je cely nakloneny o par stupnu na pravou stranu, asi jako by me na prave lyzine nejake zavazi. Samozrejme nema a ani nevidim, ze by nejak jinak byl rozvazen. Zkousel jsem dokonce dat na levou lyzinu dat umelou protivahu, ale naklony je porad stejne. Deska cykliky je take rovna. On ani nema tendenci nikam moc utikat. Je to divne. Vlastne to neni uplne nejhorsi problem, ale designove je to napr, kdyz je takto nakloneny a ja vubec netusim, cim by to mohlo byt, prestoze nejake zakladni zkusenosti s heli jiz mam. Mam mimo jine Esky Belt Cp V2, mnohokrat rozflakany a mnohokrat dany do kupy:) Ale toto je mi zahadou. Poradite nekdo? Diky.
Filot píše:To že je nakloněn, je naprosto normální, tím náklonem se vyrovnává tah ocasní vrtulky, kdyby nebyl nakloněn, tak bude pořád letět do strany.
Tak teda musim nesouhlasit. Kazda normalni heliptera kdyz visi tak je zcela rovne. Tolik jak teorie tak take praxe na jinych kusech. Tohle je skutecne problem.
- Rastislav
- Příspěvky: 142
- Registrován: ned 22.02.2009 0:00
- Bydliště: Prešov -Sedlice
- Kontaktovat uživatele:
Re: Walkera se naklani - problem
netos píše:Zdravim,
mam takovy problemek s vrtulnikem Walkera CB180D. Ja ho "zdedil" po kamaradovi, ktery s mu podle jeho vyjadreni dal do tela, obouchal ho jak mohl. Ovsem vyjma znicenych obou vrtulek mu na prvni pohled vubec nic neni. Vrtule jsem vymenil a zadne dily skutecne ani pri blizsim ohledani nevykazuji zadnou viditelnou vadu. Kdyz s nim vzletim, vse jde v pohode. Vrtulnik se chova stabilne, funguje jak ma, potud dobre. Ovsem mam s tim takovy problem, ze je cely nakloneny o par stupnu na pravou stranu, asi jako by me na prave lyzine nejake zavazi. Samozrejme nema a ani nevidim, ze by nejak jinak byl rozvazen. Zkousel jsem dokonce dat na levou lyzinu dat umelou protivahu, ale naklony je porad stejne. Deska cykliky je take rovna. On ani nema tendenci nikam moc utikat. Je to divne. Vlastne to neni uplne nejhorsi problem, ale designove je to napr, kdyz je takto nakloneny a ja vubec netusim, cim by to mohlo byt, prestoze nejake zakladni zkusenosti s heli jiz mam. Mam mimo jine Esky Belt Cp V2, mnohokrat rozflakany a mnohokrat dany do kupy:) Ale toto je mi zahadou. Poradite nekdo? Diky.
Prečitaj si Pozorne vlakno:
http://www.rcmania.cz/modules.php?name= ... ic&t=22753
netos píše:Filot píše:To že je nakloněn, je naprosto normální, tím náklonem se vyrovnává tah ocasní vrtulky, kdyby nebyl nakloněn, tak bude pořád letět do strany.
Tak teda musim nesouhlasit. Kazda normalni heliptera kdyz visi tak je zcela rovne. Tolik jak teorie tak take praxe na jinych kusech. Tohle je skutecne problem.
co dodat: článek č.8 http://zd.wwwcity.cz/zd/Files/TeorieHELIcm07-08.pdf
http://zd.wwwcity.cz/zd/Files/TeorieHELIcm09-11.pdf
(Blade CP - Prodán)(T-Rex 500 CF-Prodán)(T-rex 600 ESP-Flybarless+MicroBeast-Prodáno)(T-rex 600,FBL
Diky za odkazy, to je skutecne konstruktivni. Tak to vypada, ze to skutecne vlastnost, i kdyz na to koukam jak z jara. Zadny vrtulnik, ktery jsem videl do ted to nedelal ... alespon myslim. Konkretne treba ten muj Esky Belt CP V2 to myslim nedela a visi zcela rovne. Tedy snad, u nej nemam tolik casu se v tom pitvat:) Jake je tedy vysvetleni, proc to Belt nejspise nedela a visi rovne?
Drop píše:netos píše:Filot píše:To že je nakloněn, je naprosto normální, tím náklonem se vyrovnává tah ocasní vrtulky, kdyby nebyl nakloněn, tak bude pořád letět do strany.
Tak teda musim nesouhlasit. Kazda normalni heliptera kdyz visi tak je zcela rovne. Tolik jak teorie tak take praxe na jinych kusech. Tohle je skutecne problem.
co dodat: článek č.8 http://zd.wwwcity.cz/zd/Files/TeorieHELIcm07-08.pdf
http://zd.wwwcity.cz/zd/Files/TeorieHELIcm09-11.pdf
Filot píše:Nejsem si teda jistej, ale slyšel jsem že u malých vrtulníčků je ten náklon napevno, že mají hřídel mírně na stranu, ale u větších vrtulníků, se to dělá trimy a mixy a neni to tolik vidět, ale možná se pletu...
RCM Pekikan clanek:
Přízemní jev
Pokud se vrtulník nachází v malé výšce nad zemí, proud vzduchu hnaný nosným rotorem pod vrtulníkem vytváří "vzduchový polštář" - masu s vyšším tlakem, než má vzduch v okolí. Vzduchový polštář vrtulník nadlehčuje - udává se, že takto získaný přírůstek vztlakové síly u vrtulníku visícího ve výšce odpovídající velikosti poloměru nosného rotoru je 10-15%. Přízemní jev usnadňuje vzlet vrtulníku, ale zároveň komplikuje pilotáž, neboť je třeba čelit tendenci modelu ke sklouznutí s "polštáře" na stranu. Při nesprávné pilotáži - pokud je rychlost klesání vrtulníku větší, než je rychlost proudu vzduchu prostupujícího rotorem - může dokonce dojít k vytvoření tzv. vírového prstence okolo rotoru, který je způsoben tím, že vzduch prudce stlačený pod rotorem se "přelévá" okolo jeho obvodu. Důsledkem je pokles vztlaku, protože velkou část energie rotoru pohltí vytváření víru a ztráta řiditelnosti.
Přízemní jev se výrazněji projevuje při výšce letu menší, než je průměr nosného rotoru.
Při létání s malými vrtulníky v uzavřených místnostech nebo poblíž velkých předmětů je třeba brát ohled nejen na blízkost země, ale také stěn atd. I zde zhruba platí, že chování vrtulníku bude výrazně ovlivněno, pokud se model přiblíží na vzdálenost menší, než je průměr nosného rotoru. A ještě větší problémy nastanou, pokud se trup modelu přiblíží ke stěně na vzdálenost menší, než je poloměr nosného rotoru...
-- nahoru --
Stabilizace nosného rotoru
Ve skutečnosti jsou listy nosného rotoru zavěšeny tak, že se mohou (v jistých mezích) volně kývat ve svislé i vodorovné rovině a v normální poloze jsou udržovány působením odstředivého zrychlení. Volné zavěšení listů je velmi důležitým prvkem, který účinně tlumí vibrace listů. Pomáhá také vyrovnávat síly vyvolávané tím, že pokud se vrtulník pohybuje vůči okolnímu prostředí (nebo se okolní prostředí pohybuje vůči vrtulníku), list postupující "proti větru" poskytuje vyšší vztlak, než list ustupující "po větru", což vede k vychylování vrtulníku do strany (pokusné vrtulníky se zcela tuhými rotory měly tendenci se převracet).
Výše popsaná stabilizace ale stále nemusí být dostatečná, řízení vrtulníku může být stále nadměrně citlivé a vyžadovat neustálé trimování. Z tohoto důvodu bylo vyvinuto několik systémů tlumení samovolných pohybů rotorových listů; v modelovém provedení se nejvíce používají stabilizátory založené na systémech firem Hiller a Bell (nebo jejich kombinaci). Dá se říci, že RC modely vrtulníků začaly dobře létat teprve potom, co konstruktéry napadlo tyto stabilizátory používat.
Oba systémy jsou založeny na tom, že k dvoulistému nosnému rotoru je kolmo připojena stabilizační tyč (flybar) se závažími (Bell) nebo malými stabilizačními ploškami ("pádly", flybar paddle) na koncích (Hiller). Působením odstředivých nebo aerodynamických sil - či kombinací obou - má stabilizační tyč při podélném nebo příčném náklonu vrtulníku tendenci setrvávat jako setrvačník v jedné rovině. Je proto možné prostřednictvím systému táhel od ní odvozovat korekce cyklického řízení pro automatickou stabilizaci rotoru a celého vrtulníku. Stabilizační tyč může být umístěna na rotorové hlavě pod nosným rotorem nebo nad ním. Korekce mohou být přenášeny táhly přímo na listy rotoru, nebo se řídící pohyby přenášené od desky cykliky a korekce od stabilizátoru mechanicky mixují zvláštním mechanismem nazývaným kompenzátor (washout), který je navlečen na hřídeli rotoru nad deskou cykliky.
Oba systémy stabilizátorů na druhou stranu omezují maximální rychlost, jakou může vrtulník letět, a také tím, že tlumí i úmyslné výchylky roviny otáčení rotoru, poněkud zpožďují reakci vrtulníku na řízení. Pro 3D akrobacii, kde by byla velká vrozená stabilita na úkor obratnosti, se také co nejvíce redukuje hmotnost stabilizačních plošek.
(Blade CP - Prodán)(T-Rex 500 CF-Prodán)(T-rex 600 ESP-Flybarless+MicroBeast-Prodáno)(T-rex 600,FBL
netos píše:Diky za odkazy, to je skutecne konstruktivni. Tak to vypada, ze to skutecne vlastnost, i kdyz na to koukam jak z jara. Zadny vrtulnik, ktery jsem videl do ted to nedelal ... alespon myslim. Konkretne treba ten muj Esky Belt CP V2 to myslim nedela a visi zcela rovne. Tedy snad, u nej nemam tolik casu se v tom pitvat:) Jake je tedy vysvetleni, proc to Belt nejspise nedela a visi rovne?Drop píše:netos píše:Filot píše:To že je nakloněn, je naprosto normální, tím náklonem se vyrovnává tah ocasní vrtulky, kdyby nebyl nakloněn, tak bude pořád letět do strany.
Tak teda musim nesouhlasit. Kazda normalni heliptera kdyz visi tak je zcela rovne. Tolik jak teorie tak take praxe na jinych kusech. Tohle je skutecne problem.
co dodat: článek č.8 http://zd.wwwcity.cz/zd/Files/TeorieHELIcm07-08.pdf
http://zd.wwwcity.cz/zd/Files/TeorieHELIcm09-11.pdf
Jsi sice novacek, ale hledat a cist clanky snad dokazes
(Blade CP - Prodán)(T-Rex 500 CF-Prodán)(T-rex 600 ESP-Flybarless+MicroBeast-Prodáno)(T-rex 600,FBL
To jiste ano. Musim te zklamat, ale jsem nove registrovany na tomto serveru, ovsem ve svete internetu, diskuzi ci vyhledavani nejsem vubec zadny novackem (spise se tim zivim) a ruznych RTFM jsem pred 13 lety slychaval tolikrat, ze to mam vstipeno, rozhodne vyhledavam a pak se ptam. Ve svete heli nejsem profik, ale novacek taky ne, nekde uprostred. Prizemni jev a stabilizacni tyc, to pro me nejsou zadne novinky, ten text jsem cetl. Priznam se, ze jsem nevedel, ze je normalni, ze se nektere heli naklaneji na stranu. Ale na co mi zatim nic/nikdo neodpovedel/o je to, proc se Walker nakladni a Belt ne! Walker ma taky stabilizacni tyc, Belt ma zase padylka. A?
Drop píše:netos píše:Diky za odkazy, to je skutecne konstruktivni. Tak to vypada, ze to skutecne vlastnost, i kdyz na to koukam jak z jara. Zadny vrtulnik, ktery jsem videl do ted to nedelal ... alespon myslim. Konkretne treba ten muj Esky Belt CP V2 to myslim nedela a visi zcela rovne. Tedy snad, u nej nemam tolik casu se v tom pitvat:) Jake je tedy vysvetleni, proc to Belt nejspise nedela a visi rovne?Drop píše:netos píše:Filot píše:To že je nakloněn, je naprosto normální, tím náklonem se vyrovnává tah ocasní vrtulky, kdyby nebyl nakloněn, tak bude pořád letět do strany.
Tak teda musim nesouhlasit. Kazda normalni heliptera kdyz visi tak je zcela rovne. Tolik jak teorie tak take praxe na jinych kusech. Tohle je skutecne problem.
co dodat: článek č.8 http://zd.wwwcity.cz/zd/Files/TeorieHELIcm07-08.pdf
http://zd.wwwcity.cz/zd/Files/TeorieHELIcm09-11.pdf
Jsi sice novacek, ale hledat a cist clanky snad dokazes