Teoretická výdrž

Začínáte nebo chcete začít s vrtulníkem.
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
Kenny McCormick
Příspěvky: 3250
Registrován: pát 28.08.2009 0:00
Bydliště: Prešov, SK

#16 Příspěvek od Kenny McCormick »

Troll píše:Kdysi dávno ( asi tak před 10-12 lety) držel rekord v trvání letu vrtulníků ECO-8 , to byla strašně subtilní konstrukce ( měl jsem to nějaký čas doma :roll: ) naložená NiCd nebo NIMh acu ( lipolky tenkrát ještě nebyli) s listy myslím 420 mm . A vydrželo to letět kolem 25 min pokud se dobře pamatuju.


Tento model poznam len zo simulatora AFPD, a vyzera ako hovoris. V sime ma velky tanier az 1,1m, dost maly trup v pomere k tanieru ale lieta sa s nim velmi lahko v porovnani s rexom. Prave kvoli velkemu priemeru rotora.

K tomu vykonu - som mal hlavne na mysli to, ci ma cenu ho zvysovat na ukor dost drahej elektroniky, ked sa da ist cestou lacnych bateriek a kupit viac kusov. To ze som rad, ze mam po 7 min prestavku, to je zaciatocnicka slabost, tej sa casom urcite zbavim. :D
Ale zasa, ked ma niekto penazi dost, tak preco nie...
S tou optimalizaciou kompomentov bez velkych investicii budu asi aj narasty letovych casov bez velkych rozdielov.
Optimalne by bolo, keby fungovalo nieco ako - kupit vysokootackovy motor, k tomu vecsi pastorok a nakrivkovat to na nejakych 60-40-60, kedze je pri mensom vykone mensia spotreba. Ale vysledok by bol asi ako ist na aute so zaradenou 5-tkou do strmeho kopca... :lol:
Uživatelský avatar
Troll
Příspěvky: 2999
Registrován: ned 04.05.2008 0:00
Bydliště: Prostějov

#17 Příspěvek od Troll »

Létat 7 min je tak akorát, to není žádná slabost. Po delší době stejně nikdo neudrží koncentraci na stejně vysoké úrovni, takže prodlužovat let ani vlastně nemá moc smysl. Lepší je víc kratších startů jako jeden dlouhý. Tomu jak se dá zvýšit výkon vrtulníku větším počtem baterek nerozumím.Co přesně jsi myslel? A to s motorem s vyšším KV a větším pastorkem taky tak nefunguje. Když dáš menší pastorek, to je jiné kafe. A regulátor otevřený na 60-40-60 je taky špatně, bude přivřený, bude na něm vyšší úbytek napětí a bude topit. Jediné regly které tohle celkem uspokojivě snášejí jsou Kontroniky. Ale ani tak to není správné řešení.
Uživatelský avatar
Kenny McCormick
Příspěvky: 3250
Registrován: pát 28.08.2009 0:00
Bydliště: Prešov, SK

#18 Příspěvek od Kenny McCormick »

Nemyslel som zvysit vykon ale letovy cas na jednu baterku. Tema co sa tu riesi. V podstate zrejme ide o to ist na letisko a byt cim viac vo vzduchu prip. aj z minimalnym nabijanim.
Kupit viac bateriek/napr.5 :P /, na HC je 2200 20C teraz za smiesnych 10,99 USD. Skoro zadarmo. V konecnom vysledku je to lacnejsie, len z medzipristatim/vymena aku/ a pauzou na podanie lieku pilotovi proti otrave kyslikom. /nikotin/
Uživatelský avatar
Troll
Příspěvky: 2999
Registrován: ned 04.05.2008 0:00
Bydliště: Prostějov

#19 Příspěvek od Troll »

No podle mně nemá nijak zvlášť cenu příliš se snažit o prodlužování letu.Pokud to teda není hlavním cílem. Nejlepší řešení je zvolit správný pohon , seřídit heli a lítat.Každé extrémní navýšení doby letu stojí moc usilí a peněz a k ničemu to není. Nemá smysl snažit se prodloužit dobu letu ze sedmi minut na osm. Mít víc baterek je taky velice rozumné. Ale přestávky mezi lety by neměli být příliš krátké. Mnoho letů za krátký čas má dva výsledky. Člověk si sice hezky zalítá, ale nijak moc se jeho pilotní umění nezlepší protože se unaví a lety rychle po sobě nejsou pro trénink moc přínosné.I když se to nezdá , skutečný trénink prvků které ještě pilot moc neumí je dost vyčerpávající. A je třeba alespoň půl hodinky aby se človek sebral a podal opět špičkový výkon. Samozřejmě jeho špičkový výkon. Pro každého je to něco jiného. :D
Uživatelský avatar
Filot
Příspěvky: 196
Registrován: úte 22.09.2009 0:00
Bydliště: Oleško
Kontaktovat uživatele:

#20 Příspěvek od Filot »

Taky bych řekl, že těch 7 minut stačí aspoň pro začátečníka, například já (lítám tak měsíc s vrtulníkem) kdybch létal dlouho, tak po těch 7 minutách by mi stouplo sebevědomí začal bych dělat blbosti a určitě bych s tim někam bouchnoul :D, znám to z letadel, když jsem začínal, tak na jednu nádrž jsem letěl tak 20 minut, na druhou nádrž už jsem zkoušel lopingy, nízký průlety a výsledek bylo rozbitý éro :D .... na dlouhý létání je prostě lepší spalovák :)
Somethin Extra, Multiplex Extra 330, SU-29 - 2,2m, F3K ISIS
Uživatelský avatar
SackX
Příspěvky: 11
Registrován: pon 06.07.2009 0:00
Bydliště: Liberec

#21 Příspěvek od SackX »

Ok, takže jste mi plus minut odpověděli že na základní baterku vydrží heli cca 10 minut na střední výkon (pro lepší počítání). A já potřebuji aby se heli udržela cca hodinu, lépe hodinu a půl. Vím že je to pro někoho nepochopitelné a že je po deseti minutách člověk akorát unavenej, ale na tuhle heli nebudu mít bolavej krk.

Ale, dělám na projektu, peníze jsou až druhotné, to znamená pokud se máme rozhodnout jestli koupit něco za pět set nebo pět tisíc, kupujem to za pět tisíc protože to líp vypadá a váží to o gram míň ;-).

Jde mi o to že máme k dispozici palivový článek který dokáže udržet motor té heli při 100% výkonu asitak dvě hodiny, ale jen článek váží 490g a nutná elektronika je dalších 200-300g, plus k tomu potřebujem dalších tak 200g. Tudíš potřebujem aby heli uvezla kilo a byla relativně nehlučná - elektrika.

Proto jsem se i ptal jestli, například když dáme silnější motor, poměr 1x1, což je pomalejší modifikace otáček motoru, tak ale pak i menší maximální otáčky motoru a tím i pomalejší vybíjení aku. Dále bylo v úvahu že elektrická heli se dá nastartovat vzdáleně, nevím, ale zatím jsem viděl že benzinová potřebuje startér nebo škubátko a automat to není.

Případně ale, protože s tím máte oproti mě praktické zkušenosti, jakou spotřebu má spalovací heli, která uveze další 1Kg nákladu a nestojí, letí a pokud možno maximálkou :-).

Díky všem za předchozí odpovědi.

Ad předchozí odpovědi: Nebude to v žádném případě na akrobacii, bude to jen létání jako s dospělou heli. :-)

Například kolib by teoreticky mohl unést RAPTOR 90 SE s průměrem 156cm?
Uživatelský avatar
mikyno12
Příspěvky: 464
Registrován: stř 15.10.2008 0:00

#22 Příspěvek od mikyno12 »

no tak nechcem brat iluzie, ale elektriku aby letela hodku a pol?
pomer 1:1? klasicky prevod je 1:8 a pri 1:1 by bol myslim poriadny odber aby to vobec roztocilo

a o akom p. clanku hovoris?
Raptor 50 SE V3
T-Rex 450 PRO
Futaba T-10CG 2,4 GHz
Uživatelský avatar
Troll
Příspěvky: 2999
Registrován: ned 04.05.2008 0:00
Bydliště: Prostějov

#23 Příspěvek od Troll »

No, tak tohle už je docela velké sousto. Spoléhat se že to vyřešíš pomoci odpovědí a rad zde na fóru je docela optimistické. Zvláště proto, že se zdá , že o heli toho moc nevíš. Mnohem lepší by bylo osobní jednání s někým opravdu zkušeným. Jak vysoký je ten výkon který dokáže ten váš článek dodávat po dobu dvou hodin? To je totiž naprosto zásadní otázka. To kilo co potřebuje uvézt je co? Užitečná zátěž? Nebo počítáš ten článek a elektroniku? Jenom pro začátek, heli velikosti 90, tzn. s listy dlouhými cca 680-710 mm má připravená k letu cca 5 kg. Z toho asi tak 1,2-1,5 kg má pohonný akumulátor. Takže ten váš agregát i s elektronikou ani není moc těžký.Vlastně je příjemně lehký. ( pokud teda je schopen poskytnout požadovaný výkon) Kromě toho takto velký vrtulník je schopen uvézt užitečnou zátěž klidně i jeden kg navíc ( tohle je jenom přibližná hodnota, může to být i více). Takže celková hmotnost s jakou bude ta heli schopna létat bude cca 6 kg a docela pravděpodobně to může být i o pár desítek procent víc. Čím to ale bude těžší, tím bude doba letu kratší a to výrazně. Pokud ten váš zdroj dodá trvale cca 1500W,( asi tolik je třeba na let ) mohlo by to jít. Všechno tohle je ale jenom přibližný odhad, strašně záleží na konkrétním vybavení a vrtulníku. Čím větší bude ten vrtulník, tím snáze svého cíle dosáhneš. Kritický je výkon zdroje, pokud bude menší než jsem uváděl, bude muset být i menší vrtulník a vydržet ve vzduchu tak dlouho bude obtížné.
Otázka pohonu je jiná,ty nepotřebuješ přímý pohon bez převodu, potřebuješ co nejúčinnější pohon.Potřebuješ takový pohon a převod, aby při požadovaných otáčkách rotoru ten motor běžel práve v otáčkách, kdy má nejvyšší účinnost. A to převodem 1:1 nejde řešit. Alespoň tedy konvenčními motory běžně dostupnými na trhu. Nejlepší je rychloběžný motor a převod do pomala. Obvyklý převod u modelů ( velikosti jako jsem popisoval) je cca 7,5 až 9,5 :1 .
Uživatelský avatar
zdzd
Příspěvky: 11504
Registrován: ned 04.05.2003 0:00
Bydliště: Břeclav

#24 Příspěvek od zdzd »

SackX píše:Ok, takže jste mi plus minut odpověděli že na základní baterku vydrží heli cca 10 minut na střední výkon (pro lepší počítání). A já potřebuji aby se heli udržela cca hodinu, lépe hodinu a půl. Vím že je to pro někoho nepochopitelné a že je po deseti minutách člověk akorát unavenej, ale na tuhle heli nebudu mít bolavej krk.

Ale, dělám na projektu, peníze jsou až druhotné, to znamená pokud se máme rozhodnout jestli koupit něco za pět set nebo pět tisíc, kupujem to za pět tisíc protože to líp vypadá a váží to o gram míň ;-).


Řekl bych, že se bez znalosti aspoň základů hrneš někam, o čem nemáš ani páru.

Hodinu a půl je nejméně desetkrát déle, než je běžné. A náklad 5000,- je desetkrát méně, než je běžné. To se bude dost těžko kloubit do hromady.

Jinak údaje o optimalizaci elektropohonu jsou detailně popsané tu: http://www.helimania.cz/Default.aspx?tabid=201

Ale asi to bude chtít registraci.
Uživatelský avatar
SackX
Příspěvky: 11
Registrován: pon 06.07.2009 0:00
Bydliště: Liberec

#25 Příspěvek od SackX »

zdzd: Tak snad jako mechatronik mam aspoň nějaké základy, zatím se ale držím na zemi a do vzduchu jsem se moc nerval, tady si pouze zjišťuji informace, bez kterých bych udělal určitě nějaké chyby které by nemusely být a taky - každá chyba může být drahá.

Jinak, těch 5000/500 jsem jen definoval že nemusím šetřit. Prostě pokud standardní součástka stojí 500, můžu dát 5000 aby byla dokonalá. Jinak rozpočet na tento projekt je 245000Kč, z toho okolo 80000 schroustá elektronika - zbytek můžu cpát do toho aby výsledná heli byla z karbonu a duralu a vážila půl kila.

Pouze nechceme jít úplně od začátku, stavět kostru, zkoušet stabilitu a tak radši koupíme jednu/dvě heli které by na to mohly být připravené a na které my už budeme dělat co potřebujeme ke spokojenosti a cíli.

Pro elektropohon bychom použili standardní palivový článek na vodíkový bázi Siemens 3. generace, který by helinu měl udržet každou standardní helinu ve vzduchu kolem 3 hodin, tu naší, trochu zatíženou tak do dvou hodin.

Děkuji všem za konstruktivní odpovědi a za linky ;-)
Kraliczech
Příspěvky: 166
Registrován: pon 07.04.2008 0:00
Bydliště: Matka měst

#26 Příspěvek od Kraliczech »

.... to bude UAV???? :twisted:
ROYAL EVO 9 M-LINK
FW-190,Transall
HDX300 Aristo mod,Trex450PRO, HDX450SEV3, Trex500FBL, GAUI250FBL
Uživatelský avatar
SackX
Příspěvky: 11
Registrován: pon 06.07.2009 0:00
Bydliště: Liberec

#27 Příspěvek od SackX »

Kraliczech píše:.... to bude UAV???? :twisted:


Měl by být, sice né tak inteligentní jako emerický, ale do začátku to stačí.
Kraliczech
Příspěvky: 166
Registrován: pon 07.04.2008 0:00
Bydliště: Matka měst

#28 Příspěvek od Kraliczech »

SackX píše:
Kraliczech píše:.... to bude UAV???? :twisted:


Měl by být, sice né tak inteligentní jako emerický, ale do začátku to stačí.


A ten palivový článek má být vodíkový?

Jinak mě se na toto téma moc líbila na stránkách výrobce model turbín jedna
UAV mašinka, ale to už je trochu jiná třída velikostně i cenově. Raptor je trochu menší. Ale pořád je to v relaci a 15kg náklad a více jak hodina letu....
Jednou, až budu v důchodu, tak si na jet heli naspořím :lol:
edit: a vůbec maj na wrenu v galerii pěkný hračky :)
ROYAL EVO 9 M-LINK
FW-190,Transall
HDX300 Aristo mod,Trex450PRO, HDX450SEV3, Trex500FBL, GAUI250FBL
Vulcan72
Příspěvky: 45
Registrován: pon 03.08.2009 0:00
Bydliště: Středočeský kraj

#29 Příspěvek od Vulcan72 »

SackX píše:zdzd: Tak snad jako mechatronik mam aspoň nějaké základy, zatím se ale držím na zemi a do vzduchu jsem se moc nerval, tady si pouze zjišťuji informace, bez kterých bych udělal určitě nějaké chyby které by nemusely být a taky - každá chyba může být drahá.

Jinak, těch 5000/500 jsem jen definoval že nemusím šetřit. Prostě pokud standardní součástka stojí 500, můžu dát 5000 aby byla dokonalá. Jinak rozpočet na tento projekt je 245000Kč, z toho okolo 80000 schroustá elektronika - zbytek můžu cpát do toho aby výsledná heli byla z karbonu a duralu a vážila půl kila.

Pouze nechceme jít úplně od začátku, stavět kostru, zkoušet stabilitu a tak radši koupíme jednu/dvě heli které by na to mohly být připravené a na které my už budeme dělat co potřebujeme ke spokojenosti a cíli.

Pro elektropohon bychom použili standardní palivový článek na vodíkový bázi Siemens 3. generace, který by helinu měl udržet každou standardní helinu ve vzduchu kolem 3 hodin, tu naší, trochu zatíženou tak do dvou hodin.

Děkuji všem za konstruktivní odpovědi a za linky ;-)



Co je tohle za provokaci, kdyby vůbec existovaly takto malé a výkonné články, a ty jsi k nim měl přístup, tak bys tady na tomto hobby fóru vůbec nic nemusel zjišťovat, protože takvýhle hi-tech vlastněj "možná" nějaký vládní instituce, který sou technologicky uplně jinde a naše "hračky" by je vůbec nezajímaly.

Pokud, ale máš, nebo můžeš předvést článek vážící cca 1 kg co dokáže 2 hodiny dávat 1500W, dojedu se kamkoliv v Evropě podívat, a myslím že nebudu sám!!!!
T-Rex 450 PRO + CopterX 450 SE V2
Futaba T10CG + Phoenix sim.
Kraliczech
Příspěvky: 166
Registrován: pon 07.04.2008 0:00
Bydliště: Matka měst

#30 Příspěvek od Kraliczech »

... aaaa teď na to koukám zpětně. Má to opravdu lítat na vodíkový článek :)
to se dá již sehnat? V takové velikosti?
ROYAL EVO 9 M-LINK
FW-190,Transall
HDX300 Aristo mod,Trex450PRO, HDX450SEV3, Trex500FBL, GAUI250FBL
Odpovědět

Zpět na „Heli - začátečník“