Curare ťažisko

Letadla s motorem, kde se předpokládá trvalý běh motoru po celou dobu letu. Spalovací i elektro.
Odpovědět
Zpráva
Autor
krezus
Příspěvky: 15
Registrován: ned 06.07.2014 23:14

Curare ťažisko

#1 Příspěvek od krezus »

Prosím o radu. Nakreslil som si vlastné zmenšené Curare od H. Prettnera. Vychádzal som z plánov na nete, všetky rozmery sú prepočítané presne v mierke. Na plánoch na nete je uvádzané ťažisko modelu 34 až 36% od nábežnej hrany. Ja som si to prepočítal pomocou dvoch programov na výpočet ťažiska a vyšli mi zhodne výsledky: 42% pre TZ 10% a 46% pre TZ 5%. (TZ = ťažisková zásoba). Zdá sa mi to príliš veľký rozdiel. Obidva programy používam roky a ich výpočty boli vždy správne. Viete mi vysvetliť ten veľký rozdiel? Vopred ďakujem za odpovede.
20251203_Curare_003.jpg
Uživatelský avatar
TomasC
Site Admin
Příspěvky: 11261
Registrován: pát 25.04.2003 0:00
Bydliště: Praha Hloubětín
Kontaktovat uživatele:

Re: Curare ťažisko

#2 Příspěvek od TomasC »

Je to starý model, neřídilo se tak jako dnes. Létalo se s mnohem větší těžištní zásobou.
MPml
Příspěvky: 1746
Registrován: stř 16.01.2013 5:59

Re: Curare ťažisko

#3 Příspěvek od MPml »

TomasC píše: sob 13.12.2025 22:05 Je to starý model, neřídilo se tak jako dnes. Létalo se s mnohem větší těžištní zásobou.
Přesně - a kvůli stylu létání a i vůbec technickým možnostem tehdejší doby, tam ta větší zásoba prostě musela být. A ještě jedna poznámka - možná ta fotka zásadně zkresluje - ale já teda s prominutím na té fotce Prettnerovo Curare nevidím ani trochu - na první pohled (podle mě) je to tvarově a proporčně naprosto jiný model. Chtělo by to prostě fotku z boku (a možná i půdorys) aby se to dalo potvrdit a nebo vyvrátit.
Jinak si myslím, že proporce a typické (naprosto) znaky a detaily si (i přes tu dobu) pamatuju celkem přesně.
HONZIK 22
Příspěvky: 2188
Registrován: stř 08.07.2015 13:49
Bydliště: Orlova v noci , Karviná ve dne

Re: Curare ťažisko

#4 Příspěvek od HONZIK 22 »

https://outerzone.co.uk/plan_details.asp?ID=14986

Je to krapet jinsi. Podvozkem pocinaje.
Naposledy upravil(a) HONZIK 22 dne ned 14.12.2025 9:52, celkem upraveno 1 x.
krezus
Příspěvky: 15
Registrován: ned 06.07.2014 23:14

Re: Curare ťažisko

#5 Příspěvek od krezus »

Je to zmenšené presne v mierke. Len podvozok je iba dvojkolesový. Ale to hádam na ťažisko nemá vplyv.
HONZIK 22
Příspěvky: 2188
Registrován: stř 08.07.2015 13:49
Bydliště: Orlova v noci , Karviná ve dne

Re: Curare ťažisko

#6 Příspěvek od HONZIK 22 »

To nema?Jen jsem psal o vizualite. Treba o podvozku ci prechodu smerovky do trupu.
Ono zmensovat neco v meritku je vzdy osidne. Ani ne tak kvuli tvaru ale hlavne ,co se profilu kridla tyka nemluve o uhlu nabehu u takoveho profilu kridla.
Vse ma svou nosnou a odporovou charakteristiku i vyskovka.
Naposledy upravil(a) HONZIK 22 dne ned 14.12.2025 11:17, celkem upraveno 1 x.
MPml
Příspěvky: 1746
Registrován: stř 16.01.2013 5:59

Re: Curare ťažisko

#7 Příspěvek od MPml »

krezus píše: ned 14.12.2025 9:01 Je to zmenšené presne v mierke. Len podvozok je iba dvojkolesový. Ale to hádam na ťažisko nemá vplyv.
Pouze zmenšený to v žádným případě na první pohled není - dej čistý pohled z boku, pak má (možná) smysl se bavit dál.
A pokud si myslíš, že změna z tříkolového zatahovacího podvozku na dvokolový pevný nemá vliv na vhodnou polohu těžiště (mj. jiné), tak je zcela zbytečné pokračovat v jakékoli diskuzi.
warhawk
Příspěvky: 713
Registrován: stř 30.04.2003 0:00
Bydliště: Mníšek pod Alpou (SRN)
Kontaktovat uživatele:

Re: Curare ťažisko

#8 Příspěvek od warhawk »

MPml píše: ned 14.12.2025 11:01 Pouze zmenšený to v žádným případě na první pohled není - dej čistý pohled z boku, pak má (možná) smysl se bavit dál.
A pokud si myslíš, že změna z tříkolového zatahovacího podvozku na dvokolový pevný nemá vliv na vhodnou polohu těžiště (mj. jiné), tak je zcela zbytečné pokračovat v jakékoli diskuzi.
Tak nepokracuj, me by to docela zajimalo.
Uživatelský avatar
Troll
Příspěvky: 3000
Registrován: ned 04.05.2008 0:00
Bydliště: Prostějov

Re: Curare ťažisko

#9 Příspěvek od Troll »

Jestli to je přesně Curare nebo ne, je v tuto chvíli zcela nepodstatné, na to kašli. Postavil sis letadlo jaké jsi chtěl, jaké se ti líbí a jaké jsi dokázal.Jak vidíš, nikdo neřeší co máš dělat,a na co ses ptal, ale jak to letadlo vypadá. To je zde zcela obvyklé, bohužel. Těžištní zásobu udělej na první let více vepředu, dej těch 10%. A správnou polohu těžiště stejně musíš doladit až záletem. U modelů F3A je to docela dlouhotrvající procedura vyladit to aby to létalo fakt dobře. Pokud nevíš jak na to, na netu určitě najdeš návod . Poloha těžište dle plánku není u těchto letadel svatý grál, až to doladíš ke své spokojenosti vůbec nemusí být přesně tak, jako u originálu.
Odpovědět

Zpět na „Motorová letadla“