Vestavba TREX550E do maket. trupu Hughes MD-530 ThunderTiger
Pravidla fóra
O dalších nadšencích se dozvíte na Interaktivní mapě heli maketářů.
O dalších nadšencích se dozvíte na Interaktivní mapě heli maketářů.
Re: Vestavba TREX550E do maket. trupu Hughes MD-530 ThunderTiger
Kamarád mi pro zajímavost zadal téma do AI Gemini kde se to popsalo trochu přehledněji resp. veškeré možné eventuality problému.
Zůstává i tak nutnost mechaniku vyndat a serva zapojit znovu. Celé dopoledne jsem si procházel data a historii mechanik kdy jsem postupně koupil tři kompletní TREX550 3G, o první z Plzně jsem přišel kompletně chybou zapojení vysílače na simulátor. Další dvě mechaniky 550/600 jsem postavil z nuly včetně bočnic, reglů, motorů a převodů. Z něčeho vznikla maketa z motyky, ta mi zbyla jedna. Mechanika resp. VBar co zlobí v Maďarské policii měla v roce 2014 ošklivý pád na vibrace trupu které jsem podcenil, po opravě pak spadla 2x znova kdy se zjistilo vadné výškovkové servo na cyklice. Nahradil jsem ho Savoxem takřka stejných parametrů a to je tam dodnes. Nicméně to může být důvod dvou inicializačních Errorů. Druhý VBar v Helisice má všechna serva Align DS610 a neudělal to nikdy, nestalo se to ani Pavlovi s jeho VBarem.
Když jsem stavěl 2024 žlutou AS350 Helibernina, kvůli maketovosti jsem potřeboval dostat mechaniku nahoru a získat tím i prostor na ovládání háku pod heli. Koupil jsem výkonná snížená serva a originální set tří DS610 mi zbyl. Teoreticky se nabízí možnost vzít jedno z nich a nahradit jím v Maďarovi ten Savox, nemusel bych přendávat VBar což je mnohem pracnější. Na druhou stranu pokud se to stane znova, nic jiného než přendat VBar už by nezbylo. Čas na rozmyšlenou mám. Když jenom vytáhnu konektory serv a vrátím je zpátky je to nejsnazší ale nejspíš se to zopakuje a nemusí to trvat rok a půl nebo 200 startů.
Zůstává i tak nutnost mechaniku vyndat a serva zapojit znovu. Celé dopoledne jsem si procházel data a historii mechanik kdy jsem postupně koupil tři kompletní TREX550 3G, o první z Plzně jsem přišel kompletně chybou zapojení vysílače na simulátor. Další dvě mechaniky 550/600 jsem postavil z nuly včetně bočnic, reglů, motorů a převodů. Z něčeho vznikla maketa z motyky, ta mi zbyla jedna. Mechanika resp. VBar co zlobí v Maďarské policii měla v roce 2014 ošklivý pád na vibrace trupu které jsem podcenil, po opravě pak spadla 2x znova kdy se zjistilo vadné výškovkové servo na cyklice. Nahradil jsem ho Savoxem takřka stejných parametrů a to je tam dodnes. Nicméně to může být důvod dvou inicializačních Errorů. Druhý VBar v Helisice má všechna serva Align DS610 a neudělal to nikdy, nestalo se to ani Pavlovi s jeho VBarem.
Když jsem stavěl 2024 žlutou AS350 Helibernina, kvůli maketovosti jsem potřeboval dostat mechaniku nahoru a získat tím i prostor na ovládání háku pod heli. Koupil jsem výkonná snížená serva a originální set tří DS610 mi zbyl. Teoreticky se nabízí možnost vzít jedno z nich a nahradit jím v Maďarovi ten Savox, nemusel bych přendávat VBar což je mnohem pracnější. Na druhou stranu pokud se to stane znova, nic jiného než přendat VBar už by nezbylo. Čas na rozmyšlenou mám. Když jenom vytáhnu konektory serv a vrátím je zpátky je to nejsnazší ale nejspíš se to zopakuje a nemusí to trvat rok a půl nebo 200 startů.
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz
http://relax450.rajce.idnes.cz
Re: Vestavba TREX550E do maket. trupu Hughes MD-530 ThunderTiger
Posun v hledání příčin přes dotaz na Mikado. Přeposlali to na servis kde mi odpověděli hned následující dopoledne a po upřesnění dotazu a zaslání logu o který požádali mám první výsledky.
Ta mechanika makety byla sestavená z nových 2mm bočnic a většiny nových dílů včetně převodů v roce 2014 po pádu zeleného Hughese od Radka Obadala. Serva jsem nechal. Následovaly dva záhadné pády kdy jsem až posléze zjistil že je vadné výškovkové servo a nemaje další DS610, koupil jsem SAVOV SC1258TG který má téměř identické parametry a rozměry. Takhle odlítala mechanika k dnešnímu dni 789 startů.
Až do roku 2022 lítala Maďarská Policie s Bavarian Demonem. V Pak jsem spadl v Klecanech po kolizi vrtulky s plastovým boxem s 60l vody. Při záchraně jsem sice odhodil bambivak ale někde okolo 12 metrů jsem ve zmatku vypnul na chvíli motor ( z čehož mě usvědčil Jlog2 přes JIVE 80+HV ). Skončil jsem na zemi a trup byl na kompletní opravu včetně laku. Mechaniku jsem opravil a dal do stávající VBar NEO který předtím v jiné maketě Hughes o kterou jsem bohužel vlastní chybou při couvání a vybavování se přišel. Při montáži jsem poškodil USB konektor, ten opravil Zdeněk. Od září 2022 nalítala maketa dalších 251 startů ale po prvních padesáti od opravy po pádu v Klecanech a výměně USB konektoru se poprvé vyskytl problém s VBarem - 34x poskločily gripy hlavních list což se děje normálně jenom 2x nebo 3x a dost. Těch 34 pohybů jak mi dnes napsali tam není jako signalizace konkrétní závady ale pouze varování že VBar není správně aktivován, nesvítí zelené V ale bliká červeně a tak vysoký počet nelze přehlédnout.
Poprvé jsem to vyřešil vytažením a zasunutím konektorů podle pokynů z webu MIKADO viz screen, mají to tam dodnes. Vztahuje se to k problému s firmware serv Align a Savox nicméně o těch 34 pohybech tam není ani slovo. Nicméně to zabralo, výhodou bylo že v tu chvíli jsem neměl mechaniku a VBar v trupu, bohužel teď se k tomu nedostanu.
V první dnešní odpovědi konstatoval že by to mohla být serva, vada se pozná že nejsou pod napětím a ať pošlu log jako txt soubor. Heli jsem připojil, log nahrál a vy\exportoval nikoliv posledních 100 řádků ale všechno což jsem si naběhl protože při pořízení screenů a cca 20-30 řádky na jeden blok jsem jich musel vytvořit 17
. To už se mi nezdálo že jde o serva protože po těch 34 skocích normálně reagují na kniply a mají obvyklou ( velkou ) sílu. Chová se to úplně normálně, člověk si říká vždyť to musí letět ale bliká červená = nesmyls.
Po odeslání logu přišla odpověď v řádu snad deseti minut.
Nebudu to komolit, je to překlad z němčiny přes Deepl.com :
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Dobrý den,
Kritické 0:05 selhání senzoru IMU
Toto spolu s chybou 93, 94 souvisí se senzory zrychlení (pro záchrannou funkci) ve VBaru.
Vibrace/rezonance na mechanice - například od převodovky - způsobují, že se tzv. senzor osy Z občas mechanicky zasekne.
Rovněž se opět uvolní.
Pokud se tento snímač při vypnutí/zapnutí stále zasekává, zobrazí se chybové hlášení.
Náprava: deaktivujte přesnou inicializaci v nabídce Setup / Swashplate / Rescue ( ).
To umožní inicializaci VBar, i když je snímač osy Z zaseknutý.
Chcete-li v jednotlivých případech uvolnit zaseknutý snímač přímo, můžete také poklepat na VBar tupým předmětem, ne příliš lehce, ne příliš silně.
Ani toto upozornění však není nekritické: znamená, že snímače záchrany mohou být dočasně přetížené, což zase znamená, že v nejhorším případě nemusí záchrana směřovat model nahoru ale někam jinam.
Bohužel, T-Rex je vzhledem ke své konstrukci a převodům obzvláště komplikovaný a neklidný.
Můžete zkusit VBar namontovat jinak, více pásky nebo kovovou destičku mezi páskou, abyste ji odladil proti rezonanci. Můžete také zkusit umístit VBar v modelu do trupu, nikoliv na mechaniku. Tím se vibrace také výrazně utlumí.
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Vzhledem k tomu že jsem jim současně posílal i informaci o opravě ( výměně ) vylomeného USB konektoru včetně deseti makrosnímků před a po opravou a nereagovali na to ve smyslu že to může souviset nebo ať raději pošlu jednotku ke kontrole, oprava je mimo problém. Stejně tak nejde o serva, ta jsou pouze jakýmsi "optickým reproduktorem problému s řídící jednotkou", nic víc. Problém jsou vibrace. U prvního VBaru mám záznam měření, asi by nebylo od věci to udělat i tady s mechanikou, alespoň bez listů na stole. Třeba budu dost překvapený....
Probíral jsem to se Zdeňkem, pozitivně vidí to že se ozvali a to rychle, negativně vidí stav že mám mechaniku a model kde bych se na Rescue ideálně vůbec neměl spoléhat a nepoužívat jí.... Navíc deaktivací přesné inicializace se možná změní ( omezí ) kvalita a parametry nebo funkčnost funkce Rescue - na to se jich ještě musím zeptat.
Psal jsem jim ještě zda to vyřeším bez demontáže mechaniky a manipulace s konektory serv nebo bude stačit doporučená změna v jednotce přes PC ale to konec konců zítra zjistím sám. Serva nechám jak jsou, nicméně vzhledem k vysokému náletu v řádu 1200 až 1900 startů podle toho ze které z motyk jsem je tam 2014 dal a serva jsem si nepopisoval, pokud půjde mechanika ven dám tam tři nové Savoxy SC1258TG. Mám ještě doma mechaniku Raptor kde jsou Futaby ale ta serva mají 50% výkon v tahu a rychlost nic moc. A musel bych shánět jiné páky, Futaba má jiný tisícihran.
Poslední úvaha se týká samotného VBaru a sice zda ho preventivně nepřehodit dopředu tak abych se kdykoliv dostal ke konektorům serv pokud by se to přesto opakovalo jako teď po 201 startech. Moc se mi nelíbí že by byl relativně blízko střídavého motoru, dřív to bylo trochu tabu ale dnes je to asi jinak.
Ta mechanika makety byla sestavená z nových 2mm bočnic a většiny nových dílů včetně převodů v roce 2014 po pádu zeleného Hughese od Radka Obadala. Serva jsem nechal. Následovaly dva záhadné pády kdy jsem až posléze zjistil že je vadné výškovkové servo a nemaje další DS610, koupil jsem SAVOV SC1258TG který má téměř identické parametry a rozměry. Takhle odlítala mechanika k dnešnímu dni 789 startů.
Až do roku 2022 lítala Maďarská Policie s Bavarian Demonem. V Pak jsem spadl v Klecanech po kolizi vrtulky s plastovým boxem s 60l vody. Při záchraně jsem sice odhodil bambivak ale někde okolo 12 metrů jsem ve zmatku vypnul na chvíli motor ( z čehož mě usvědčil Jlog2 přes JIVE 80+HV ). Skončil jsem na zemi a trup byl na kompletní opravu včetně laku. Mechaniku jsem opravil a dal do stávající VBar NEO který předtím v jiné maketě Hughes o kterou jsem bohužel vlastní chybou při couvání a vybavování se přišel. Při montáži jsem poškodil USB konektor, ten opravil Zdeněk. Od září 2022 nalítala maketa dalších 251 startů ale po prvních padesáti od opravy po pádu v Klecanech a výměně USB konektoru se poprvé vyskytl problém s VBarem - 34x poskločily gripy hlavních list což se děje normálně jenom 2x nebo 3x a dost. Těch 34 pohybů jak mi dnes napsali tam není jako signalizace konkrétní závady ale pouze varování že VBar není správně aktivován, nesvítí zelené V ale bliká červeně a tak vysoký počet nelze přehlédnout.
Poprvé jsem to vyřešil vytažením a zasunutím konektorů podle pokynů z webu MIKADO viz screen, mají to tam dodnes. Vztahuje se to k problému s firmware serv Align a Savox nicméně o těch 34 pohybech tam není ani slovo. Nicméně to zabralo, výhodou bylo že v tu chvíli jsem neměl mechaniku a VBar v trupu, bohužel teď se k tomu nedostanu.
V první dnešní odpovědi konstatoval že by to mohla být serva, vada se pozná že nejsou pod napětím a ať pošlu log jako txt soubor. Heli jsem připojil, log nahrál a vy\exportoval nikoliv posledních 100 řádků ale všechno což jsem si naběhl protože při pořízení screenů a cca 20-30 řádky na jeden blok jsem jich musel vytvořit 17
Po odeslání logu přišla odpověď v řádu snad deseti minut.
Nebudu to komolit, je to překlad z němčiny přes Deepl.com :
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Dobrý den,
Kritické 0:05 selhání senzoru IMU
Toto spolu s chybou 93, 94 souvisí se senzory zrychlení (pro záchrannou funkci) ve VBaru.
Vibrace/rezonance na mechanice - například od převodovky - způsobují, že se tzv. senzor osy Z občas mechanicky zasekne.
Rovněž se opět uvolní.
Pokud se tento snímač při vypnutí/zapnutí stále zasekává, zobrazí se chybové hlášení.
Náprava: deaktivujte přesnou inicializaci v nabídce Setup / Swashplate / Rescue ( ).
To umožní inicializaci VBar, i když je snímač osy Z zaseknutý.
Chcete-li v jednotlivých případech uvolnit zaseknutý snímač přímo, můžete také poklepat na VBar tupým předmětem, ne příliš lehce, ne příliš silně.
Ani toto upozornění však není nekritické: znamená, že snímače záchrany mohou být dočasně přetížené, což zase znamená, že v nejhorším případě nemusí záchrana směřovat model nahoru ale někam jinam.
Bohužel, T-Rex je vzhledem ke své konstrukci a převodům obzvláště komplikovaný a neklidný.
Můžete zkusit VBar namontovat jinak, více pásky nebo kovovou destičku mezi páskou, abyste ji odladil proti rezonanci. Můžete také zkusit umístit VBar v modelu do trupu, nikoliv na mechaniku. Tím se vibrace také výrazně utlumí.
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Vzhledem k tomu že jsem jim současně posílal i informaci o opravě ( výměně ) vylomeného USB konektoru včetně deseti makrosnímků před a po opravou a nereagovali na to ve smyslu že to může souviset nebo ať raději pošlu jednotku ke kontrole, oprava je mimo problém. Stejně tak nejde o serva, ta jsou pouze jakýmsi "optickým reproduktorem problému s řídící jednotkou", nic víc. Problém jsou vibrace. U prvního VBaru mám záznam měření, asi by nebylo od věci to udělat i tady s mechanikou, alespoň bez listů na stole. Třeba budu dost překvapený....
Probíral jsem to se Zdeňkem, pozitivně vidí to že se ozvali a to rychle, negativně vidí stav že mám mechaniku a model kde bych se na Rescue ideálně vůbec neměl spoléhat a nepoužívat jí.... Navíc deaktivací přesné inicializace se možná změní ( omezí ) kvalita a parametry nebo funkčnost funkce Rescue - na to se jich ještě musím zeptat.
Psal jsem jim ještě zda to vyřeším bez demontáže mechaniky a manipulace s konektory serv nebo bude stačit doporučená změna v jednotce přes PC ale to konec konců zítra zjistím sám. Serva nechám jak jsou, nicméně vzhledem k vysokému náletu v řádu 1200 až 1900 startů podle toho ze které z motyk jsem je tam 2014 dal a serva jsem si nepopisoval, pokud půjde mechanika ven dám tam tři nové Savoxy SC1258TG. Mám ještě doma mechaniku Raptor kde jsou Futaby ale ta serva mají 50% výkon v tahu a rychlost nic moc. A musel bych shánět jiné páky, Futaba má jiný tisícihran.
Poslední úvaha se týká samotného VBaru a sice zda ho preventivně nepřehodit dopředu tak abych se kdykoliv dostal ke konektorům serv pokud by se to přesto opakovalo jako teď po 201 startech. Moc se mi nelíbí že by byl relativně blízko střídavého motoru, dřív to bylo trochu tabu ale dnes je to asi jinak.
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz
http://relax450.rajce.idnes.cz
Re: Vestavba TREX550E do maket. trupu Hughes MD-530 ThunderTiger
Tady je vpravo zaškrtnutá ta Precision Initilization.
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz
http://relax450.rajce.idnes.cz
Re: Vestavba TREX550E do maket. trupu Hughes MD-530 ThunderTiger
Vyřešeno.
Vezmu to postupně.
1/ Deaktivoval jsem funkci Precision Initialization v Rescue.
2/ Vbar naběhl do zelené a dalo by se letět, poskočení kolektivu už nebylo 34 x ale 3x.
3/ Porovnal jsem si nastavení prvního VBaru v Hughesovi ZK-HIP. Precision aktivní, trochu jiné hodnoty Rescue ale poskočení kolektivu jenom 1x. Rozdíl evidentně něco znamenal.
4/ Po konzultaci s kolegy kteří vyjádřili obavy že Rescue nemusí fungovat zcela spolehlivě a raději by jí nepoužívali jsem obě věci jako dotaz poslal panu Ecksteinovi.
5/ ODPOVĚĎ :
Tři pohyby kolektivu znamenají že inicializace neproběhla se všemi senzory. Pokud je v době inicializace vše v pořádku, inicializace proběhne i tak přesně.
Akcelerometry pracují jinak než gyroskopické senzory a také se používají pouze pro sledování horizontu pro záchranu a pro funkci odlehčení.
Zvláště snímač osy Z je citlivý. Můžete si ho představit jako skokanské prkno v bazénu, které se na konci může houpat nahoru a dolů.
Jediný rozdíl je v tom, že skokanské prkno neleží v dlouhé ploché krabici a pohyb nahoru a dolů je mechanicky omezen.
Pokud se houpe příliš (vibrace), může se přilepit k horní nebo spodní části krabice, podobně jako elektrostaticky nabitý list papíru na desce stolu.
Už nevibruje, smysluplné naměřené hodnoty už nelze zaznamenat což generuje chybu při zapnutí jednotky a je to nebezpečné pro záchranu ačkoli máme 2. senzor, který vydrží větší G-zatížení ale je méně přesný.
Pokud se oddělí pružina/čepel/jazyk senzoru dalšími vibracemi nebo poklepáním tupým předmětem - což je také vibrace, sensor -Z- je opět funkční a v pořádku. Ovšem jenom dokud se dalšími vibracemi opět nezasekne..... Varování Vašich kolegů je na místě. Sensory záchrany mohou být dočasně přetížené což znamená, že v nejhorším případě může záchrana táhnout někam jinam než nahoru.
Pro kontrolu a ujištění se můžete také nechat během letu s VBar Control ( Vysílač MIKADO ) otevřenou nabídku Rescue Status a občas se vrátit k letu ve visení a sledovat, zda se kulička vždy vrátí do středu kříže, a to i po delší době letu. Správně se samozřejmě musí zobrazovat i letová poloha nahoru/dolů.
Pokud Ano - záchrana je bezpečná. Pokud Ne je to nebezpečné a záchrana by nyní směřovala ve směru kuličky na displeji, v nejhorším případě dokonce k zemi.
S externím vysílačem Futaba jaký používáte byste mohl provést mezipřistání, nechat rotor vyběhnout a aktivovat záchranu. Pokud deska cykliky škubne směrem nahoru je to OK.
Pokud se pohne pod nějakým úhlem nebo směrem dolů je to špatně a nebezpečné !
6/ Dnes jsem opět aktivoval Precision, po zapnutí opět pohyb 34x.
7/ Připravil jsem si kovovou 5mm silnou zahnutou ocelovou kulatinu, PW banku a starší cestovní lampičku k NTB.
8/ Poklepal jsem asi 6x na VBar a zapojil ho, kolektiv nereagoval ale jinak šel, vypadalo to nadějně. Znova vypnout zapnout - IMU Sensor failure takže dál problém.
9/ přehrál jsem si log. Před posledním failure bylo OK ale taky Error s číslem 2 a označením Warmstart což nevím co znamená.
10/ postupně další dva neúspěšné pokusy s poklepáním a vždy vyšší intenzitou a jejich počtem, stále failure a pohyb 34x.
11/ na počtvrté jsem zkusil ještě trochu přidat, pořád ale rozumně jak psal. Navíc tam není moc místa, na klepnutí není víc než 25mm. taky jsem zkusil 2x klepnout lyžinama o stůl.
12/ zapnutí, Vbar konečně zelená a pohyb 1x stejně jako u VBaru č. 1. Pro kontrolu dva další pokusy a kontrola logu, je to OK.
Tedy dočasně vyřešeno. V pátek jsem při posledním startu než to selhalo letěl dynamičtěji, byly tam i střední otáčky, loping vysoko a 5 souvratů, couvaná osmička. Zřejmě to generovalo víc vibrací s čímž musím počítat. I když v tom nejedou serva výhledově je vyměním, 1200 nebo 1900 startů podle toho kterou sadu ze které 550 jsem tam 2014 osadil je hodně a riskovat že i kdyby jenom jedno jediné na kolektivu nebo vrtulkové odešlo, ztráta celé makety je proti investici v řádu pár tisíc za serva nepoměrná. Teď na to do léta a Sobínky bohužel čas nemám ale snad se mi to nevymstí.
Vezmu to postupně.
1/ Deaktivoval jsem funkci Precision Initialization v Rescue.
2/ Vbar naběhl do zelené a dalo by se letět, poskočení kolektivu už nebylo 34 x ale 3x.
3/ Porovnal jsem si nastavení prvního VBaru v Hughesovi ZK-HIP. Precision aktivní, trochu jiné hodnoty Rescue ale poskočení kolektivu jenom 1x. Rozdíl evidentně něco znamenal.
4/ Po konzultaci s kolegy kteří vyjádřili obavy že Rescue nemusí fungovat zcela spolehlivě a raději by jí nepoužívali jsem obě věci jako dotaz poslal panu Ecksteinovi.
5/ ODPOVĚĎ :
Tři pohyby kolektivu znamenají že inicializace neproběhla se všemi senzory. Pokud je v době inicializace vše v pořádku, inicializace proběhne i tak přesně.
Akcelerometry pracují jinak než gyroskopické senzory a také se používají pouze pro sledování horizontu pro záchranu a pro funkci odlehčení.
Zvláště snímač osy Z je citlivý. Můžete si ho představit jako skokanské prkno v bazénu, které se na konci může houpat nahoru a dolů.
Jediný rozdíl je v tom, že skokanské prkno neleží v dlouhé ploché krabici a pohyb nahoru a dolů je mechanicky omezen.
Pokud se houpe příliš (vibrace), může se přilepit k horní nebo spodní části krabice, podobně jako elektrostaticky nabitý list papíru na desce stolu.
Už nevibruje, smysluplné naměřené hodnoty už nelze zaznamenat což generuje chybu při zapnutí jednotky a je to nebezpečné pro záchranu ačkoli máme 2. senzor, který vydrží větší G-zatížení ale je méně přesný.
Pokud se oddělí pružina/čepel/jazyk senzoru dalšími vibracemi nebo poklepáním tupým předmětem - což je také vibrace, sensor -Z- je opět funkční a v pořádku. Ovšem jenom dokud se dalšími vibracemi opět nezasekne..... Varování Vašich kolegů je na místě. Sensory záchrany mohou být dočasně přetížené což znamená, že v nejhorším případě může záchrana táhnout někam jinam než nahoru.
Pro kontrolu a ujištění se můžete také nechat během letu s VBar Control ( Vysílač MIKADO ) otevřenou nabídku Rescue Status a občas se vrátit k letu ve visení a sledovat, zda se kulička vždy vrátí do středu kříže, a to i po delší době letu. Správně se samozřejmě musí zobrazovat i letová poloha nahoru/dolů.
Pokud Ano - záchrana je bezpečná. Pokud Ne je to nebezpečné a záchrana by nyní směřovala ve směru kuličky na displeji, v nejhorším případě dokonce k zemi.
S externím vysílačem Futaba jaký používáte byste mohl provést mezipřistání, nechat rotor vyběhnout a aktivovat záchranu. Pokud deska cykliky škubne směrem nahoru je to OK.
Pokud se pohne pod nějakým úhlem nebo směrem dolů je to špatně a nebezpečné !
6/ Dnes jsem opět aktivoval Precision, po zapnutí opět pohyb 34x.
7/ Připravil jsem si kovovou 5mm silnou zahnutou ocelovou kulatinu, PW banku a starší cestovní lampičku k NTB.
8/ Poklepal jsem asi 6x na VBar a zapojil ho, kolektiv nereagoval ale jinak šel, vypadalo to nadějně. Znova vypnout zapnout - IMU Sensor failure takže dál problém.
9/ přehrál jsem si log. Před posledním failure bylo OK ale taky Error s číslem 2 a označením Warmstart což nevím co znamená.
10/ postupně další dva neúspěšné pokusy s poklepáním a vždy vyšší intenzitou a jejich počtem, stále failure a pohyb 34x.
11/ na počtvrté jsem zkusil ještě trochu přidat, pořád ale rozumně jak psal. Navíc tam není moc místa, na klepnutí není víc než 25mm. taky jsem zkusil 2x klepnout lyžinama o stůl.
12/ zapnutí, Vbar konečně zelená a pohyb 1x stejně jako u VBaru č. 1. Pro kontrolu dva další pokusy a kontrola logu, je to OK.
Tedy dočasně vyřešeno. V pátek jsem při posledním startu než to selhalo letěl dynamičtěji, byly tam i střední otáčky, loping vysoko a 5 souvratů, couvaná osmička. Zřejmě to generovalo víc vibrací s čímž musím počítat. I když v tom nejedou serva výhledově je vyměním, 1200 nebo 1900 startů podle toho kterou sadu ze které 550 jsem tam 2014 osadil je hodně a riskovat že i kdyby jenom jedno jediné na kolektivu nebo vrtulkové odešlo, ztráta celé makety je proti investici v řádu pár tisíc za serva nepoměrná. Teď na to do léta a Sobínky bohužel čas nemám ale snad se mi to nevymstí.
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz
http://relax450.rajce.idnes.cz
Re: Vestavba TREX550E do maket. trupu Hughes MD-530 ThunderTiger
Slovo "dočasně" bylo velmi trefné, hned při dalším lítání po deseti dnech se senzor zcela identicky zablokoval potřetí. Jako bych to předpokládal, měl jsem s sebou lampičku i ten drát a hned na první pokus jsem senzor uvolnil. Bez nadšení jsem to bral tak že s takovouhle občasnou "opravou" to budu praktikovat do Sobínky a až s výměnou serv později nebo jiným důvodem proč vyndat mechaniku se pustím do laborování jak s VBarem dál. Vydrželo mi to sotva půl hodiny, při asi pátém testu s bambi vakem a vodou z malého kyblíku se nějak zasekl horní třmen a ovládací systém háku je mimo provoz. Servo s tím nehne, buď odešly převody nebo nevím ale je to v podstatě vyřazení modelu pro věci s nimiž má na Sobínce vystoupit takže to musím rozebrat a mechanika jde definitivně ven.
Ohledně vibrací mám za sebou pár dalších konzultací s panem Ecksteinem z Mikada. Podle něj v tom jede ozubení TREX, pokud vibrace nevyřeším může VBar zlobit opakovaně s tím že k přilepení senzoru dojde vždy již během letu a od té chvíle platí rčení že záchrana "odešla do lesa"
.
Dnes jsem udělal první měření vibrací v PC a nějaké hodnoty mám. Čekal jsem něco ošklivého nebo významného ale nezdá se, v podstatě u prvního VBaru vyšly v roce 2022 u Helisiky hodně podobná čísla, u středních otáček naopak o něco vyšší na vrtulce. Uvidím jak dál, Pavel navrhoval jestli neposlat VBar ke kontrole do Mikada.
Mám tedy první měření v trupu, Hughes stál na lyžinách a protože se musí sledovat i monitor, dal jsem ho raději na desku chycenou ke stolu stahovákama a přes lyžiny dva a dva volné převlečné třmeny jako pojistky kdybych zavadil o knipl směrovky nebo se to mělo tendenci pohnout. Kdysi jsem zažil co vrtulka dovede a nechci to opakovat....
Po vyndání z trupu a osazení desky na provizorní nízký podvozek bude další měření jestli a kolik se trup liší, do třetice pak na nové pozici VBaru vepředu nad battery mountem. Jedna z pozic by měla vyjít líp, když nastejno vyberu tu přední protože tam sek VBaru dostanu dobře jak na uvolnění senzoru tak případně na demontáž a odeslání do Mikada.
Velmi chrakteristický projed měření je zřetelné a s vyššíma otáčkama vždy výraznější zvýšení hodnoty vibrací vždy když se na vysílači aktivuje zvýšení otáček. Jakmile toho regl a motor během pár vteřin dosáhnout tak se hodnota vibrací výrazně sníží a ustálí, obvykle je to třetina hodnoty maxima během tohoto zvyšování. A platí to hlavně u vrtulky. Od motoru jsou vibrace naprosto minimální a sotva znatelné, u rotoru něco je, vrtulka s listy jasně vede. Na třech screenech z videa je vždy vlevo rotor a vpravo od něj vrtulka. Načíst přesné hodnoty je problém protože po bezpečném zastavení mechaniky už se zobrazuje pouze pila maximálních hodnot které sice mohu načíst ale jak je vidět na videu nejsou to komplexní data.
Další dvě měření budou A) dvě vrstvy oboustranky a B) 1. páska - 1mm silný hliníkový plech - 2. páska a VBar.
Ze dvou zakoupených VBarů NEO mi zbyla jedna kompletní oboustranka velikosti 5x10 cm, je od 3M typ 5952F VHB, šedo černý materiál o síle 1,1mm. Pan Eckstein psal že můžu použít i jiné podobné oboustranky. Změny k lepšímu prý přinesla páska Kyosho Zeal, Kyosho Zeal, je poněkud silnější, gelová, namodralá nebo dřevitě zelená. Na webu jsem ji našel ale u nás se nesežene. V 3Marketu jsem sehnal tu 5952F VHB 1,1mm ve formátu A4, pouze si na ní týden dva musím počkat.
Na testy mám alespoň těch pět nařezaných kousků z 5x10cm origo. Pokud se ve finále netrefím do nejlepšího řešení a bude další předělávka, bude to už z té A4.
Když už se bude měnit i pozice VBaru = plus kabeláž tak vyměním i všechna serva. Budou tam SAVOXy.
Ohledně vibrací mám za sebou pár dalších konzultací s panem Ecksteinem z Mikada. Podle něj v tom jede ozubení TREX, pokud vibrace nevyřeším může VBar zlobit opakovaně s tím že k přilepení senzoru dojde vždy již během letu a od té chvíle platí rčení že záchrana "odešla do lesa"
Dnes jsem udělal první měření vibrací v PC a nějaké hodnoty mám. Čekal jsem něco ošklivého nebo významného ale nezdá se, v podstatě u prvního VBaru vyšly v roce 2022 u Helisiky hodně podobná čísla, u středních otáček naopak o něco vyšší na vrtulce. Uvidím jak dál, Pavel navrhoval jestli neposlat VBar ke kontrole do Mikada.
Mám tedy první měření v trupu, Hughes stál na lyžinách a protože se musí sledovat i monitor, dal jsem ho raději na desku chycenou ke stolu stahovákama a přes lyžiny dva a dva volné převlečné třmeny jako pojistky kdybych zavadil o knipl směrovky nebo se to mělo tendenci pohnout. Kdysi jsem zažil co vrtulka dovede a nechci to opakovat....
Po vyndání z trupu a osazení desky na provizorní nízký podvozek bude další měření jestli a kolik se trup liší, do třetice pak na nové pozici VBaru vepředu nad battery mountem. Jedna z pozic by měla vyjít líp, když nastejno vyberu tu přední protože tam sek VBaru dostanu dobře jak na uvolnění senzoru tak případně na demontáž a odeslání do Mikada.
Velmi chrakteristický projed měření je zřetelné a s vyššíma otáčkama vždy výraznější zvýšení hodnoty vibrací vždy když se na vysílači aktivuje zvýšení otáček. Jakmile toho regl a motor během pár vteřin dosáhnout tak se hodnota vibrací výrazně sníží a ustálí, obvykle je to třetina hodnoty maxima během tohoto zvyšování. A platí to hlavně u vrtulky. Od motoru jsou vibrace naprosto minimální a sotva znatelné, u rotoru něco je, vrtulka s listy jasně vede. Na třech screenech z videa je vždy vlevo rotor a vpravo od něj vrtulka. Načíst přesné hodnoty je problém protože po bezpečném zastavení mechaniky už se zobrazuje pouze pila maximálních hodnot které sice mohu načíst ale jak je vidět na videu nejsou to komplexní data.
Další dvě měření budou A) dvě vrstvy oboustranky a B) 1. páska - 1mm silný hliníkový plech - 2. páska a VBar.
Ze dvou zakoupených VBarů NEO mi zbyla jedna kompletní oboustranka velikosti 5x10 cm, je od 3M typ 5952F VHB, šedo černý materiál o síle 1,1mm. Pan Eckstein psal že můžu použít i jiné podobné oboustranky. Změny k lepšímu prý přinesla páska Kyosho Zeal, Kyosho Zeal, je poněkud silnější, gelová, namodralá nebo dřevitě zelená. Na webu jsem ji našel ale u nás se nesežene. V 3Marketu jsem sehnal tu 5952F VHB 1,1mm ve formátu A4, pouze si na ní týden dva musím počkat.
Na testy mám alespoň těch pět nařezaných kousků z 5x10cm origo. Pokud se ve finále netrefím do nejlepšího řešení a bude další předělávka, bude to už z té A4.
Když už se bude měnit i pozice VBaru = plus kabeláž tak vyměním i všechna serva. Budou tam SAVOXy.
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz
http://relax450.rajce.idnes.cz
Re: Vestavba TREX550E do maket. trupu Hughes MD-530 ThunderTiger
Informace od pan Ecksteina jsou zajímavé tak to sem dám.
Problém se pravděpodobně bude čas od času vyskytovat dokud nebude odstraněna příčina.
Během provozu to nemá žádný vliv, pouze při zapnutí se může VBar iniciovat se „zavěšenou“ osou Z.
Tím se matematicky inicializuje zbývajících 5/6 snímačů a provoz je bezpečný.
Stále však existuje riziko, že vibrace v průběhu letu „obrátí vše vzhůru nohama“, ale to se týká „pouze“ záchrany.
Vibrace, které vidíte při běžné analýze vibrací, jsou v rozsahu 0...500 Hz nebo 0...30 000 otáček za minutu (hlavní rotor, ocasní rotor, motor).
Ty zpravidla _nemají_ vliv na snímače zrychlení.
Vibrace, které jsou za ně zodpovědné, jsou vyšší, každý posun zubu z pastorku na hlavní převodovku je „cvaknutí“, jednostranné (pouze v jednom směru) tvrdé (s výkonem).
To můžete vidět jako zelenou trávu ve spodní části grafu, nebo ještě lépe pomocí programu Vibration Analysis Pro z balíčku Pro+Value z VBar Control Touch nebo EVO, kde můžete vidět skutečné zatížení snímačů zrychlení živě a jako graf.
Vnější zatížení nebo obecně větší hmotnost vede k vyššímu zatížení převodu, což může tento jev skutečně zvýšit.
Představte si obrovské ozubené kolo. Máte kladivo, jste motor a pastorek. Pokaždé, když udeříte do zubu, otočíte ho o jeden zub dál.
Klap-klap-klap, například jeden zub za sekundu, frekvence 1 Hz.
Při každém takovém úderu se silný náraz přenáší celou konstrukcí jako vibrace.
Nyní se celá věc otáčí rychle, hlavní ozubené kolo 2 000krát za minutu, pastorek 20 000krát za minutu a každý zub, každý posun, je klapnutí se silou kladiva, které buší pouze jedním směrem.
Klap-klap-klap...
Tyto vibrace způsobují kmitání snímače, pokud nejsou zřetelně utlumeny nebo rozladěny v době, kdy se dostanou ke snímačům.
A to i přesto, že se vrtulník vůbec nepohybuje -např. když stojí na zemi.
Už jen tato skutečnost nesmírně ruší měření. Proto se může umělý horizont při trvalém zatížení (několik minut letu, nebo dříve, nebo později) naklánět nebo převracet.
Pokud amplituda dosáhne takové velikosti, že prvek senzoru narazí do svého pouzdra, může se zaseknout (osa Z).
To znamená, že dokud není odstraněna příčina, existuje alespoň teoretické riziko, že záchrana půjde „do lesa“.
Stejná pravidla platí i pro Axon, Demon nebo jiné jednotky pokud používají stejné elektronické senzory. Jenom to nevíte dokud se něco nestane.
Poloha instalace, tvar pouzdra, hmotnost, ložisko, to vše může mít vliv jak „odladit“ škodlivou frekvenci.
Čidlo visí, zasekává se, zasekává se znovu a znovu a také se během provozu znovu a znovu uvolňuje.
Výstražná hláška se objeví pouze tehdy, když se při opětovném zapnutí stále zasekává.
VBar se snaží s problémem vypořádat, jak nejlépe umí.
Pokud však již nelze horizont sledovat nebo správně vypočítat, záchrana jde jak jsem řekl "do lesa".
Montáž: Každá změna může vést ke zlepšení nebo zhoršení. Na jedné straně je důležité aby VBar a senzory ( včetně Bavarian a dalších jednotek ) nevnímaly vibrace.
Pomáhá ale také rozladit systém, tj. oddělit frekvence, které v nejhorším případě vedou k rezonancím.
Stejně jako u křišťálového skla, když operní pěvec udeří na správný tón, tedy na rezonanční frekvenci skla, sklo se rozbije.
Pomocí analýzy vibrací (dostupné i v softwaru pro nastavení počítače, na zemi pak pomocí USB kabelu) můžete poměrně dobře porovnat, zda změna přinese zlepšení, nebo zhoršení, aniž byste ohrozil model.
Nicméně je třeba k tomu přistupovat s opatrností, protože snímače zrychlení pro záchranu jsou a musí být mnohem citlivější: musí být schopny měřit zrychlení +/- 1 G (země) vždy s desetinnými místy.
U vrtulníku s plynulou jízdou naměříme na senzorech poruchy o velikosti 10-30 G (!), z nichž se musí užitečný signál odfiltrovat.
U problematických vrtulníků jsme naměřili až přes 200 G (!!!) ... „bavte se“ odfiltrováním +/- 1 G užitečného signálu.
V nejhorším případě je jedno, zda letíte klidně, realisticky s maketou nebo rychleji v 3D. Tyto vibrace obecně pocházejí z pohonu ( velmi vysoká frekvence ), méně z rotujících částí ( hlavní rotor, pohon ocasních ploch - ocasní rotor).
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Na měření vibrací se ještě podívám jestli není možné je provést i za letu a po přistání zobrazit. Nejspíš nikoliv a pokud tak jedině s maximálním vybavení od Mikado = i jejich vysílač o čemž už psal že lze zobrazit reakce a fungování záchrany křes kříž a kuličku.
Problém se pravděpodobně bude čas od času vyskytovat dokud nebude odstraněna příčina.
Během provozu to nemá žádný vliv, pouze při zapnutí se může VBar iniciovat se „zavěšenou“ osou Z.
Tím se matematicky inicializuje zbývajících 5/6 snímačů a provoz je bezpečný.
Stále však existuje riziko, že vibrace v průběhu letu „obrátí vše vzhůru nohama“, ale to se týká „pouze“ záchrany.
Vibrace, které vidíte při běžné analýze vibrací, jsou v rozsahu 0...500 Hz nebo 0...30 000 otáček za minutu (hlavní rotor, ocasní rotor, motor).
Ty zpravidla _nemají_ vliv na snímače zrychlení.
Vibrace, které jsou za ně zodpovědné, jsou vyšší, každý posun zubu z pastorku na hlavní převodovku je „cvaknutí“, jednostranné (pouze v jednom směru) tvrdé (s výkonem).
To můžete vidět jako zelenou trávu ve spodní části grafu, nebo ještě lépe pomocí programu Vibration Analysis Pro z balíčku Pro+Value z VBar Control Touch nebo EVO, kde můžete vidět skutečné zatížení snímačů zrychlení živě a jako graf.
Vnější zatížení nebo obecně větší hmotnost vede k vyššímu zatížení převodu, což může tento jev skutečně zvýšit.
Představte si obrovské ozubené kolo. Máte kladivo, jste motor a pastorek. Pokaždé, když udeříte do zubu, otočíte ho o jeden zub dál.
Klap-klap-klap, například jeden zub za sekundu, frekvence 1 Hz.
Při každém takovém úderu se silný náraz přenáší celou konstrukcí jako vibrace.
Nyní se celá věc otáčí rychle, hlavní ozubené kolo 2 000krát za minutu, pastorek 20 000krát za minutu a každý zub, každý posun, je klapnutí se silou kladiva, které buší pouze jedním směrem.
Klap-klap-klap...
Tyto vibrace způsobují kmitání snímače, pokud nejsou zřetelně utlumeny nebo rozladěny v době, kdy se dostanou ke snímačům.
A to i přesto, že se vrtulník vůbec nepohybuje -např. když stojí na zemi.
Už jen tato skutečnost nesmírně ruší měření. Proto se může umělý horizont při trvalém zatížení (několik minut letu, nebo dříve, nebo později) naklánět nebo převracet.
Pokud amplituda dosáhne takové velikosti, že prvek senzoru narazí do svého pouzdra, může se zaseknout (osa Z).
To znamená, že dokud není odstraněna příčina, existuje alespoň teoretické riziko, že záchrana půjde „do lesa“.
Stejná pravidla platí i pro Axon, Demon nebo jiné jednotky pokud používají stejné elektronické senzory. Jenom to nevíte dokud se něco nestane.
Poloha instalace, tvar pouzdra, hmotnost, ložisko, to vše může mít vliv jak „odladit“ škodlivou frekvenci.
Čidlo visí, zasekává se, zasekává se znovu a znovu a také se během provozu znovu a znovu uvolňuje.
Výstražná hláška se objeví pouze tehdy, když se při opětovném zapnutí stále zasekává.
VBar se snaží s problémem vypořádat, jak nejlépe umí.
Pokud však již nelze horizont sledovat nebo správně vypočítat, záchrana jde jak jsem řekl "do lesa".
Montáž: Každá změna může vést ke zlepšení nebo zhoršení. Na jedné straně je důležité aby VBar a senzory ( včetně Bavarian a dalších jednotek ) nevnímaly vibrace.
Pomáhá ale také rozladit systém, tj. oddělit frekvence, které v nejhorším případě vedou k rezonancím.
Stejně jako u křišťálového skla, když operní pěvec udeří na správný tón, tedy na rezonanční frekvenci skla, sklo se rozbije.
Pomocí analýzy vibrací (dostupné i v softwaru pro nastavení počítače, na zemi pak pomocí USB kabelu) můžete poměrně dobře porovnat, zda změna přinese zlepšení, nebo zhoršení, aniž byste ohrozil model.
Nicméně je třeba k tomu přistupovat s opatrností, protože snímače zrychlení pro záchranu jsou a musí být mnohem citlivější: musí být schopny měřit zrychlení +/- 1 G (země) vždy s desetinnými místy.
U vrtulníku s plynulou jízdou naměříme na senzorech poruchy o velikosti 10-30 G (!), z nichž se musí užitečný signál odfiltrovat.
U problematických vrtulníků jsme naměřili až přes 200 G (!!!) ... „bavte se“ odfiltrováním +/- 1 G užitečného signálu.
V nejhorším případě je jedno, zda letíte klidně, realisticky s maketou nebo rychleji v 3D. Tyto vibrace obecně pocházejí z pohonu ( velmi vysoká frekvence ), méně z rotujících částí ( hlavní rotor, pohon ocasních ploch - ocasní rotor).
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Na měření vibrací se ještě podívám jestli není možné je provést i za letu a po přistání zobrazit. Nejspíš nikoliv a pokud tak jedině s maximálním vybavení od Mikado = i jejich vysílač o čemž už psal že lze zobrazit reakce a fungování záchrany křes kříž a kuličku.
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz
http://relax450.rajce.idnes.cz
Re: Vestavba TREX550E do maket. trupu Hughes MD-530 ThunderTiger
Mechanika je venku a systém ovládání závěsného háku měl závadu kterou jsem předpokládal. Kulisa, ve které je oska kovové hokejky vyskočila z vertikálních vodítek kam se sama nemůže dostat a protože se o to servo Traxxas pokusilo a má obrovskou sílu, nepraskly jeho kovové převody ale přeskočila plastová páka na tisícihranu. Když jsem napřed jenom nasadil kulisu zpátky, endpointy byly logicky úplně mimo takže v poloze odhození vyjela kulisa opět zpátky. Než mi sepnulo čím to je, zkoušel jsem marně měnit hodnoty na end pointech, což nefungovalo ale přivedlo mě to k pochopení kde je problém. Pak už to bylo jednoduché. Horní pozici kulisy jsem ještě trochu snížil, je možné že vyskočila i proto že byla zbytečně vysoko a na vypadnutí břemene z háku stačí menší rozsah.
Při sejmutí stabilizátorů odešel vnitřní imbus v jednom ze dvou dlouhých šroubů s válcovou hlavou ale naštěstí vydržela naříznutí kotoučkem mikro frézky pro plochý šroubovák. Zalepil jsem to moc důkladně modrým hustším Loctitem, moje klasika.....
Měchanika už je na nízkém testovacím podvozku kam dám i uhlíkové vzpěry jak to vyžaduje letová konfigurace. Po výměně serv která dorazí po Velikonocích se to bude muset zalítnout a mám dilema jestli jako obvykle preventivně sundat pětilistou hlavu s kompenzátorem a dát tam dvoulist nebo to risknout. Pšt listů Helitec stojí přes sedm tisíc tak to možná dám, akorát nesmím zapomenout zrušit virtuální pootočení deky cykliky.
[youtu_be]http://www.youtube.com/watch?v=FME7ZYCoqk0[/youtu_be]
[youtu_be]http://www.youtube.com/watch?v=O_YO4Rwink4[/youtu_be]
Při sejmutí stabilizátorů odešel vnitřní imbus v jednom ze dvou dlouhých šroubů s válcovou hlavou ale naštěstí vydržela naříznutí kotoučkem mikro frézky pro plochý šroubovák. Zalepil jsem to moc důkladně modrým hustším Loctitem, moje klasika.....
Měchanika už je na nízkém testovacím podvozku kam dám i uhlíkové vzpěry jak to vyžaduje letová konfigurace. Po výměně serv která dorazí po Velikonocích se to bude muset zalítnout a mám dilema jestli jako obvykle preventivně sundat pětilistou hlavu s kompenzátorem a dát tam dvoulist nebo to risknout. Pšt listů Helitec stojí přes sedm tisíc tak to možná dám, akorát nesmím zapomenout zrušit virtuální pootočení deky cykliky.
[youtu_be]http://www.youtube.com/watch?v=FME7ZYCoqk0[/youtu_be]
[youtu_be]http://www.youtube.com/watch?v=O_YO4Rwink4[/youtu_be]
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz
http://relax450.rajce.idnes.cz
Re: Vestavba TREX550E do maket. trupu Hughes MD-530 ThunderTiger
Dnes testy vibrací bez trupu a pár zajímavých poznatků.
Abych získal co nejvíc informací tak testuju i okrajové varianty jako třeba bez velkých stabilizátorů jak moc se projevuje jejich zřetelné komíhání, hlavně při záměrně pomalém roztáčení rotoru než dosáhne po 28s nastavených v regulátoru provozních otáček. Podle měření je to opačně než jsem typoval, hodnoty jsou vidět na srovnání screenů maximálních hodnot při třech nastavených otáčkách. Velké stabilizátory naopak vibrace pohlcují a až při nejvyšších otáčkách na které prakticky nikdy neletím se vykazují stejné hodnoty. Naopak bez nich a tedy pouze s uhlíkovou plochou vertikální směrovkou jaká se dávala na motyky 550/600 jsou naměřené vibrace hlavně na nízké otáčky výrazně vyšší a i na střední otáčky je to víc.
Pak jsem se pustil do výroby přední základny pro VBar. Došel mi 2mm hliník. s objednáním bych na něj čekal několik dnů nebo musel jet až do Štěrbohol do OBI pro 1,5mm. Tak jsem koupil v OBI v Ruzyni 0,8mm ocelový plech, pozinková varianta za stejnou cenu pevnější nebyla. Tím že bude VBar velmi blízko motoru, pastorku a hlavních hnacích kol dělá to na mě dojem že vibrace tam nemohou být menší ale uvidím zítra co výsledek. S tímhle despektem jsem se proto rozhodl nekuchat celou kabeláž a tahat serva i ostatní propojení dopředu, dalo to dost práce kterou vyhodím a pokud se ukáže že zadní pozice je lepší, práce navíc. Na všechny vstupy jsem dal prodlužovací kabely 20-30cm nebo 2x 15cm a vyzkoušel jestli to chodí.
Pokud to bude vepředu výrazně lepší s tím že i stávající hodnoty vzadu mi přijdou v normě, kabeláž předělám a další dvě varianty pásky dvojmo a s proložením 1mm hliníkovým plechem udělám už tam. Na to jak moc se projeví násobek pásky celkem zvědavý. Někomu jsem loni věnoval čirou tyrkysově modrou gelovou oboustranku Align která se používala pod jinak neobdivované jednotky 3G. Měla 3-4mm což by bylo možná už moc ale za vyzkoušení by to stálo.
Na závěr jsem si udělal srovnání vibrací se stabilizátorama v trupu a bez něj. Vyšlo to podobně jako s těmi stabilizátory a bez nich viz výše ale ve prospěch trupu což je dobrá zpráva
. Trup tedy vibrace spíš redukuje nebo pohlcuje.
Abych získal co nejvíc informací tak testuju i okrajové varianty jako třeba bez velkých stabilizátorů jak moc se projevuje jejich zřetelné komíhání, hlavně při záměrně pomalém roztáčení rotoru než dosáhne po 28s nastavených v regulátoru provozních otáček. Podle měření je to opačně než jsem typoval, hodnoty jsou vidět na srovnání screenů maximálních hodnot při třech nastavených otáčkách. Velké stabilizátory naopak vibrace pohlcují a až při nejvyšších otáčkách na které prakticky nikdy neletím se vykazují stejné hodnoty. Naopak bez nich a tedy pouze s uhlíkovou plochou vertikální směrovkou jaká se dávala na motyky 550/600 jsou naměřené vibrace hlavně na nízké otáčky výrazně vyšší a i na střední otáčky je to víc.
Pak jsem se pustil do výroby přední základny pro VBar. Došel mi 2mm hliník. s objednáním bych na něj čekal několik dnů nebo musel jet až do Štěrbohol do OBI pro 1,5mm. Tak jsem koupil v OBI v Ruzyni 0,8mm ocelový plech, pozinková varianta za stejnou cenu pevnější nebyla. Tím že bude VBar velmi blízko motoru, pastorku a hlavních hnacích kol dělá to na mě dojem že vibrace tam nemohou být menší ale uvidím zítra co výsledek. S tímhle despektem jsem se proto rozhodl nekuchat celou kabeláž a tahat serva i ostatní propojení dopředu, dalo to dost práce kterou vyhodím a pokud se ukáže že zadní pozice je lepší, práce navíc. Na všechny vstupy jsem dal prodlužovací kabely 20-30cm nebo 2x 15cm a vyzkoušel jestli to chodí.
Pokud to bude vepředu výrazně lepší s tím že i stávající hodnoty vzadu mi přijdou v normě, kabeláž předělám a další dvě varianty pásky dvojmo a s proložením 1mm hliníkovým plechem udělám už tam. Na to jak moc se projeví násobek pásky celkem zvědavý. Někomu jsem loni věnoval čirou tyrkysově modrou gelovou oboustranku Align která se používala pod jinak neobdivované jednotky 3G. Měla 3-4mm což by bylo možná už moc ale za vyzkoušení by to stálo.
Na závěr jsem si udělal srovnání vibrací se stabilizátorama v trupu a bez něj. Vyšlo to podobně jako s těmi stabilizátory a bez nich viz výše ale ve prospěch trupu což je dobrá zpráva
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz
http://relax450.rajce.idnes.cz
Re: Vestavba TREX550E do maket. trupu Hughes MD-530 ThunderTiger
VBar zůstane vzadu. Výroba kovové základny vepředu je tak pro parádu nebo tam něco umístit ale VBar to nebude. Ne že by byly výsledky měření vibrací úplně katastrofální ale progres tam je zřetelný, bohužel hlavně v nízkých a středních otáčkách v nichž lítá Hughes nejvíc.
VBar vracím dozadu, ještě že jsem kabeláž nerozkuchal. Jednotka už je na dvojité oboustrance s milimetrovým hliníkovým plechem mezi nimi tak uvidím co to předvede. Ještě mám dva plátky na dvojitou bez plechu, pak buď zkusit něco úplně jiného a silnějšího nebo počkat až dorazí stejná páska do 3Marketu tady kousek v Ořechu. Jedině že bych se trefil a zůstalo to tak.
Dnes první letošní starty s AS350. Okolo letiště je všude žlutá řepka tak jsem radši nelítal moc nízko aby mi v té žluté mase vůkol vrtulník nezmizel
. Bohužel a lapsus s telemetrií. Doma jsem trochu zmatkoval s rádiem a nešlo rozmetadlo, pak mi došlo že jeho přijímač se musí vždy nově spárovat pokud změním ten Master podle typu vtulníku. Ale něco jsme musel zvorat proto mi na letišti po zapnutí nešla telemetrie. Nechtělo se mi to tam řešit jenomže bez telemetrie se s periferiema ( kde kolísá hmotnost o 2-3 kila během letu ( bambi vak naplnění / vylití, totéž nádrže s vodou nebo rozmetadlo ) lítá na čas velmi špatně. Člověk nechce ohrozit baterky tak raději zkrátí čas takže baterky v podstatě nevyužije. Po dvou startech sólo jsem to zabalil a vylítám to jindy, telemetrie už jde. Obával jsem se že se rozhodilo spárování modulu s vysílačem, k tomu naštěstí nedošlo. byl by to malér, telemetrický modul se musí odpojit a vyndat což bez demontáže mechaniky nepadá v úvahu. Pomohlo naštěstí opětovné spárování Master přijímače a data mám
.
VBar vracím dozadu, ještě že jsem kabeláž nerozkuchal. Jednotka už je na dvojité oboustrance s milimetrovým hliníkovým plechem mezi nimi tak uvidím co to předvede. Ještě mám dva plátky na dvojitou bez plechu, pak buď zkusit něco úplně jiného a silnějšího nebo počkat až dorazí stejná páska do 3Marketu tady kousek v Ořechu. Jedině že bych se trefil a zůstalo to tak.
Dnes první letošní starty s AS350. Okolo letiště je všude žlutá řepka tak jsem radši nelítal moc nízko aby mi v té žluté mase vůkol vrtulník nezmizel
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz
http://relax450.rajce.idnes.cz
Re: Vestavba TREX550E do maket. trupu Hughes MD-530 ThunderTiger
Zdá se že problém se senzorem má řešení, kdybych uvažoval trochu hbitě neztrácel jsem tolik času. Vibrace pocházely zcela evidentně od vrtulky na frekvencích otáček 6-8000.
Osadil jsem VBar na dvě pásky s plechem uprostřed a čekal co změřím. Vypadalo to na fiasko protože z hodnoty 30 jsem zíral na číslo 40 což znamenalo že stejné vibrace VBar vnímal ještě víc. Nevěřil jsem že dvě pásky bez plechu by byl zázrak a rozhodl se sundat vrtulkové listy. Výsledkem byly vibrace v téměř neměřitelných hodnotách do 2. Mikrováha, čekal jsem nějaké děsivé rozdíly což m přišlo divné, protože listy si hlídám a dvojnásob pokud na ně dávám barevné folie jako tady.
Vážil jsem je 4x, setrvale rozdíl čtyř setin gramu pro jeden list ale další tři setiny byly u šroubu M3 s válcovou hlavou a imbusem plus samojistící matka. To jsem nikdy moc neřešil, byla to evidentně chyba. Šrouby se mi na stole popletly ale nejednodušší bylo dát rozdíl vah proti sobě a mít tak 10,22 vs 10,23 gramu.
Osazení, měření a ze 40 jsem byl na 17. Kontrolní měření 12, to už vypadalo nadějně. Při měření stojím zády k monitoru a koriguju vrtulku, všiml jsem si že pravá směrovka nemá ostrý obrys a byla uvolněná !. Asi nějaký kontakt když se to nosí, něco si vybavuju. Utrhnulo se lepení stabilizátor vs výškovka a malé vruty se vibracema taky povolily. Po dotežení zatím bez lepení jsem změřil znova vibrace a jsem tam za krásných 6
.
Nicméně při srovnání hodnot na jedné původní pásce a těch dvou s plechem dnes ještě před kontrolou vrtulky je dost rozdíl a sice 30 vs 40. Napíšu do Mikada jestli to je OK nebo to mám radši znova rozhodit a vrátit VBar na jednu pásku.
Alespoň nějaký úspěch protože dnes mi málem shořela maketa AS350, to popíšu do jejího vlákna.....
Osadil jsem VBar na dvě pásky s plechem uprostřed a čekal co změřím. Vypadalo to na fiasko protože z hodnoty 30 jsem zíral na číslo 40 což znamenalo že stejné vibrace VBar vnímal ještě víc. Nevěřil jsem že dvě pásky bez plechu by byl zázrak a rozhodl se sundat vrtulkové listy. Výsledkem byly vibrace v téměř neměřitelných hodnotách do 2. Mikrováha, čekal jsem nějaké děsivé rozdíly což m přišlo divné, protože listy si hlídám a dvojnásob pokud na ně dávám barevné folie jako tady.
Vážil jsem je 4x, setrvale rozdíl čtyř setin gramu pro jeden list ale další tři setiny byly u šroubu M3 s válcovou hlavou a imbusem plus samojistící matka. To jsem nikdy moc neřešil, byla to evidentně chyba. Šrouby se mi na stole popletly ale nejednodušší bylo dát rozdíl vah proti sobě a mít tak 10,22 vs 10,23 gramu.
Osazení, měření a ze 40 jsem byl na 17. Kontrolní měření 12, to už vypadalo nadějně. Při měření stojím zády k monitoru a koriguju vrtulku, všiml jsem si že pravá směrovka nemá ostrý obrys a byla uvolněná !. Asi nějaký kontakt když se to nosí, něco si vybavuju. Utrhnulo se lepení stabilizátor vs výškovka a malé vruty se vibracema taky povolily. Po dotežení zatím bez lepení jsem změřil znova vibrace a jsem tam za krásných 6
Nicméně při srovnání hodnot na jedné původní pásce a těch dvou s plechem dnes ještě před kontrolou vrtulky je dost rozdíl a sice 30 vs 40. Napíšu do Mikada jestli to je OK nebo to mám radši znova rozhodit a vrátit VBar na jednu pásku.
Alespoň nějaký úspěch protože dnes mi málem shořela maketa AS350, to popíšu do jejího vlákna.....
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz
http://relax450.rajce.idnes.cz
Re: Vestavba TREX550E do maket. trupu Hughes MD-530 ThunderTiger
Vibrace asi pořešené, nakonec si připadám trochu za zelenáče. Nemaje ještě tu A4 pásku z 3Marketu a na dvě vrstvy bez plechu by té origo nebylo dostatek, vyzkoušel jsem znova jenom jednu vrstvu a původní pozici s tím že listy na vrtulce jsou teď cajk.
Prodlužováky pryč, konektory na krátko zpátky do VBaru a testování. Vypadalo to dobře, pak jsem ještě zjistil že u polosouměrných listů kde se neodhadne moc čistá nula leda že bych stál bokem a vnímal jestli vyvozují listy nějaký tah resp. ho docílil a pak korigoval dokud nezmizí, stačí něco málo vedle a to má na vibrace poměrně veliký vliv. Vzpoměl jsem si v jaké pozici jsem to testoval v předchozích dnech a v tu chvíli jsem měl výrazně lepší a asi finální hodnoty. Poslal jsem to ještě do Německa jestli to vidí v pohodě, za sebe si myslím že přijde kladná odpověď.
Vzadu je VBar víc chráněný, omezeně ale k senzoru se poklepem dostanu a navíc k tomu nejspíš již docházet nebude pokud mám hodnoty na úrovni 1/3 až 1/10 těch původních.
Kdybych víc myslel tak jsem listy převážil hned, prohodil šrouby a za 20 minut bylo hotovo.
Serva zpozdily Velikonoce, budou možná zítra ale montáž tak abych šel lítat ještě než začne ve čtvrtek pršet nestihnu, není radno spěchat. Asi tam přece jenom dám dva listy a nebudu riskovat 7 tisíc za pět nových. Rána by byla i tak dražší, kdoví co všechno by odešlo.
Prodlužováky pryč, konektory na krátko zpátky do VBaru a testování. Vypadalo to dobře, pak jsem ještě zjistil že u polosouměrných listů kde se neodhadne moc čistá nula leda že bych stál bokem a vnímal jestli vyvozují listy nějaký tah resp. ho docílil a pak korigoval dokud nezmizí, stačí něco málo vedle a to má na vibrace poměrně veliký vliv. Vzpoměl jsem si v jaké pozici jsem to testoval v předchozích dnech a v tu chvíli jsem měl výrazně lepší a asi finální hodnoty. Poslal jsem to ještě do Německa jestli to vidí v pohodě, za sebe si myslím že přijde kladná odpověď.
Vzadu je VBar víc chráněný, omezeně ale k senzoru se poklepem dostanu a navíc k tomu nejspíš již docházet nebude pokud mám hodnoty na úrovni 1/3 až 1/10 těch původních.
Kdybych víc myslel tak jsem listy převážil hned, prohodil šrouby a za 20 minut bylo hotovo.
Serva zpozdily Velikonoce, budou možná zítra ale montáž tak abych šel lítat ještě než začne ve čtvrtek pršet nestihnu, není radno spěchat. Asi tam přece jenom dám dva listy a nebudu riskovat 7 tisíc za pět nových. Rána by byla i tak dražší, kdoví co všechno by odešlo.
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz
http://relax450.rajce.idnes.cz
Re: Vestavba TREX550E do maket. trupu Hughes MD-530 ThunderTiger
Dnes devět startů na 6+2S s mechanikou po výměně všech origo serv Align DS610 a DS620. měla za sebou minimálně 1200 ale možná 1900 startů, podle toho kterou mechaniku jsem na tuhle maketu vzal a serva jsem popsaná neměl. Teď jsou tam serva Savox abych nemusel měnit páky Mikado.
Letělo to jako dvoulist se souměrnými laminátovými listy z MS Composit a vrtulkou Align 95mm. Se dvěma listy je to línější motyka, musel bych tomu dát víc otáček ale lamináty není radno pouštět nad 1800. Takhle jsem lítal na 70% otevření ESC 1470ot rotor a odběr 12-16A. Když jsem přistál bylo z baterek pryč 3400mA a čas 15 minut, to už se skoro nedá
.
Na střední otáčky 80% ESC 1690 rotor a čas 11-12 minut.
Jediné co zazlobilo byla telemetrie která mi dvakrát nahlásila temperature warning 120stupňů. Vylekalo mě to tak jsem přistál a na druhé stránce telemetrie bylo 23 stupňů. Vypadalo to i jako pitomost, regl není v trupu, žádné horko, naopak docela silný nárazový vítr a na sobě slabší bundu.
Přece jenom jsem vyměnil celou sestavu za dvoulist abych na první starty s možným překvapením neohrozil pětilist. Tam by byl pád na dílech velmi komplikovaný a sada listů Helitec je hodně drahá. Teď už tam pětilist dám, napřed stejné MSC laminátové listy plus Spin Blades 105mm na vrtulku a pak už finální polosouměrné Helitec a polosouměrnou vrtulku 105mm od Helitecu.
Při montáži pětilisté sestavy zase pro změnu malér, ulomil jsem si konec anténky přijímače..... Stalo se mi to podruhé, posledně to byl porod sehnat a uspěl jsem až v Austrálii za hodně vysokou cenu jenomže stále mnohem menší než nový přijímač okolo 3500. Navíc teď už R7108SB FASSTst nesení skladem a oprava přes pána který dělá Futabu taky asi nedopadne, už tehdy ty náhradní antény neměl. Jsou 14cm dlouhé, někde se seženou 15cm ale trochu jiného typu a to bych neriskoval. Zkusím mu pro jistotu zavolat, kontakt sice nemůžu najít ale byl od pana Houšky z Karlína.
Je to k vzteku. Člověk řeší jeden problém a vyrobí si dva další. Kvůli výměně přijímače musím rozkuchat kabeláž, přesně to čeho jsem se chtěl vyvarovat.
Měl jsem s sebou i žlutou Heliberninu kde sice shořely kabely světel které vyměním ale mechanice ale modelu nic není. Kvůli nárazům větru jsem jí radši nechal v autě.
Letělo to jako dvoulist se souměrnými laminátovými listy z MS Composit a vrtulkou Align 95mm. Se dvěma listy je to línější motyka, musel bych tomu dát víc otáček ale lamináty není radno pouštět nad 1800. Takhle jsem lítal na 70% otevření ESC 1470ot rotor a odběr 12-16A. Když jsem přistál bylo z baterek pryč 3400mA a čas 15 minut, to už se skoro nedá
Na střední otáčky 80% ESC 1690 rotor a čas 11-12 minut.
Jediné co zazlobilo byla telemetrie která mi dvakrát nahlásila temperature warning 120stupňů. Vylekalo mě to tak jsem přistál a na druhé stránce telemetrie bylo 23 stupňů. Vypadalo to i jako pitomost, regl není v trupu, žádné horko, naopak docela silný nárazový vítr a na sobě slabší bundu.
Přece jenom jsem vyměnil celou sestavu za dvoulist abych na první starty s možným překvapením neohrozil pětilist. Tam by byl pád na dílech velmi komplikovaný a sada listů Helitec je hodně drahá. Teď už tam pětilist dám, napřed stejné MSC laminátové listy plus Spin Blades 105mm na vrtulku a pak už finální polosouměrné Helitec a polosouměrnou vrtulku 105mm od Helitecu.
Při montáži pětilisté sestavy zase pro změnu malér, ulomil jsem si konec anténky přijímače..... Stalo se mi to podruhé, posledně to byl porod sehnat a uspěl jsem až v Austrálii za hodně vysokou cenu jenomže stále mnohem menší než nový přijímač okolo 3500. Navíc teď už R7108SB FASSTst nesení skladem a oprava přes pána který dělá Futabu taky asi nedopadne, už tehdy ty náhradní antény neměl. Jsou 14cm dlouhé, někde se seženou 15cm ale trochu jiného typu a to bych neriskoval. Zkusím mu pro jistotu zavolat, kontakt sice nemůžu najít ale byl od pana Houšky z Karlína.
Je to k vzteku. Člověk řeší jeden problém a vyrobí si dva další. Kvůli výměně přijímače musím rozkuchat kabeláž, přesně to čeho jsem se chtěl vyvarovat.
Měl jsem s sebou i žlutou Heliberninu kde sice shořely kabely světel které vyměním ale mechanice ale modelu nic není. Kvůli nárazům větru jsem jí radši nechal v autě.
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz
http://relax450.rajce.idnes.cz
Re: Vestavba TREX550E do maket. trupu Hughes MD-530 ThunderTiger
Klika, teď jsem je objevil ve Francii. Předtím jsem procházel Futaba.jpn a nic. Není to levné, pořád lepší než nový přijímač za 3700.
https://www.flashrc.com/en/receiver-acc ... tenna.html
https://www.flashrc.com/en/receiver-acc ... tenna.html
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz
http://relax450.rajce.idnes.cz
Re: Vestavba TREX550E do maket. trupu Hughes MD-530 ThunderTiger
Včera zalítání mechaniky s pětilistem ve dvou verzích, vrtulka 105mm Spin Blades. Zapomněl jsem na virtuální pootočení desky cykliky což mi došlo až dnes při finalizaci nuly na listech dna setinu stupně a snížení hodnoty stoupání pro Rescue z 27 na 20, bylo to trochu víc než obvykle. Za letu jsem 2x vyzkoušel záchranu i z invertu, v trupu tyhle věci jenom tak nedělám. Heli se vrací půl piroflipem rotorem nahoru.
S pětilistem jdou otáčky rotoru dolů cca o 30-40 za minutu a odběr naopak vzroste.
Dnes už je mechanika zpátky v trupu a ve čtvrtek poletí. Ozval se ještě pan Eckstein z Mikada, výsledky testování vibrací po změnách na vrtulce vidí nadějně, stále by držel kontrolu jestli VBar Neo po zapojení baterek poskočí na listech pouze jednou což je ideální stav. Když poskočí 3x je to špatně a 34x ještě hůř - zaseknutý senzor Z.
S pětilistem jdou otáčky rotoru dolů cca o 30-40 za minutu a odběr naopak vzroste.
Dnes už je mechanika zpátky v trupu a ve čtvrtek poletí. Ozval se ještě pan Eckstein z Mikada, výsledky testování vibrací po změnách na vrtulce vidí nadějně, stále by držel kontrolu jestli VBar Neo po zapojení baterek poskočí na listech pouze jednou což je ideální stav. Když poskočí 3x je to špatně a 34x ještě hůř - zaseknutý senzor Z.
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz
http://relax450.rajce.idnes.cz
Re: Vestavba TREX550E do maket. trupu Hughes MD-530 ThunderTiger
Po instalaci do trupu to lítá dobře, bohužel se vrátil problém s ovládáním háku a hlavně bambivaku. V Klecanech jsem měl tři úspěšná vypuštění vody se zdvihem, pak šla najednou všechna ven a prohlídka ukázala že ovládání chodí opět jaksi mimo limity.
Servo ovládá přes pákový posun kovovou tyčku ve tvaru hokejky. V horní poloze uvolní prostor před sebou což znamená odhození čehokoliv co bylo uvnitř. Střední poloha směrem dolů to naopak uzamkne a ještě níž je poloha, která přes vidličku nasunutou na hokejce a lanko do bambi vaku spustí spodní víko ve vaku. Víko zabrání vytečení dvou litrů vody. Návratem do střední polohy se víko nadzdvihne a voda jde ven. Je to jednoduché a funguje to výborně, vak se naplní vodou za pouhé dvě vteřiny.
Důvod proč se už minule dostala hokejka do špatné polohy jakoby o patro výš nastal zřejmě chybou při manipulaci s hokejkou. V háku je zasunuté oko hlavního třmene který má dole kotvení osmi lanek držících samotný bambi vak. Vzadu za třmenem je ta tyčka s očkem a na ní je dole lanko k tomu víku které se dá mechanicky trimovat tak aby se víko dobře uzavíralo ale také dostatečně nadzdvihlo.
Na zemi se to kvůli omezenému prostoru pod heli zapoiuje tak, že se třmen s tyčkou a očkem nasadí každý kam patří ( třmen do háku a očko na hokejku ) šikmo z boku. Hokejka se vysílačem spustí až úplně dolů a třmen se obloukem otočí tak aby směřoval lehce vpřed a doleva s lanky pod levou lyžinu vrtulníku, Vlevo stojí kyblík s vodou a bambi vakem uvnitř. Pokud se letí na volnou vodu, bambi vak může být i v ose heli vepředu, pouze se při startu musí hlídat aby jedna z lyžin nepodebrala nějaké lanko což je pak komplikace protože už se nedá odhodit ale jedině opatrně přistát.
Při lítání se střídáním cyklů čerpání / vylití / čerpání / vylití a tak dokola si člověk hlídá a pamatuje jestli má hokejku spuštěnou a vak je uzavřený nebo nikoliv, signalizuje to i přistávací reflektor v mixu. Když letím k sobě a svítí, vím že je otevřený a musím ho uzavřít, z bezpečnostních důvodů to dělá jiný spínač v mixu abych nemohl bambi vak omylem odhodit jako se mi to před lety stalo. Při omezené ukázce s bambi vakem z toho kyblíku s vodou je to jinak protože vzlétnu, vodu vypustím a musím přistát abych ho znovu naplnil ponořením do kyblíku. Při přistání se třmen snadno dostane do jiné než ideální polohy šikmo bokem, vlastně je nejbezpečnější ho těsně nad zemí uvolnit a přistát bez něj. Protože jinak se stane to co zřejmě následovalo, vrátil jsem hokejku do spodní polohy ale proti třmenu co jí stál v cestě. Pošlu proti sobě sedm kilo váhy modelu a dvacet kilo síly vodotěsného serva Traxxas. Povolí nejslabší článek řetězu - polyamidová páka na kovovém tisící hranu serva.... Když se to stane jednou může se to mnohem snáz opakovat.
Bohužel když se to stalo poprvé nedávno řešil jsem hlavně vibrace, pojezd na hokejce vrátil posunutím páky a tím to pro mě skončilo jako "vyřešené". Měl jsem přitom vyměnit tu páku, to mě čeká až půjde mechanika zase ven. Teď akorát vím, že to lze přiměřenou silou a pouze ve chvíli kdy je všechno zapojené protože servo drží polohu vrátit jak páka přeskočí o zoubek vedle. teď se uvidí jestli to vydrží zvednout ty dvě kila vody. Včera se to stalo zřejmě opět při špatném zapojování, protože zdvihem by to přeskočilo opačným směrem - dolů. Takhle se to poznalo hned protože při startu voda z bambi vaku okamžitě všechna vytekla - víko bylo zdvižené. Na druhou stranu tisící hran je naprosto symetrický a pokud přeskočí zoubky jedním směrem, stejně snadno to zvládnou opačným. Nahrazovat polyamidovou páku kovovou by znamenalo rezignovat na nouzovou deformační zónu kdy by pak něco prasklo nebo odešly kovové převody v servu.
Budu to zkoušet znovu a uvidím, v nejhorším bych bambi vak pro Dětský den na Sobínce asi vynechal a zůstal u odhozu bonbonů. Korekcí end pointů lze odhoz udržet. Vyndávat mechaniku znova z trupu sotva jsem jí tam dal se mi vysloveně nechce.
Chce to lítat častěji a víc si to zažít, při svátečním lítání nebo delší pauze jako je zimní období tam číhá hodně nástrah, které zpravidla nekončí dobře. Po několika pádech s náročnou opravou se člověk o modely začne mnohem víc obávat než dřív kdy si to tolik nepřipouštěl. První havárka kdy šlo o totální zrušení trupu a přečkala jenom opravitelná mechanika byla léčba šokem ale přivodil jsem si to sám, žádná technika. Postupně jsem měl ještě jednu totálku pro změnu na vibrace, další dva karamboly už jsem opravit zvládl. Vždy z toho vzešel výrazně propracovanější stroj takže člověk snáz zapomněl na to co bylo. Ve chvíli kdy už nic stavět nechci a nebudu, řeším hlavně abych měl kvalitní baterky a hlídal si technický stav. To je to první čím se dá snížit riziko nějaké další nehody. Lítat slušně bohužel nestačí, může přijít deset různých nepozorností což celkem umím, nějaké přehlédnutí a pak už je pozdě. Ale třeba jsem si to na nějaký čas vybral a dokud to budu v kondici s přehledem bez chyb lítat tak o žádný z nich nepřijdu. A určitě nezanevřít na motyky, jakkoliv jsou pohledově méně zajímavé ale o to víc dokáží udržet návyky ve vyšším tempu a náročnějších prvcích. Což se pak skvěle zúročí s maketou. Člověk je v pohodě, neklepou se mu ruce s vysílačem a nemyslí neustále na to až konečně přistane nebo že má ve vzduchu stovky hodin své práce plus hodně drahou výbavu uvnitř. Jak se říká, těžko na cvičišti - lehko na bojišti. Platí to i tady
.
Servo ovládá přes pákový posun kovovou tyčku ve tvaru hokejky. V horní poloze uvolní prostor před sebou což znamená odhození čehokoliv co bylo uvnitř. Střední poloha směrem dolů to naopak uzamkne a ještě níž je poloha, která přes vidličku nasunutou na hokejce a lanko do bambi vaku spustí spodní víko ve vaku. Víko zabrání vytečení dvou litrů vody. Návratem do střední polohy se víko nadzdvihne a voda jde ven. Je to jednoduché a funguje to výborně, vak se naplní vodou za pouhé dvě vteřiny.
Důvod proč se už minule dostala hokejka do špatné polohy jakoby o patro výš nastal zřejmě chybou při manipulaci s hokejkou. V háku je zasunuté oko hlavního třmene který má dole kotvení osmi lanek držících samotný bambi vak. Vzadu za třmenem je ta tyčka s očkem a na ní je dole lanko k tomu víku které se dá mechanicky trimovat tak aby se víko dobře uzavíralo ale také dostatečně nadzdvihlo.
Na zemi se to kvůli omezenému prostoru pod heli zapoiuje tak, že se třmen s tyčkou a očkem nasadí každý kam patří ( třmen do háku a očko na hokejku ) šikmo z boku. Hokejka se vysílačem spustí až úplně dolů a třmen se obloukem otočí tak aby směřoval lehce vpřed a doleva s lanky pod levou lyžinu vrtulníku, Vlevo stojí kyblík s vodou a bambi vakem uvnitř. Pokud se letí na volnou vodu, bambi vak může být i v ose heli vepředu, pouze se při startu musí hlídat aby jedna z lyžin nepodebrala nějaké lanko což je pak komplikace protože už se nedá odhodit ale jedině opatrně přistát.
Při lítání se střídáním cyklů čerpání / vylití / čerpání / vylití a tak dokola si člověk hlídá a pamatuje jestli má hokejku spuštěnou a vak je uzavřený nebo nikoliv, signalizuje to i přistávací reflektor v mixu. Když letím k sobě a svítí, vím že je otevřený a musím ho uzavřít, z bezpečnostních důvodů to dělá jiný spínač v mixu abych nemohl bambi vak omylem odhodit jako se mi to před lety stalo. Při omezené ukázce s bambi vakem z toho kyblíku s vodou je to jinak protože vzlétnu, vodu vypustím a musím přistát abych ho znovu naplnil ponořením do kyblíku. Při přistání se třmen snadno dostane do jiné než ideální polohy šikmo bokem, vlastně je nejbezpečnější ho těsně nad zemí uvolnit a přistát bez něj. Protože jinak se stane to co zřejmě následovalo, vrátil jsem hokejku do spodní polohy ale proti třmenu co jí stál v cestě. Pošlu proti sobě sedm kilo váhy modelu a dvacet kilo síly vodotěsného serva Traxxas. Povolí nejslabší článek řetězu - polyamidová páka na kovovém tisící hranu serva.... Když se to stane jednou může se to mnohem snáz opakovat.
Bohužel když se to stalo poprvé nedávno řešil jsem hlavně vibrace, pojezd na hokejce vrátil posunutím páky a tím to pro mě skončilo jako "vyřešené". Měl jsem přitom vyměnit tu páku, to mě čeká až půjde mechanika zase ven. Teď akorát vím, že to lze přiměřenou silou a pouze ve chvíli kdy je všechno zapojené protože servo drží polohu vrátit jak páka přeskočí o zoubek vedle. teď se uvidí jestli to vydrží zvednout ty dvě kila vody. Včera se to stalo zřejmě opět při špatném zapojování, protože zdvihem by to přeskočilo opačným směrem - dolů. Takhle se to poznalo hned protože při startu voda z bambi vaku okamžitě všechna vytekla - víko bylo zdvižené. Na druhou stranu tisící hran je naprosto symetrický a pokud přeskočí zoubky jedním směrem, stejně snadno to zvládnou opačným. Nahrazovat polyamidovou páku kovovou by znamenalo rezignovat na nouzovou deformační zónu kdy by pak něco prasklo nebo odešly kovové převody v servu.
Budu to zkoušet znovu a uvidím, v nejhorším bych bambi vak pro Dětský den na Sobínce asi vynechal a zůstal u odhozu bonbonů. Korekcí end pointů lze odhoz udržet. Vyndávat mechaniku znova z trupu sotva jsem jí tam dal se mi vysloveně nechce.
Chce to lítat častěji a víc si to zažít, při svátečním lítání nebo delší pauze jako je zimní období tam číhá hodně nástrah, které zpravidla nekončí dobře. Po několika pádech s náročnou opravou se člověk o modely začne mnohem víc obávat než dřív kdy si to tolik nepřipouštěl. První havárka kdy šlo o totální zrušení trupu a přečkala jenom opravitelná mechanika byla léčba šokem ale přivodil jsem si to sám, žádná technika. Postupně jsem měl ještě jednu totálku pro změnu na vibrace, další dva karamboly už jsem opravit zvládl. Vždy z toho vzešel výrazně propracovanější stroj takže člověk snáz zapomněl na to co bylo. Ve chvíli kdy už nic stavět nechci a nebudu, řeším hlavně abych měl kvalitní baterky a hlídal si technický stav. To je to první čím se dá snížit riziko nějaké další nehody. Lítat slušně bohužel nestačí, může přijít deset různých nepozorností což celkem umím, nějaké přehlédnutí a pak už je pozdě. Ale třeba jsem si to na nějaký čas vybral a dokud to budu v kondici s přehledem bez chyb lítat tak o žádný z nich nepřijdu. A určitě nezanevřít na motyky, jakkoliv jsou pohledově méně zajímavé ale o to víc dokáží udržet návyky ve vyšším tempu a náročnějších prvcích. Což se pak skvěle zúročí s maketou. Člověk je v pohodě, neklepou se mu ruce s vysílačem a nemyslí neustále na to až konečně přistane nebo že má ve vzduchu stovky hodin své práce plus hodně drahou výbavu uvnitř. Jak se říká, těžko na cvičišti - lehko na bojišti. Platí to i tady
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz
http://relax450.rajce.idnes.cz